نقش رسانه فارسي زبان خارجي ايران اينترنشنال در اعتراضات شهريور 1401 از منظر نظريه برجسته سازی
الموضوعات : فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللیعلیرضا سروستانی 1 , فرزاد نویدی نیا 2 , فریدون اکبرزاده 3
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
2 - استادیار و عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی ، واحد اندیمشک، دانشگاه آزاد اسلامی، اندیمشک، ایران
3 - استادیار و عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی ، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: جنگ رسانه ای, رسانه های اجتماعی, جنگ روانی, امنیت ملی,
ملخص المقالة :
در سال 1401، کشور ایران شاهد موجی از اعتراضات اجتماعی بود که توجه جهانیان را به خود جلب کرد. هدف اصلی این پژوهش، پاسخ به این سوال بود که نقش رسانههای فارسیزبان خارجی، به ویژه شبکه بینالمللی اینترنشنال، در پوشش و تأثیرگذاری بر اعتراضات شهریور ماه 1401 در ایران چه بوده است؟ بر اساس فرضیه تحقیق، رسانه های فارسی زبان خارجی با هدف قرار دادن ارزش ها و باورهای مردمی و فرافکنی و انعکاس اخبار دروغین و اتخاذ شیوه استبداد خبری، درصدد تضعیف اقتدار و تغییر حکومت ایران می باشند. برای پاسخ به این سوال از نظریه برجسته سازی و نیز از روش توصیفی - تحلیلی و داده های ثانویه استفاده شد. یافته ها نشان داد فعالیت و تحریکات رسانه های فارسی زبان خارجی، بخصوص شبکه ایران اینترنشنال، نقش مستقیم و محوری در تشدید نارضایتی ها، کنشگری سیاسی، گسترش ویروس تجمعات، امنیت زدایی ذهنی افکار عمومی، خرابکاری ها، خدشه دار نمودن وجهه نظام و مسئولین و سازمان های امنیتی و نظامی داشت.
اشرفی، سید محمد. (1396). رسانه ملی و جنگ نرم آمریکا (با تاکید بر اندیشه مقام معظم رهبری). پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روابط بین الملل، دانشگاه مازندران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی.
افتخاری، اصغر؛ ذوالفقاری، مهدی. (1393). مدل مدرن عملیات روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران. مجله مجلس و راهبرد. 21 (78): 201-233.
افتخاری، اصغر؛ غلامعلیان، امیر؛ طاهری، سلیمان. (1398). پیامدهای جنگ نرم بر مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران. مجله مطالعات استراتژیک دفاعی. 17 (78): 159-178.
بابایی، محمود. (1391). رسانه های دیجیتال، مشارکتی و فناوری محور. انتشارات انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایران. (1) 2:107-98.
باقری، سیامک؛ مقدم فر، حمید رضا. (1394). نقش ضدامنیتی رسانه های بیگانه در تکیه بر فتنه 88 (1388): راهبردهای متقابل، امنیت ملی. 4 (14)، 119.
برزوئی، محمدرضا؛ تمدن، امیر رضا؛ جانبازی گوجانی، رضا. 2021. دیپلماسی سایبری عربستان سعودی در قبال ایران در بستر شبکه اجتماعی توییتر؛ مطالعهموردی اغتشاشات دیماه 1396. دوفصلنامه علمی دین و ارتباطات. 28 (1) 59: 33-66.
بیچارانلو، عبدالله؛ طالبیان، حامد؛ زند وکیلی، سارا. ( 1394). بازنمایی حریم خصوصی در رسانه های اجتماعی: قوم نگاری کاربران ایرانی فیس بوک. مطالعات رسانه های جدید. دانشگاه علامه طباطبی. 1(1)1: 69-96.
حسنلو، محمد. (1388). رسانههای قدرت و قدرت رسانهها. قابل دریافت از آدرس اینترنتی https://farsi.khamenei.ir
حسینی، حسین؛ مقدم فر، حمیدرضا؛ قنبرپور، مصطفی. (1393). تحلیل نقش و کارکرد شبکه های اجتماعی مجازی در حوادث انتخابات 1397 جمهوری اسلامی ایران. مجله امنیت آفاق، 7(24)، 53-77.
حکیم، محمد علی؛ صباغی، مهدی؛ پورمحمد، احمد. (1399). بررسی نا آرامی های آبان سال ۹۸ با تاکید برنقش رسانه. دومین همایش ملی امنیت، اقتدار و پیشرفت.
دهقانی فیروز آبادی، سید جلال. (1390). فن آوری های قدرت در جنگ نرم فصلنامه مطالعات راهبردی. 14(51)51: 5-30.
رسوایی بزرگ برای 5 رسانه ضد انقلاب/ 17 هزار دروغ فقط در 25 روز!. (2022). رسانه اینترنتی NOURNEWS. قابل دریافت از https://nournews.ir/fa/news/110869/ (2022/10/10).
رفیع پور هفت خانی، شیرینعلی؛ محمد طاهری، محمودرضا؛ سلطانی فر، محمد. (1390). تاثیر رسانه های نوین بر تامین اجتماعی ایران. مجله سبک زندگی اسلامی، با محوریت سلامت. 5 (1): 246-256.
رنجبران، داود. 1388. جنگ نرم. انتشارات ساحل اندیشه تهران. 392 ص.
سلطانی فر، م. 1391. حقوق بین الملل، رسانه ها، صلح و امنیت بین المللی. تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری (دانشنامه حقوق و سیاست)، 8(18)، 61-79.
سلطانی فر، محمد؛ هاشمی، شهناز. (1382). پوشش خبری، تهران: انتشارات سیمای شرق.
شیخ، رضا؛ شامبیاتی، هانیه. (1394). تحلیل محتوای شبکههای اجتماعی مجازی با رویکرد شبکهنگاری بر اساس اطلاعات ناقص. فصلنامه مطالعات رسانه های نوین. انتشارات دانشگاه تربیت مدرس. 1 (4) 4: 179-203.
صالحی، فریبا؛ شیرین کام، اسحق؛ مرادی، مریم؛ سیاهکویی، فائزه.(1393). تأثیر شبکه های اجتماعی بر جهانی شدن ارتباطات. کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی.
عاصف، رضا. (1384). عملیات و جنگ روانی ۲. چاپ دفتر انتشارات اسلامی. معاونت ستاد مشترک سپاه پاسداران و معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح.
عبدالله خانی، علی. (1399). امنیت ملی. پژوهشکده مطالعات بین المللی ابرار معاصر تهران. دپارتمان تحقیقات. 430p.
غلامرضایی، علی اصغر.1394. ویژگی هدفمند جنگ نرم؛ تهاجم بر ساختار فرهنگی. فصلنامه رادیوتلویزیون، (27)11: 100-85.
کیا، علی اصغر؛ راشکیانی، مهدی. (1385). مبانی برجسته سازی رسانه ها. انتشارات سازمان معین ادارات. 188 ص.
گزارش شماره دو در مورد تحریک، تبلیغ و جهت دهی به خشونت، نفرت و هرج و مرج توسط شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال. 1391. ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران.
نصر، صلاح. (1397). جنگ روانی. ترجمه محمود حقیقت کاشانی، انتشارات سروش. 600ص.
Brown, Danielle K., and Harlow, Summer. (2019). Protests, Media Coverage, and a Hierarchy of Social Struggle. The International Journal of Press/Politics. 24(4). https://doi.org/10.1177/1940161219853517.
Cull, Nicholas J. (2023). The war for Ukraine: reputational security and media disruption. Place Branding and Public Diplomacy. 19:195–199.
Dal Lago, Alessandro, and Palidd, Salvatore. (2010). Conflict, Security and the Reshaping of Society(The civilization of war). Routledge, is an imprint of the Taylor & Francis Group, an informal business. 227p.
Hu, Shangui., GU, Jibao., Liu, Hefu. and Huang, Qian. (2017). The moderating role of social media usage in the relationship among multicultural experiences, cultural intelligence, and individual creativity. Information Technology and People. 30(2): 265-281.
Kamalipour, Yahya. R. (2017) . Power, and Politics in the Digital Age: The 2009 Presidential Election Uprising in Iran. Rowman & Littlefield Publishers. 314p.
Ngai, Eric, W. T., Tao, Spencer. S. C. & Moon, Karen. K. L .(2015). Social media research: Theories, constructs, and conceptual frameworks. International Journal of Information and Management. 35(1): 33-44.
Olaniran, Bolane. and Williams, Indi. (2020) . Platforms, Protests, and the Challenge of Networked Democracy. Part of the Rhetoric, Politics and Society book series (RPS): 77-94.
Revkin, Andrew. C., Carter, Sh., Ellis, J., F. Hossain, F., and Mclean, A. (2008). Election 2008. On the Issues: Climate Change.
Rubin, Michael. (2006). Can Iran be Trusted ? AEI, Middle Eastern out Look, 1 Sept 2006.
Shafinas Shafie, Rus. (2022). The Psychosemantic Realm of Social Media Warfare Affecting Public Diplomacy. Proceedings 2022, 82(1), 97; https://doi.org/10.3390/proceedings2022082097. Centre of Media and Information Warfare Studies, Faculty of Communication and Media Studies, Universiti Teknologi MARA (UiTM), Shah Alam 40450, Malaysia.
Sinha Palit, Parama. (2023). New Media and Public Diplomacy (Political Communication in India, the United States and China). 1st Edition. 194pp.