Modeling the contingency implementation of privatization with fuzzy inference approach (Case study: Railways of the Islamic Republic of Iran)
Subject Areas :
Human Capital Empowerment
Mehdi Nasiri Vahed
1
,
gholamreza memarzadeh
2
,
Saeed Sayad Shirkesh
3
1 - PhD Student, Department of Public Administration, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
2 - Associate Professor of public Management Department, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, islamicAzad University.Tehran. Iran
3 - Associate Professor, Department of Public Administration, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Received: 2021-04-24
Accepted : 2022-01-15
Published : 2022-02-20
Keywords:
Privatization,
Fuzzy Inference,
Railway,
Abstract :
The aim of this study is to develop a systematic implementation method of Article 44 and to turn to the materials mentioned in the above principle, to provide a privatization model as a case study in the IRA Railway Company based on the fuzzy inference approach. The present study was a descriptive-survey research in terms of applied purpose and based on its nature and method. The statistical population of this study was a group of university professors, specialists, managers and experts familiar with the field of railway and railway industry and the sample size was selected based on the chain method or snowball, 10 people. Data analysis was performed using fuzzy inference approach using MATLAB software. The results showed that the most desirable method for privatization in railways is the management contract method, the desirability of which was equal to 0.859, in which the cultural factor was the most effective component and the economic factor was the least effective component. On the other hand, the methods of offering shares to the public (0.822) with the priority of political and legal factor and the contracting method (0.810) with the priority of information factor were in the next ranks. Also, the lowest desirability was obtained for the method of decomposing larger units into smaller units with a value of 0.608. Therefore, it is necessary for the managers of the railway industry to use the best method in privatization methods according to the requirements of this industry.
References:
آذر، عادل و قلیپور، رحمتاله و الوانی، سیدمهدی و کمیجانی، اکبر و محمدی، اسفندیار، (1390)، طراحی مدل جامع خصوصیسازی و واگذاری بنگاههای دولتی در ایران با رویکرد خطمشیگذاری. پژوهشهای مدیریت در ایران، 15(4): 29-49.
اثنیعشری، ابوالقاسم و اعتمادنیا، محسن، (1390)، مقایسه تئوریک انواع روشهای خصوصیسازی و قابلیت بکارگیری این روشها در واگذاری مراکز تلفن به بخش خصوصی. ماهنامه بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی، 11(1و2):111-130.
احمدی، لوزا و بمانیان، محمدرضا و صبحیه، محمدحسین، (1385)، امکان اجرای پروژههای شهری مدیریت شهری با بهرهگیری از پیمان BOT. کنفرانس بینالمللی مدیریت پروژه.
باقری، مسلم و ابراهیمی، ابوالقاسم و کیانی، مهرداد، (1395)، ارائه مدلی توسعهیافته برای تصمیمگیری جهت برونسپاری فعالیتها در سازمانها برمبنای مدلهای موجود. کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت.
خرازی، فرشاد و اخوان ثالث، هاجر، (1395)، مجموعه قوانین و مقررات مشارکت و سرمایهگذاری در صنعت حملونقل ریلی. چاپ سوم، دفتر سرمایهگذاری و اقتصاد حمل و نقل.
رجبی، محمد، (1396)، ندای حملونقل ریلی. دوماهنامه انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی و خدمات وابسته، (31): 1-48.
رحمانی، علی، (1388)، بازار سرمایه، ضرورت اصلاح و بهبود فضای کسبوکار. پول و اقتصاد، 1(1): 145-175.
شفاعت عشرت و شامی زنجانی مهدی و پیلهوری سلماسی نازنین، (1390)، ارائه مدلی برای ارزیابی توانمندسازهای مدیریت دانش در بانک پاسارگاد با استفاده از سیستم استنتاج فازی. پژوهشهای مدیریت منابع سازمان، 1(4): 101-123.
صیاد، سعید، (1399)، مدلسازی اجرای اقتضایی سیاستهای کلی اصل44 قانون اساسی (بخش اول). http://drsayyad.com/، دی ماه 1399.
قنبرپور، محمدباقر و جویباری، آزیتا، (1395)، بررسی فواید خصوصیسازی در اقتصاد ایران و ترسیم چارچوب مناسب خصوصیسازی در کشور برمبنای چتر فلسفی حاکم بر جامعه و مشکلات اقتصاد خرد و کلان موجود. اولین همایش ملی اقتصاد خلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 1399
معمارزاده، غلامرضا و صیاد شیرکش، سعید، (1389)، مدلسازی اجرای اقتضایی سیاستهای کلی اصل44 قانون اساسی (مطالعه موردی صنعت نفت). دفتر گسترش تولید علم.
نوروزی، محمد و عاشری، محمدرضا و بلادیان، سیدمصطفی، (1394)، عوامل حیاتی موفقیت در پیادهسازی پروژههای مشارکت عمومی–خصوصی در حوزه انرژی جمهوری اسلامی ایران (مورد مطالعه: صنعت برق). بهبود مدیریت، 9(3): 83-108.
Abdeldayem, M. M., & Dulaimi, S. H. A. (2019). Privatisation as a worldwide tool of economic reform: A literature Review.International Journal of Social and Administrative Sciences, 4(2), 66-84.
Adeyemi, R. A., & Muhammed Subhan, M. H. B. J. (2017). The privatization of telecommunications sector in Nigeria: prospects and challenges.International Journal of Research in Business Economics, and Management, 1(1), 1-20.
Bian, X., Li, W., Hu, J., Liu, H., Duan, X., & Chen, Y. (2018). Geodynamics of high-speed railway.Transportation Geotechnics, 17, 69-76.
Glaister, S. (2004). British Rail privatisation: competition destroyed by politics(p. 2). Bath, UK: University of Bath.
https://rc.majlis.ir/fa/law/show/790196
Moghimi, S. M., Dashti, R., & Bostani, A. (2020). Studying the challenges and obstacles of the privatization of electricity distribution companies.Indian Journal of Science and Technology, 13(14), 1512-1522.
Puri, B. N. (2003). Private sector participation in the transport sector in India.Transport and Telecommunication Bulletin for Asia and the Pacific.
Shoji, K., & Killeen, B. J. (2001). Diversification Strategy of the ‘Minor’Private Railway Companies in Japan.
Siegel, D. (2020). Privatization without Capitalism: The Social Relations of Property in Post-Communist Transitions.Polity, 53(1), 1-35.
Termes, A., Edwards Jr, D. B., & Verger, A. (2020). The Development and Dynamics of Public–Private Partnerships in the Philippines’ Education: A Counterintuitive Case of School Choice, Competition, and Privatization.Educational Policy, 34(1), 91-117.
Welch, D., & Fremond, O. (1998). The case-by-case approach to privatization: techniques and examples. The World Bank.
_||_