راهکارهای کسب مزیت رقابتی بر مبنای استراتژی تمرکز بر مشتریان و بازار برای توسعه و ترویج کسب و کارهای گیاهان دارویی و زینتی در استان ایلام
Subject Areas : Journal of Ornamental Plantshomayoon moradnezhadi 1 , mohamad jasemi 2 , hossein mahdizade 3
1 - faculty member of ilam university
2 - m.s of entrepreneurship extension and education
3 - faculty member of ilam university
Keywords: استان ایلام, : مزیت رقابتی, گیاهان دارویی و زینتی,
Abstract :
متکی بودن اقتصاد ایران بر درآمدهای نفتی و تأثیرپذیری درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، آسیب پذیری اقتصاد کشور را موجب شده است. یکی از راههای مقابله با این چالش توسعه تولیداتی است که ضمن بهبودی وضعیت اقتصاد داخلی سبب افزایش صادرات غیر نفتی شود.ﮔﻴﺎﻫﺎن داروﻳﻲ و زینتی ﻳﻜﻲ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺴﻴﺎر ارزﺷﻤﻨﺪ در ﮔﺴﺘﺮه وﺳﻴﻊ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﻴﻌﻲ اﻳﺮان اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺻﻮرت ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻠﻤﻲ، ﻛﺸﺖ، ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری ﺻﺤﻴﺢ، ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ و اﺷﺘﻐﺎل زاﻳﻲ و اﻓﺰاﻳﺶ ﺻﺎدرات ﻏﻴﺮ ﻧﻔﺘﻲ اﻳﻔﺎ ﻧﻤﺎﻳﺪ.در این راستای مهم، پژوهش حاضر به راهکارهای کسب مزیت رقابتی بر مبنای استراتژی تمرکز بر مشتریان و بازار برای توسعه و ترویج کسب و کارهای گیاهان دارویی و زینتی در استان ایلام می پردازد.این پژوهش، به لحاظ هدف کاربردی و از نظر پارادایم، جز تحقیقات ترکیبی (کیفی – کمی) می- باشد. در قسمت کیفی از روش دلفی و در قسمت کمی از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است و جامعه آماری آن در بخش کیفی صاحبنظران حوزه بازاریابی، کارآفرینی و گیاهان دارویی در استان ایلام بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 12 نفر انتخاب شدند و در بخش کمی هم صاحبنظران حوزه گیاهان دارویی بودند که تعداد 33 نفر شناسایی شد که مورد سرشماری قرار گرفتند. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار Expert Choice11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که نتایج نشان داد، علاوه بر اینکه تمامی راهکارهای های شناسایی شده در رسیدن گیاهان و زیتنی به مزیت رقابتی نقش دارند، شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبا بیشترین نقش را در به مزیت رساندن گیاهان دارویی و زینتی استان ایلام دارد.