Typology of women's consumption behavior in the brand stores (mezon) of Yazd
Subject Areas : Urban Sociological StudiesManoochehr Alinejad 1 , Mohammadreza Hoseini 2 , Fatemeh Molaei 3
1 - (corresponding Author) Assistant Professor, Department of Sociology, Yazd University, Yazd, Iran (Corresponding author).
2 - Associate Professor, Department of Sociology, Ayatollah Borujerdi University, Borujerd, Iran
3 - M.S. Department of Sociology, Yazd University, Yazd, Iran
Keywords: Consumer behavior, Mezon, Yazdi Women, Eye to Eye, Typology, Fashion Belief,
Abstract :
Consumption fever has spread to cities and people are trying to gain status and social position for themselves by consuming goods. Women nowadays use clothes to send messages about their identity to others. shopping malls such as mezons (brand commodity stores) are one of the main spaces for the consumption of signs and styles. Therefore this study aims to understand and interpret the patterns of consumption behavior of women in the mezons of Yazd. The research method is qualitative and was implemented with a thematic analysis strategy. The data collection method was semi-structured interview. The sample size was 30 women living in Yazd who were selected by purposive sampling. In order to analyze the data, the content analysis technique was used. After analyzing the interviews four categories of responses emerged which were as follows: 1- Believable consumption behavior 2- assimilation to significant others 3- dramatic consumption behavior 4- product loyalty. The results showed that the consumption values of this group were significantly more complex. The emergence of a culture of consumerism, imitation (keeping up with the Joneses) and lifestyle changes hav led to the spread of conspicuous, fashion-led, and theatrical consumption types. Based on this, it can be predicted that the orientation of consumption culture among Yazidi women is towards the duality (believable and conspicuous) of consumption, , and negative indicators of consumption behaviors will be the predominant aspect of this behavior in the future.
استوتزل، ژان.(1371). روانشناسی اجتماعی. علی محمد کاردان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
بهار ، مهری.(1390). مصرف و فرهنگ. تهران: انتشارات سمت.
بوردیو ، پییر.(1390 ). تمایز ، نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی. تهران: نشر ثالث.
بوردیو، پییر.(1381). نظریۀ کنش، دلائل عملی و انتخاب عقلانی. مرتضی مردیها. تهران: انتشارات نقش و نگار.
پروری، پیمان. محمدیان، محمود. (1400). فهم تجربۀ زیستۀ زنان از رفتار متکبرانه در مصرف برندها و کالاهای لوکس. فصلنامۀ مطالعات راهبردی زنان، پیاپی 92، 59-83.
جین، مارک.(1396). شهرها و مصرف. مرتضی قلیچ. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
چاوشیان، حسن.(1381). سبک زندگی و هویت اجتماعی : مصرف و انتخابهای ذوقی به عنوان تمایز و تشابه اجتماعی در دورۀ مدرنیتۀ اخیر.( پایاننامۀ دکترای جامعهشناسی) به راهنمایی تقی آزاد ارمکی. تهران: دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
حاجیزاده میمندی، مسعود و یوسفی، فریدون.(1392). بررسی برخی از عوامل اجتماعی مرتبط با فرهنگ مصرف در میان شهر یزد. مطالعات راهبردی زنان، فصلنامۀ شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده. سال شانزدهم، شمارۀ 61 . 271-231.
حریری، نجلا.(1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
خادمیان، طلیعه.( 1387) سبک زندگی و مصرف فرهنگی: مطالعهایی در حوزۀ جامعهشناسی فرهنگی و دیباچهای بر سبک زندگی فرهنگی ایرانیان. تهران: مؤسسۀ فرهنگی – هنری جهان کتاب.
خادمیان، طلیعه. مبارکی فرد، نیره.(1391). بررسی جامعهشناختی علل تأثیر تبلیغات بر میزان و نوع مصرف زنان و دختران ( مطالعۀ موردی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال) ، فصلنامۀ جامعهشناسی مطالعات جوانان / سال دوم ، شمارۀ پنجم ، 112-95.
رحمت آبادی، الهام. (1390). شالودۀ هویت اجتماعی در مدرنیتۀ متأخیر ، مجموعۀ مقالات سمینار الگوهای سبک زندگی ایرانیان ، ایران ، تهران ، پژوهشکدۀ تحقیقات استراتژیک.
فاضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق.
کوزر، لوییس. (1382). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی . ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: انتشارات سمت.
کیویستو، پیتر. (1378). اندیشههای بنیادی در جامعهشناسی. ترجمۀ منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (1381). جامعهشناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری ، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی. (1378). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید ، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
مایلز، استیون. مالکوم، مایلز. (1396). شهرهای مصرفی. ترجمۀ مرتضی قلیج و محمد حسین خطیبی بایگی. چاپ اول. تهران: نیسا.
مایلز، استیون. (1396). مصرفگرایی؛ شیوهای از زندگی. فردین علیخواه. تهران: نشر جامعهشناسان.
وبلن، توریستن.(1383). نظریۀ طبقۀ تنآسا. فرهنگ ارشاد. تهران: نشر نی.
منابع لاتین
Bocock, Robert .( 1992 ).consumer and lifestyles social and cultural forms of moderning ،open university press.
Compbell ,colin .(1987). the Romantic Ethic and the spirit of Modern consumerism .oxford: Basil Blackwell.USA , 1-58.
chao, A . and schor, j.b.(1993). Empirical test of status consumption : evidence from womens cosmetic, journal of Economic psychology, 19(1): 107-310.
carlos j. Torelli and Shirley Y.Y.cheng .(2013 ). Globalization , culture and consumer Behavior. .,page 721
Fisher James E. (1987). Social Class and Consumer Behavior The Relevance Of Class And Status, Academic Journal, Advances in Consumer Research, Vol. 14 Issue 1.
Fisher , c.(2003). succumb bing to consumerism underlying Models in the Historical claim paper presented to the American sociological Association , Atlanta .
low, and freeman, I. ( 2007 ). fashion marketing to women in Kazakhstan, journal of fashion Marketing and Management 11(1): 41-55.
Miles , s. (1998 ). consumerism : as a way of life , London : sage.
miller, Daniel .( 1987). Material Culture and Mass consumption, oxford .Basil Blackwell.
Mitchell, G.D.(2007). A New of the social science , 2 (end) New jersey. Routledge.
O.cass. A..(2001). consumer self –monitoring , materialism and involvement in fashion clothing , Australasian Marketing journal . 9 (1) , 46- 60.
Martin, Brett, Jin, HS, O'Connor, Peter, & Hughes, Christopher (2019) The relationship between narcissism and consumption behaviors: A comparison of measures. Personality and Individual Differences, 141, pp. 196-199.
Taru, V, M .(2005). taste for cultural consumption. Young Europeans consumption patterns, A paper to presented in PHD course and workshop Explanation of consumption culture in Turku school of economic and business administration , Turuk finland.
Patrick low , ina freeman .(2007). fashion marketing to women in Kazakhstan, journal of fashion Marketing and Management An international, Vol 11 Issue 1, pp. 41-55.
Patton,m.q.(1990). Qualitative evalution and research method, thousand oaks, CA:sage.
_||_