Designing a marketing policy package in free zones
Subject Areas : marketingEhsan Abbaspour 1 , Ebrahim Albo Naiemi 2 , Mohammad Haghighi 3
1 - Department of Business Management, Khorramshahr International Branch, Islamic Azad Univedsity, Khorramshar, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Business Management, Khorramshahr International Branch, Islamic Azad Univedsity, Khorramshar, Iran
3 - Associated Professor, Department of Business Management, University of Tehran, Tehran, Iran
Keywords: Keywords: marketing policy package, free trade zones, Arvand, metacombination method,
Abstract :
Abstract: The marketing policy of companies is an important issue among policy makers and is considered as a means to achieve favorable economic growth and sustainable development. Based on this, companies are looking for new sources of competitive advantage for their survival and development, and their success requires identifying the determinants of marketing, and this issue is necessary for free zones as an economic sector that drives development. The statistical population of this research was initially selected using the metasyntesized method of 47 articles on marketing policies, and then 15 experts and university professors and members of the free trade zone organization were selected as a sample using the Delphi method. With the help of metacombination method, the number of 12 components and 56 was obtained, and with the help of Delphi method and two rounds of this method, the number of components was reduced to 11 indicators. Then, taking into consideration the screened policies of free zones, a marketing policy proposal of free trade zones was formulated and designed in the form of approaches to parent policies (main actions), support policies to remove obstacles, and support policies to facilitate.
ابراهیمی سالاری،تقی؛برزگر،نیکسا،(1392)،بررسی وضعیت کسب و کار ایران با تاکید بر شاخص رقابت پذیری جهانی، اولین همایش توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار،مشهد، ۲۸ آذر ۱۳۹۲ ،اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی.
احمدی، فاطمه ؛ روستا، علیرضا ؛: عسکری، احمد ؛(1401) شناسایی ابعاد و مؤلفههای بازاریابی مشتریان صنعت گردشگری ایران با رویکرد کیفی مجله:ارزش آفرینی در مدیریت کسب و کار»زمستان 1401 - شماره 6 صص: 49 - 60
ربیعی، مریم ؛ چیرانی، ابراهیم ؛ شبگو منصف، محمود ؛ : شاهرودی، کامبیز ؛(1402) طراحی مدلی برای صلاحیتهای متخصصین بازاریابی در صنعت بیمه با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد مجله : پژوهشنامه بیمه شماره 150 صص: 94 - 110
بارانی بیرانوند، نگین ؛ گرجی چالسپاری، احسان ؛(1401) بررسی جایگاه بازاریابی مبتنی بر رسانههای اجتماعی در بنگاههای کوچک و متوسط استان لرستان در شرایط بحران کرونا از دیدگاه مدیران و مالکان آنها مجله : مدیریت بحران » زمستان 1401 - شماره 23 صص: 73 - 86
پناهی فر, یعقوب, خوشچهره, محمد, حمیدی زاده, محمدرضا, & منوریان, عباس. (1400). طراحی مدل خط مشیگذاری توسعه صادرات غیر نفتی در مناطق آزاد ایران. سیاستگذاری عمومی, 7(2), 167-185
جلوداری، اکبر و خلیلی، الهه،(1400) ،بازاریابی نوین در مناطق آزاد تبیین،چهارمین کنفرانس ملی و نخستین کنفرانس بین المللی الگوهای نوین مدیریت و کسب و کار،تهران
پورعزت، علی اصغر (1396). بررسی نقش مدیریت دانش ، در تدوین استراتژی کسب وکار الکترونیک، فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 6، شماره 3، پاییز، صص 394-375.
زاج, زهره, آلبو نعیمی, ابراهیم, مرادی, محمد خدا. (1401). طراحی الگوی مؤثر در ارتباط با جذابیت بازار صادراتی مناطق آزاد ایران (مورد مطالعه: منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند). مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی, 9(2), صص: 9 -.5
لچینانی، علیرضا و اسماعیلی، فاطمه،1401،برسی نقش بازاریابی در گردشگری مناطق آزاد تجاری با رویکرد توسعه اقتصادی منطقه مورد مطالعه جزیره قشم،
ممی پور، سیاب؛بشارتی، زهرا؛بهبودی، داود(1393) بررسي و اولويتبندي عوامل جذب سرمايه گذاري در منطقه آزاد انزلي، مجله اقتصاد و توسعه منطق هاي سال بيست و يكم، دوره جديد شمارة 7، نيمه اول 1393
Bu y, Parkinson ,J , PThaichon,P(2022) Influencer marketing: Homophily, customer value co-creation behavior and purchase intention Journal of Retailing and Consumer Services 66
Borgen, J. (2016), Content marketing. (BA thesis), Florida University, United States