Studying the Fictional Elements in the Contemporary Stories in the 10th , 11th , and 12th High School Classes
Subject Areas : Abstract ArticlesA'zam Bazgir Alvar 1 , Mahmood Tavoosi 2 , Maryam Amir Arjomand 3 , Fatemeh Emami 4
1 - PhD Student in Persian Language and Literature, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
2 - Department of Persian Language and Literature, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
3 - Department of Persian Language and Literature, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
4 - Department of Persian Language and Literature, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran.
Keywords: Story Elements, Farsi Language, Keywords: text books, second phase of high school, contemporary fictional literature,
Abstract :
Abstract Educational researchers believe that the literary, religious, cultural, national and thinking foundation of any generation forms in its childhood and juvenile period and an important of it is on the shoulder of educational system of every country. Text books are the most important tools of this formation among which Farsi books, because of paying attention to fictional literature are the best way to narrate the human contemplations and thoughts. The fictional element, in this research – the stories in 10th, 11th, 12th high school classes have analytically and thematically been studied. It seems that the authors are interested more in novels and long stories. Most fictional elements have been used repeatedly. Summary of short stories in comparison with novels and long stories were associated with less damage in fictional elements and themes. There is no thematic variation in text books. Therefore, no diversity of stories is seen in it.
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتابنامه
1- ابن معتز، عبدالله، (2001)، البدیع، با مقدّمه و تعلیق کراتشقوفسکی، بغداد.
2- انوشه، حسن، (1381)، فرهنگ نامۀ پارسی، دانشنامةادب فارسی، جلد دوم، تهران: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، چاپ دوم.
3- حسینی، امیرمحمود، (1384)، بدایع صنایع، تصحیح رحیم مسلمانیان قبادیانی، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار، چاپ اوّل.
4- دهخدا، علی اکبر، (1372)، لغت نامه، تهران: دانشگاه تهران، چاپ اوّل از دورة جدید.
5- رازی، شمس قیس محمّد، (1360)، المعجم فی معاییر الاشعار العجم، به تصحیح مدرّس رضوی، تهران: کتابفروشی زوّار، چاپ سوم.
6- راستگو، محمّد، (1379)، ایهام در شعر فارسی، تهران: سروش، چاپ اوّل.
7- شمیسا، سیروس، (1383)، نگاهی تازه به بدیع، تهران: فردوس، چاپ یازدهم.
8- عالمی دارابجردی، میرزا سهراب، (975ق)، نسخه خطّی، فهرست نسخ خطّی ایران، جلد پانزدهم.
9- فرصتالدّوله شیرازی، محمّد نصیربن جعفر، (1379)، آثار عجم، تصحیح و تحشیه: منصور رستگار فسایی، تهران: امیرکبیر.
10- کاشانی، میرتقیالدّین، (1392)، خلاصه الاشعار و زبده الافکار(بخش شیراز و نواحی آن)، تصحیح نفیسه ایرانی، تهران: امیرکبیر، چاپ اوّل.
11- کاشفی سبزواری، میرزا حسین واعظ، (1369)، بدایع الافکار فی صنایع الاشعار، ویراستۀ میرجلالالدّین کزّازی، تهران: مرکز.
12- کزّازی، میرجلالالدّین، (1373)، بدیع؛ زیبایی شناسی سخن پارسی، کتاب ماد، تهران: نشر مرکز، چاپ دوم.
13- گرکانی، شمسالعلماء محمّد حسین، (1377)، ابدع البدایع، به اهتمام حسین جعفری، تبریز: احرار.
14- وحیدیان کامیار، تقی، (1379)، بدیع از دیدگاه زبانشناسی، تهران: دوستان.
15- وطواط، رشیدالدّین محمّد، (1339)، دیوان به انضمام حدایق السحر، مقابله و تصحیح سعید نفیسی، تهران: باران.
16- همایی، میرجلالالدّین، (1379)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: هما، چاپ هفدهم.
ب – مقالات
17- چناری، امیر، (1392)، «نگاهی نو به ایهام»، پژوهشنامة نقد ادبی و بلاغت، سال دوم، شمارة 2، پاییز و زمستان، صص: 115- 134.
18- طاهری، حمید، (1389)، «رویکردی به ایهام در غزلیّات حافظ»، نشریه ادب و زبان، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنرکرمان، شمارة 28، شمارة پیاپی25، صص: 113- 138.
19- کریمیفرد، غلامرضا، (1393)، «بررسی تطبیقی زیباییشناسی ایهام در بلاغت عربی و فارسی»، دو فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشهای تطبیقی، دورة2، شمارة1، بهار وتابستان، صص: 99-134.
_||_