روش بهینه کنترل دینامیک یک تقاطع ایزوله با استفاده از سیستمهای فازی
Subject Areas : Operation Research
اسماعیل ابراهیم زاده کویخی
1
(
دانشگاه آزااد اسلامی واحد لاهیجان
)
Gholamhossen Ekbatanifard
2
(
Islamic Azad University Lahijan, Iran
)
Keywords: کنترل, سیستمهای فازی, سیستمهای جریان ترافیک, دینامیک تقاطع,
Abstract :
سیستمهای جریان ترافیک غیرخطی و غیرقطعی هستند، لذا یافتن نقاط بهینه آن بسیار مشکل است. سیستمهای کنترل ترافیک تقاطع چراغ راهنمایی با الگوهای قدیمی و مرسوم در یک دوره زمانی ثابت تغییر میکنند که روشهای بهینه نیستند و یا بسیاری از روشهای ارائه شده دارای تمهیدات لازم و کافی در تقابل با عدم قطعیت جریان ترافیک نمیباشند. برای حل این مشکل نیاز به توسعه سیستمهای خبره است که بتواند جریان ترافیک تقاطع را بر حسب شرایط واقعی آن در وضعیت عادی و بحرانی مدیریت نماید. در این مقاله با استفاده از قابلیت سیستمهای فازی که نحوه تصمیمگیری آن شباهت به انسان است، یک روش بهینه کنترل پویا و هوشمند چراغ راهنمایی هشت فازی با استفاده از کنترلکنندههای فازی ارائه گردیده است. این الگوریتم با حفظ سادگی و عدم پیچیدگیهای محاسباتی با اجرای استراتژی زمانهای سبز بهینه و فازبندی پویا، بر اساس لاینهای پر ازدحام ترافیک و وضعیت بحرانی از قبیل ورود خودروهای اضطراری در تقاطع سبب کاهش زمان انتظار خودروها در صف تقاطع و تراکم ترافیک میگردد. این روش در یک تقاطع ایزوله با توجه به خاصیت ترافیک و نرخ ورود دادههای تصادفی برای تعیین زمانبندی پویای چراغ راهنمایی و فازهای بهینه با روش هوشمند فازی در محیط نرم افزار متلب (Matlab 2013) شبیهسازی گردید. با این رهیافت روش پیشنهادی کنترل ترافیک تقاطع با شاخصهای اندازهگیری میزان کارایی و تراکم ترافیک با الگوی زمانبندی ثابت و زمانبندی چهار فازی از روی الگوریتم محققان مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که روش پیشنهادی میتواند در بهبود سیستمهای کنترل ترافیک تقاطع موثر واقع شود.