Application of Reflexivity model in Islamic texts
Subject Areas :masoud pourfard 1 , Shanaz pournasery 2
1 - Research Institute of Islamic Culture and Thought
2 - Islamic Azad University of Qom
Keywords: Cognitive linguistics, reflexivity, structure-agent, religious texts, individual and collective agency,
Abstract :
The purpose of the current research is to analyze the application of the reflexivity model in religious texts. A model that has progressive stages in the evolution of human social life. due to the identification, revision and finally recognition of the subject and the creation of a new cycle of knowledge and understanding, it creates dynamics and changes in the problem and the subject of the research. It has been the communication tool of man and the basis of all human social institutions, and it is in a constant relationship with its environment and is affected by the transformation and laws governing the movement of existence. Therefore, the fundamental question in this research is what are the uses of objectifying the relationship between the mind and social and cultural behavior in the reception of religious texts. In order to reach the role of the reflexivity model in religious texts, descriptive-analytical method has been used in this research. To show the consequences of the interaction between social and cultural commonality with mental structures and the role of individual and collective agency in the course of social life. The model of reflexivity supported by the supporters of interactive relations has been proposed in the language game between phenomena. The supporters of this model try to reach a new understanding of the issues by presenting a combination of some experimental teachings, interpretive and critical approaches. According to the supporters of this linguistic model in interactive relations with an interactive approach between the structure and the agent, its key precision is that social life is neither a set of individual actions nor a set of social structures, but rather it is considered as a process whose key concept is It is considered a social act and has two aspects, "operational" and "structural". By using the linguistic role of the reflexivity model, the stages of identification, revision and re-recognition in the adaptation of the individual and social self-building model based on religious texts, this result in the current research includes that the implementation of the stages of the reflexivity model regularly produces a new language game that agency Religion will feel a progressive movement towards social and cultural progress in the Islamic society.
• قرآن کریم #
• ابنابیالحدید، عزالدین ابوحامد (۱۳۸۵ق) ، شرح نهجالبلاغه، تحقیق: مقدمه محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، دار احیاء التراث، چاپ دوم، #
• ابن ابی حاتم، عبدالرحمن (1419ق،) تفسیر القرآن العظیم، ر یاض: مکتبه نزار مصطفی الباز#
• پاركر، جان( 1383)، ساختاربندي، ترجمه اميرعباس سعيدپور، تهران: آشيان، ص 107.#
• دبیرمقدم، محمد (1383) زبانشناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی (ویراست دوم.) تهران: سمت،ص23-25. #
• راسخ مهند، محمد( 1389)درآمدی بر زبانشناسی شناختی: نظریهها و مفاهیم. تهران: سمت.#
• سیدمن، استیون (1386)، کشاکش آراء در جامعهشناسی، ترجمه: هادی جلیلی، تهران: نشر نی#
• شجاعی، محمدصادق (1393)ساختار شخصت از دیدگاه اسلام در چارچوب رو یکرد صفت، رساله دکتری، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه#
• طباطبايي، محمد حسين(1371)، الميزان، ج 8، تهران: اسماعيليان، ، ص 201.#
• طوسی، نصير الدين(1375ه.ش )، شرح الاشارات و التنبیهات، قم:نشر البلاغه، ج 3 ،ص 389.#
• علمداري، جهانگير(1385)، مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي، شماره 71، بهار85، ص 282.#
• فتحعليخاني، محمد( 1379 )، آ موزههاي بنيادين علم اخلاق، قم: دكترین جهاني علوم اسلامي، ص 92.#
• فیض کاشانی، محمد بن شاه مرتضی (1417 ه. ق)، محجته البيضاء،قم:جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ج 8، ص 166،#
• کرکوف، فلیپ (1392)، جامعهشناسی بین امر جمعی و فردی، ترجمه: علیرضا خدامی، تهران: نشر نی.
#
• گندم کار، راحله(1399)، فصلنامه جستارهای زبانی ،دوره:11 شماره:6 (پیاپی 60) صص :515-538#
• گلفام، ارسلان (1381)،تازه های علوم شناختی ، دوره:4 شماره:3 (مسلسل 15) صص59-64 #
• لیتلمور، جنت و تیلور، جان آر(1402 )، زبانشناسی شناختی: نظریهها و کاربردها، مترجمان: پارسا بامشادی و شادی انصاریان،تهران: نشر بوی کاغذ،.#
• مطهري، مرتضي(1361)، گفتارهاي معنوي، تهران: صدرا، #
• تمیمی آمدی، عبدالواحد( 1410 ق) ، غررالحكم، قم: دار الكتاب الإسلامی، ح ۳۲۳۳#
• میری، محمد. (1399). بررسی مراحل سلوکی «تخلیه» «تحلیه» «تجلیه» و «فنا» در عرفان اسلامی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، #
• هنریک،میزیاک و استاوت ، ویرجینیا (1374 )؛ تاریخچه و مکاتب روان شناسی، احمد رضوانی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم، #