Realism and Idealism Ontological and epistemological From the perspective of Kant and Allame Ja'fari
Subject Areas : Epistemological researchesmohamad heidarifard 1 , abdollah nasri 2
1 - PhD student, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
2 - Full Professor and Faculty Member of Allameh Tabatabaee University, Department of Philosophy, Faculty of Literature and Foreign Languages, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
Keywords: Ontology, realism, Epistemology, Idealism, Mental Action,
Abstract :
the implementation of Kant and Allame Ja'fari's views, Kant recognizing the formation of knowledge after passing through the intuitive and conceptual layers, There are subjective issues that it is impossible to achieve any knowledge without becoming evident in their forms. And this is the epistemological idealism. Also by thinking about the category of existence and causality, The possibility of acknowledging the foreign world has been denied to him And this also means that he is an ideal ontology. Allameh Jafari vs. Despite being realistic ontology And the proof of the external world is obvious, By inventing the theory of mental activity, He considers the unity of the outside world and the mind impossible Removes the mind from watching And this leads him to epistemological idealist theory. The Kant and Allame Jafari Similarities in Epistemological Idealism And their distinction is in their realistic realism. . . . . . . .
پریچارد، دانکن .(1393) .چیستی معرفت. مترجم: یاسر خوشنویس، چاپ اول، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
جاناتان، دنسی.(1382). اصطلاحات. فصلنامه علمی پژوهشی ذهن، دوره 4، شماره 14
جعفری تبریزی، محمد تقی.(1393). مجموعه آثار 4 (معرفت شناسی). تدوین و تنظیم: عبداله نصری، چاپ اول، تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
همو.(1389). مولوی و جهان بینیها. چاپ هفتم، تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
همو.(a1359). ترجمه و تفسیر نهج البلاغه. جلد ششم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
همو. (b1359). ترجمه و تفسیر نهج البلاغه. جلد پنجم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
همو. (1364). ترجمه و تفسیر نهج البلاغه. جلد هفتم ، چاپ پنجم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
خسروپناه، عبدالحسین. (1388). نظام معرفت شناسی صدرایی. چاپ اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
رابرت سی سالمن و ....(1395). تاریخ فلسفه غرب (راتلج) (عصر ایده آلیسم آلمانی). جلد 6، ترجمه سید مسعود حسینی، چاپ اول، تهران: انتشارات حکمت.
سعادتی خمسه، اسماعیل.(1394). معرفت شناسی و نفس شناسی کانت. چاپ اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
طباطبایی، سید محمد حسین.(1388). اصول فلسفه و روش رئالیسم. جلد اول، مقدمه و پاورقی مرتضی مطهری، چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات صدرا، 1388.
عارفی، عباس.(1382) .معرفت و گونههای رئالیسم. فصلنامه علمی پژوهشی ذهن، شماره 14
فولکیه، پل.(1366). فلسفه عمومی یا مابعد الطبیعه. ترجمه یحیی مهدوی، چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران.
کانت، ایمانوئل.(1370). تمهیدات. ترجمه غلامعلی حداد عادل، چاپ دوم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
لاندسمان، چارلز.(1390). درآمدی بر معرفت شناسی. مترجم: مهدی مطهری، چاپ اول، قم: دفتر نشر معارف.
هارتناک، یوستوس.(1394). نظریه معرفت در فلسفه کانت. ترجمه غلامعلی حداد عادل، چاپ چهارم، تهران: انتشارات هرمس.
هاملین، دیوید.(1374). تاریخ معرفت شناسی. مترجم: شاپور اعتماد، چاپ اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
Kant, Immanuel.(1997). Critique of pure reason, tr. By ppaul Guyer and Allen wood, Cambridge univ, press
Kant, Immanuel.(1992). opus postumum, tr. By Eckant Forster and machale Rosen, Cambridge, Cambridge Univ, press
Moore, G.E..(1962). Philosophical papers, new york: Collier Books
_||_