محاسبه میزان مقاومت غلطشی تایر با استفاده از نتایج تحلیل برهم کنش استاتیکی آن با جاده
Subject Areas : Journal of Simulation and Analysis of Novel Technologies in Mechanical Engineering
1 - مربی، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه جیرفت.
2 - مربی، گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشگاه جیرفت.
Keywords: روش اجزای محدود, تحلیل عددی, مقاومت غلطشی, افت هیستریتیک,
Abstract :
طبق بررسی های صورت گرفته از میان پدیده های مختلفی چون اصطکاک، مقاومت آیرودینامیکی هوا و سایر افت های مکانیکی، مقاومت غلطشی ناشی از خاصیت ویسکو الاستیسیته لاستیک، عامل مهمی است که 33-10 %کل اتلاف انرژی در وسایل نقلیه را به خود اختصاص می دهد. بدین جهت تحلیل و شناخت اثرات مربوط به این افت نقش بسزایی در کاهش مقاومت در برابر حرکت وسیله نقلیه و در نتیجه کاهش مصرف انرژی دارد. بیشتر مراجع و مقالات منتشر شده در این زمینه مقاومت غلطشی را کسری از انرژی کرنشی ذخیره شده در تایر می دانند که به علت پدیده هیستریتیس در هر دور گردش تایر به هدر می رود. در تحلیل حاضر، با استفاده از نتایج تحلیل سه بعدی برهم کنش استاتیکی تایر و سطح صلب جاده، نخست نحوه تغییرات زمانی تنش-کرنش در مقاطع مختلف تایر مشخص گردیده است و سپس با استفاده از یک برنامه کامپیوتری در محیط نرم افزار متلب مقادیر تنشها و کرنشهای اصلی حاصل از شش مولفه تانسورهای تنش و کرنش جهت محاسبه افت هیستریتیک و در نتیجه مقاومت غلطشی تایر به کار می روند. نتایج حاصل از تحلیل حاضر در مقایسه با مطالعات عددی و تجربی صورت گرفته در این زمینه دقت قابل توجهی نشان می دهند.
[1] Cho J.R., Lee H.W., Jeong W.B., Jeong K.M., Kim K.W., Numerical estimation of rolling resistance and temperature distribution of 3-D periodic patterned tire, International Journal of Solids and Structures, vol. 50, No. 1, 2013, pp. 86-96.
[2] Hublau V., Barillier A., The Equations of the Rolling Resistance of a Tire Rolling on a Drum, Tire Science and Technology, vol. 36, No. 2, 2008, pp. 146-155.
[3] Pacejka H.B., Tyre and vehicle dynamics, Butterworth-Heinemann, ISBN 0-7506-5141-5, 2002.
[4] Wong J.Y., Theory of ground vehicles: Wiley.com, 2001.
[5] Mc Allen J., Cuitino A., Sernas V., Numerical investigation of the deformation characteristics and heat generation in pneumatic aircraft tires: Part II. Thermal modeling, Finite elements in analysis and design, vol. 23, No. 2, 1996, pp. 265-290.
[6] Ebbott T., Hohman R., Jeusette J.-P., Kerchman V., Tire temperature and rolling resistance prediction with finite element analysis, Tire Science and Technology, vol. 27, No. 1, 1999, pp. 2-21.
[7] Cho J., Kim K., Yoo W., Hong S., Mesh generation considering detailed tread blocks for reliable 3D tire analysis, Advances in engineering software, vol. 35, No. 2, 2004, pp. 105-113.
[8] Cho J., Kim K., Jeong H., Numerical investigation of tire standing wave using 3-D patterned tire model, Journal of sound and vibration, vol. 305, No. 4, 2007, pp. 795-807.
[9] Luchini J.R., Popio J.A., Modeling Transient Rolling Resistance of Tires 3, Tire Science and Technology, vol. 35, No. 2, 2007, pp. 118-140.
[10] Qi J., Herron J., Sansalone K., Mars W., Du Z., Snyman M., et al., Validation of a Steady-State Transport Analysis for Rolling Treaded Tires 5, Tire Science and Technology, vol. 35, No. 3, 2007, pp. 183-208.
[11] Ghoreishy M.H.R., A Numerical Study on the Non-linear Finite Element Analysis of a Tyre under Axisymmetric Loading, Iranian Polymer Journal, vol. 11, No. 5, 2002, pp. 325-332.
[12] Pillai P.S., Efect of tyre overload and inflation preasure on olling loss (resistance) and fuel consumption of automobile and truck/bus tires, Indian Journal of Engineering & Materaial Science, vol. 11, 2004, pp. 406-412.
[13] Lin Y.J., Hwang S.J., Temperature prediction of rolling tires by computer simulation, Mathematics and Computers in Simulation, vol. 67, No. 3, 2004, pp. 235-249.
[14] Ghoreishy M.H.R., A state of the art review of the finite element modelling of rolling tyres, Iranian Polymer Journal, vol. 17, No. 8, 2008, pp. 571-597.
[15] Korunović N., Trajanović M., Stojković M., Finite element model for steady-state rolling tire analysis, Journal of the Serbian Society for Computational Mechanics, vol. 1, No. 1, 2007, pp. 63-79.
[16] Kongo Kondé A., Rosu I., Lebon F., Brardo O., Devésa B., On the modeling of aircraft tire, Aerospace Science and Technology, vol. 27, No. 1, 2013, pp. 67-75.
[17] Li Y., Liu W., Frimpong S., Effect of ambient temperature on stress, deformation and temperature of dump truck tire, Engineering Failure Analysis, vol. 23, 2012, pp. 55-62.
[18] Shida Z., Koishi M., Kogure T., Kabe K., A rolling resistance simulation of tires using static finite element analysis, Tire Science and Technology, vol. 27, No. 2, 1999, pp. 84-105.
[19] Rao K.N., Kumar R.K., Bohara P., A sensitivity analysis of design attributes and operating conditions on tyre operating temperatures and rolling resistance using finite element analysis, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part D: Journal of Automobile Engineering, vol. 220, No. 5, 2006, pp. 501-517.
[20] Park H., Youn S., Song T., Kim N., Analysis of temperature distribution in a rolling tire due to strain energy dissipation, Tire Science and Technology, vol. 25, No. 3, 1997, pp. 214-228.
[21] Oh B., Kim Y., Kim N., Moon H., Park H., Internal temperature distribution in a rolling tire, Tire Science and Technology, vol. 23, No. 1, 1995, pp. 11-25.
[22] Whicker D., Browne A.L., Segalman D.J. Structure and use of GMR combined thermo-mechanical tire power loss model. Society of Automotive Engineers, Inc., Warrendale, PA; 1981.
[23] Whicker D., Browne A., Segalman D., Wickliffe L., A thermomechanical approach to tire power loss modeling, Tire Science and Technology, vol. 9, No. 1, 1981,pp. 3-18.