الگوی عملکرد صادراتی صنعت گل و گیاهان زینتی استان مازندران با استفاده از رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد
Subject Areas : Strategic planningنرگس مهدئی 1 , فانیمجید فانی 2 , Majid Fattahi 3
1 - دستیار پژوهشی دانشگاه
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - Assistant professor, Department of Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
Keywords: استان مازندران, گیاهان زینتی, زیرساخت, نظریه پردازی داده بنیاد, توسعه صادرات,
Abstract :
با وجود آن که استان مازندران یکی از قطبهای مهم تولید گل و گیاهان زینتی در ایران است و از پتانسیل بالایی در تولید برخوردار است و نیز علیرغم همجواری با کشورهای پرمصرف دنیا (نظیر روسیه)، در صادرات این صنعت نقش چشمگیری نداشته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی توسعه صادرات صنعت گل و گیاه زینتی استان مازندران با استفاده از یک رویکرد کیفی (رویکرد داده بنیاد) بوده است. دادههای این پژوهش با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه باز جمعآوری گردیده است. مصاحبه شوندگان شامل 16 نفر از خبرگان، فعالان و دستاندرکاران صادرات در صنعت گل و گیاهان زینتی مازندران بودند که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند و نمونه گیری تا اشباع دادهها ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد استفاده شده است که نظریه محدودی را ارائه می کند. دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند. مدل پارادایمی حاصل از یافتههای پژوهش، تصویری از شرایط علی، مقولههای محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها بوده است. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده نشان داد که در توسعه صادرات صنعت گل و گیاهان زینتی استان مازندران، 19 فاکتور موثرند که هیدروسفالی صادراتی، تکنولوژی، تجربه وتعهد بعنوان شرایط علی، قابلیتهای مدیریتی، پایانه صادراتی، الگوبرداری هدفمند (بنچ مارک کشورهای پیشرو درصنعت)، شبکهسازی صادراتی، فرآوری، استراتژیهای رقابتی، بازاریابی صادراتی و برندینگ، توسعه زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری صادرات بعنوان راهبردها و نیز رشد پایدار اقتصادی و تقویت دیپلماسی تجاری بعنوان پیامد اجرای راهبردها معرفی شدند. همچنین فضای سیاسی و اقتصادی کسب و کار و رسمیسازی-متمرکزسازی ساختار صادراتی (بازآفرینی دولت) بعنوان شرایط زمینهای و نهایتا اقیانوس قرمز صنعت در بازارهای جهانی و کنشهای جهانی بعنوان شرایط مداخله گر درنظر گرفته شدند که ارتباط آنها در مدل نهایی ارائه گردیده است.
Azarkish, P., Hoseini, A.H., Irani, O., & Mohammadi, R. (2015). Investigation the natural capacities of infrastructures for the development of the flower and ornamental plants industry (Case study: Iran and Kenya). 4th Conference of the Iranian Islamic model of progress, 20-21 May 2015, Tehran, Iran.
Azizi, V., Mehregan, N., & Yavari, G.H. (2015). The role of supportive policies in the export development of Iranian agricultural products. Journal of Economic Research and Agricultural Development, 46 (1), 107-119.
Banihashemi, A., & Saghafi, M. (2016). Analysis of export development strategies to Central Asian countries in line with the sixth development plan using SWOT strategy. Business Reviews, 14(77), 16-28.
Benguria, F. (2021). The matching and sorting of exporting and importing firms: Theory and evidence. Journal of International Economics, 131, 103430.
Danaeefard, H., & Eslami, A. (2010). Discovering theory of organizational indifference: a grounded theory strategy. European Journal of Scientific Research, 40(3), 450-460.
Edo, S. & Dading, I.F. (2020). Growing external dept and declining export: The concurrent impediments in economic growth of Sub-Saharan African countries. Journal of International Economics, 161, 173-187.
Gilbert, N.A., Linyong, S.G., & Divine,.M. (2013). Impact of agricultural export on economic growth in Cameroon: Case of banana, coffee and cocoa. International Journal of Business and Management Review, 1(1), 44-71.
Haddoud, M.Y., & Jones, P. (2021). Deteminants of SMEʼs export entry: A systematic review of the literature. Journal of Business Research, 125(1), 262-278.
Hu, C., & Tan, Y. (2016). Export spillovers and export performance in China. China Economic Review, 41, 75–89.
Information system of Jihad Agricultural organization of the Islamic Repablic of Iran.
Khorshidi, G.H., Hajipour, B., Azizi, S.H., & Eidani, H. (2017). Designing and explaining the export development model in free trade zones. Journal of Commercial Research, 83(2), 35-65.
Mahindarathne, M. G. P. P., & Min, Q. (2018). Developing a model to explore the information seeking behaviour of farmers. Journal of Documentation, 74(4), 781-803.
Makri, K., Theodosiou, M., & Katsikea, E. (2017). An empirical investigation of the antecedents and performance outcomes of export innovativeness. Journal of International Business Review, 26, 628-639.
Moghaddam, F. M., & Foroughi, F. (2012). The influence of marketing strategy elements on market share of firms. International Journal of Fundamental Psychology and Social Sciences, 2(1), 19-24.
Morgan, N. A., Katsikeas, C. S., & Vorhies, D.W. (2012). Export marketing strategy implementation, export marketing capabilities: an export venture performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 40, 271–289.
Moshabaki, A., & Khademi, A. (2012). The role of export development programs on export performance development of firms. Management Improvement, 6(3), 98-135.
Navarro, G.A., Arenas, G.J., & Rey, M.M. (2016). Global model of export performance: Moderator role of export department. Journal of Business Research, 69(5), 1880-1886.
Nemkova, E., Souchon, A.L., & Hughes, P. (2012). Export decision-making orientation: an exploratory study. International marketing review, 29(4), 349-378.
Nezami, M.A., Mira, A., & Nikookar, G.H. (2013). Explanation of factors affecting the export of flowers in Iran: A case study in Alborz province. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 2(3), 3217-3228.
Nourozi, G.H., Zamanian, A., & Hashemian, A.A. (2006). Investigation the production and export marketing barriers of flowers and plants in Mazandaran province. 5th Iran Agricultural Economics Association Sistan and Baluchestan University.
Ozkan, B., Çelikyurt, M.A., Karagüzel, O., & Akkaya, F. (2003). Production structure and main marketing problems of export oriented cut flower industry in turkey. www.actahort.org.
Schulz, N. (2020). The politics of export restrictions: A panel data analysis of African commodity processing industries. World Development, 130, 104904.
Shamsuddoha, A. K., & Yunus Ali, M. (2006). Mediated Effects of Export Promotion Programs on Firm Export Performance. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 18(2), 93-110.
Shokat Fadaei. M., Khaledi, M., Sorori, M., & Ardestani, M. (2014). Investigating and comparing the comparative export advantage of cutted branch flowers in Iran and major exporting countries. Journal of Agricultural Economics and Development, 87(3), 111-124.
Straus, A., Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Third Edition, Los Angeles: Sage Publications.
Strauss, A. L. (1987). Qualitative Analysis for Social Scientists. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Wang, H., & Ma, H. (2018). Export strategy, export intensity and learning: Integrating the resource perspective and institutional perspective. Journal of World Business, 53, 581-592.
Zamanian, A. (2009). Analysis of the production and export marketing of Iranian flowers and plants and the presentation of effective strategies using a mixed marketing model (Case study of Mazandaran province). Journal of Business Studies, 39, 32-49.