Criticizing and Studying the Structure of Indelible Songs in Modern Folkloric Literature
Subject Areas : Abstract ArticlesMohammad Amin Mohammad Pour 1 , Ali Asghar Babasafari 2 , Gholamreza Setudeh 3
1 - PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Sirjan Branch, Islamic Azad University, Sirjan, Iran.
2 - Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Isfahan, Faculty of Literature and Humanities, Isfahan, Iran.
3 - Professor, Department of Persian Language and Literature, University of Tehran, Faculty of Literature and Humanities, Tehran, Iran.
Keywords: structure, song, ballad, Keywords: folkloric literature, executive methods,
Abstract :
Abstract Persian ballad and music are of the outstanding elements which form folkloric literature and contemporary culture. Regarding the extension of the addressee, the songs have undeniable effect on the minds and literary knowledge of common people. This essay has been written to reveal the traits constituting today's song and expounding the cause of its indelibility together with the main resources. The collection method of the data is attributive and bibliographic and the instrument to do it is through microfiche processing. The subject matter of the research has been studied in descriptive-analytic which was done by studying the written songs, and their characteristics have been categorized simultaneously. The findings of the research indicate that the song and the music and the quality of the pitches of the voice and the time of broadcast are of the components of today's song. The most fundamental part of the song is poetry, after that, it is the music , when this collection is put together, the pitches of the singer's voice together with the sex of the singer are discussed. Besides these, the character of the singer and the knowledge of the community from him/her plays role; and in the end, the method of broadcasting, even its time and presenting it to the society are of the influential factors in the song.
فهرست منابع و مآخذ
الف ) کتابها:
1- آرینپور، یحیی، (1382)، از نیما تا روزگار ما، تهران: زوّار، چاپ چهارم.
2- اتّحاد، هوشنگ، (1397)، چهرههای موسیقی ایران معاصر، تهران: نشر نو، چاپ اوّل.
3- احمد پناهی، محمّد، (1383)، سیری در ترانههای ملّی ایران، تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی، چاپ دوم.
4- حبیبینژاد، مهران، (1383)، شور ترانه، تهران: قطره، چاپ اوّل.
5- خالقی، روحاللّه، (1376)، سرگذشت موسیقی ایران، تهران: صفی علیشاه، چاپ ششم.
6- جنّتی عطایی، ابوالقاسم، (1334)، مجموعه اشعار نیما یوشیج، تهران: صفی علیشاه، چاپ اوّل.
7- دیهیمی، ایرج، (1395)، عالیجناب مهربان ترانه، تهران: نگاه، چاپ اوّل.
8- راهگانی، روحانگیز، (1377)، تاریخ موسیقی ایران، تهران: پیشرو، چاپ دوم.
9- شمیسا، سیروس، (1386)، سیر غزل در شعر فارسی، تهران: علم، چاپ اوّل.
10- طلایی، داریوش، (1395)، تحلیل ردیف، تهران: نی، چاپ سوم.
11- فاضل، سهراب، (1390)، تصنیف و تصنیفسرایی در ایران، تهران: سورة مهر، چاپ اوّل.
12- فاطمی، ساسان، (1392)، پیدایش موسیقی مردمپسند در ایران، تهران: ماهور، چاپ اوّل.
13- کهندل، وحید، (1398)، چون بوی تلخ خوش کندر، زندگینامه فرهاد مهراد ، تهران: ماهی، چاپ اوّل.
14- کیانی، مجید، (1368)، هفت دستگاه موسیقی ایران، تهران: مجید کیانی، چاپ اوّل.
ب) مقالهها:
15- پسندیده کیش، اسماعیل، (1388)، «پژوهشی در تصاویر و مضامین ترانه و ترانهسرایی معاصر فارسی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
16- عبداللهیان، فائقه، (1390)، «بررسی سیر تحوّل ترانهسرایی در ایران پس از انقلاب»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیّات، دانشگاه گیلان.
17- مرزی، نگین، (1389)، «روند شکلگیری و تحوّل مضامین سیاسی و اجتماعی در ترانههای ایرانی از انقلاب مشروطه تا انقلاب»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه علم و فرهنگ.
_||_