رابطه بین هوش زبانی - کلامی یادگیرندگان زبان انگلیسی و عملکرد دستور زبان آنها
Subject Areas : All areas of language and translationNasrin Garavand 1 , Akbar Azizifar 2 , Habib Gowhary 3 , Shahram Welidi 4
1 - Department of English Language, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran
2 - University of Medical Sciences, School of Medicine, Ilam, Iran
3 - Department of English Language, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran
4 - Department of English Language, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran
Keywords: دستور زبان, هوش زبانی, یادگیرندگان زبان انگلیسی, عملکرد یادگیرندگان,
Abstract :
این پژوهش به بررسی رابطه ممکن بین هوش زبانی –کلامی دانشجویان کارشناسی زبان انگلیسی به عنوان یک زبان دوم و عملکرد دستور زبان آنها پرداخت. برای انجام این پژوهش، 139 دانشجوی کارشناسی مذکر و مونث زبان انگلیسی همگن بین سنین 22 تا 32 دانشگاه کوهدشت، شامل 46 نفر پسر و 93 نفر دختر بودند که در این پژوهش شرکت داشتند. رشته تحصیلی این دانشجویان زبان انگلیسی بود. در این پژوهش، از پرسشنامه میداس که در سال 1996 توسط شیرر طراحی شد، برای سنجش هوش زبانی- کلامی و آزمون دستور زبان تافل برای جمع آوری نمرات دستور زبان استفاده گردید. آمار توصیفی و ضریب همبستگی، رابطه بین هوش زبانی-کلامی با عملکرد دستور زبان را نشان دادند. در این رابطه، رگرسیون خطی، نشان داد که هوش کلامی – زبانی، دارای بیشترین رابطه با عملکرد دستور زبان دانشجویان بود. آزمون t نمونه مستقل، همچنین نشان داد که دانشجویان پسر و دختر بر اساس هوش زبانی-کلامی در عملکرد دستور زبان، تفاوت معنی داری نداشتند. نتایج به دست آمده به معلمان حرفه ای زبان انگلیسی پیشنهاد می کند تا نقش تفاوت های فردی از جمله هوش زبانی-کلامی در مراحل مختلف آموزش و یادگیری دستور زبان در کلاس را مورد بررسی قرار دهند. و همچنین، برای کمک به یادگیرندگان زبان فعالیت های موثر جهت ارتقای عملکرد بهتر آنها به کار گیرند.
Abdallah, M.M.S. (2008). Multiple ways to be smart: Gardner's theory of multiple in-telligences and its educational implica-tions in English and oral communica-tion. Retrieved October26, 2019, from http:// www. mabdallah. braveshot.com
Abdi, A. Soleymani, H., & Rezai, B. (2012). A study of effect of multiple intelligence based instruction on learning progress and attitude towards general English course. Journal of English Language Teaching, 5(9), 114-134.
Ahmadian, M., & Hosseini, S. (2012). A study of the relationship between Iranian EFL learners multiple intelligences and their performance on writing. Mediterranean Journal of Social Sciences, 3 (1),111-126.
Alizadeh, H. Saeidi, N., & Tamjid, N. (2014). The relationship between Ira-nian EFL learners' multiple intelli-gences and their writing performance across genders. The Journal of Ap-plied Linguistics, 7(14), 1-22.
Armstrong, T. (2018). Multiple intelligences in the classroom (4rd ed.). Alexanderia, VA, USA: 12.
Armstrong, T. (2008). Multiple intelligences in the classroom (3rd ed.). Alexanderia, VA, USA: 69.
Campbell, S. (2008). Multiple intelligences: Discovering the giftedness in all child-hood education, 84(3), 187.
Chastain, K. (1988). Developing second-language skills (3rd ed.). Chicago: Harcourt Brace Jovanovich publishers, 122.
Ehrman, M. E. (2003). A brief overview of individual differences in second lan-guage learning. System 31, 313–330.
Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition Oxford: Oxford University Press, 649.
Erlina, D., Marzulina, L. & Astrid, A. (2019). Linguistic intelligence of undergraduate EFL learners in higher Education: A case study. Universal Journal of Educa-tional Reaserach 7(10),2143-2155.
Esmaeli, F., Behnam, B. & Esmaeli, K. (2014). A study of relationship be-tween multiple intelligences and writ-ing ability of Iranian female and male students .Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(20),2663-2664.
Fikron, M. R. (2018). Grammatical compe-tence within L2 communication: Lan-guage production, monitor hypothesis, and focus on forms instruction, 1,( 7), 101-112.
Gardner, H. (2006). Multiple intelligences New Horizons. New York: Basic Books,61.
Gardner, H. (2011). Frames of mind: The theory of multiple intelligences, (3rd ed.). New York: Basic Books, A Member of Pireus Books Group, 82-83.
Greenhawk, J. (2006). Enhancing learning through multiple intelligences in elemen-tary science education. Journal of Baltic Science Education, 2 (10), 61–69.
Hammoudi, A. (2010). Multiple intelligences and teaching English as a foreign lan-guage, the case of second- year pupils at Malika gaid secondary school Setif (Master's thesis). Ferhat Abbes Univer-sity, Setif, Algeria, 2147.
Hoerr, T.T., Boggeman, S. & Wallach, C. (2015). Celebrating every learner ac-tivities and strategies for creating multiple intelligences classroom: foreword by Howard Gardner, San Franssisco, CA: Jossy- Bass, 224.
Kennedy, T. (2015). Activities for the Language Classroom. Retrieved January 15, 2019, from http://www.teresakennedy.com/activities.htm
Martins, D. (2018). History of IQ test. Re-trieved October 24, 2019, from F:/ His-tory of IQ Test 2222222222222. Html.
Journal of language and translation, Volume 13, Number 2, 2023 161
Moron, S. Kornhaber, M., & Gardner, H. (2006). Orchestrating multiple intelligence. Educa-tional leardership, 64 (1), 22-27.
Mulyaningsih, T., Dahlan Rais, A. & Sulistyawati, H. (2012). A correlation study between grammatical compe-tence, verbal linguistic intelligence, and writting ability, English educa-tion study program sebelas Maret University Surakarta, 24.
Murcia, M. C. (2001). Teaching English as se-cond or foreign language. (3rd)Edition. Boston: Heinle & Heinle. 233.
Noack, K. (2014). Multiple intelligences views. 360 facilitator's guide Journal, 27(29), 27-33.
Razmjoo, A. (2008). On the relationship be-tween multiple intelligences and lan-guage proficiency. The Reading Matrix, 8(2), 155-174.
Richards, J. C., & Rodgers, T.S. (2001). Ap-proaches and methods in language teaching (4th ed.). Cambridge: Cambridge Universi-ty Press, 116- 118.
Sadeghi, M. R. (2013). EFL male & female learning styles and multiple intelligenc-es; A case of Iranian EFL university students. The International Journal of English language Teaching (IJRELT) 1 (2), 14, 19-28.
Samiyan, L.V. (2013). The relationship between linguistic intelligence and L2 learning strategies among EFL learners with inter-mediate level of proficiency. Journal of lit-erature, language and linguistics- An Open Access international Journal, 1, 89-93.
Shahrokhi,M., Ketabi, M. & Amiri Dehnoo, M.(2013). The relationship between multi-ple intelligences and performance on grammar tests: Focusing on linguistic intel-ligence. Journal of Basic and Applied Sci-entific Research, 3(9), 189-194.
Shearer, C. B. (1996). The MIDAS handbook of multiple intelligences in the class-room. Kent, Ohio: I Research and Con-sulting, Inc, 33-34.
Zhongen, Y., & Ran, M. (2016). Gender differ-ences in satisfaction and academic achievements in the clicker- aided flipped EFL class. International conference on ed-ucation and development (ICED) Nanjing, Jiangsu, China, Lancaster, P, USA: Destech Publications, Inc,242-248.