The relationship between Organizational Culture and Job Motivation with Job Satisfaction of Librarians of Islamic Azad University in Hamadan and Markazi Provinces
Subject Areas : Journal of Knowledge StudiesSoodabeh Shabgard 1 , Mohsen Hamidi 2 , seyed mehrdad seyedin 3
1 - responsible for the library of Islamic Azad University, Khomein
2 - Associate professour of LIS Department of Islamic Azad University, Boroujerd Branchm
3 - librarianship
Keywords: Job satisfaction, Organizational Culture, Librarians, university library, job motivation,
Abstract :
Objective: Awareness of the existence of the relationship between organization culture and job motivation with job satisfaction of librarians in Libraries of Islamic Azad University in Hamadan and Markazi Provinces is the main purpose. Methods: This research is applied in a descriptive-analytical manner and according to the nature of the goals and research questions, there is a correlation approach. Demographic research all working staff libraries affiliated to the university libraries of Islamic Azad University in Hamadan and Markazi Provinces. The instruments used for data collection was a questionnaire consist of three parts: demographic information, organizational culture questionnaire, a job motivation questionnaire and a job satisfaction questionnaire. Results: The findings of the research showed that among 6 components of organizational culture among the librarians of affiliated libraries the highest average relates to strategy emphasis component. Among 11 Components of job motivation among the librarians in Hamadan Province the highest average belongs to communication component. Among the librarians of Markazi Province, the highest average relates to the nature of the job. Among 6 components of job satisfaction among the librarians of affiliated libraries the highest average belongs to direct responsible. Between the variables of the organizational culture and job motivation from the perspective of librarians of academic libraries of Hamadan Province average of organizational culture is more than job motivation, but the organizational culture of librarians of academic libraries of Markazi Province job motivation. Conclusion: There was a positive and significant relationship between organizational culture and job motivation with job satisfaction, as well as with the experience of librarians in related libraries. There is no meaningful relationship between age and education variables with job satisfaction from librarians' perceptions of affiliated libraries.
احمدی، م. (1386). مدیریت رفتار سازمانی: اصول، مبانی، نظریه ها و مفاهیم کاربردی. تهران: نشر کوهسار.
بابایی، م.؛ بهادری، م.؛ مهرابیان، ف. (1391). اولویتبندی مؤلفههای مؤثر بر انگیزش شغلی در کارکنان یک مرکز نظامی به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP). ماهنامه طب نظامی، 14 (4)، 243-236.
.
خورشیدی، ع.؛ مولانا، ن.؛ درب اصفهانی، ح. (1389). عوامل مؤثر بر انگیزش مدیران. فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات روانشناختی، 2 (6)، 29-13.
داوودی، ح.؛ بهاری، ف.؛ میرزاجانی، س.م. (1391). رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی با رضایت شغلی معلمان. مشاوره شغلی و سازمانی، 1 (13)، 139-127.
زمینی، س.؛ حسینی نسب، د.؛ زمینی، س.؛ زارعی، پ. (1390). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در میان کارکنان دانشگاه تبریز. سلامت کار ایران، ۸ (۱)،۳۰-۴۰
سالاری، س.؛ پیله ورزاده، م.؛ رفعتی، ف.؛ قادری، م. (1392). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی در کارکنان بیمارستان امام خمینی (ره). فصلنامه مدیریت پرستاری، ۲ (۳) 50-43.
سید جوادین، ر. (1387). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: نگاه دانش.
عباسپور، ع. (1388). مدیریت منابع انسانی پیشرفته: رویکردها، فرایندها، کارکرد ها. تهران: انتشارات سمت.
مقیمی، م. (1388). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: ترمه.
محمدی سعیدی، م. (1383). بررسی رابطه فرهنگسازمانی با انگیزش شغلی کارکنان سازمان آموزشوپرورش استان قم.پایاننامه کارشناسی ارشد، مرکز آموزش عالی فرهنگیان.
میرزا جانی، م. (1390). رابطه فرهنگسازمانی و انگیزش شغلی با رضایت شغلی معلمان شهرستان تویسرکان.پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان، ارسنجان.
میر سپاسی، ن.؛ شکاری، غ. (1382). بررسی رابطه بین فرهنگسازمانی و اثربخشی سبک رهبری. نشریه اقتصاد و مدیریت، (56).
هومن، ح. (1381).تهیه و استاندارد ساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
Hackman. J.R. & Oldham. G.R. (1976). Motivation through the design of work: test of a theory. Organization behavior and human performance, 16, 250-279.
Julia, S.; Kennon, M. & frohlich, M. (2010). implicit need for achievement moderates the relationship between competence need satisfaction and subsequent motivation. Journal of research in personality, 44 (1), 1-12.
Marlin, L. And lamborn R. N. (2010). Motivation and job satisfaction of school of nursing. Journal of professional nursing,7(1), 33-40.
Mehmet, D. & Hale, I. (2009). to examine the effect of the motivation provided by the administration on the job satisfaction of teachers and their institutional commitment. Procedia-social and behavioral science, 1 (1), 2252-2257
Robbins, S. (2005). Organizational behavior. 11 Ed. Prentice hall of India.
Turner, Ch. (2006). A study of job satisfaction with situational characteristics and occurrences among middle school Principals in south Carolina. 80- 85.
_||_