The relationship between information seeking behavior with elements of creativity among students of Islamic Azad University Golpayegan
Subject Areas :
Somaye Sadat bathai
1
,
Mansour Torkiantabar
2
1 - دانشجو
2 - دانشجو
Received: 2015-05-04
Accepted : 2016-07-26
Published : 2015-09-11
Keywords:
Students,
Islamic Azad University,
creativity,
Keywords: information seeking behavior,
Golpayegan,
Abstract :
Abstract: This study was done in order to information seeking behavior and creativity among students Islamic Azad University of Golpayegan. Methodology of this study is descriptive survey and it is correlation due to relationship among variables. The statistical society is 1564 from graduated students in Islamic Azad University of Golpayegan. 308 students were selected by using Cochran Formula as sample. To collect data, self-made questionnaire was used. Extracted data were analyzed by using SPSS software. Findings indicated that there is positive and meaningful relationship among information seeking behavior of students and cognition creativity, information seeking behavior and non-cognitive creativity, information seeking behavior of students and motivational dimension of creativity. Average parameters of the Friedman test shows that the cognitive dimension of creativity with an average of 2/34,Motivational dimension with 1/95And cognition, with an average of 1/71 have the highest impact on information seeking behavior of students.
References:
منابع
فارسی
ادهمی، ا، (1383)، اطلاع یابی و رفتار اطلاع یابی چیست؟ فصلنامه اطلاع رسانی، دوره 9، شماره 3 و 4.
البرزی، م. (1391)، مدلی علی از نگرش های خلاقانه مادران بر نگرش های خلاقانه کودکان با واسطه گری باورهای اسنادی، چهارمین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، تریز با رویکردهای آموزشی، مشهد مقدس.
الله کرمی، آ؛ علی آبادی، خ، (1391)، نقش خلاقیت در پیش بینی تفکر انتقادی و شادکامی، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 2.
باتلر، پ. (1382)، جنبه های نظری علم کتابداری، ترجمه هوشنگ ابرامی، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
جهانی، ج، (1388)، پرورش خلاقیت: از نظریه تا عمل (با معرفی مقیاس x کرنل)، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
داورپناه، م ر. (1388). جستجوی اطلاعات علمی و پژوهشی در منابع چاپی الکترونیکی، تهران: نشر چاپار.
رحیمی، غ ر؛ سیدی، م ح، (1389)، کارآفرینی (مدیریت کسب و کار)، تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی کلیبر.
سام خانیان، م ر،(1384)، خلاقیت و نوآوری در سازمان آموزشی، تهران: اسپند هنر.
طاهزاده موسویان، ص؛ رجبی، غ ر؛ بیگدلی، ز، (1390)، بررسی نقش عوامل مختلف در رفتار اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان، مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، دوره سوم، سال هجدهم، شماره8.
گنجی، ح، (1390)، روان شناسی کار، تهران: ساوالان.
لارج، آ؛ هارتلی، ر، (1382)، جستجوی اطلاعات در عصر اطلاعات: اصول و مهارتها: ترجمه زاهد بیگدلی تهران: نشر کتابدار.
ملتفت، ق؛ ساداتی فیروزآبادی، س، (1392)، رابطه ابعاد کمال گرایی با خلاقیت در دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی، سال اول، شماره سوم.
نوروزی چاکلی، ع ر، (1388)، عوامل اصلی و مؤثر در رفتار جستجوگران اطلاعات، فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، جلد 9، شماره 1.
واحدیان، م؛ حسینی خواه، ن، (1391)، بررسی رابطه خلاقیت با راهبردهای مقابله ای دانشجویان، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دور دوم، شماره 3.
ویکری، ب ک، (1380)، علم اطلاع رسانی در نظر و عمل، ترجمه عبدالحسین فرج پهلو، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
انگلیسی
Amabile, T. M (1990), within and without you. The Social psychology of creative and beyond, Runco Marck A. Albert(eds), Theories of creativity sage publication London, pp.61-90.
Felltt, G.l, Hewitt, P.L (2006), Positive versus negative perfectionism in psychology: A comment on slade and Owens dual process model. Bhavior Modification (30), 472-495.
Hallahan, K. (2008). Need for cognition as motivation to process publicity and advertising. Journal of Promotion Management, 14 (3), 169-194.
Hennessey, B.A (2003), The Social psychology of creativity ,Scandinavian Journal of Educational psychology(47),253-271
Olatoye, R. A, Akintunde, S. O, Ogunsanya, E.A (2010). Relationship between Creativity and Academic Achievement of Business Administration Students in South Western Polytechnics, Nigeria, an International Multi-Disciplinary Journal, (4), 134-149.
Liu, J., and Zhang, X. (2008). The effect of need for cognition on search performance.Paper presented at American Society for Information Science and Technology (41).
_||_