الگوی عملکرد صادراتی صنعت گل و گیاهان زینتی استان مازندران با استفاده از رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد
Subject Areas : Strategic planning
نرگس
مهدئی
1
(دستیار پژوهشی دانشگاه)
فانیمجید
فانی
2
(استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران)
Majid
Fattahi
3
(Assistant professor, Department of Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran)
Keywords: استان مازندران, گیاهان زینتی, زیرساخت, نظریه پردازی داده بنیاد, توسعه صادرات,
Abstract :
با وجود آن که استان مازندران یکی از قطب­های مهم تولید گل و گیاهان زینتی در ایران است و از پتانسیل بالایی در تولید برخوردار است و نیز علی­رغم همجواری با کشورهای پرمصرف دنیا (نظیر روسیه)، در صادرات این صنعت نقش چشمگیری نداشته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی توسعه صادرات صنعت گل و گیاه زینتی استان مازندران با استفاده از یک رویکرد کیفی (رویکرد داده بنیاد) بوده است. داده­های این پژوهش با استفاده از مصاحبه­های عمیق و نیمه باز جمع­آوری گردیده است. مصاحبه شوندگان شامل 16 نفر از خبرگان، فعالان و دست­اندرکاران صادرات در صنعت گل و گیاهان زینتی مازندران بودند که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند و نمونه گیری تا اشباع داده­ها ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد استفاده شده است که نظریه محدودی را ارائه می کند. داده­ها طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند. مدل پارادایمی حاصل از یافته­های پژوهش، تصویری از شرایط علی، مقوله­های محوری، شرایط زمینه­ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدها بوده است. تجزیه و تحلیل داده­های جمع­آوری شده نشان داد که در توسعه صادرات صنعت گل و گیاهان زینتی استان مازندران، 19 فاکتور موثرند که هیدروسفالی صادراتی، تکنولوژی، تجربه وتعهد بعنوان شرایط علی، قابلیت­های مدیریتی، پایانه صادراتی، الگوبرداری هدفمند (بنچ مارک کشورهای پیشرو درصنعت)، شبکه­سازی صادراتی، فرآوری، استراتژی­های رقابتی، بازاریابی صادراتی و برندینگ، توسعه زیرساخت­های نرم­افزاری و سخت­افزاری صادرات بعنوان راهبردها و نیز رشد پایدار اقتصادی و تقویت دیپلماسی تجاری بعنوان پیامد اجرای راهبردها معرفی شدند. همچنین فضای سیاسی و اقتصادی کسب و کار و رسمی­سازی-متمرکزسازی ساختار صادراتی (بازآفرینی دولت) بعنوان شرایط زمینه­ای و نهایتا اقیانوس قرمز صنعت در بازارهای جهانی و کنش­های جهانی بعنوان شرایط مداخله گر درنظر گرفته شدند که ارتباط آنها در مدل نهایی ارائه گردیده است.
Azarkish, P., Hoseini, A.H., Irani, O., & Mohammadi, R. (2015). Investigation the natural capacities of infrastructures for the development of the flower and ornamental plants industry (Case study: Iran and Kenya). 4th Conference of the Iranian Islamic model of progress, 20-21 May 2015, Tehran, Iran.
Azizi, V., Mehregan, N., & Yavari, G.H. (2015). The role of supportive policies in the export development of Iranian agricultural products. Journal of Economic Research and Agricultural Development, 46 (1), 107-119.
Banihashemi, A., & Saghafi, M. (2016). Analysis of export development strategies to Central Asian countries in line with the sixth development plan using SWOT strategy. Business Reviews, 14(77), 16-28.
Benguria, F. (2021). The matching and sorting of exporting and importing firms: Theory and evidence. Journal of International Economics, 131, 103430.
Danaeefard, H., & Eslami, A. (2010). Discovering theory of organizational indifference: a grounded theory strategy. European Journal of Scientific Research, 40(3), 450-460.
Edo, S. & Dading, I.F. (2020). Growing external dept and declining export: The concurrent impediments in economic growth of Sub-Saharan African countries. Journal of International Economics, 161, 173-187.
Gilbert, N.A., Linyong, S.G., & Divine,.M. (2013). Impact of agricultural export on economic growth in Cameroon: Case of banana, coffee and cocoa. International Journal of Business and Management Review, 1(1), 44-71.
Haddoud, M.Y., & Jones, P. (2021). Deteminants of SMEʼs export entry: A systematic review of the literature. Journal of Business Research, 125(1), 262-278.
Hu, C., & Tan, Y. (2016). Export spillovers and export performance in China. China Economic Review, 41, 75–89.
Information system of Jihad Agricultural organization of the Islamic Repablic of Iran.
Khorshidi, G.H., Hajipour, B., Azizi, S.H., & Eidani, H. (2017). Designing and explaining the export development model in free trade zones. Journal of Commercial Research, 83(2), 35-65.
Mahindarathne, M. G. P. P., & Min, Q. (2018). Developing a model to explore the information seeking behaviour of farmers. Journal of Documentation, 74(4), 781-803.
Makri, K., Theodosiou, M., & Katsikea, E. (2017). An empirical investigation of the antecedents and performance outcomes of export innovativeness. Journal of International Business Review, 26, 628-639.
Moghaddam, F. M., & Foroughi, F. (2012). The influence of marketing strategy elements on market share of firms. International Journal of Fundamental Psychology and Social Sciences, 2(1), 19-24.
Morgan, N. A., Katsikeas, C. S., & Vorhies, D.W. (2012). Export marketing strategy implementation, export marketing capabilities: an export venture performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 40, 271–289.
Moshabaki, A., & Khademi, A. (2012). The role of export development programs on export performance development of firms. Management Improvement, 6(3), 98-135.
Navarro, G.A., Arenas, G.J., & Rey, M.M. (2016). Global model of export performance: Moderator role of export department. Journal of Business Research, 69(5), 1880-1886.
Nemkova, E., Souchon, A.L., & Hughes, P. (2012). Export decision-making orientation: an exploratory study. International marketing review, 29(4), 349-378.
Nezami, M.A., Mira, A., & Nikookar, G.H. (2013). Explanation of factors affecting the export of flowers in Iran: A case study in Alborz province. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 2(3), 3217-3228.
Nourozi, G.H., Zamanian, A., & Hashemian, A.A. (2006). Investigation the production and export marketing barriers of flowers and plants in Mazandaran province. 5th Iran Agricultural Economics Association Sistan and Baluchestan University.
Ozkan, B., Çelikyurt, M.A., Karagüzel, O., & Akkaya, F. (2003). Production structure and main marketing problems of export oriented cut flower industry in turkey. www.actahort.org.
Schulz, N. (2020). The politics of export restrictions: A panel data analysis of African commodity processing industries. World Development, 130, 104904.
Shamsuddoha, A. K., & Yunus Ali, M. (2006). Mediated Effects of Export Promotion Programs on Firm Export Performance. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 18(2), 93-110.
Shokat Fadaei. M., Khaledi, M., Sorori, M., & Ardestani, M. (2014). Investigating and comparing the comparative export advantage of cutted branch flowers in Iran and major exporting countries. Journal of Agricultural Economics and Development, 87(3), 111-124.
Straus, A., Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Third Edition, Los Angeles: Sage Publications.
Strauss, A. L. (1987). Qualitative Analysis for Social Scientists. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Wang, H., & Ma, H. (2018). Export strategy, export intensity and learning: Integrating the resource perspective and institutional perspective. Journal of World Business, 53, 581-592.
Zamanian, A. (2009). Analysis of the production and export marketing of Iranian flowers and plants and the presentation of effective strategies using a mixed marketing model (Case study of Mazandaran province). Journal of Business Studies, 39, 32-49.