بخشبندی مشتریان محصولات سبز با استفاده از روش خود سازمانده
Subject Areas : Decision-makingنرگس دل افروز 1 , سینا سیاوش مقدم 2
1 - استادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
2 - استادیار گروه زراعت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
Keywords: رفتار مصرف کننده, بخش بندی بازار, محصول سبز, نقشه خودسازمانده,
Abstract :
هدف از پژوهش حاضر، تقسیم بازار بر مبنای متغیرهای جمعیت شناختی، روانی و رفتاری و بررسی ارتباط آنها با رفتار مصرف کننده سبز است. در این تحقیق، نقشههای سازماندهی خود برای جداسازی و تعیین ویژگیهای رفتار مصرف کننده سبز استفاده میشود. این یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که در آن هشت متغیر از ابعاد جمعیت شناختی، روانی و رفتاری انتخاب شده است. داده ها از طریق طراحی پرسشنامه گرد آوری شده و آن را در میان جامعه آماری (مشتریان زنجیره های سوپرمارکت در شهر رشت) توزیع گردید. حجم نمونه 392 نفر بود. . از بین متغیرهای جمعیت شناختی، سن، جنسیت و تحصیلات رابطه مستقیمی در حالی که درآمد رابطه معکوس با رفتار مصرف کننده سبز دارد. متغیرهای روانشناختی و رفتاری، از جمله ارزش های فردی، تعصب مذهبی، دانش و نگرش محیط زیست و عادات فردی، نقش کلیدی در پیش بینی رفتار سبز مصرف کننده دارند. همچنین نتایج نشان داد که چهار بخش، به سبز های شدید، سبز های بالقوه، خودخواهان و تیره های شدید نامیده می شود. بازاریابان و تولید کنندگان محصول سبز می توانند بازار هدف را با استفاده از نتایج تعیین کرده و یک استراتژی بازاریابی ترکیبی مناسب برای مصرف کنندگان بر اساس ویژگی های مربوطه خود بکار گیرند.
Abbasi, G., & Enaiati, Gh.R., & Rahbari, M. (2012) Factors affecting the behavior of green purchasing Iranian Students (Case Study: Islamic Azad University of Qazvin). Research Management Journal, 27, 35-49.
Azevedo, S.G., Carvalho, H.., & Machado,V.C. (2011). The influence of green practices on supply chain performance: A case study approach. Logistics and Transportation Review, 47(6), 850–871.
Boztepe, A. (2012). Green marketing and its impact on consumer buying behavior. European Journal of Economic and Political Studies, 5(1), 5- 14.
Chattopadhyay, M.K., Dan, P., Majumdar, S., & Chakraborty, P. (2012). Application of artificial neural network in market segmentation: A review On recent trends. Management Science Letters, 2(2), 425‐438.
Diamantopoulos, A., Schlegelmikch, B., Sinkovics, R., & Bohlem, G. (2003). Can Socio-demographics still play a role in profiling green consumers? Review of the evidence and an empirical investigation. Journal of Business Research, 56 (6), 465-480.
Do Paco, A.F., & Raposo, M.B. (2010).Green consumer market segmentation: Empirical findings from Portugal. International Journal of Consumer Studies, 34(4), 429-436.
Delafrooz, N., Taleghani, M., & Nouri, B. (2014). Effect of green marketing on consumer purchase behavior. QScience Connect, 5, 1-9
Ferrell, O.C., & Hartline, M. (2011). Marketing Strategy, 5th ed. South Western Cengage Learning, Mason: Ohio, 743 p.
Goyat, S. (2011). The basis of market segmentation: A critical review of literature. European Journal Business Management, 3, 45-54.
Hanafizadeh, N., & Rastkhiz, P. (2012). a data mining model for risk assessment and customer segmentation in the insurance industry. International Journal of Strategic Decision Sciences, 4(1), 51-77.
Hosseini,S.Y., & Ziaei-bideh, A.S. (2013). Segmentation and profiling green consumers with using self-organizing maps. Management Research in Iran, 2 (80), 43-68.
Jansson, J., & Marell, A. (2010). Green consumer behavior: determinants of curtailment and eco-innovation adoption. Journal of Consumer Marketing, 27 (4), 358–370.
Jansson, J., Marell, A., & Nordlund, A. (2010).Green consumer behavior: Determinants of curtailment and eco-innovation adoption. Journal of Consumer Marketing, 27(4), 358-370.
KavoosiKalashami, M., Heydari, M., & Kazerani, H. (2012). Investigating consumers' willingness to pay for organic green chicken in Iran (Case Study: Rasht City). International Journal of Agricultural Management and Development, 2(4), 235-241.
Kaufmann, H.R., Panni, M., & Orphanidou,Y. (2012). Factor’s affecting consumers‟ green purchasing behavior: an integrated conceptual framework. Amfiteatru Economic Journal, 15(31), 50-69.
Kim, Y., & Choi. S.M. (2005). Antecedents of green purchase behavior: An examination of collectivism, environmental concern and PCE. Advances in Consumer Research, 32, 592-599.
Maniatis, P. (2015). Investigating factors influencing consumer decision-making while choosing green products. Journal of Cleaner Production, 132,215-228.
Mostafa, M.M. (2009). Shades of green: A psychographic segmentation of the green consumer in Kuwait using self-organizing maps. Expert Systems with Applications, 36 (8), 11030–11038.
Mostafa, M.M. (2010). Clustering the ecological footprint of nations using Kohonen’s self-organizing maps. Expert Systems with Applications, 37, 2747–2755.
Mostafa, M.M. (2011). A Psycho-cognitive Segmentation of Organ Donors in Egypt Using Kohonen’s self-organizing maps. Expert Systems with Applications, 38, 6906–6915.
Peattie, K., & Charter, M. (2003). Green Marketing. In: Baker, M.J. (Ed.), Book Chapter: the Marketing Book. Elsevier, Worldwide.
Sandu, R.M. (2014). Green: Marketing, Products and Consumers. Practical Application of Science, 3 (5), 555-562.
Shahlaee Bagheri, J. (2014). Green marketing and its impacts on consumer behavior in sports shops. Annals of Applied Sport Science, 2 (2), 75-82.
Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theory and empirical tests in 20 countries. In M. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology. New York: Academic Press, 25, 1-65.
Tan, B.C. (2011). The roles of knowledge, threat and perceived consumer effectiveness on green purchase behavior. International Journal of Business and Management, 6(12), 14-27.
Wu, J.H., Wu, C.W., Lee, C.T., & Lee, H.J. (2015). Green purchase intentions: An exploratory study of the Taiwanese electric motorcycle market. Journal of Business Research, 68(4), 829-833.