زبان آموزان بعنوان دربانان ذهنیت مدرسان زبان انگلیسی: بررسی موردی شرایط دو کلاس درس
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
2 - دانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه اصفهان
Keywords: ذهنیت مدرس, دیدگاه زبانی زبان آموزان, تدریس کلاسی, اجتماعی شدن زبانی,
Abstract :
در دهه های اخیر، ذهنیت زبان آموزان زبان دوم (که عبارت است از تفکر آنها در مورد زبان، آموزش و یادگیری زبان و تدریس کلاسی) توجه مجامع تحقیقاتی جهان را به خود اختصاص داده است.اما سوال مطرح شده این است که ذهنیت مدرسان زبان چگونه می تواند تحت تاثیر نوع نگرش زبانی (نگرش اجتماعی یا شناختی) قرار بگیرد؟ آیا ذهنیت مدرسان می تواند با تغییر دیدگاه زبانی زبان آموزان رابطه ای داشته باشد؟ در این تحقیق کیفی، فاکتورهای اساسی از طرف زبان آموزان که تاثیر بسزایی بر روی روش تدریس و نوع تدریس مدرسان می گذارند مورد بررسی قرار گرفته است. در راستای این هدف، شرح حال نویسی سه ماهه یک مدرس زبان از تجربه ی دو کلاس (یکی آموزش و پرورش و دیگری کلاس موسسه ای) مورد آنالیز قرار گرفت. آنالیز دقیق و کیفی شرح حال ها نشان داد که بسته به نوع دیدگاه زبانی زبان آموزان در موقعیت های زبانی متفاوت ذهنیت مدرسان نیز تحت تغییر قرار می گیرد که این نیز به نوبه ی خود روش تدریس مدرسان را متفاوت می نماید.