برنامه ریزی استراتژیک برای توسعه گردشگری حلال در استان گیلان
Subject Areas : Strategic Management
مریم کمال زاده گیلانی
1
(
دانشکده مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ایران
)
سید محمود شبگو منصف
2
(
گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
)
Keywords: استان گیلان, سوات, مدل AHP, گردشگری حلال,
Abstract :
این مقاله موقعیت گردشگری حلال در استان گیلان را، با ارزیابی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید بررسی نموده و در نهایت راهکارهای استراتژیک برای توسعه این بازار در استان را معرفی می نماید. هدف پژوهش حاضر کاربردی و روش گردآوری داده های آن میدانی و مبتنی بر پرسشنامه محقق ساخته می باشد. پاسخ دهندگان 24 نفر از اساتید خبره و کارشناس در امور گردشگری بوده که با روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس و با استفاه از جدول مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. برای شناسائی روابط و تعیین اولویت معیارهای تحقیق حاضر، ابتدا عوامل داخلی و خارجی شناسائی و سپس از مدلهای تصمیمگیری چندمعیاره و مدل AHP استفاده شد. پس از آن با ایجاد ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و خارجی (EFE) اوزان نهائی تعیین و در پایان مدل طراحی و نقاط قوت، ضعف و فرصت، تهدید آن (SWOT)، تحلیل گردید. نتایج تحلیل حاصل از تحقیق با توجه به نقاط قوت و فرصت های محیطی شناسایی شده و براساس تنوع جاذبه های گردشگری و موقعیت جغرافیایی استان گیلان، گویای این است که توانمندی های لازم برای توسعه گردشگری حلال موجود است و برنامه ریزی استراتژیک با استفاده از استراتژی تهاجمی، برای جلب گردشگران و استفاده از این بازار امکانپذیر است.
Ali Pour ShirSavar, H. & MohammadipourKhajani, A. (2012). Effect Tourist Attractions of Gilan on the dynamics. Journal of Tourism Management, 35, 36-32.
Ebrahimzadeh, E., KazemiZad, Sh. & EskandariSani, M. (2011). Strategic planning tourism development, with an emphasis on religious tourism (Text in Qom). Research in Human Geography, 76, 141-115.
Erabi, S. M. (2006). strategic human resource management (guidance), Tehran: Cultural Research Bureau.
Ganjali, S., Shayesteh. K., Ghasemi, A., & Mohammadi, H. (2014). Environmental and strategic assessment of ecotourism potential in Anzali Wetland using SWOT analysis. Caspian J. Env. Sci. 12 (1) ,155-164.
HezarJaribi, J., & Najafi, M. M. (2010). Social trust and the development of tourism, urban and regional studies. 2(7), 70-53.
Kazemi, M. (2008). Analyze the perception of citizens of Zahedan, Chabahar in tourism development. Journal of Geography and Development, 12(2), 100-81.
KazemiZad, Sh., Sabzi, B., Mirbahaei, M., & Karimi, A. (2010). Tourism's role in the convergence of member states of the OIC, Proceedings of the Fourth International Congress on Islamic geographers, Zahedan.
Nohegar, A., & HosseinZadeh, M. M. (2009). Evaluation capabilities enjoying Jqshm island tourism management model Strategic SWOT.Geography and Development, 15, 172-151.
Seydayi, S.E., & HedayatiMoghadam, Z. (2010). Security role in the development of tourism. Quarterly Journal of Social Sciences, Islamic Azad University Branch,4 (8), 110-97.
Sobhani, B. (2010). Recognizing the tourism potential of the basement spa area in Ardebil Province using SWOT. urban and regional studies, 1(4), 128-113.
ZangiAbadi, A., Mohammadi, J., & ZirakBash, D. (2006). Analyzing domestic tourism of Isfahan City. Journal of Geography and Development, 8, 156-131.