.Contemplation on function of repetition technic to induce didactic and moral motifs: A case of Shfi’ee Kadkani’s poems
Subject Areas : شاهنامهMohsen Zolfaqari 1 , akbar asadi damanab 2
1 - Professor of Persian language and literature, University of Arak.
2 - PhD of Persian language and literature, University of Arak.
Keywords: repetition, Didactical poetry, Shafiee Kadkani, repetition function,
Abstract :
"Repeat" plays an important role in the aesthetics of contemporary poetry and this rhetoric technic has been made a non-breakable link between contemporary poetry with music and thought. The purpose of this paper is to examine the repetition and its functions in explaining and teaching moral poetic thoughts of Shafi'i Kadkani on his collection of “Shabkhani” and “In Alley-gardens of Neishabur”, and also how much the element of repetition and its functions help didactic subjects to be induced in the word of Shafiee kadkani. Repetition in these poems has occurred in four areas: consonants and vowels, syllables, words, sentences and phrases, and this factor in creating ethical implications has had a great role; concepts such as: Calling to fight with oppression, patriotism, expressing exclusion and oppression, attention to the culture of martyr and martyrdom, empowering the spirit of hope in the hearts of the audience and rebellion against oppression and tyranny. Shafiee Kadkani in a best way has benefited from the repetition element to convey and teach moral, national and religious beliefs and social issues.
1- ارسطو.(1357). فن شعر. مترجم عبدالحسین زرینکوب. تهران: امیرکبیر.
2- پوک، گراندو داینا نیوئل.(1392). مبانی تاریخ هنر. ترجمه مجید پروانهپور. تهران: ققنوس.
3- حسنی، حمید. (1371). موسیقی شعر نیما. تهران: کتاب زمان.
4- دانشور، سیمین. (1375). شناخت و تحسین هنر. تهران: کتابک سیامک.
5- روحانی، مسعود. (1390). بررسی کارکردهای تکرار در شعر معاصر. بوستان ادب دانشگاه شیراز، شماره دوم. ص.ص. 168-145.
6- رید، هربرت.(1353) هنر امروز. ترجمه سروش حبیبی. تهران: امیرکبیر.
7- زرقانی، مهدی. (1387). چشمانداز شعر معاصر ایران. تهران: ثالث.
8- شفیعی کدکنی، محمدرضا.(1376). آیینهای برای صداها. تهران: سخن.
9- -----------------.(1391). رستاخیز کلمات. تهران: سخن.
10- ----------------.(1375). در صور خیال شعر فارسی. تهران: آگاه.
11- -----------------. (1376). موسیقی شعر. تهران: آگاه.
12- عباسی، حبیبالله. (1387). سفرنامه باران. تهران: روزگار.
13- علویمقدم، مهیار. (1377). نظریههای نقد ادبی معاصر. تهران: سمت.
14- فتوحی، محمود.(1378). شکل و ساخت شعر شفیعی در سفرنامه باران. نقد و تحلیل اشعار دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: روزگار.
15- فرشیدورد، خسرو. (1373). درباره ادبیات و نقد ادبی. تهران: امیرکبیر.
16- گراهام، گوردن. (1383). فلسفه هنرها. ترجمه مسعود علیا. تهران: ققنوس.
17- مشکوة الدینی، مهدی.(1385). ساخت آوایی زبان. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
18- وحیدیان کامیار، تقی. (1379). بدیع از دیدگاه زیباییشناسی. تهران: دوستان.
19- وفایی، عباسعلی و اخلاق، مانا.(1395). تأثیر واج در القای مفاهیم با تأکید بر زبان تعلیمی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان. سال 8، ش 29، ص. ص. 60-33.
20- ولک، رنه. (1377). تاریخ نقد جدید. ترجمه سعید ارباب شیرانی. تهران: نیلوفر.
21- یلمهها، احمدرضا.(1395). بررسی خاستگاه ادبیات تعلیمی منظوم و سیر تطور و تحول آن در ایران. فصلنامه پژوهشنامه ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان. سال 8. شماره 29. ص.ص.90-61.
_||_