The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Social Self-efficacy and Depression
Subject Areas : Clinical psychologySomayeh Mahdizadeh Azdin 1 , Seyed Ali Mohammad Musavi 2 , Mohammadreza Jalali 3 , Alireza Kakavand 4
1 - MA in General Psychology
2 - PhD Imam Khomeini International University
3 - PhD Imam Khomeini International University
4 - Phd Imam Khomeini International University
Keywords: Depression, Adolescence, social self-efficacy, mindfulness-based cognitive therapy,
Abstract :
The study aimed to determine the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on social self-efficacy and depression among female adolescents protected by welfare organization of Qazvin province. The study was quasi-experimental with pretest-posttest control group design. Twelve orphaned and neglected females were selected from a care center in Qazvin using available sampling method. The participants were randomly assigned into either experimental or control groups. The experimental group received 10 sessions of mindfulness-based cognitive therapy for two months. Each session lasted 70 to 90 minutes. Both groups were assessed by the Adolescents Social Self-Efficacy Scale (Connolly, 1989) and the Kutcher Adolescent Depression Scale (2002) in pre-test and post-test stages, and at the three months follow-up. The results of covariance analysis indicated that social self-efficacy increased significantly and depression reduced significantly in experimental group. These results remained unchanged at the three months follow-up. The findings suggested the effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy in increasing social self-efficacy and reducing depression in orphaned and neglected females.
امیدی، ع. و محمدخانی، پ. (1387). آموزش حضورذهن به عنوان یک مداخلة بالینی: مروری مفهومی و تجربی. فصلنامة سلامت روان، 1(1)، 29-38.
بیرامی، م.، موحدی، ی.، محمدزادگان، ر.، موحدی، م. و وکیلی، س. (1392). اثربخشی شناختدرمانی گروهی مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان مدارس دبیرستانی. مجلة دستآوردهای روانشناختی، 2 (4)، 18-1.
حبیبی، م.، حامدینیا، ا.، عسگرینژاد، ف. و خلقی، ح. (1394). ویژگی مقیاس روانسنجی افسردگی کوتچر در دانشآموزان. پژوهشهای کاربردی در روانشناسی تربیتی، 2(2)، 28-15.
چناری، س. (1393). ابعاد خودکارآمدی نوجوانان درگونههای مختلف خانواده در مدل بافتنگر فرآیند و محتوای خانواده. پایاننامة کارشناسیارشد، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز.
زادهمحمدی، ع.، عابدی، ع. و خانجانی، م. (1387). بهبود حرمت خود و خودکارآمدی در نوجوانان. فصلنامة روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 15(4)، 252-245.
سپهریانآذر، ف.، محمدی، ن. و بلوتک، ح. (1393). بررسی میزان شیوع قلدری و مقایسة پیشرفت تحصیلی، سلامت عمومی و خودکارآمدی اجتماعی در نوجوانان با رفتار قلدری و عادی. فصلنامة پژوهشهای کاربردی در روانشناسی تربیتی, 1(2)، 32-23.
سجادپور، س. ح.، مهرابی، ح.، حسینعلی زاده، م. و عبدالمحمدی، ک. (1392). بررسی رابطة بین مؤلفههای خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر. فصلنامة دانش انتظامی خراسان شمالی، 1(3)، 73-63.
شریعتی، م.، فضیلتپور، م. و حسینچاری، م. (1395). نقش واسطهای خودکارآمدی اجتماعی در رابطة بیندلبستگی به گروه همسال و والدین با احساس تنهایی در دانشآموزان دبیرستانی. مطالعات آموزش و یادگیری، 8 (1)،70-27.
قدمپور، ع.، غلامرضایی، س. و رادمهر، پ. (1394). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افسردگی در نوجوانان مبتلا به همبودی اضطراب اجتماعی و افسردگی با پیگیری 60روزه. مجلة پزشکی ارومیه، ۲۶(۱۲)، 1041-1028.
کرین، ر. (1390). شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی. ترجمة ا. خوش لهجهصدق. تهران: بعثت (تاریخ انتشار اثر اصلی، 2009).
گلمحمدنژادبهرامی، غ. و رحیمی، ا. (1395). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر سازگاری اجتماعی و خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان دختر متوسطة شهرستان نقده. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 9(35)، 81-65.
محمدخانی، پ. و خانیپور، ح.(1390 ). درمانهای مبتنی بر حضور ذهن. تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
ناصح، ا. (1386). درمانگری افسردگی: تألیف شناخت ـ رفتار درمانگری گروهی، مهارتآموزی والدین و جلسههای مشترک نوجوانان ـ والدین. فصلنامة روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 12(3)،
323-332.
Ahmad, A., Qahar, J., Siddiq. A., Majeed, A., Rasheed, J., Jabar, F., & Knorring, A.L. (2005). A 2-year follow-up of orphans' competence, socioemotional problems and post-traumatic stress symptoms in traditional foster care and orphanages in Iraqi Kurdistan. Child Care Health Dev, 31(2), 203-215.
Ames, C. A., Richardson, J., Payne, S., Smith, P., & Leigh, E. (2014). Innovation in Practice: Mindfulness-based cognitive therapy for depression in adolescents. Child and Adolescent Mental Health, 19(1), 74-78.
Baer, R. A. (2003). Mindfulness Training as a Clinical Intervention: A Conceptual and Empirical Review. Clinical Psychology. Science and Practice, 10 (2), 125-143.
Baer, R. A. (2014). Mindfulness-Based Treatment Approaches: Clinician's Guide to Evidence Base and Applications. Elsevier.
Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press.
Bandura, A., Pastorelli, C., Barbaranelli, C., & Caprara, G. V. (1999). Selfefficacy pathways to childhood depression. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 258-269.
Bilgin, M. (2011). Relations among proposed predictors and outcomes of social self-efficacy in Turkish late adolescents. Cukurova University Faculty of Education Journal, 40, 1-18.
Collishaw, S., Hammerton, G., Mahedy, L., Sellers, R., Owen, M. J., Craddock, N., Thapar, A., Harold, G., Rice, F., & Thapar, A. (2016). Mental health resilience in the adolescent offspring of parents with depression: a prospective longitudinal study. The Lancet Psychiatry, 3(1), 49-57.
Connolly, J. (1989). Social self-efficacy in adolescence: Relations with self-concept, social adjustment, and mental health. Canadian Journal of Behavioural Science, 21(3), 258.
Edition, F. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. American Psychiatric Publishing, Arlington, VA.
Fawzy, N., & Fouad, A. (2010). Psychosocial and developmental status of orphanage children: Epidemiological study, Current Psychiatry, 17(2), 41-48.
Freire, T., Teixeira, A., Silva, E., & Matias, G. (2014). Interventions for youth depression: From symptom reduction to well-being and optimal functioning. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 6(2), 9–19.
Gesinde, A. M., & Sanu, O. J. (2014). Prevalence and Gender Difference in Self-Reported Depressive Symptomatology among Nigerian University Students: Implication for Depression Counselling. The Counsellor, 33(2), 129-140.
Gupta, S. K. (2015). Mindfulness-based cognitive therapy in early adolescents who stutter. Delhi Psychiatry Journal, 18(2), 452-455.
Juengsiragulwit, D., Thongthammarat, Y., Praneetpolgrung, P., Choompudsa, P., & Tantipiwattanasakul, P. (2015). The efficacy of group mindfulness-based cognitive therapy in prevention of youth depression; a pilot study. Journal of Mental Health of Thailand, 23 (3) 143-153.
Kabat-Zinn, J. (1994). Mindfulness Meditation for Everyday Life. New York: Hyperion.
LeBlanc, J. C., Almudevar, A., Brooks, S. J., & Kutcher, S. (2002). Screening for adolescent depression: comparison of the Kutcher Adolescent Depression Scale whit the Beck Depression Inventory. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 12(2), 113-126
Marchand, W. R. (2012). Mindfulness-based stress reduction, mindfulness-based cognitive therapy, and zenmeditation for depression, anxiety, pain, and psychological distress. Journal of Psychiatric Practice, 18, 232-259.
Neufeld, S. A., Dunn, V. J., Jones, P. B., Croudace, T. J., & Goodyer, I. M. (2017). Reduction in adolescent depression after contact with mental health services: a longitudinal cohort study in the UK. The Lancet Psychiatry, 4(2), 120-127.
Parsons, C. E., Crane, C., Parsons, L. J., Fjorback, L. O., & Kuyken, W. (2017). Home practice in Mindfulness-Based Cognitive Therapy and Mindfulness-Based Stress Reduction: A systematic review and meta-analysis of participants' mindfulness practice and its association with outcomes. Behaviour Research and Therapy, 95, 29-41.
Schunk, D. H., & Meece, J. L. (2005). Self-efficacy beliefs in adolescences. Charlotte, NC: Information Age Publishing, Inc.
Statz, A. (2015). Effectiveness of MBSR and MBCT in Reducing Clinical Symptoms in Adolescents. Master of Social Work Clinical Research Papers, 525, 1-63.
Weissman, M. M., Wolk, S., Goldstein, R. B., Moreau, D., Adams, P., Greenwald, S., & Wickramaratne, P. (1999). Depressed adolescents grown up. Jama, 281(18), 1707-1713.