A Comparative Study of the Characteristics of the School of Romanticism in Moeini Kermanshahi’s Poetry
Subject Areas : Persian Language & LiteratureTahmors Grawanad 1 , Reza Borzoiy 2 , Sharare Elhami 3 , Roghayeh Alavi 4
1 - Ph.D. Candidate, Department of Persian Language and Literature, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
2 - Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
4 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
Keywords: Kermanshah, Moeini Kermanshahi, symbol, romantic.,
Abstract :
The school of romanticism is one of the literary schools that has had a great impact on the poetry of Kermanshah poets such as Rahim Moini Kermanshahi. Rahim Moeini Kermanshahi is a contemporary poet, who was born in Kermanshah in 1301 AH. The collections "Burn the Candles" and "Khorshid Shab" include sonnets and the collection "Fitrat" written with the weight and style of a spiritual masnavi, and the collections "Shahkar" and "Untold Story" are among his other works. Certain poems are not limited to a specific topic and format. Moeini is one of the most successful lyric poets of the present era and he has worked in the context of Iraqi style poets. Based on the results of this research, it can be concluded that the theme of Moeini's poems is influenced by the symbols of the romantic school with themes such as: glory of Time and loneliness, love and affection, difficulties of life in society, patriotism, attention to history, women, naturalism, people's disadvantages and expressing their ignorance. In this essay, we will examine and analyze the works of Moin Kermanshahi and the influence of the principles of the romantic school on his literary thought. The method of studying and reviewing sources is library method. The article is written using a descriptive and analytical essay with the selection of poetic examples of the poet.
آریانپور، یحیی (1382). از صبا تا نیما. ج. 3. تهران: زوار.
احمدی، بابک (1386). حقیقت و زیبایی. تهران: مرکز
پاینده، حسین (1401). داستان کوتاه در ایران. ج. 2. تهران: نیلوفر.
تسلیمی، علی (1396). پژوهشی انتقادی کاربردی در مکتبهای ادبی. تهران: کتاب آمه.
تسلیمی، علی (1401). گزارههایی در ادبیات معاصر (شعر). تهران: اختران.
تسلیمی، علی (1402). نقد ادبی (نظریههای ادبی و کاربرد آنها در ادبیات). تهران: اختران.
جمالی، منصور (1390). نقد و تحلیل مشخصههای بارز رمانتیسم در شعر محمدتقی بهار. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد. 8 (30)، 137-161.
رحیمیان، محبوبه؛ نجاریان، محمدرضا (1390). بررسی و نقد سرودههای معینی کرمانشاهی. (پاياننامه كارشناسي ارشد). دانشگاه يزد. یزد. ايران.
زرقانی، سید مهدی (1387). چشمانداز شعر معاصر ایران. تهران: پازند.
کاپلستون، فردریک (1402). تاریخ فلسفه کاپلستون. ترجمۀ داریوشآشوری. تهران: علمی و فرهنگی.
لنگرودی، شمس (1377). تاریخ تحلیلی شعر نو. تهران: مرکز.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1380). ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت. تهران: سخن.
شمیسا، سیروس (1383). انواع ادبی. تهران: فردوس.
ضیمران، محمد (1377). هنر و زیبایی. تهران: کانون.
عزیزی، ناهید (1395). تأثیر مکتب رمانتیسم غرب بر ادیات منظوم و منثور دورۀ مشروطه. اندیشههای ادبی. 2 (7)، 33-58.
فتوحی، محمود (1398). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
مروتی، محمد امین (1402). نامآوران شعر و ادب کرمانشاه. کرمانشاه: ربیدان.
معینی کرمانشاهی، رحیم (1382). حکایت نگفته. تهران: سنایی.
معینی کرمانشاهی، رحیم (2535). دیوان اشعار. تهران: سنایی.
معینی کرمانشاهی، رحیم (1370). فطرت، اندیشهای در معنوی. تهران: سنایی.
معینی کرمانشاهی، رحیم (1375). ای شمعها بسوزید. تهران: سنایی.
معینی کرمانشاهی، رحیم (1377). خورشید شب. تهران: سنایی.
میرصادقی، میمنت (1369). شناخت مکتبهای ادبی2» (نمادگرایی). چیستا. 9 (68)، 1104-1107.
نوربلین، نیلا (1401). بررسی مکتب رمانتیسم اجتماعی در شعر شاملو. جستارنامة ادبیات تطبیقی. 6 (19)، 108-129.