Archetype in the Poems of Ahmad Shāmlū: A Pragmatic Approach
Subject Areas : Mythoparvane delavar 1 , mohamad ali gozashti 2 , alireza salehi 3
1 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر
2 - دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
Keywords: Archetype, Ahmad Shāmlū, pragmatics, stylistics,
Abstract :
Archetype is a hidden structural tendency that shows the contents and dynamic processes of a collective unconscious. Archetypes can be studied in different contexts: dreams, myths, religion and literature. The present article, based on the concept of "pragmatic meaning", tries to study the most prominent archetypes - such as anima, land, city/home, water - in the poems of Ahmad Shāmlū (1925-2000). So, the ideological layers of the poems are considered as an outer-context factor, showing their mythological and epic function.
قرآن کریم.1380. ترجمه الهی قمشهای. چ دوم. تهران: گویه.
آلندی، رنه. 1378. عشق. ترجمه جلال ستاری. تهران: توس.
اپلی، ارنست. 1371. رؤیا و تعبیر رؤیا. ترجمه دلآرا قهرمان. تهران: فردوس و مجید.
الیاده، میرچا و همکاران. 1383. جهان اسطورهشناسی. ج3. ترجمه جلال ستاری. تهران: مرکز.
الیاده، میرچا. 1375. مقدس و نامقدس. ترجمه نصرا... زنگویی. تهران: سروش.
باقینژاد، عباس. 1386. «شاملو؛ شاعر زندگی و مرگ»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران جنوب. ش9. زمستان 1386. ص53-25.
پیرنیا، حسن. 1388 . عصر اساطیری تاریخ ایران. چ سوم. تهران: هیرمند.
جمزاده، الهام. 1386. آنیما در شعر شاملو. تهران: شهر خورشید.
حسنزاده، آمنه. 1386. «جایگاه اعداد در فرهنگ مردم ایران با تأکید بر اعداد هفت و چهل»، فرهنگ مردم ایران. ش10. پاییز 1386. ص190-165.
حرّی، ابوالفضل. 1388. «کارکرد کهنالگوها در شعر کلاسیک و معاصر فارسی»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، س5. ش 15. تابستان 1388. ص28-11.
حریری، ناصر.1377. درباره هنر و ادبیات. چ چهارم، بابل: آویشن.
رونق، محمدعلی. 1388. شاملوشناسی. تهران: مازیار.
سلاجقه، پروین. 1389. نقد نوین در حوزه شعر. تهران: مروارید.
شاملو، احمد. 1389. مجموعه آثار: دفتر یکم. چ نهم. تهران: نگاه.
شایگانفر، حمیدرضا. 1380. نقد ادبی. تهران: دستان.
شمیسا، سیروس. 1378. نقد ادبی. تهران: فردوس.
شمیسا، سیروس. 1383. بیان و معانی. چ هشتم. تهران: فردوس.
شریفی، شهلا و ساناز علیپور. 1388. «بررسی مقایسهای میزان عدم تحقق قواعد اصل مشارکت گرایس در یک نمایشنامه فارسی و یک نمایشنامهی انگلیسی»، مجله زبان و زبانشناسی. س5. ش2. پیاپی10. پاییز و زمستان 1388. ص67-47 .
صفری، جهانگیر و حمیده محمودنژاد. 1385. «بررسی مام بزرگ و پیرخرد در اشعار شاملو»، مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان، س5، ش15، پاییز 1385، ص86-67.
عسگری پاشایی عین ا... . 1388. از زخم قلب... . چ ششم. تهران: چشمه.
فتوحی، محمود. 1390. سبکشناسی. تهران: سخن.
قائمی، فرزاد و همکاران. 1388. «تحلیل نمادین اسطوره آب و نمودهای آن در شاهنامه فردوسی براساس روش نقد اسطورهای»، مجله جستارهای ادبی، ش 65، تابستان 1388، ص67-47.
گرین، ویلفرد و همکاران. 1376. مبانی نقدادبی. ترجمه فرزانه طاهری. تهران: نیلوفر.
گورین، ویلفرد و همکاران. 1370. راهنمای رویکردهای نقد ادبی. ترجمه زهرا میهنخواه. تهران: اطلاعات.
میرصادقی، میمنت. 1376. واژهنامه هنر شاعری. چ دوم. تهران: کتاب مهناز.
والی، زهره. 1379. هفت در قلمرو تمدن و فرهنگ بشری. تهران: اساطیر.
یاوری، حورا. 1374. روانکاوی و ادبیات (دو متن؛ دو انسان؛ دو جهان). تهران: تاریخ ایران.
یونگ، کارل گوستاو. 1387. انسان و سمبولهایش. ترجمه محمود سلطانیه. چ ششم. تهران: جامی.
English source
Grice , Herbert Paul. 1975. Logic and conversation in (eds.)P.cole&J.Morgan syntax and semantics 3 : speech Acts .New York : Academic Press .
Yule, George .1996. pragmatics. Oxford : Oxford university press.
_||_
References
’Asgari Pāshā’i, ’Einollāh. (2009/1388SH). Az zakhm-e ghalb … . 6th ed. Tehran: Cheshmeh.
Aeppli, Ernst. (1992/1371SH). Ro'yā va ta'bir-e ro'yā (Der Traum und
Seine deutung). Tr. by Del-ārā Ghahremān. Tehran: Ferdows va
Majid.
Allendy, René. (1999/1378SH). Eshgh (L'amour). Tr. by Jalāl Sattāri. Tehran: Tous.
Bāghi Nezhād, ’Abbās. (2007/1386SH). “Shamlou; Shā’er-e zendegi o marg”. The Journal of Zabān va Adabiyāt-e Farsi. Tehran Jonoub
Islamic Azad University. No. 9. Winter 1386, pp. 25-53.
Eliade, Mircea and et. al. (2004/1383SH). Jahān-e ostoureh-shenāsi
(the world of mythology). Tr. by Jalāl sattāri. Vol. 3. Tehran: Markaz.
Eliade, Mircea. (2004/1383SH). Moqaddas o nāmoqaddas (The
Sacred and the Profane: the nature of religion). Tr. by Nasr-ollah
Zangouei. Tehran: Soroush.
Fotouhi, Mahmoud. (2011/1390SH). Sabk shenāsi. Tehran: Sokhan.
Ghā’emi, Farzād and et. al. (2009/1388SH). “Tahlil-e nemādin-e
ostoureh-ye ’ab va nemoud-hā-ye ān dar shahnāmeh-ye Ferdowsi bar
asās-e ravesh-e naqd-e ostoureh-ei”. The Journal of Jastār-ha-ye
Adabi. No. 65. Summer 1388. Pp. 47-67.
Grice, Herbert Paul. (1975). "Logic and Conversation", syntax and
semantics. Ed. by P. cole & J. Morgan. Vol. 3: speech Acts .New
York: Academic Press .
Guerin, Wilfred L. and et. al. (1991/1370SH). Rāhnamā-ye rouykardhā-ye naqd-e adabi (A Handbook of critical Approaches to literature).
Tr. by Zahrā Mihankhāh. Tehran: Enteshārāt-e Etelā’āt.
Guerin, Wilfred L. and Others. (1997/1376SH). Mabāni-e naqd-e
adabi (A Handbook of critical Approaches to literature). Tr. by
Farzāneh Tāheri. Tehran: Niloufar.
Hariri, Nāser. (1998.1377SH). Darbāreh-ye honar va adabiyāt. 4th ed.
Bābol: Āvishan.
Hassan-zādeh, Āmeneh. (2007/1386SH). “jāyegāh-e a’dād dar
farhang-e mardom-e Iran bā ta’kid bar a’dād-e haft va chehel” .
Farhang-e Mardom-e Iran. Autumn 1386. Pp. 165-190.
Horri, Abolfazl. (2009/1388SH). “Kārkard-e kohan-olgou-hā dar
she’r-e kelāsik o moāser-e Fārsi”. Azad University Quarterly Journal
of Mytho-mystic Literature. No. 15.
Jam-zādeh, Elhām. (2007/1386SH). Ānima dar she’r-e Shāmlou.
Tehran: Shahr-e Khorshid.
Jung, Carl Gustav. (2008/1387H). Ensān va sambol-hā-yash (man and
his symbols). Tr. by Mahmoud Soltāniyeh. 6th ed. Tehran: Jāmi.
Mir-sādeghi, Meimanat. (1997/1376SH). Vāzheh-nāmeh-ye honar-e
shā’eri. 2nd ed. Tehran: Ketāb-e Mahnāz.
Pirniyā, Hasan. (2009/1388SH). ’Asr-e asātiri-ye tārikh-e Iran.
Tehran: Hirmand.
Rownagh, Mohammad ’Ali. (2009/1388SH). shāmlou shenāsi.
Tehran: Māziyār.
Safari, Jahāngir va Hamideh Mahmoud Nezhād. (2006/1385SH).
“Barresi-ye mām-e bozorg va pir-e kherad dar ash’ār-e Shāmlou”. The
journal of Humanities Faculty of Semnān University. Year 5. No. 15.
Autumn 1385. Pp. 67-86.
Salājeghe, Parvin. (2010/1389H). Naghd-e novin dar hozeh-ye she’r.
Tehran: Morvārid.
Shamisā, Sirous. (1999/1378SH). Naqd-e adabi. Tehran: Frdows.
Shamisā, Sirous. (2004/1383SH). Bayān va ma’āni. 8th ed. Tehran:
Ferdows.
Shāmlou, Ahmad. (2010/1389H). Majmouꞌeh-ye Āsār.Daftar-e yekom.
9
th ed. Tehran: Negāh.
Sharifi, Shahlā va Sānāz ’Alipour. (2009/1388SH). “Barresi moghāyeseh’i-ye mizān-e ’adam-e tahaghogh-e ghavā’ed-e asl-e moshārekat-e Gerāys dar yek nemāyeshnāmeh-ye englisi”. The jornal of language and linguistics. Year 5. No. 2. Consecutive 10. Autumn
and winter 1388. Pp. 57-67.
Shāyegānfar, Hamid Rezā. (2001/1380SH). Naqd-e adabi: Mo’arefiye makateb-e naqd o tahlil-e shavahed o motoun-i az adab-e fārsi.
Tehran: Dastān.
The holy Quran. (2001/1380SH). Tr. by Elāhi Ghomshehei. 2nd ed.
Tehran: Gouyeh.
Vāli, Zohreh. (2000/1379SH). Haft dar ghalamrow tamdon va farhang-e bashari. Tehran: Asātir.
Yāvari, Hourā. (1995/1374SH). Ravānkāvi va adabiyāt (do matn; do ensān; do jahān). Tehran: Tārikh-e Iran.
Yule, George. (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
English source
Grice , Herbert Paul. 1975. Logic and conversation in (eds.)P.cole&J.Morgan syntax and semantics 3 : speech Acts .New York : Academic Press .
Yule, George .1996. pragmatics. Oxford : Oxford university press.