The Role of the Persian-Language Foreign Media Outlet "Iran International" in the September 2022 Protests in Iran from the Perspective of Agenda-Setting Theory
Subject Areas :َAlireza Sarvestani 1 , farzad navidi nia 2 , Feredoun Akbatzadeh 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمشهر گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل
2 - Assistant Professor and Faculty Member, Department of Political Science, Andimeshk Branch, Islamic Azad University, Andimeshk, Iran
3 - Assistant Professor of Political Science, Ahvaz Branch, Islamic Azad Univery, Ahvaz, Iran
Keywords: Media warfare, Social media, Psychological warfare, National security,
Abstract :
In 2022, Iran witnessed a wave of social protests that attracted the attention of the world. The main goal of this research was to answer the question, what was the role of foreign Persian language media, especially the international network, in covering and influencing the protests of Shahrivar month 2022 in Iran? According to the hypothesis of the research, foreign language Persian media are trying to weaken the authority and change the government of Iran by targeting people's values and beliefs and projecting and reflecting false news and adopting the method of news tyranny. To answer this question, highlighting theory and descriptive-analytical method and secondary data were used. The findings showed that the activities and provocations of the foreign language Persian media, especially the Iran International network, play a direct and central role in intensifying dissatisfaction, political activism, spreading the virus of gatherings, desecrating the mental security of public opinion, vandalism, tarnishing the image of the system and officials. and had security and military organizations.
اشرفی، سید محمد. (1396). رسانه ملی و جنگ نرم آمریکا (با تاکید بر اندیشه مقام معظم رهبری). پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روابط بین الملل، دانشگاه مازندران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی.
افتخاری، اصغر؛ ذوالفقاری، مهدی. (1393). مدل مدرن عملیات روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران. مجله مجلس و راهبرد. 21 (78): 201-233.
افتخاری، اصغر؛ غلامعلیان، امیر؛ طاهری، سلیمان. (1398). پیامدهای جنگ نرم بر مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران. مجله مطالعات استراتژیک دفاعی. 17 (78): 159-178.
بابایی، محمود. (1391). رسانه های دیجیتال، مشارکتی و فناوری محور. انتشارات انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران. (1) 2:107-98.
باقری، سیامک؛ مقدم فر، حمید رضا. (1394). نقش ضدامنیتی رسانه های بیگانه در تکیه بر فتنه 88 (1388): راهبردهای متقابل، امنیت ملی. 4 (14)، 119.
برزوئی، محمدرضا؛ تمدن، امیر رضا؛ جانبازی گوجانی، رضا. 2021. دیپلماسی سایبری عربستان سعودی در قبال ایران در بستر شبکه اجتماعی توییتر؛ مطالعهموردی اغتشاشات دیماه 1396. دوفصلنامه علمی دین و ارتباطات. 28 (1) 59: 33-66.
بیچارانلو، عبدالله؛ طالبیان، حامد؛ زند وکیلی، سارا. ( 1394). بازنمایی حریم خصوصی در رسانه های اجتماعی: قوم نگاری کاربران ایرانی فیس بوک. مطالعات رسانه های جدید. دانشگاه علامه طباطبی. 1(1)1: 69-96.
حسنلو، محمد. (1388). رسانههای قدرت و قدرت رسانهها. قابل دریافت از آدرس اینترنتی https://farsi.khamenei.ir
حسینی، حسین؛ مقدم فر، حمیدرضا؛ قنبرپور، مصطفی. (1393). تحلیل نقش و کارکرد شبکه های اجتماعی مجازی در حوادث انتخابات 1397 جمهوری اسلامی ایران. مجله امنیت آفاق، 7(24)، 53-77.
حکیم، محمد علی؛ صباغی، مهدی؛ پورمحمد، احمد. (1399). بررسی نا آرامی های آبان سال ۹۸ با تاکید برنقش رسانه. دومین همایش ملی امنیت، اقتدار و پیشرفت.
دهقانی فیروز آبادی، سید جلال. (1390). فن آوری های قدرت در جنگ نرم فصلنامه مطالعات راهبردی. 14(51)51: 5-30.
رسوایی بزرگ برای 5 رسانه ضد انقلاب/ 17 هزار دروغ فقط در 25 روز!. (2022). رسانه اینترنتی NOURNEWS. قابل دریافت از https://nournews.ir/fa/news/110869/ (2022/10/10).
رفیع پور هفت خانی، شیرینعلی؛ محمد طاهری، محمودرضا؛ سلطانی فر، محمد. (1390). تاثیر رسانه های نوین بر تامین اجتماعی ایران. مجله سبک زندگی اسلامی، با محوریت سلامت. 5 (1): 246-256.
رنجبران، داود. 1388. جنگ نرم. انتشارات ساحل اندیشه تهران. 392 ص.
سلطانی فر، م. 1391. حقوق بین الملل، رسانه ها، صلح و امنیت بین المللی. تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری (دانشنامه حقوق و سیاست)، 8(18)، 61-79.
سلطانی فر، محمد؛ هاشمی، شهناز. (1382). پوشش خبری، تهران: انتشارات سیمای شرق.
شیخ، رضا؛ شامبیاتی، هانیه. (1394). تحلیل محتوای شبکههای اجتماعی مجازی با رویکرد شبکهنگاری بر اساس اطلاعات ناقص. فصلنامه مطالعات رسانه های نوین. انتشارات دانشگاه تربیت مدرس. 1 (4) 4: 179-203.
صالحی، فریبا؛ شیرین کام، اسحق؛ مرادی، مریم؛ سیاهکویی، فائزه.(1393). تأثیر شبکه های اجتماعی بر جهانی شدن ارتباطات. کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی.
عاصف، رضا. (1384). عملیات و جنگ روانی ۲. چاپ دفتر انتشارات اسلامی. معاونت ستاد مشترک سپاه پاسداران و معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح.
عبدالله خانی، علی. (1399). امنیت ملی. پژوهشکده مطالعات بین المللی ابرار معاصر تهران. دپارتمان تحقیقات. 430p.
غلامرضایی، علی اصغر.1394. ویژگی هدفمند جنگ نرم؛ تهاجم بر ساختار فرهنگی. فصلنامه رادیوتلویزیون، (27)11: 100-85.
کیا، علی اصغر؛ راشکیانی، مهدی. (1385). مبانی برجسته سازی رسانه ها. انتشارات سازمان معین ادارات. 188 ص.
گزارش شماره دو در مورد تحریک، تبلیغ و جهت دهی به خشونت، نفرت و هرج و مرج توسط شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال. 1391. ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران.
نصر، صلاح. (1397). جنگ روانی. ترجمه محمود حقیقت کاشانی، انتشارات سروش. 600ص.
Brown, Danielle K., and Harlow, Summer. (2019). Protests, Media Coverage, and a Hierarchy of Social Struggle. The International Journal of Press/Politics. 24(4). https://doi.org/10.1177/1940161219853517.
Cull, Nicholas J. (2023). The war for Ukraine: reputational security and media disruption. Place Branding and Public Diplomacy. 19:195–199.
Dal Lago, Alessandro, and Palidd, Salvatore. (2010). Conflict, Security and the Reshaping of Society(The civilization of war). Routledge, is an imprint of the Taylor & Francis Group, an informal business. 227p.
Hu, Shangui., GU, Jibao., Liu, Hefu. and Huang, Qian. (2017). The moderating role of social media usage in the relationship among multicultural experiences, cultural intelligence, and individual creativity. Information Technology and People. 30(2): 265-281.
Kamalipour, Yahya. R. (2017) . Power, and Politics in the Digital Age: The 2009 Presidential Election Uprising in Iran. Rowman & Littlefield Publishers. 314p.
Ngai, Eric, W. T., Tao, Spencer. S. C. & Moon, Karen. K. L .(2015). Social media research: Theories, constructs, and conceptual frameworks. International Journal of Information and Management. 35(1): 33-44.
Olaniran, Bolane. and Williams, Indi. (2020) . Platforms, Protests, and the Challenge of Networked Democracy. Part of the Rhetoric, Politics and Society book series (RPS): 77-94.
Revkin, Andrew. C., Carter, Sh., Ellis, J., F. Hossain, F., and Mclean, A. (2008). Election 2008. On the Issues: Climate Change.
Rubin, Michael. (2006). Can Iran be Trusted ? AEI, Middle Eastern out Look, 1 Sept 2006.
Shafinas Shafie, Rus. (2022). The Psychosemantic Realm of Social Media Warfare Affecting Public Diplomacy. Proceedings 2022, 82(1), 97; https://doi.org/10.3390/proceedings2022082097. Centre of Media and Information Warfare Studies, Faculty of Communication and Media Studies, Universiti Teknologi MARA (UiTM), Shah Alam 40450, Malaysia.
Sinha Palit, Parama. (2023). New Media and Public Diplomacy (Political Communication in India, the United States and China). 1st Edition. 194pp.