بررسی تاثیر روشهای آموزشی و ترویجی بر بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر توسط مرغداران استان سمنان
Mohsen Mohammadi
1
(
دانشکده کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، ایران
)
Mohammad Sabouri
2
(
Faculty of Agriculture, GARMSAR Branch, Islamic Azad University, GARMSAR, Iran
)
Seyed Sadjad Seyed Sabouri
3
(
Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
)
Keywords: آموزش, کشاورزی, انرژی تجدیدپذیر, ترویج, استان سمنان,
Abstract :
هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر روش های آموزشی و ترویجی بر بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر توسط کشاورزان استان سمنان بود. این تحقیق بر اساس روش کاربردی و از طریق توصیفی-همبستگی انجام شده است. جامعه اماری این تحقیق مرغداران استان سمنان بودند که به هر روشی از انرزی های تجدیدپذیر استفاده می نمودند که در نهایت 89 نفر مورد سنجش قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود(29 سئوال اصلی و 108 سئوال مرتبط در طیف لیکرت). همچنین جهت دستیابی به اطلاعات از مصاحبه با کارشناسان و اساتید دانشگاه نیز استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق سنجش محتوی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (از 0.801 تا 0.925) مورد سنجش قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده رابطه معنی دار و قوی بین آموزش و ترویج و بکارگیری انرژی های تجدیدپذیر توسط کشاورزان وجود دارد. همچنین مهمترین منبع کسب اطلاعات و دانش از دیدگاه کشاورزان شرکت در دوره های آموزشی و ترویجی بود. همچنین بر اساس نتایج حاصله از معادله رگرسیون گام به گام عواملی شامل بازدید از مزارع نمونه، شرکت در دوره های آموزشی و ترویجی، تهیه و توزیع نشریات، برگزاری کارگاه های کشاورزی در مراکز ترویج و مراجعه کارشناسان به مرغداری ها، 78.5% واریانس متغیر وابسته تحقیق را تبیین می نماید.