Study on the personality and role of the child,bastour, Yadegar zariran with struc turalism approach.
Subject Areas :
Tectonostratigraphy
Manuchehr Alipoor
1
,
Habibollah Abbasi
2
,
Elaheh hajiha
3
1 - PhD Student, Persian Literature, Islamic Azad University, Roudehen Branch, Roudehen, Iran
2 - Lecturer, Persian Literature, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 - Assistant Professor, Persian Literature, Islamic Azad University, roudehen Branch, Roudehen, Iran
Received: 2021-05-25
Accepted : 2021-10-17
Published : 2021-12-22
Keywords:
epic,
Structuralism,
child,
Yadegar Zariran,
Bastour,
Abstract :
Yadegar zariran is one of the ancient epic texts of Iran, the old version of which dates back to the Parthian period. The purpose of this article is to show the image of a child in the literary structure of Yadegar Zariran. In this research, an attempt was made to investigate the role of "Bastour" as a seven-year-old child in this epic text, using a descriptive-analytical method and a structuralist approach. The results obtained in this study show that the very bold and dual presence of the bed in the monument of Zariran, on the one hand as a seven-year-old child and on the other hand, as a warrior, in addition to increasing the story's appeal to the text, has Demonstrate epic etiquette for the presence of the child. Also, according to the theory of structuralism, some dual confrontations such as the confrontation of children and adults, the confrontation of writing and speech, the confrontation of Iranians and Khyunans, In this text, it is analyzed that from this perspective, Zariran monument can attract children as the audience of epic texts.
References:
- اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1395). زندگی و مرگ پهلوانان، تهران: شرکت سهامی انتشار.
اسکولز، رابرت. (1383). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمه فرزانه طاهری، تهران: آگه.
اکبری مفاخر، آرش. (1393). رزمنامه کنیزک (حماسهای به زبان گورانی و روایتی از یادگار زریران)، پژوهشنامه ادب حماسی، سال دهم شمارۀ هجدهم، صص 145-171.
انصاری، بهمن. ( 1397). اساطیر ایرانی، تهران: آرون.
ایگلتون، تری. (1398). پیش درآمدی بر نظریه های ادبی، ترجمه عباس مخبر، تهران: مرکز.
بهار، مهرداد. (1376). پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: آگاه.
پورخالقی چترودی، مهدخت. (۱۳۸۷). درخت شاهنامه، مشهد: بهنشر.
تفضلی، احمد. (1383). تاریخ ادبیات ایران قبل از اسلام، تهران: سخن.
جاماسب آسانا. (1371). متون پهلوی، گزارش سعید عریان، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
چندلر، دانیل. (1386). مبانی نشانهشناسی، ترجمه مهدی پارسا، تهران: سوره مهر.
خالقی مطلق، جلال. ( 1386). حماسه، پدیده شناسی تطبیقی شعر پهلوانی، تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامه، تهران: دانشگاه تهران.
راشد محصل، محمدتقی. (1367). درباره حماسۀ زریر، فرهنگ، شماره 2و3، صص:457-494.
سرامی ،قدمعلی.(1373). از رنگ گل تا رنج خار، تهران: علمی و فرهنگی .
سرامی، قدمعلی. (1392). بر ستیغ های حماسه، تهران: ترفند.
سرامی، قدمعلی. (1380). پنج مقاله درباره ادبیات کودک، تهران: ترفند.
شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1391). رستاخیز کلمات، تهران: سخن.
شیخ مهدی، علی و محمود طاووسی. (1382). جستاری بر متن نمایشی یادگار زریران، فصلنامه هنر، صص 56-85.
صفا، ذبیح الله. ( 1333). حماسهسرایی در ایران، تهران: امیرکبیر.
طباطبایی، احمد. (1335 ). سیمرغ در چند حماسه ملی، تبریز: زبان و ادب فارسی، شماره 37، صص 44-51.
علم، محمد و همکاران. (1395). بررسی تطبیقی پارهای از بنمایههای همانند در اساطیر ایران و اسکاندیناوی، ادبیات فارسی، صص 25-40.
فردوسی، ابوالقاسم. (1386 ). شاهنامه. دفتر چهارم، به کوشش جلال خالقی مطلق، تهران: مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی.
کیا، خجسته.( 1375). قهرمانان بادپا در قصه ها و نمایش های ایرانی، تهران: مرکز.
محمدی ملایری، محمد.(1352). ادب و اخلاق درایران پیش از اسلام، تهران: اداره کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر.
معین، محمد.( 1363). مزدیسنا و ادب پارسی، تهران: دانشگاه تهران.
مؤذن جامی، محمدمهدی.( 1398). ادب پهلوانی، مطالعهای درتاریخ ادب دیرینه ایرانی از زرتشت تا اشکانیان، تهران: ققنوس.
هارلند، ریچارد.(1396). درآمدی تاریخی بر نظریه ادبی از افلاتون تا بارت، ترجمه علی منصوری و همکاران، تهران: چشمه.
هاوکس، ترنس. (1394). ساخت گرایی و نشانه شناسی.ترجمه مجتبی پردل، تهران: ترانه.
یادگار زریران. (1392)، ترجمه ژاله آموزگار، تهران: معین.
یادگار زریران. (1374). ترجمه یحیی ماهیار نوابی، تهران: اساطیر.
_||_