Phenomenological analysis of housing consumption pattern in luxury residential areas of TehranIn the residential sector of the construction industry
Subject Areas : Financial Economicsali asghar velayati 1 , kambiz Heidarzadeh 2 , محمد علی عبدالوند 3
1 - azad universityess Management Department, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 -
Keywords: Consumption pattern, consumer, luxury house, district 1 and 3 of Tehran,
Abstract :
Phenomenological analysis of housing consumption pattern in luxury residential areas of Tehran In the residential sector of the construction industry Abstract In order to get to know the pattern of housing consumption, the exploratory research method was used. With the phenomenological study approach to achieve the goal The research was used. Sampling was done by the snowball method. In this research, consumers living for more than 6 months were interviewed. The collection of information reached saturation by conducting 3 interviews. The results showed that the consumption pattern of luxury housing from the perspective of the residents' consumers is more Out of 6 months, it includes 3 categories of satisfaction with the construction, ancillary services of the building and the characteristics of the area. Therefore, the findings indicate that the choice Luxury buildings in the statistical population are influenced by satisfaction with the construction, ancillary services of the building and the characteristics of the region. Keywords: consumption pattern, consumer, luxury house, 1st and 3rd district of Tehran 1. Introduction Investigating the behavior of consumers is one of the basic principles of marketing science. Knowing the consumption pattern and the factors affecting the choice or non-choice of the product. by customers or consumers, it is one of the basic methods for strategic planning of producers and economic enterprises. Acceptance of the product by the consumers, limited to the knowledge of the product, the level of quality, or the pricing area, or the after-sales service.
واکاوی پدیدارشناختی الگوی مصرف مسکن در مناطق لوکس نشین تهران
در بخش مسکونی صنعت ساختمان
اسامی نویسندگان به همراه مرتبه علمی (مدرک تحصیلی) و نام واحد دانشگاهی به صورت فارسی و لاتین آورده شود.
آدرس ، تلفن و ایمیل نویسندگان درج شود.
نویسنده عهده دار مکاتبات داخل پرانتز جلوی نام نویسنده مشخص شود.
واکاوی پدیدارشناختی الگوی مصرف مسکن در مناطق لوکس نشین تهران
در بخش مسکونی صنعت ساختمان
چکیده
برای دستیابی به شناخت الگوی مصرف مسکن، از روش پژوهش کیفی استفاده شد. با رویکرد مطالعه پدیدارشناختی برای دستیابی به هدف پژوهش استفاده شد. نمونهگیری با روش گلوله برفی انجام گرفت. در این پژوهش با مصرفکنندگان ساکن بیش از 6 ماه مصاحبه شد و گردآوری اطلاعات با انجام 3 مصاحبه به اشباع رسید. نتایج نشان داد الگوی مصرف مسکن لوکس از دیدگاه مصرف کنندگان ساکن بیش از 6 ماه شامل 3 مقوله رضایت از ساخت، خدمات جانبی ساختمان و ویژگیهای منطقه است. بنابراین یافتهها حاکی از آن است که انتخاب ساختمانهای لوکس در جامعه آماری تحت تاثیر رضایت از ساخت، خدمات جانبی ساختمان و ویژگیهای منطقه است.
واژگان کلیدی: الگوی مصرف، مصرف کننده، خانه لوکس، منطقه 1 و 3 تهران
1- مقدمه
بررسی رفتار مصرفکنندگان از اصول اولیه علم بازاریابی است. شناخت الگوی مصرفی و عوامل مؤثر بر انتخاب یا عدم انتخاب محصولات توسط مشتری یا مصرفکنندگان از راهکارهای اساسی برای برنامه ریزیهای استراتژیک تولید کنندگان و بنگاههای اقتصادی است. رد یا پذیرش محصول توسط مصرف کنندگان، محدود به شناخت محصول و میزان کیفیت و یا حوزه قیمت گذاری و یا خدمات پس از فروش و غیره بوده است، ولی نیاز به بررسی کلی و جامعتری است که ریشه در روان شناسی اجتماعی و حوزه مردم شناسی اجتماعی و جامعهشناسی دارد. مسکن به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای بشر، همواره از دغدغههای خانوارها بوده است. دولتها نیز همواره وظیفه تهیه سرپناه مناسب برای مردم خود را پذیرفتهاند و برای انجام این وظیفه نیز غالباً تمهیداتی اندیشیدهاند. با توجه به اینکه بخش مسکن ارتباط وسیعی با دیگر بخشهای تولیدی و خدماتی اقتصاد دارد، هر حرکتی در بخش مسکن سریعاً به دیگر بخشهای اقتصادی کشور سرایت کرده و میتواند موجب رکود و یا رونق آنها گردد (دژپسند و محتوی، 1393). بازار مسکن در ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به ماهیت مسکن که بزرگ ترین سرمایه بسیاری از خانوارهای ایرانی است، روند حرکتی این بازارهای اقتصادی تفاوت دارد. بسیاری از فعالان در سایر بخش های اقتصادی، از املاک و مستغلات به عنوان بخشی از سبد دارایی های خود به منظور مدیریت ریسک درآمدی و سرمایهای استفاده میکنند. بنابراین شناخت فعالان این بازار و شاخصهای تاثیرگذار بر آن می تواند منجر به تصمیمگیری آگاهانه در این بخش شوند. در برهه کنونی که شرایط اقتصادی و سیاسی پیچیدگی بالایی دارد و از طرفی با افزایش قیمت ارز، تعادلهای اقتصادی کشور دستخوش تغییرات شده است، لزوم بهره گیری از این شناخت از اهمیت بیشتری برخوردار است. دانستن این موضوع که روند آینده بازار مسکن برای فعالان با چه مخاطرات و فرصتهایی روبه رو خواهد بود، کمک میکند تصمیمگیری با دقت بیشتری انجام شود. در این پژوهش تلاش میشود با بررسی مصرف کنندگان ساکن بیشتر از 6 ماه، تجارب زیسته آنان در خصوص الگوهای مصرف مسکن در مناطق لوکس نشین تهران مورد بررسی و سنجش قرار گیرد.
2- پیشینه پژوهش
در بررسی انتخاب مسکن مشتریان، بیشتر مطالعات از چارچوب قیمت لذت جویانه (راسن1، 1974) استفاده میکنند که در مرکز آن مساله ویژگیهای مسکن یا عوامل خرید مسکن وجود دارد. ویژگیهای مسکونی در بسیاری از مطالعات از ویژگیهای باطنی (اصلی) ساخت مسکن مثل فضای زندگی داخلی (کاپچیک2 و همکاران، 2003؛ لیندبرگ3 و همکاران، 1989)، ویژگیهای خارجی مثل طراحی و فضای ظاهری (باتی و چارچ4، 2004) تا شاخصهای منطقهای و مکانی مثل کیفیت محیطی (تان5، 2011؛ یوسف و رسوسدارمو6، 2009؛ زابل و کیل7، 2000) در نوسان است. با توجه به ویژگیهای مکانی ساخت خانه، فاصله تا محیط کار، مدارس، فروشگاه خرده فروشی و ایستگاههای حمل و نقل عمومی بنظر میرسد که ملاحظات مهمی برای خرید خانه باشند. همچنین، زمان جابجایی میتواند در ترجیحات صاحبانخانه خصوصاً برای خانوادههای با درآمد پائین تا متوسط تأثیر داشته باشد (لوین8، 1998). به طور کلی خانوادهها، خانهای را که تا محیط کار آنها مناسب و راحت باشد ترجیح میدهند (تا و گلدفینچ9، 1996). فاصله با امکانات اجتماعی- عمومی میتواند به معنی ارائه وسایل راحتی و مناسب برای دستیابی به امکانات داخلی مثل مدارس، فروشگاه خرده فروشی و حمل و نقل عمومی باشد. همچنین فاصله با فروشگاه خردهفروشی میتواند یکی از ملاحظات اصلی برای خریداران خانه باشد، همانگونه که خرده فروشی یکی از مهمترین وجوه خانوادهها است (تان10، 2011).
همچنین رایجترین ویژگیهای ساختاری که میتواند بر ترجیحات خرید خانه تأثیر بگذارد، اندازه محوطه، تعداد اتاق خواب و حمام و وجود باغ در یک خانه هستند. همچنین فضا یک جنبه مهمی از فرایند تصمیمگیری خرید خانه است (کلارک و اوناکا11، 1983). بیشتر خانوادهها در اکثر اوقات تلاش میکنند تا اندازه حیاط یا محوطه خانه خود را افزایش دهند، چرا که آن نماد تجمل و رفاه بیشتر برای ساکنان است (کلارک و همکاران، 2006). تعداد اتاقها یا حمامها در یک خانه، ویژگی مهمی توسط خانوادهها در تصمیمگیری برای خانهدار شدن خصوصاً در کشورهای غربی در نظر گرفته میشود (هارتابیا12 و همکاران، 2010). تان (2011) بیان کرد خانهای که در یک منطقه خوب واقع شده است، ارجحیت بیشتری دارد و خانوادهها مایلند که برای یک خانه در یک منطقه با کیفیت محیطی خوب بیشتر پرداخت کنند. در پژوهشی مشخص شد که برای مشتریان کانادایی ویژگیهای خانه، عوامل مکانی و اقتصادی از مهمترین عوامل هستند (کیناک و استونسون13، 1982). همچنین نشان داده شده است که عوامل فرهنگی و اجتماعی نقش مهمی در اهمیت نسبی ویژگیهای متنوع خانهسازی ایفا میکند. به طور خاص ترجیحات خانهسازی بوسیله روابط اجتماعی، خویشاوندی و مذهبی تعیین شدند (جابارن14، 2005). به همین ترتیب سینگری و همکاران (2005) نشان میدهند که تحقیق در مورد ترجیحات و انتخاب خانه میتواند با تلفیق معیارهای اجتماعی و روانشناختی با جنبههای عملکردی از یک خانه افزایش یابد. خصوصاً در محیط خاورمیانه، ارزشهای اجتماعی و مذهبی تأثیر زیادی بر ترجیحات خانهسازی و اهمیت نسبی ویژگیهای خانهسازی برای مصرفکننده دارند. بررسی رابطه بین فضای سبز و ترجیحات خانهسازی که توسط لوتیک (2000) و تاجیما (2003) در اروپا و کشورهای شمال آمریکا اجرا شد، نشان میدهد که خانوادهها تمایل دارند تا هزینه بیشتری برای باغها و فضای سبز بپردازند. همچنین، خریداران خانه معمولاً خانههایی را ترجیح میدهند که یک طرح اثرگذار داشته باشد. تهویه طبیعی به عنوان بخش اساسی از انرژی که سلامتی و صلح را ارتقا میدهد و سطح نفوذ روشنایی خورشید را وسیع میکند، عامل اولیه و عمده تأثیرگذار بر ترجیحات خانهسازی در کشورهای آسیایی است (وانگ و لی15، 2006). بنابراین، خریداران خانه، خانههایی را که با نیازهای آنها متناسب هستند، ترجیح میدهند. به طور گسترده اعتقاد بر این است که بازار مسکن به طور گسترده نیازهای مرتبط با ویژگیهای ساختاری مسکن را مورد بررسی قرار داده است (فایرو16 و همکاران، 2009). این ویژگیهای ساختاری مسکن مورد توجه بسیاری از منابع قرار گرفته و بعنوان عوامل تاثیر گذاری بر اولویتهای خرید خانوادهها تعریف شده است (اوپوکو و ابدول-موهمین17، 2010). مطالعات زیادی به شناسایی تقاضا برای ویژگیهای ساختاری اختصاص یافته و نشان میدهند که اولویت در انتخاب مسکن در ارتباط با ویژگیهای ذاتی مسکن می باشد، به ویژه از نظر طراحی و چیدمانهای عمومی و خصوصی داخلی، مساحت کل یک طبقه از ساختمان و طراحی ساختمان (تان، 2012)، ویژگیهای بیرونی و فضای بیرونی همانند طراحی نما و فضای بیرونی (باتی و چارچ18، 2004؛ وانگ و لی19، 2006). با توجه به اهمیت نسبی ویژگیهای اجتماعی-فرهنگی در تصمیم گیری برای خرید خانه (جابرن20، 2005). در الگوهای اسکان و همچنین سبک زندگی و جهت گیریهای خانه ای مشاهده شده است (وانگ و لی21، 2006).
این ویژگیهای ذاتی (باتی و چارچ22، 2004) مسکن همانند هزینه و اندازه با توجه به ویژگیهای طراحی بیرونی و فضای بیرونی تا محله و سایر عوامل محلی همانند آلودگی دامنه دارد (یوسف و رسوسادارمو23، 2009). به طور کلی، اندازه، تعداد اتاقهای خواب و حمام و سرویس بهداشتی و داشتن باغچه و طراحی انفعالی مناسب به عنوان ویژگیهایی شناسایی شده که بر الویتهای خریداران مسکن تاثیر می گذارند. فضا به عنوان یک جنبه پیشرو از فرآیند تصمیم گیری برای خرید خانه مطرح شده است و نشان می دهد که تعداد اتاقها یا اتاق خوابهای یک خانه یکی از جنبههای مهمی است که خانوادههای برای تصمیم گیری در خرید خانه بدان توجه می کنند، بویژه در کشورهای غربی. در یک مطالعه طولی بزرگ که به بررسی نیازهای مسکن و الویتهای خریداران رده اول در کوالامپور بر اساس شش ویژگی ساختاری انجام شد (حمام و دستشویی، اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه، سازگاری با محیط زیست، ساخت و ساز)، مشخص شد که تعداد اتاق خوابها به شکل قابل توجهی در ارتباط با مالکیت خانه می باشد (مقیمی و جاسن24، 2015). در پژوهشی در چین وانگ و لی (2006) استنباط کردند که متغیرهای منطقه یعنی ویژگیهایی که یک منطقه را از دیگری متمایز میکند (مثل دسترسی، خدمات عمومی، راحتی و آسایش، کیفیت محیطی و نمای بیرونی) مهمتر از متغیرهای مسکونی در انتخاب خانهسازی توسط ساکنان چین هستند. در یک پژوهش دیگر در کشور ترکیه مشخص شد که نزدیکی به خویشاوندان، محیط ساکت و تمیز و محیط اجتماعی بادوام عوامل مشترکی برای همه گروههای درآمدی هستند (داکمسی25 و همکاران، 1996). برای خریداران خانه اُردنی طراحی داخلی، فضا، مواد و مصالح مورد استفاده برای نمای ظاهری، قابلیت استفاده، اندازه آشپزخانه، نوع جامعه و منطقه و نزدیکی به امکانات منطقه را به عنوان عواملی کلیدی تأثیرگذار شناسایی کرد. این کار را توسعه داد تا نشان دهد که برای مشتریان اردنی فضای خانه، جاده خوب، حمل و نقل خوب، خانههای تک واحدی، سیستم گرمایشی کارآمد، سرسبزی، منطقه با کیفیت بالا و یک محیط ساکت ویژگیهای برتر هستند (آل-مومانی26، 2003). بندر و همکاران نیز در سال 2000 الگویی را به منظور اندازهگیری ترجیحات محیطی صاحبخانهها ارائه دادند، نتایج این محققان نشان داد که مشخصات فیزیکی (مثل تعداد اتاقها، اندازه محوطهها و شرایط ساختمان) میتواند به آسانی اندازهگیری شود و در یک الگوی خوشی و لذت تلفیق شود. در عوض، اندازهگیری صفات محیطی (مثل نزدیکی به مرکز شهر و حمل و نقل عمومی) بسیار مشکل است. همچنین مطالعه کارستن27 در سال 2007 نشان داد که کیفیت خانهسازی از دو عنصر اصلی تشکیل شده است که شامل مکان (سازگاری با زندگی روزانه)، و شرایط (مکان) منطقه است. مورد اول خود خانه است و مورد دوم محیط و محل ساخت خانه است. محیط خانهسازی شامل امکانات، زیرساختها و خدماتی میشود که درون و اطراف منطقه در دسترس هستند، سازگاری که داخل و نزدیکی منطقه است و سرمایه اجتماعی که درون منطقه وجود دارد. همچنین مباحثه جالبی در مورد اهمیت نسبی عوامل درونی و بیرونی در انتخاب خانه وجود دارد. در تحقیقی دیگر واش و همکاران (1993) به این نتیجه رسیدند که به جز تفکیک کارخانه، انتخابهای محل اقامت بر عواملی همانند کیفیت محل زندگی و مدارس و ایمنی محل زندگی استوار است. به همین شکل، لوین (1998) دریافت که زمان تردد عامل تعیین کننده غالبی در انتخاب محل سکونت در سطح منطقهای محسوب شده و اینکه ارائه مسکن ارزان قیمت در نزدیکی مرکز اشتغال میتواند تاثیری بر تصمیمات محل سکونت برای اقشاری با درآمد کم تا متوسط و خانوادههایی که تنها یک نان آور دارند، داشته باشد. در مقابل، کائکو (2006) دریافت که مصرف کنندگان کارآیی و خاص بودن خود خانه را در مقایسه با محل آن مهمتر دانسته در حالیکه گیولیانو و اسمال (1993) استدلال میکنند که سایر عوامل از اهمیت بیشتری در تصمیم گیری انتخاب محل مسکن در مقایسه با هزینههای تردد برخوردار می باشد. همچنین مساله اولویتهای مسکن دهها سال است که در مرکز توجهات دانشمندان قرار دارد. یکی از اهداف مطالعات اولویتهای مسکن، درک اولویت ساکنان برای داشتن مسکنی خاص با ویژگیهای خاص می باشد. برای مثال تحقیقات گذشته نشان داده است که مردم تمایل به زندگی در محلههایی داشته که جمعیت آنها متشکل از هم نژادهای آنها بوده (کلارک28، 1992) یا دارای پیشینهای قومی هستند (تایکسریا29، 2007). سیرگی و همکاران (2005) پیشنهاد میکنند که خریداران مسکن به احتمال زیاد هر دو جنبه کاربردی و سمبلیک را در انتخاب خانه لحاظ میکنند. مطالعات هاولی و همکاران (2009) نشان داد که ساکنان تمایل به اقامت در مکانهایی کم تراکم در مقایسه با مکانهای پرجمعیت دارند. چنین مطالعاتی درک افراد از اولویتهای ساکنان و دیدگاه آنها را تقویت می کند. مطالعات کمی به شکلی ویژه بر اولویتهای مسکن نسل جوان معطوف شده است. در یکی از مطالعات انجام شده بر روی جوانان چینی، وو (2010) دریافت که نزدیک بودن به امکانات حمل و نقل عمومی، مجاورت به محل کار، احساس امنیت، نزدیکی به مراکز پزشکی و بهداشت و درمان و نزدیک به تاسیسات آموزشی جزو پنج عامل برتر تعیین کننده استفاده از خانه (اجاره یا خرید) در میان مصرف کنندگان جوان در گوانجو می باشد. همچنین واحدهای مسکونی که در مجاورت و نزدیکی به فضای سبز یا پارکهای تفریحی واقع شدهاند، توسط خانوادهها بیشتر ترجیح داده میشوند (لو و جیم30، 2010؛ لاتیک31، 2000). خانوادهها همچنین اهمیت زیادی به وجود باغ در خانه برای فعالیتهای بچهها قرار میدهند. علاوه بر این خانوادههایی با فرزندان کوچک در انتخاب خانه وجود باغ را نسبت به بالکن ترجیح میدهند (هارتابیا32 و همکاران، 2010). همچنین، تحقیقاتی که در کشورهای اروپایی و شمال آمریکا انجام شده اند، بیان کرده اند که خانوادهها مایلند برای باغها و فضای سبز هزینه بیشتری بپردازند. همانطور که الهگلا (2008) و چوگوییل (2008) بیان کردند، باغها نقش مهمی در حمایت از تداوم اجتماعی ایفا میکنند، چونکه نقش اولیه آنها اهداف اجتماعی و استراحت میباشد. تحقیقات نشان داده اند که فضاهای سبز قابل دسترس و نزدیک به خانهها میتواند قیمت خانهها را تا 5 الی 6 درصد افزایش دهد (تاجیما33، 2003). بسیاری از مطالعات تحقیقاتی بر روی ویژگیهای خانهسازی منطقه اجرا شده است که از قابلیت دید درختان و آبها (لاتیک، 2000) تا کیفیت هوا (زابل و کیل34، 2000) تا بزهکاری و جنایت منطقه در نوسان است. بعضی از مطالعات نشان دادهاند که خانوادهها تمایل دارند هزینه بیشتری را برای زندگی در مناطقی با نرخ جرائم پائین و دیگر مسائل امنیتی بپردازند (وانگ و لی، 2006). تان (2012) اشاره کرده است که سازندگان خوب بایستی جنبههای امنیتی منطقه را در پروژههای خانهسازی درنظر بگیرند تا مطمئن شوند که خانوادهها در مناطق امن و سالم زندگی میکنند و اینکه رفاه و خوشی آنها نیز تضمین شود.
3- اهمیت پژوهش
واکنش های رفتاری مشتری و مصرفکننده هنگامی رخ میدهد که نیروهای قوی محیطی، مصرف کننده را به سمتی سوق میدهند که او بدون اینکه احساسات و باورهای قویای داشته باشند، کالایی را خریداری یا از خدماتی استفاده کنند. در این حین، مصرفکننده الزاماً بوسیله یک فرآیند منطقی تصمیمگیری یا متکی بر احساسات، اقدام به خرید نمیکند، بلکه خرید او از تاثیر مستقیم رفتار از طریق نیروهای محیطی، از قبلی ابزارهای ارتقای فروش، هنجارهای فرهنگی، محیط فیزیکی، و یا فشارهای اقتصادی ایجاد میشود. بنابراین، تولیدکنندگان اغلب با تلاش زیاد در جهت تحت تاثیر قرار دادن تقاضا برای کالا و یا خدماتی از طریق ارتقا، ترویج، و توسعه آن با مشخصات ویژه، سعی مینمایند آن را در ذهن مشتریان و مصرفکنندگان از دیگر کالاها و خدمات متمایز سازند و اینگونه تقاضا را تحت تاثیر قرار دهند و از کالا و خدمات رقبا متمایز سازند (موون و مینور35، 1997).
محل سکونت یکی از ابتداییترین و مهمترین مسائلی است که بشر با آن مواجه بوده و درباره آن اندیشیده است. این مساله با آن که ریشه در تاریخ زندگی بشر دارد اما در دنیای امروز نه تنها جذابیت و اهمیت خود را از دست نداده است، بلکه نیاز بشر به مسکن به صور گوناگون تغییر شکل یافته و در انواع خواستهها در این حوزه تجلی یافته است. این مساله جهانی در کشورها و فرهنگهای مختلف، تغییر یافته و طی قرنها ترجیحات و الگوهای متفاوتی به خود گرفته است. صنعت ساختمان، در سالهای اخیر موتور محرک صنایع پیشین خود و حتی هنر بوده و یک نیاز اولیه را تبدیل به مجموعه متنوعی از خواستهها در حوزههای گوناگون نموده است. در ایران همگام با تحولات خواستههای جهانی در این حوزه بویژه در بخش مسکونی شاهد دگرگونی خواستههای افراد می باشیم. صنعت ساختمان یکی از جذابترین بخشهای اقتصاد در ایران به حساب میآید و در برخی سالها به دلیل پویایی این صنعت بویژه در بخش مسکن مورد توجه بیشتر قرار گرفته است. برخی خریداران مسکن در ایران به دلیل تبدیل مسکن به یک کالای سرمایهای به بخشی از این بازار جذب شدهاند که در این مطالعه مورد توجه محقق نیست، اما در بخشهای دیگر این بازار خریدارانی با ترجیحات و انگیزههایی فارغ از سرمایهگذاری وارد بازار شدهاند که تحت تاثیر عواملی متفاوت از جمله عوامل روانشناختی، فیزیکی و اجتماعی شامل سبک زندگی (علایق، عقاید، فعالیتها) و متغیرهای دموگرافیک میباشند. علاوه بر این متغیرها به نظر می رسد عامل مهاجرت در ترجیحات مشتریان بازار مسکن تفاوت ایجاد میکند. در حوزه عوامل روانشناختی، احساسات و ادراکات، نگرشها، و باورها بویژه فاکتورهای مربوط به مذهب میتواند بر چگونگی رضایتمندی از مسکن و قصد خرید آنها تاثیرگذار باشد. در بخش عوامل فیزیکی هنر معماری و خواستههای خریداران نسبت به ساختار ساختمان، کیفیت ساخت، نقشهها و ایمنی و کارکردهای مربوط به ترکیب ساختمان و امکانات موجود و حتی نور، مطرح است. از طرف دیگر، عوامل اجتماعی طیف گستردهای از متغیرها را دربر میگیرد. طبقههای اجتماعی و تفاوتهای موجود میان این طبقات و گروهبندیهای اجتماعی در محلهها و روابط و ترجیحات گروههای اجتماعی بر ترجیحات مشتریان در هر یک از این گروهها تاثیرگذار است (کائکو36، 2007).
سطح درآمد افراد، یکی از فاکتورهای ایجاد طبقات اجتماعی به حساب میآید و این متغیر در تصمیمات خرید مسکن نیز دارای اهمیت ویژه است. متغیر دیگری که در حوزه عوامل اجتماعی قابل بررسی است کوچکترین جزء اجتماع، یعنی خانواده است که به عنوان یک واحد مصرف به حساب میآید. در این حوزه فرهنگ خانواده و تعداد اعضای خانواده میتواند بر تصمیمات خرید مسکن تاثیرگذار باشد. خانواده با کارکردهای خود میتواند تصمیمات خرید را سمت و سو بخشد. تصمیمات خرید مشتریان مسکن میتواند تحت تاثیر عوامل جغرافیایی و منطقهای نیز قرار گیرد. به نظر میرسد الگوهای خرید مسکن در مناطق مختلف در یک شهر یکسان نبوده و عوامل موثر برآن متناظر با گوناگونی مناطق، متفاوت است. این مطالعه با در نظر گرفتن این تفاوتها در مناطق شهری بویژه شهر تهران که تفاوتهای اساسی در مناطق شمال و جنوب آن دیده میشود، سعی در یافتن الگوهای خاص خریداران در مناطق خاص این شهر میباشد. به عنوان مثال در هر قسمت از شهر تهران یک مجتمع جدید در حال ساخت یا بازسازی میباشد. در این بازار پویا یکی از مشکلاتی که اکثر پیمانکاران شرکتی یا شخصی با آن روبرو هستند، درک و استخراج نیازها و سلایق دقیق مشتریان (خریداران ملک) است به نحوی که از یکسو امکان فروش ساختمانها را برای ایشان بالا برده و از سوی دیگر با رعایت استانداردها و نیازهای واقعی مشتریان رضایت ایشان را افزایش دهند. لذا متغیرهای مربوط به این مساله، عوامل تاثیرگذار در ساختمانها جهت جذب رضایت مشتریان شامل نوع متریال مصرفی، مشخصات نمای ساختمان، تجهیزات و تسهیلات داخلی و غیره که همگی برآمده از نیازهایی است که منطبق با فرهنگ مردم این مناطق است. در نهایت، با توجه به مطالب فوق میتوان بیان کرد که در قسمتهای مرفهنشین، دیگر صرفاً بحث ایجاد یک سرپناه برای خانواده در میان نیست، بلکه تهیه امکانات رفاهی و فوق رفاهی برای خانواده و زندگی در میان میباشد. موقعیت خوب و میزان چشمگیر بودن تک تک المانها و فضاهای ساختمان موضوع اصلی این خریدها به حساب میآید. به عبارتی در خرید ملک، افراد لوکسپسند در انتخاب مسکن خود بیشتر به عواملی نظیر محله و موقعیت، دسترسی به معابر عمومی نه وسائل نقلیه عمومی، نمای ساختمان، ورودی جذاب، مشاعات و امکانات، مدیریت منسجم در ساختمان، نقشههای ژورنالی، امکانات داخل واحد، چشمانداز کل شهر، و همسایهها توجه میکنند.
4- اهداف پژوهش
اين پژوهش براي نيل به هدف اصلی؛ شناسایی الگوی مصرف مسکن و همچنین اهداف و پاسخ به سوالات فرعی: 1. چگونگي تاثير سبک زندگی افراد، 2. چگونگي تاثير علایق و عقاید افراد، 3. چگونگي تاثير عوامل امنیتی منازل، 4. چگونگي تاثير ویژگیهای خاص منازل و 5. چگونگي تاثير فرهنگ افراد بر انتخاب و مصرف مسکن افراد در مناطق مناطق لوکسنشین شهر تهران براساس تجربه زيسته و رويكرد پديدارشناختي انجام گرفته است. هدف این مطالعه، فهم و کشف تجربه زیسته مصرفکنندگان ساکن بیش از 6 ماه در مناطق 1 و 3 تهران و همچنین درک دیدگاه آنان است. مفهوم سازي يكي از راههایي است كه در پژوهش كيفي، دادهها را سازماندهي و به آنها معنا ميبخشد. پژوهش كيفي، دادهها را با سازمان دادن در قالب طبقات و براساس مضامين، مفاهيم يا ويژگيهاي مشابه تحليل ميكند و در اين فرايند با وضع مفاهيم جديد و تعاريف مفهومي، روابط بين مفاهيم را بررسي و در نهايت مفاهيم بر حسب توالي و به صورت مجموعهاي متضاد به هم پيوند ميخورند و با ايجاد طبقات مشابه با گزارههاي نظري درهم ميآميزند. در اين پژوهش از مفاهيم و مقولهها به عنوان ابزاري براي تعميم دهي استفاده ميشود كه كدگذاري شامل دو فعاليت همزمان: روش مكانيكي تقليل دادهها و طبقه بندي تحليل آنها است.
5- جامعه آماری و نمونه گیری
جامعه آماری این تحقیق شامل مصرفکنندگان ساکن بیش از 6 ماه در مناطق 1 و 3 تهران است. روش نمونهگیری غیراحتمالیِ هدفمند با رویکرد گلوله برفی انتخاب شد. حجم نمونه بر اساس اصل اشباع37 توسط پژوهشگر و در طی تحقیق مشخص شد. تعداد افراد مورد مصاحبه، یا به عبارت دیگر حجم نمونه، بستگی به اشباع نظری سوالات مورد بررسی دارد. لذا با انجام مصاحبه با 3 نفر، اشباع نظری در این گروه اتفاق افتاد.
6- روش پژوهش
اين پژوهش با روش كيفي و با رويكرد پديدارشناختي به منظور شناسايي الگوي مصرف بلند مدت ساختمانهاي مسکوني توسط ساكنان در محلههاي لوکسنشين مناطق 1 و 3 شهر تهران انجام گرفته است. جهت نيل به اهداف پژهش اطلاعات لازم از 3 نفر از اعضاي جامعه آماري با استفاده از مصاحبه عميق گردآوري شده است. نمونه گيري نمونه با روش هدفمند به صورت گلوله برفي انجام گرفته است. مصاحبه براساس پروتكل پژوهش هدايت شده و در مكان سكونت مشاركت كنندگان انجام گرفته است. مصاحبه با طرح سوال اصلي: «الگوي مصرف ساختمانهاي مسکوني در مناطق لوکسنشين شهر تهران چيست؟» و سوالهاي فرعي: نقش ويژگيهاي منطقه در انتخاب ساختمانهاي مسکوني در مناطق لوکسنشين شهر تهران، نقش رضايت از ساخت در انتخاب ساختمانهاي مسکوني در مناطق لوکسنشين شهر تهران و نقش خدمات جانبي ساختمان در انتخاب ساختمانهاي مسکوني در مناطق لوکسنشين شهر تهران انجام شده است. شواهد گردآوري شده با کدگذاري باز، محوري و انتخابي انجام گرفته است.
در فرآيند تحليل، ابتدا واژهها، جملهها و مفاهيم شناسايي و به رمزهاي عددي تبديل شده، سپس ارقام يا اعداد به دست آمده براي تحليل مورد استفاده قرار گرفته است. در تحليل ساختاري متن پياده شده، اجزاي ساختار متن نوشتاري مصاحبه، يعني واژهها، مفاهيم و ارتباط ميان آنها بر حسب ميزان تکرار، تعداد واژهها و اصطلاحات به کار رفته در جملهها و الگوهاي موجود در گفتهها کشف شده است. در تحليل از روش تحليل ارتباطي و ترسيم نقشۀ شناختي استفاده و تلاش شده است تا روابط ميان مفاهيم با مولفهها شناسايي گردد، چرا كه مفاهيم به خودي خود، داراي معناي ذاتي نيست و از طريق تحليل روابط، يعني کشف پيوندها و ارتباطهاي ميان مفاهيم به وجود آمده است. بنابراين، مفاهيم به عنوان بستههاي معنايي لحاظ نشده و به عنوان نمادهايي به کار رفته است که معناي خود را در ارتباط با ساير نمادهاي موجود در متن به دست ميآورد. در این تحقیق جهت سنجش اعتبار ابزار در مطالعه، از زاویه بندی پژوهشگر استفاده شد. همچنین سنجش پایایی ابزار از طریق مقایسههای تحلیلی و استفاده از تکنیک ممیزی انجام گردید.
جدول 1- پروتکل مصرف کنندگان ساکن بیشتر از 6 ماه
1. شما در انتخاب این خانه چه ملاکهایی را در نظر داشتید؟
2. آیا خانهتان دقیق مطابق سلیقه شما بوده است یا دلایل یا افراد دیگری دخیل بودهاند؟ چه عواملی؟
3. تا چه مدت به دنبال خانه بودهاید؟
4. آیا هدف اصلی شما خرید در این منطقه بوده یا سایر مناطق تهران را هم بررسی نمودید؟
5. آیا در خانهتان تغییراتی دادید یا هیچگونه تغییری در آن اعمال نکردید و چرا؟
6. فکر میکنید تا چه مدت بتوانید یا تصمیم دارید در این خانه زندگی کنید؟
7. چه مواردی منجر می شود تا منطقه زندگیتان را تغییر دهید؟
8. منطقه زندگی قبلیتان در کجا واقع شده بود؟
9. شباهتها و تفاوتهایی که محل زندگی قعلیتان با قبلی دارد چه هستند؟
10. تبعات تغییر محل زندگیتان چه بوده؟
11. چه مواردی باعث میشوند تا در این محل ماندگار شوید؟
12. تاکنون چندبار محل زندگیتان را تغییر دادهاید و یا چند خانه داشتهاید؟ و چرا؟
13. آیا خانههای قبلی شما دارای حیاط بودهاند یا مجتمع بودهاند؟
14. تجربه این 6 ماه با انتظارات شما چقدر مطابقت دارد؟ چه ویژگیهای آن بهتر بوده؟
15. اگر کسی قصد خرید خانه داشته باشد آیا اینجا را به او توصیه میکنید؟
16. پس از 6 ماه از خرید اینجا پشیمان شدهاید؟ چرا؟
7- یافتههای پژوهش و بحث و نتیجه گیری
در اين پژوهش مشاركت كنندگان زن (67%) بيشتر از مرد (33%) است. مشاركت كنندگان به نسبت مساوي در گروه سني تعريف شده (بين 30 تا 40، بين 41 تا 50 و بيش از 50 سال) قرار دارد كه موجب حداكثر تفاوت براساس سن مشاركت كنندگان است. همه مشاركت كنندگان داراي تحصيلات كارشناسي هستند كه از تحصيلات دانشگاهي برخوردارند و با توجه به اينكه از سكونت بلند مدت در مجموعه مسكوني برخوردارند، بنابراين نمونه مناسبي براي كسب اطلاعات پديدارشناختي محسوب ميشوند.
نمودار 1- ويژگيهاي فردي و جمعيت شناختي نمونه آماري بر حسب جنسيت، سن و تحصيلات
در اين مطالعه تعداد 52 مفهوم شناسايي شده است كه 14 مفهوم محرك مقوله خدمات جانبي ساختمان است و شامل مفاهيم: ارائه خدمات جانبي، استخر، امکانات داخلي، آسانسور، پارکينگ، جکوزي، سونا، سيستم اطفاء حريق، سيستم سرمايش گرمايش مناسب، خانه مبله، خدمات کارواش، خدمات نظافت خانه، درب ضد سرقت و دسترسي خوب ميشود و 35 مفهوم محرك مقوله رضايت از ساخت است كه شامل مفاهيم: رعايت اصول طراحي، اعتبار سازنده، رعايت اقدامات امنيتي، آشپزخانه، اهميت تعداد اتاقها، اتاق مستر مجزا، اتاق مهمان، آشپزخانه بزرگ، بناي محکم، پنجرههاي چندجداره، پذيرايي مجزا، تراس بزرگ، چيدمان، حمام، حياط، خانه بزرگ، خانه نوساز، دکوراسيون مدرن، دوري از سروصدا، رضايت از خانه، زيبايي لابي، سالن تفريحي، سالن ورزشي، سرويس بهداشتي مجزا، سرويس مهمان، سنگ مرغوب، عدم سروصداي زياد ساکنان، عدم ورود و خروج افراد متفرقه، فضاي امن، فضاي سبز، کابينت زياد، کارواش ماشين، کافي شاپ، شارژ ماهانه (محاسبه شارژ ماهانه بر مبناي متراژ خانه) و نگهبان 24 ساعته ميشود. از ميان مفاهيم استخراج شده، 3 مفهوم محرك مقوله ويژگيهاي منطقه است كه شامل مفاهيم: آب و هواي خوب، آرامش، آفتابگير ميشود.
جدول 2- طبقه بندي مفاهيم، مقولات اصلي و مضامين بر اساس مصاحبه
مطالعه | مضمون | مقوله | مفاهيم |
مطالعه پديدارشناختی | مصرف کنندگان بیش از 6 ماه | خدمات جانبي ساختمان | ارائه خدمات جانبي، استخر، امکانات داخلي، آسانسور، پارکينگ، جکوزي، سونا، سيستم اطفاء حريق، سيستم سرمايش گرمايش مناسب، خانه مبله، خدمات کارواش، خدمات نظافت خانه، درب ضد سرقت، دسترسي خوب |
رضايت از ساخت | رعايت اصول طراحي، اعتبار سازنده، رعايت اقدامات امنيتي، آشپزخانه، اهميت تعداد اتاقها، اتاق مستر مجزا، اتاق مهمان، آشپزخانه بزرگ، بناي محکم، پنجرههاي چندجداره، پذيرايي مجزا، تراس بزرگ، چيدمان، حمام، حياط، خانه بزرگ، خانه نوساز، دکوراسيون مدرن، دوري از سروصدا، رضايت از خانه، زيبايي لابي، سالن تفريحي، سالن ورزشي، سرويس بهداشتي مجزا، سرويس مهمان، سنگ مرغوب، عدم سروصداي زياد ساکنان، عدم ورود و خروج افراد متفرقه، فضاي امن، فضاي سبز، کابينت زياد، کارواش ماشين، کافي شاپ، شارژ ماهانه (محاسبه شارژ ماهانه بر مبناي متراژ خانه)، نگهبان 24 ساعته | ||
ویژگیهای منطقه | آب و هواي خوب، آرامش، آفتابگير |
نمودار 2- طبقه بندی مفاهیم و مقولات اصلی براساس روش ترسيمي و تحليل ساختاري پژوهش
اکثر سازندگان املاک و مستغلات بر اساس پارادایم یا مجموعه فرضیههایی در مورد چگونگی وضعیت آینده بازار مسکن عمل میکنند که باعث میشوند آنها نتوانند به طرز موثری نیازهای مشتریها را بشناسند و خدمات خوبی به آنها ارئه کنند. بنابراين لازم است كه سازندگان به یک درک بهتر و عمیق تر از مشتریها دست يابند. امروزه مشتريان دستخوش تغییراتي از جمله: بروز شک و تردید بیشتر در مورد صنعت ساختمان، اعتماد به نفس بیشتر، مهارت و دانش بیشتر، وفاداری کمتر به یک شرکت یا نام تجاری خاص و نگرانی های بزرگ در مورد امنیت و بازار دلالی ميشوند. از طرف ديگر املاک لوكس دچار تغييراتي ميشوند، اما روشهاي شناختن مشتریها تغییر نکرده است. در نتيجه سازندگان به تکنیکهای آشنا بسنده میکنند و با رفتارها و افکار غیر منتظر مشتریها روبه رو میشوند. با عدم تطابق الگوی ساخت و ساز (عرضه) با تقاضای موثر خانوارها، ضمن ايجاد مشکل براي متقاضيان، سازندگان مسکن نيز به دلیل كاهش امکان فروش راحت با حبس نقدینگی و تاخیر در سرمایه گذاری مجدد روبرو میشوند. به همين دليل نياز است تا الگوهاي مصرف مسكن لوكس مورد شناسايي قرار گيرد و الگوي ساخت مطابق با نيازهاي مشتريان به شدت در حال تغيير انجام گيرد. طبق نتايج اين پژوهش، خدمات جانبی ساختمان، رضایت از ساخت و ویژگیهای منطقه از مهمترين عناصر مورد توجه در مصرف مسكن لوكس در مناطق 1 و 3 شهر تهران است. بنابراين سازندگان مسكن لوكس بايد با تمركز بر نيازها و الگوهاي خريد، نسبت به انتخاب محل احداث، ايجاد امكانات جانبي ساختمان و ايجاد و بهبود امكانات داخلي ساختمان اقدام نمايند. این نتایج با پژوهش مقیمی و جاسن (2015) مطابقت دارد كه تاثیر طرح فیزیکی شهر، چیدمان فضای شهری و کیفیت خدمات بر تمایل به ماندن و قصد بازدید دوباره تاثیر میگذارد (مقیمی و جاسن38، 2015).
نتايج این پژوهش می تواند مورد استفاده كاربردي سرمایه گذاران و سازندگان مسکن لوکس، معماران و طراحان مسکن لوکس، و افراد فعال در صنعت ساخت قرار گيرد.
برای پژوهش های آتی پيشنهاد ميگردد كه پژوهش را با نمونه بزرگ عملياتي كنند و همچنين مطالعه را به صورت تركيبي كيفي و كمي اجرا نمايند. چرا كه از طريق كمّي مي توان از تعداد بيشتري از نمونه آماري شواهد را گردآوري تحليل كرد. از محدودیتهای پژوهش میتوان به كم بودن نمونه آماري و دشوار بودن همكاري نمونه آماري با توجه به مشاغل گسترده مصرف کنندگان در این مناطق است كه منجر به پايين بودن حجم نمونه شده است.
منابع:
دژپسند، فرهاد. لادن، محتوی. (1393). بررسی همگرایی بلند مدت قیمت مسکن در مناطق شهر تهران. فصلنامـه علوم اقتصادي سال 8، شماره 26.
Al-Momani, A.H. (2003). Housing quality: implications for design and management. Journal of Urban Planning and Development, Vol. 129 No. 4, pp. 177-194.
Bhatti, M., & Church, A. (2004). Home, the culture of nature and meanings of gardens in late modernity. Housing Studies, 19(1), 37–51.
Bender, A., Din, A., Hoesli, M., and Brocher, S. (2000). Environmental preferences of homeowners. Journal of Property Investment & Finance, Vol. 18 Iss 4 pp. 445 – 455.
Cupchik, G. C., Ritterfeld, U., & Levin, J. (2003). Incidental learning of features from interior living spaces. Journal of Environmental Psychology, 23(2), 189–197.
Clark, W.A.V. and Onaka, J.L. (1983), Life cycle and housing adjustment as explanations of residential mobility. Urban Studies, Vol. 20, pp. 47-57.
Clark, W.A.V. (1992), Residential preferences and residential choices in a multiethnic context. Demography, Vol. 29, pp. 451-66.
Clark, W., Deurloo, M., & Dieleman, F. (2006). Residential mobility and neighborhood outcomes. Housing Studies, 21, 323–342.
Dokmeci, V., Berkoz, L., Levent, H., Yurekli, H., & Cagdas, G. (1996). Residential preferences in Istanbul. Habitat International, 20(2), 241–251.
Fierro, K.P., Fullerton, T.M. Jr and Donjuan-Callejo, K.E. (2009), Housing attribute preferences in a Northern Mexico metropolitan economy, Atlantic Economic Journal, Vol. 37 No. 2, pp. 159-172.
Hurtubia, R., Gallay, O., & Bierlaire, M. (2010). Attributes of households, locations and real-estate markets for land use modeling. Sustain city working paper, 2.7, EPFL, Lausanne.
Howley, P., Scott, M. and Redmond, D. (2009), “An examination of residential preferences for less sustainable housing: exploring future mobility among Dublin central city residents. Cities, Vol. 26, pp. 1-8.
Jabareen, Y. (2005). Culture and housing preferences in a developing city. Environment and Behavior, 37(1), 134–146.
Kaynak, E., & Stevenson. (1982). Comparative study of home buying behaviour of Atlantic Canadians. Management Research News, 5(1), 3–11.
Karsten, L. (2007). Housing as a Way of Life: Towards an Understanding of Middle-Class Families’ Preference for an Urban Residential Location , Housing Studies, Vol. 22, No. 1, 83–98.
Kauko, T. (2006), “What makes a location attractive for the housing consumer? Preliminary findings from metropolitan Helsinki and Randstad Holland using the analytical hierarchy process”, Journal of Housing and the Built Environment, Vol. 21 No. 2, p. 159.
Lo, A., & Jim, C. (2010). Willingness of residents to pay and motives for conservation of urban green spaces in the compact city of Hong Kong. Urban Forestry and Urban Greening, 9(2), 113–120.
Luttik, J. (2000). The value of trees, water and open spaces as reflected by house prices in the Netherlands. Landscape and Urban Planning, 48(3–4), 161–167.
Lindberg, E., Gårling, T., & Montgomery, H. (1989). People’s beliefs and values as determinants of housing preferences and simulated choices. Housing Theory and Society, 5(3), 181–197.
Levine, J. (1998). Rethinking accessibility and jobs-housing balance. Journal of the American Planning Association, 64(2), 133–149.
Luttik, J. (2000). The value of trees, water and open spaces as reflected by house prices in the Netherlands. Landscape and Urban Planning, 48(3–4), 161–167.
Moghimi, V. and Jusan, M.B.M. (2015), “Flexible windows design preferred by homeowners: a survey of Universiti Teknologi Malaysia staff members. International Journal of Engineering Research and Applications (IJERA), Vol. 3 No. 1, pp. 1020-1031.
Opoku, R.A. and Abdul-Muhmin, A.G. (2010), Housing preferences and attribute importance among low-income consumers in Saudi Arabia, Habitat International, Vol. 34 No. 2, pp. 219-227.
Rosen, S. (1974). Hedonic prices and implicit markets; Products differentiation in pure competition. Journal of Political Economy, 82(1), 34–63.
Tan, T. H. (2011). Neighborhood preferences of house buyers: The case of Klang Valley, Malaysia. International Journal of Housing Markets and Analysis, 4(1), 58–69.
Tan, T.H. (2012), Meeting first-time buyers’ housing needs and preferences in greater Kuala Lumpur, Cities, Vol. 29 No. 1, pp. 389-396.
Tu, Y., & Goldfinch, J. (1996). A two-stage housing choice forecasting model. Urban Studies, 33(3), 517–537.
Tajima, K. (2003). New estimates of the demand for urban green space: implications for valuing the environmental benefits of Boston’s big dig project. Journal of Urban Affairs, 25 (5), 641–655.
Teixeira, C. (2007), Residential experiences and the culture of suburbanization: a case study of Portuguese homebuyers in Mississauga, Housing Studies, Vol. 22, pp. 495-521.
Wu, F. (2010). Housing environment preference of young consumers in Guangzhou, China Using the analytic hierarchy process. Property Management, Vol. 28 No. 3, pp. 174-192
Wang, D., & Li, S. (2006). Socio-economic differentials and stated housing preferences in Guangzhou, China. Habitat International, 30(2), 305–326.
Yusuf, A. A., & Resosudarmo, B. P. (2009). Does clean air matter in developing countries’ megacities? A hedonic price analysis of the Jakarta housing market, Indonesia. Ecological Economics, 68(5), 1398–1407.
Zabel, J. E., & Kiel, K. A. (2000). Estimating the demand for air quality in four U.S. cities. Land Economics, 76(2), 174–194.
A Phenomenological Exploration of Pattern of Consumption Housing In Luxury Residential Area of Tehran In The Residential Sector of Construction Industry
Abstract
Keywords: Patterns of consumption, consumer, luxury housing, district 1and 3 of Tehran
[1] Rosen
[2] Cupchik
[3] Lindberg
[4] Bhatti and Church
[5] Tan
[6] Yusuf and Resosudarmo
[7] Zabel and Kiel
[8] Levine
[9] Tu and Goldfinch
[10] Tan
[11] Clark and Onaka
[12] Hurtubia
[13] Kaynak and Stevenson
[14] Jabareen
[15] Wang and Li
[16] Fierro
[17] Opoku and Abdul-Muhmin
[18] Bhatti and Church
[19] Wang and Li
[20] Jabareen
[21] Wang and Li
[22] Bhatti and Church
[23] Yusuf and Resosudarmo
[24] Moghimi and Jusan
[25] Dokmeci
[26] Al-Momani
[27] Karsten
[28] Clark
[29] Teixeira
[30] Lo and Jim
[31] Luttik
[32] Hurtubia
[33] Tajima
[34] Zabel and Kiel
[35] Mowen and minor
[36] Kauko
[37] Data Saturation
[38] Moghimi and Jusan