ارزیابی مدلهای صادرات محصولات کشاورزی شمال زنجان
Subject Areas : Strategic planningرضا نوروزی 1 , نبی اله محمدی 2 , ابوالفضل مقدم 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
Keywords: نوآوری, بازاریابی, تولید, محصولات کشاورزی, توسعه صادرات,
Abstract :
هدف از این پژوهش ارائه مدل راهبردی توسعه صادرات محصولات کشاورزی شهرستان طارم و ارائه مدل مفهومی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و است.برای گردآوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش اشتراوس و کوربین انجام گرفت.نمونه گیری به روش نمونه گیری نظری بود و با بهره مندی از روش های هدفمند و گلوله برفی انجام شد که بر مبنای آن، مصاحبه با خبرگان مطرح در زمینه صادرات محصولات کشاورزی انجام شد. نتایج تحلیل دادههای به دست آمده از مصاحبهها، طی فرایندهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی، منتج به راهبردی توسعه صادرات محصولات کشاورزی بر مبنای نظریهپردازی داده-بنیاد شد. با استناد به رهیافت سیستماتیک در نظریه داده-بنیاد کدهای شناسایی شده در شش طبقه هستهای شامل عوامل علل، عوامل زمینهای، عوامل مداخله گر،راهبردها و پیامدها قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد عوامل علی شامل عوامل مؤثر بر تولید، عوامل نهادی (دولتی، قانونی و حقوقی)، بازاریابی و فروش، عوامل اقتصادی، مالی و بانکی و عوامل رقابتی؛ عوامل زمینهای شامل عوامل مؤثر زیرساختی و لجستیکی، عوامل مؤثر علمی، فناورانه و دانشی (نوآوری)؛ عوامل مداخلهگر (عوامل فرهنگی، عوامل سیاسی و بین المللی)، راهبردها (کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت) و پیامدها شامل پیامد های مالی وغیر مالی در دو سطح کلان و خرد؛ بر توسعه صادرات محصولات کشاورزی تاثیر گذارند.