مجید قنبری نژاد اسفقن سری ، سید مجتبی سجادی ، علی بدیع زاده
Subject Areas : Farming Systemsمجید قنبری نژاد 1 , سید مجتبی سجادی 2 , علی بدیع زاده 3
1 - دانش آموخته دکتری گروه کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
2 - استادیار، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران،
3 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
Keywords: کارآفرینی, بخش کشاورزی, کسب و کارهای کوچک و متوسط,
Abstract :
با عنایت به جدید بودن موضوع کارآفرینی بخش کشاورزی و وجود نارساییهای نظری؛ هدف پژوهش پیش رو ارائۀ مدلی نظاممند و مفهومی در قالب مفهوم پردازی این حوزه میباشد. بدین منظور، از نظریۀ برخاسته از دادهها مبتنی بر روش شناسی بهره برده شد و مدل مفهومی برگرفته از مشاهدات میدانی و مصاحبههای نظاممند با مطلعان کلیدی استخراج شد. نمونه گیری بر اساس رویهی نمونه گیری نظری و به صورت هدفمند بوده است و مصاحبه شوندگان بر اساس اهداف پژوهش انتخاب شده اند. نمونه گیری و مصاحبه تا زمانی ادامه یافت که فرآیند تجزیه و تحلیل و اکتشاف به اشباع نظری برسد. در این پژوهش، با کارآفرینانی مصاحبه شد که در کسب وکارهایهای بخش کشاورزی فعال بوده و کسب وکارشان در طول دورهی مورد مطالعه رشد داشته است. مدل حاصل از پژوهش نشان داد مقولۀ اصلی فرآیند کسب وکار کشاورزی منبعث از شرایط علّی شامل ویژگیهای شخصیتی، نقشهایحمایتی و عواملتولید است وبر اساس راهبردهای ارزیابی و بهرهبرداری از فرصتها به ارزش جدید مبتنی بر رشد کسب و کار بهعنوان پیامد فرآیند، منجر میشود. از سوی دیگر، شرایط زمینهای همچون عوامل فردی، و شرایط جغرافیایی و همچنین شرایط محیطی از جمله دولت، قوه مقننه و بانکها در این فرآیند مؤثرند.
Abdullah, Abdul Aziz, & Naem Sulaiman, Norhlilmatun)2013(.Factors that Influence the Interest of Youths in Agricultural Entrepreneurship. International Journal of Business and Social Science , 4 (3),288-302.
Almus, E. (2005). What characterizes a fast-growing firm? Centre for European Economic Research (ZEW). Review of Development Economics, 9(2), 289-301.
Barbosa, N., Eriz, Vasco. (2011). Regional variation of firm size and growth: The Portuguese Case, Growth and Change, Growth and Change, 42 (2), 125–158.
Burke, Russell Fisher, Elaine & Kvzynts, Robert, (2014).Qualitative research in marketing and consumer behavior, translators Heidarzadeh and Rahnama, Tehran, Elm Press.
Dau, L.A., & Cuerzo-Cazurra, A., (2014). To formalize or not to for-malize: Entrepreneurship and pro-market institutions, Journal of Business Venturing, 668-686.
Dorosh, Paul, Thurlow, James (2014). Beyond Agriculture versus Nonagriculture (Decomposing Sectoral Growth–Poverty Linkages in Five African Countries, IFPRI Discussion Paper 01391. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2539591.
De Wolf, P. L., & Schoorlemmer, H. B. (2007). Exploring the significance of entrepreneurship in agriculture. Research Institute of Organic Agriculture FiBL.
Ghanbarinejad Esfaghansary, M. & Rahemi, M, (2014). The impact on the growth of small and medium businesses and economic development of the country, Paper presented at the International Conference on Management in the 21st century, Tehran,Iran.
Harrison, J. R. (2004). Models of growth in organizational ecology: a simulation assessment. Industrial and Corporate Change, 13(1), 243-261.
Jensen, J. L., & Havnes, P. A. (2002). Public Intervention in the Entrepreneurial Process: A Study Based on Three Norwegian Cases. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 8, 141-153.
Jo, H., & Lee, J. (1996). The Relationship between an Entrepreneur’s Background and Performance in A new Venture. Techno vat ion, 16, 161-171.
Khoshnodifar, Z., Ghonji, M., Mazloumzadeh, S. M., Abdollahi, V. (2016)Effect of communication channels on success rate of entrepreneurial SMEs in the agricultural sector (a case study).Journal of the Saudi Society of Agricultural Sciences 15, 83–90.
Ligon, E., & Elisabeth, Sadoulet, (2016). Estimating the relative benefits of agricultural growth on the distribution of expenditures. World development report, 15, 83–90
Markman, G. D., & Baron, R. A. (2003). Person-entrepreneurship Fit: Why Some People Are More Successful as Entrepreneurs Than Others. Human Resource Management, 24(3), 351-389.
Monibo, A. S., & Kilby, P. (1998). Succession-related mortality among small firm in Nigeria. Journal of Entreprenuership, 7(2), 133-151.
Rajaei,Yadollah ,Yaghoubi, Jafar, Donyaei, Hamid (2011).Assessing effective factors in development of entrepreneurship in agricultural cooperatives of Zanjan Province. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 1521–1525.
Reichstein, T., & Jensen, M. B. (2005). Firm size and firm growth rate distributons- The case of Denmark. Industrial and Corporate Change, 14,6.1145-1166.
Riduwan Mohd Hussin ,Mohd, Hasmi Abu Hassan Asaari, Muhammad, Karia, Noorliza, (2012). Small farmers and factors that influence the interest of youths in agricultural entrepreneurship activities, Journal of Agribusiness Marketing, 5 , 47-60.