Studying the Visage of the world in " The Shahnameh of Ferdowsi " Based on the Propagandistic Literature
Subject Areas :
Abstract Articles
Mehraneh Gholami Davoodi
1
,
Ebrahim ebrahimtabar
2
1 - Graduated from the Department of Language and Literature, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran.
2 - Associate Professor, Department of Language and Literature, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran.
Received: 2016-02-28
Accepted : 2019-07-06
Published : 2019-11-22
Keywords:
Abstract :
Abstract
The Shahnameh is considered of the Persian didactic masterpieces and by studying it, one becomes acquainted with the geography, history, philosophy, literature, religion, culture of the ancient land of Iran. Having thorough knowledge in all affairs, its composer manifests the different aspects of epic, lyric, and didactic literature. Surveying its values from different dimensions, makes us understand its greatness and glory. The master of the ethics has provided comprehensive teachings and learning in regard to the rich culture of Iran and teachings of pure Islamic religion. We have tried, in this article, to study and recover the world image and by analyzing the context based on the propagandistic literature in the Shahnameh to show how the poet has propagated his religious tenets. It can be concluded that Ferdowsi has thorough belief in Islamic tenets and in an artistic way promulgates this blessed religion.
References:
فهرست منابع و مآخذ
قرآن کریم.
نهج البلاغه.
نهجالفصاحه.
آموزگار، ژاله، (1391). «واژهی سپنج و کاربرد آن»، در یادنامة دکتر منوچهر مرتضوی، به اهتمام محمّد طاهری، تبریز: ستوده.
اسلامیندوشن، محمّدعلی، (1374)، جام جهانبین، چاپ ششم، تهران: جامی.
________________، (1387)، آواها و ایماها، چاپ پنجم، تهران: قطره.
انوشه، حسن.(1376). فرهنگنامة ادبی فارسی، چاپ اول، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
حکیمی، محمّدرضا، (1364)، ادبیّات و تعهّد در اسلام، چاپ ششم، تهران: فرهنگ اسلامی.
داد، سیما، (1382)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید، چاپ اوّل.
دیلمی، حسن، (1412)، ارشادالقلوب، جلد 1، مشهد: شریف رضی.
سرّامی، قدمعلی، (1368)، از رنگ گل تا رنج خار، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اوّل.
شجاعیزند، علیرضا، (1392)، «دین و دنیا؛ بررسی نگرشهای متفاوت ادیان به دنیا»، فصلنامة اندیشة دینی، دورة 13، شمارة 1، صص: 85-118.
شمیسا، سیروس، (1381)، انواع ادبی، تهران: فردوس، چاپ نهم.
صفا، ذبیحالله، (1389)، حماسهسرایی در ایران، چاپ نهم، تهران: امیرکبیر.
فردوسی، ابوالقاسم، ( 1393 )، نامۀ باستان، 9 جلد، ویرایش و گزارش کزازی، میرجلال الدّین، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
___________، (1368)، شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق، 8 دفتر، تهران: مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی.
ماسه، هانری، (1350)، فردوسی و حماسۀ ملّی، ترجمة مهدی روشنضمیر، تبریز: دانشگاه تبریز.
محمّدپور، محمّد، (1387)، حقیقت و هنر دینی، تهران: سورة مهر، چاپ دوم.
مرتضوی، منوچهر، (1369)، فردوسی و شاهنامه؛ فرازهایی از مقدّمه و متن، تهران: مؤسّسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مشایخی، منصوره، (1388)، «ارتباط خرد و شادی در شاهنامه فردوسی»، مجلّة ادبیّات تطبیقی، شمارة 11، صص: 213-216.
مطهری، مرتضی، (1385)، سیری در نهجالبلاغه، تهران: صدرا.
ـــــــــــــــ ، (1389)، امدادهای غیبی در زندگی بشر، تهران: صدرا.
مینوی، مجتبی، (1386)، فردوسی و شعر او، تهران: توس.
_||_