Plot and characterization in the novel of " Yekolia and his Solitude " written by Taghi Modarresi
Subject Areas : Abstract ArticlesAli dehghan 1 , Vahid yousefpour 2
1 - Department of Persian Language and Literature, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
2 - M.Sc. Department of Persian Language and Literature, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
Keywords: Plot, Characterization, Keywords: novel, Modarresi, Yekola's Solitude,
Abstract :
Abstract Plot and characterization are the most important elements of a fiction by which authors'artistry can be examined, and the " yekolia's Solitude" by Taghi Modarresi is a good example of such expertise. This article analyzes the author's techniques regarding these two elements that ultimately lead to the novel's great artistic value. Modarresi has used speech, description and omniscient point of view to develop his characters; within an open and complex plot in which incidents have a systematic connection. Its Biblical prose, mythical theme and religious atmosphere make it even more amusing, and its suspense and conflicts keep the reader's attention to the end. The story's superficial structure has gained perfection and artistic look thanks to the story within story technique, and three separate but interconnected story lines. Shifting from the beginning to the middle of the text occurs proficiently fast and smooth.
فهرست منابع و مآخذ
1ـ آلوت، میریام، (1368)، رمان به روایت رمان نویسان، ترجمۀ علیمحمّد حقشناس، تهران، نشر مرکز.
2ـ اپلی، ارنست، (1376)، رؤیا و تعبیر خواب، ترجمة قهرمان دلآرا، تهران، نشر میترا.
3ـ اخوّت، احمد، (1392)، دستور زبان داستان، اصفهان، مؤسّسة نشر فردا، چاپ دوم.
4ـ ایرانی، ناصر، (1364)، داستان تعاریف ابزار عناصر، تهران، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
5ـ بارت، رولان، (1375)، اسطوره امروز، ترجمة شیرین دخت دقیقیان، تهران: نشر مرکز.
6ـ بورونوف، رولان واوئله، (1378)، جهان رمان، ترجمۀ نازیلا خلخالی، تهران: نشر مرکز، چاپ اوّل.
7ـ بینیازی، فتح الله، (1387)، درآمدی بر داستان نویسی و روایت شناسی ، تهران، نشر افراز، چاپ اوّل.
8ـ سی، آرتور و کلارک و همکاران، (1378)، هزار توی داستان، ترجمۀ نسرین مهاجرانی، تهران، نشر چشمه.
9ـ پراپ، ولادیمیر(1368)، ریختشناسی قصّههای پریان، ترجمة فریدون بدرهای ، تهران، انتشارات توس، چاپ اوّل.
10ـ دهباشی و کریمی، علی و مهدی، (1384)، شناختنامه تقی مدرّسی، تهران، انتشارات قطره، چاپ اوّل.
11ـ شیری، قهرمان، (1383)، بازتاب عصر عتیق و نثر توراتی در آثار تقی مدرّسی، فصلنامة پژوهشهای ادبی، ش 6، زمستان 1383، صص 102-85.
12ـ عبداللهیان، حمید، (1379)، کارنامة نثر معاصر، تهران، انتشارات پایا.
13ـ قاسمزاده، سیّدعلی، (1392)، بازخوانش بینامتنی رمان اسطورهای «یکلیا و تنهایی او» نوشتۀ تقی مدرّسی، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی، شمارة 39، صص 132ـ 113.
14ـ قبادی و بزرگ بیگدلی و علیجانی، حسینعلی و سعید و محمّد، (1393)، تحلیل اسطورهای «یکلیا وتنهایی او» و «ملکوت» با نگاه به تأثیر کودتای 28 مرداد در بازتاب اسطورهها، متن پژوهیادبی، سال 18، شماره 60 ، تابستان، صص 50-25.
15ـ مارتین، والاس، (1386)، نظریههای روایت، ترجمة محمّد شهبا، تهران، انتشارات هرمس.
16ـ مدرّسی، تقی، (1343)، یَکُلیا و تنهایی او، تهران: انتشارات نیل، چاپ سوم.
17ـ مورگان فورستر، ادوارد، (1369)، جنبههای رمان، ترجمۀ ابراهیم یونسی، تهران، انتشارات نگاه، چاپ چهارم.
18ـ میرصادقی، جمال، (1392)، عناصر داستان نویسی، تهران، انتشارات آگاه، چاپ دوم.
19ـ میر عابدینی، حسن، (1366)، صد سال داستان نویسی ایران، چاپ اوّل تهران، نشر تندر، جلد اوّل.
20ـ ___________، (1386)، صد سال داستان نویسی ایران، تهران: نشر چشمه، چاپ چهارم.
21ـ نعیمی، جواد، (1370)، داستان چیست و چگونه نوشته میشود؟، مشهد، کتابستان، چاپ اوّل.
22ـ یونسی، ابراهیم، (1379)، هنر داستان نویسی، تهران، انتشارات نگاه، چاپ ششم.
_||_