Identifying Factors Affecting the Development of Rural Chain Businesses (Case Study: Selected Villages of Kashan County)
Subject Areas : Rural and nomadic studiesZahra Saadat Mousavi 1 , ابوتراب علیرضایی 2 , Ashraf Shahmansoury 3 , Amirreza Alizadeh Majd 4
1 - PhD in Entrepreneurship, Islamic Azad University, Qazvin Branch, Entrepreneurship Department, Qazvin, Iran
2 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
3 - Assistant Professor, Department of Industrial Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 - Islamic Azad University of Parand Branch of Young and Elite Researchers Club - Parand Tehran
Keywords: "Chain Business", "Rural Business", "Business Development",
Abstract :
Experts and business experts believe that building and maintaining a strong entrepreneurial brand is critical to growing, sustaining and sustaining a business in today's competitive and complex environments. This study is an applied and explorative mix in terms of purpose and data collection. Semi-structured interviews, focus group and expert grouping were used in the qualitative part, and PLS software was used in the quantitative part of the structural equations. Accordingly, the components of rural businesses were first identified and proposed as a model. To evaluate the reliability of the research measurement model, factor loadings coefficients, Cronbach's alpha coefficients and composite reliability, convergent validity and divergent validity were used. The results show that the proposed model has two dimensions of market stimulus, housing context, context and entrepreneurship. According to the present research, in order to identify the effective factors of rural chain business development, it is necessary for each business, after recognizing its current status, to make strategic planning at all levels based on the dimensions, components and indicators of the present model. By developing a support structure, strengthening the optimal relationship with stakeholders, especially industry, by considering the role of settlements.
احمدی، پرویز، خدامی، سهیلا. (1391). مدیریت استراتژیک برند، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، چاپ اول.
ارجاعی، مرضیه مرادنژادی، همایون سالورزی، محمد قاسمی، یارمحمد. (1395). شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر ایجاد خوشه های کسب و کار روستایی در شهرستان چرام، مقاله پژوهشی، دوره7،شماره3،ص507-515.
ارشدی ابیانه، مشهد. (1388). راهنمای اسناد گردشگری کاشان. انتشارات محتشم.
ایمانی، بهرام ناصری، علی آرامی، ابراهیم. (1397). بررسی اثربخشی شاخص ها و زمینه های کارآفرینی روستایی بر توسعه بهینه کارآفرینی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای اردبیل) مطالعات برنامه ریزی سکونت انسانی، دوره 13، شماره 4، صص 1055-1043
بهاری، نادر، آقازاده، هاشم، روشندل، طاهر و صادقی، شهرام. (1396). طراحی مدل برندسازی شهری برای توسعه کارآفرینی (مطالعه موردی: شهرستان گرمی): توسعه کارآفرینی، 2(10)، 240-221.
حبیبی کوشکوهی، حسین; منشی زاده، رحمت الله; رضویان، محمدتقی. (1398). تبیین نقش گردشگری در کارآفرینی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای املش و رودسر)، مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه انسانی، 14(2)، 319-305.
خداداد حسینی، سید حمید، گلابی، امیرمحمد; یداللهی، جهانگیر. (1393). طراحی مدل فرآیند برندسازی کارآفرینانه برای کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنایع غذایی: فصلنامه مدیریت برند، 1(1)، 13-45.
خزاعی، رضا; آزاد ارمکی، امیر. (1397). کویر بهشتی، انتشارات دانشگاه کارآفرین، تهران
دلجویی شهیر، جواد، غلامی مبارک آبادی، رقیه و سلمان نژاد، عبدالله. (1397). توسعه و توانمندسازی کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک و متوسط با نگاهی به وضعیت کارآفرینی در استان گیلان با استفاده از رویکرد SWOT: مطالعات کاربردی جدید در مدیریت و اقتصاد، 1(2)، 34-53.
زینتی فخرآباد، حسین، بخا، فاطمه. (1395)، بررسی قابلیت های توسعه مشاغل خانگی در فرآیند توانمندسازی زنان روستایی (مطالعه موردی شهر کرج)، ایده های نو در علم و فناوری، 1(3)، 26-38.
سهیلی، میلاد. مرادی نژاد، همایون، مهدی زاده، حسین، سالورزی، محمد (1395). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر ایجاد خوشه های کسب و کار کشاورزی در مناطق روستایی سیروان و چاردول. سومین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار، راه حل ها و چالش ها با محوریت کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری، تبریز، دبیرخانه دائمی کنفرانس،12-25.
شریف زاده، محمد شریف، عبدالله زاده، غلامحسین، ژیور، رقیه. (1397)، نقش خوشه های صنعتی کشاورزی در توسعه کسب و کار روستایی در استان مازندران، مجله اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 7(24)، 247-227.
شفیعی، زاهد، بابایی همتی، روشن، دلاور، شیما. (1396)، بررسی نقش توسعه و مدیریت برند گردشگری غذایی در توسعه پایدار گردشگری (مطالعه موردی: شهر رشت)، مجله میراث گردشگری، 2(7)، 61-84
شیرزاد، محمد؛ آمار، تیمور; مولایی هشجین، نصرالله; الهیاری، محمد صادق. (1397). تبیین نقش سیاست های حمایتی کشاورزی در تحولات اقتصادی روستاهای شهرستان ماسال پس از انقلاب اسلامی، مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه انسانی، 14(1)، 1-18
شیرکوند، سعید، خانلری، امیر، حسینی، مهسا. (1396). تأثیر ابعاد شخصیت برند بر تصویر برند و وفاداری مشتری، مجله دیدگاه مدیریت بازرگانی، 30، 33-47
طالقانی، غلامرضا، حکی بنه کهل، مرتضی، ذبیحی چمنه، محسن. (1397). کارآفرینی و مدیریت بازرگانی در روستا، مشاهدات علم، چاپ اول.
طباطبایی نسب، محمد، نوری، ابوالفضل و ابراهیم زاده، رضا. (1393). پیاده سازی استراتژی برندسازی بر اساس ابعاد سطح فردی، مدل روانشناسی مصرف کننده برند: مجله مدیریت برند، 1(1)، 101-125.
فشارکی، فرزاد، صحت، سعید و موسوی، سید محسن. (1396). بررسی تأثیر جهت گیری کارآفرینی بر رشد کسب و کار از طریق برندسازی، پژوهش مدیریت استراتژیک، 66، 57-79.
کاویانی، ابوطالب رحمانی، بیژن رضویان، محمدتقی، البور، عباس. (1397). نهالستان و هر تجارت فارسی محور دیگر در دبی. مجله تکامل جدید در فصول انسانی ، چاپ دوم
کربلایی حاجی اولی، حسن، فرهنگی، علی اکبر، سلطانی فر، محمد، دلاور، علی و گرانمایه پور، علی. (1396). رابطه برندسازی روزنامه های اقتصادی با رضایت مشتری در کلانشهر ایران، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، 4(2)، 111-122
مشبکی، اصغر; صادقیانی، فرشاد؛ صادقیانی، ایوب. (1394). ارزش ویژه برند با رویکردی به بازار ایران، تهران: انتظارات بازاریابی، چاپ اول
ملائی هشجین، نصرالله; حسین نژاد، معصومه. (1391). نقش مسکن روستایی کوهستانی و کوهستانی در توسعه پایدار روستاهای غرب مازندران (رامسر- تنکابن)، مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه انسانی، 7(18)، 1-17.
منصوری فر، مهران. (1397). برندسازی یا برندسازی چیست: همه آنچه برای ایجاد یک برند باید بدانید.
وب سایت اطلاعات خوشه کسب و کار صنعتی، (1397).
_||_Ahmadi, Parviz, Khodami, Soheila (2012) Strategic Brand Management, Tehran: Tarbiat Modarres University Press, First Edition. (In Persian)
Arshadi Abyaneh, Mashad (2009) Kashan Tourism Documentation Guide. Mohtasham Publications. (In Persian)
Bahari, Nader, Aghazadeh, Hashem, Roshandel, Taher & Sadeghi, Shahram (2017). Designing an Urban Branding Model for Entrepreneurship Development (Case Study: Grammy County): Entrepreneurship Development, Volume 2, Number 2, pp. 2(In Persian)
Bosworth, Gary (2011), Charactering rural businesses – Tales From the paperman: Journal of Rural studies: Volume 28: Issue 4,499-506.
Cleveland, OH, USA, pp. 21-41.Deryck J. van Rensburg, (2014),”Brand intrapreneurs and brand managers: in search of disruption”, Journal of Business Strategy, 35(1), 236-258.
DeljoyiShahir, Javad, Gholami Mobarakabadi, Ruqia and Salman Nejad, Abdullah (2018). Developing and Empowering Entrepreneurship in Small and Medium-Sized Businesses with a Look at the Entrepreneurial Status in Guilan Province Using the SWOT Approach: New Practical Studies in Management and Economics, Vol. (In Persian)
Eggers, F, O’Dwyer, M, Kraus, S, Vallaster, C, & Guldenberg, S, (2015). The impact of brand authenticity on brand trust and SME growth: A CEO perspective, Journal of World Business 48(1), 112-139.
Erjaie, Marzieh-Moradnejadi, Homayoun-Salavarzi, Mohammad-Qasemi, Yarmohammad (2016). Identification and Ranking of Factors Affecting the Establishment of Rural Business Clusters in Choram County, Research Article, Volume 1, Number 2, pp. 2-1. (In Persian)
Fesharaki, Farzad, Sehat, Saeed & Mousavi, Seyed Mohsen (2017), Investigating the Impact of Entrepreneurial Orientation on Business Growth through Branding, Strategic Management Research, Twenty-third Year, No. 2, Fall(In Persian)
Gearshman, Roman (2000) Silk Kashan. First. Translated by Asghar Karimi. Cultural Heritage Organization.
Gearshman, Roman (2000) Silk Kashan. First. Translated by Asghar Karimi. Cultural Heritage Organization (In Persian)
Greenberg, ZeevikYanayFarjabEliGimmon (2018). Embeddedness and growth of small businesses in rural regions, Journal of Rural Studies, Volume 62, August 2018, Pages 174-182
Habibi Koushkouhi, Hossein; Manshizadeh, Rahmatollah; Razavian, Mohammad Taghi (2019). Explaining the Role of Tourism in Rural Entrepreneurship (Case Study: Villages of Amlash and Roodsar), Human Settlement Planning Studies, Volume 14, Number 2, 305-315. (In Persian)
Imani, Bahram Nasseri, Ali Arami, Abraham (2018). Evaluating the Effectiveness of Rural Entrepreneurship Indicators and Contexts on Optimal Development of Rural Entrepreneurship (Case Study: Ardebil Villages) Human Settlement Planning Studies, Volume 13, Number 4, pp. 1055-1043(In Persian)
Jubin, Sattana; Rosalide, Jones; Powell, Harrigan (2018) Entrepreneurial Marketing, Translators: Saidinia, Hamid Reza; Kiomarsi, Ismail, Entrepreneurial University Press.
Kamaliyan A, Fazel A (2012) the relationship between emotional intelligence and entrepreneurship students. Entrepreneurship Dev. 2012; 3(11):127-46.
Karbala’i Haji Ogli, Hassan, Farhangi, Ali Akbar, Soltanifar, Mohammad, Delaware, Ali and Granmayehpour, Ali (2017). The Relationship between Branding of Economic Newspapers and Customer Satisfaction in Metropolis of Iran, Quarterly Journal of Economics and Urban Management, 22, pp. 111-122(In Persian)
Kaviyani, Abutaleb Rahmani, Bijan Razavian, Mohammad Taghi ؛Albour, Abbas (2018) Nursery and any other Farsi-based business in Dubai. Q-Journal of New Evolution in Human Seasons, Second Edition (In Persian)
Khazaei, Reza; Azad Armaki, Amir (2019). Beheshti Desert, Entrepreneur University Press, Tehran (In Persian)
Khodadad Hosseini, Sayed Hamid, Golabi, Amir Mohammad; Yadollahi, Jahangir (2014). Designing an Entrepreneurial Branding Process Model for Small and Medium Businesses in the Food Industry: Brand Management Quarterly, Volume 1, and Number 1, pp. 2 (In Persian)
Kotler, P., Haider, D. H., & Rein, I. (2000). Marketing of Locations: How to Attract Investments, Industries and Tourism to Cities, Regions, States and Countries, Editor Diana, 1994, ISBN9681326652, Largo 376 páginas
Kotler, Philip (2006) Marketing Management. Translated by avalanche avalanche. Third edition. Isfahan: learned publication.
Mansouri Far, Mehran (2018). What is Branding or Branding: All You Need to Know to Create a Brand. (In Persian)
Molla'i Hashjin, Nasrollah; Hossein Nejad, Masoumeh (2012). The Role of Mountainous and Mountainous Rural Housing in the Sustainable Development of West Mazandaran (Ramsar-Tonekabon) Villages, Human Settlement Planning Studies, Volume 7, Number 18, pp. 1-17. (In Persian)
Moshabaki, Asghar; Sadeghyani, Farshad; Sadeghyani, Ayob. (2015). Brand Equity Value with an Approach to the Iranian Market, Tehran: Marketing Expectations, First Edition (In Persian)
Moyes David, Ferri, Paul John. Henderson, Fiona, Whittam, Geoff (2015). Stairway to Heaven? Effective use of social capital in creating new investment for a rural business, Journal of Rural Studies, s39 (2015) 11-21
Phillipson Jeremy, pattanapong, Tiwasing, Mattew, Gorton, Sara, Maiali & other (2019). Shining a Spotlight on Rural Small Businesses: How Do They Work Compared to Urban Businesses? Volume 68, May 2019, Pages 230-239
Purwanti, A., Genoveva. (2017). An evaluationof city branding to reinforce the city competitiveness (a case study ofSurabaya). The IRES international conference, Volume-3, Issue-5, 36-51
Rivas, Gadea, Gomez, loscos, Ana, bandres, Eduardo (2017). Regional Business Chain Clustering, Economics Letters
Shafi’i, Zahed, Babaei Hemmati, Roshan, Delaware, Shima (2017), Investigating the Role of Food Tourism Brand Development and Management in Sustainable Tourism Development (Case Study: Rasht City), Journal of Tourism Heritage (In Persian)
Sharifzadeh, Mohammad Sharif, Abdollahzadeh, Gholamhossein, Jivar, Roqieh (2018), The Role of Agricultural Industrial Clusters in Rural Business Development in Mazandaran Province, Journal of Space Economics and Rural Development, Seventh Year, No. 2. Summer. (In Persian)
Shirkvand, Saeed, Khanlari, Amir, Hosseini, Mahsa (2017). Influence of Brand Personality Dimensions on Brand Image and Customer Loyalty, Journal of Business Management Perspective, No. 30, Summer, pp. 33-37(In Persian)
Shirzad, Mohammad; Statistics, Timur; Mola'i Hashjin, Nasrollah; Elihari, Mohammad Sadegh (2018). Explaining the Role of Agricultural Support Policies in the Economic Developments of Masal County Villages after the Islamic Revolution, Human Settlement Planning Studies, Volume 14, Number 1, pp. 1-18. (In Persian)
Skuras, Dimitris, Maccheri, Nicola (2015). Institutional Support for Strategic Business Orientations: An Empirical Analysis of Rural Businesses in Four Southern European Countries Vol. 15 No. 4, pp. 235-244
Soheili, Milad; Moradi Nejad, Homayoun; Mehdi Zadeh, Hossein; Salavarzi, Mohammad (2016). Identification and Prioritization of Factors Affecting the Establishment of Agricultural Business Clusters in Rural Areas of Sirvan and Chardwell. Third International Conference on Sustainable Development, Solutions and Challenges Focused on Agriculture, Natural Resources, Environment and Tourism, Tabriz, Permanent Secretariat of the Conference,(In Persian)
Tabatabai Nasab, Mohammad, Nouri, Abolfazl and Ebrahimzadeh, Reza (2014). Implementation of Branding Strategy Based on Individual-Level Dimensions, Consumer Psychology Model of Brand: Journal of Brand Management, Vol. 1, No. 1, pp. 1-6(In Persian)
Taleghani, Gholamreza, Haki Bane Kohl, Morteza, Zabihi Chamaneh, Mohsen (2018), Entrepreneurship and Business Management in the Village, Observations of Science, First Edition. (In Persian)
Williams, P. W., Gill, A. M., & Chura, N. (200۸). Branding mountain destinations: The battle for “placefulness”. Tourism Review, 59(1), 6-15
Zinnati Fakhrabad, Hossein, Bekha, Fatima, (2016), Investigation of Home Business Development Capabilities in Rural Women Empowerment Process (Case Study of Karaj City), New Ideas in Science and Technology, Volume 1, Number 3, pp. 26-38 (In Persian)