Providing a model to measure the credibility of auditors
Subject Areas :Asal Bakhshian 1 , Forough Heyrani 2 , Akram Taftiyan 3
1 - PhD student, accounting department, Yazd branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
2 - Assistant Professor of Accounting Department, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
3 - Assistant Professor of Accounting Department, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
Keywords: measuring auditors', credibility, auditor', s credibility report, audit quality,
Abstract :
Knowing the reliability of financial information is of particular importance for various reasons, including conflict of interests, complexity of economic events, etc. On the other hand, the fall with fraud in large companies such as Enron and Tyco led to the issue of using the services of independent auditors and careful monitoring and paying attention to the quality of audit reports. The purpose of this research was to provide a model to measure the credibility of auditors. The method used in this research is field and factor analysis. The statistical population of this research includes people active in the auditing profession, and the sample determined through Cochran's formula includes 142 people active in the auditing profession. The measurement tools used in this research were interviews and questionnaires taken from the results of the interviews. The questionnaire information was completed in 1401. The results obtained from the research showed that the components of checking independence, acceptance or continuation of work; correspondence file; permanent file; knowledge of the unit under consideration and its environment including internal controls; content tests; work planning, control and supervision; checklists and reports; How to perform the duties of the second manager; general assessment of audit files; general status of the audit institution; The status of human resources of the audit institution; functions of the audit institution; Compliance with the rules and regulations of the auditing profession and the external status of the auditing institution have an effect on the evaluation of the auditors' credibility.
احمدزاده, زاهد, یعقوب نژاد, احمد. (1401). تأثیر درک حسابرسان از فرهنگ اخلاقی حاکم در مؤسسات بر ارزشهای حرفهای در موسسات حسابرسی. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی, 14(55), 23-40.
خلج طهرانی، محسن و حاجی ها، زهره،1397،بررسی رابطه بین اعتبار حسابرس و سرمایه با درامد در بخش بانکی،اولین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در مدیریت کسب و کار و حسابداری با تاکید بر ارزش آفرینی و اقتصاد مقاومتی،تهران،
صادقی، علی و صادقی، مرتضی،1400،بررسی تاثیر خوانایی گزارش های سالانه بر اعتبار تجاری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،کنفرانس سراسری مطالعات و یافته های نوین در مدیریت و حسابداری ایران،قم،
صلاحی نژاد, مریم, سعادت, شهرزاد. (1392). تأثیر اعتبار حسابرسی در جذب کمکهای بلاعوض در مؤسسات غیرانتفاعی (شهرداریها). دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت, 3(9), 79-90.
کریم آبادی, محمد, جهانگیرنیا, حسین, حاجیها, زهره, غلامی جمکرانی, رضا. (1401). ارزیابی معیارهای آیین رفتار حرفهای در کیفیت حرفه حسابرسی مستقل. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی, 14(55), 79-101.
محمد محمدنژاد 1396 " بررسی رابطه بین شهرت و اعتبار حسابرس، مدیریت سود و سرمایه صورتهای مالی میان دوره ای در بانکها و موسسات اعتباری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادرا تهران " پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان
مشهور الحسینی، سیدمحمدرضا و حسین پور، مجتبی و روانان، سمیرا،1397،اهداف حسابرسی (اعتبار یا کشف تقلب) از دو دیدگاه حسابرس و استفادهکنندگان، فصلنامه پژوهش های جدید در مدیریت و حسابداری، دوره: 4، شماره: 11
منصوریان، صبا و فرهادتوسکی، امید،1400،بررسی رابطه بین حق الزحمه شرکت حسابرسی، اعتبار شرکت حسابرسی و کیفیت حسابرسی،هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و توسعه اقتصادی،
یاری, حسن, باغومیان, رافیک. (1401). اثر تعدیلکنندگی شهرت حسابرس بر رابطه میان حقالزحمه حسابرسی و بروز تحریفهای حسابداری. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی, 14(55), 145-162.
Andersson, O., Holm, H., Tyran, J., & Wengström, E. (2013). Risking other people's money. (Working paper) Research Institute of Industrial Economics.
Ball, R., Jayaraman, S., & Shivakumar, L. (2012). Audited financial reporting and voluntary disclosure as complements: A test of the confirmation hypothesis. Journal of Accounting and Economics, 53, 136–166.
Billings, B., Gao, X., & Jia, Y. (2014). CEO and CFO equity incentives and the pricing of audit services. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 33(2), 1–25.
Chen, Y., Gul, F., Veeraraghavan, M., & Zolotoy, L. (2015). Executive equity risk-taking incentives and audit pricing. The Accounting Review, 90(6), 2205–2234.
Conrads, J., Irlenbusch, B., Rilke, R., Schielke, A., & Walkowitz, G. (2014). Honesty in tournaments. Economics Letters, 123, 90–93.
D.B. Bryan, T.W. Mason. (2017). Executive tournament incentives and audit fees /Advances in Accounting, incorporating Advances in International Accounting xxx (2017) xxx–xxx.
Fargher, N., Jiang, A., & Yu, Y. (2014). How do auditors perceive CEO's risk-taking incentives? Accounting and Finance, 54, 1157–1181.
Haß, L., Müller, M., & Vergauwe, S. (2015). Tournament incentives and corporate fraud. Journal of Corporate Finance, 34, 251–267.
Kannan, Y., Skantz, T., & Higgs, J. (2014). The impact of CEO and CFO equity incentives on audit scope and perceived risks as revealed through audit fees. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 33(2), 111–139.
K. Sathiyamurthi , Kabirdoss Devi, A. Nirmal Raj (2021). Computational analysis and intelligence for mediating effect of investment knowledge on investment intention and investment behaviors. Materials Today: Proceedings.
Philip K. Hong, Seokyoun Hwang. (2018).Fair value disclosure of pension plan assets and audit fees. Advances in Accounting
. Seunghee Yang a, Woo-Jong Lee b, Youngdeok Lim c,, Cheong H. Yi (2021). Audit firm operating leverage and pricing strategy: Evidence from lowballing in audit industry. Journal of Contemporary Accounting and Economics 17 - 100254.