بررسی گفتمان مراسم خواستگاری از دیدگاه گفتمان شناسی انتقادی
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translationغلام رضا زارعی 1 , الهام صدری 2
1 - استادیار گروه انگلیسی، دانشگاه صنعتی اصفهان
2 - دانشجوی دکتری، دانشگاه شیخ بهایی
Keywords: گفتمان, سلطه, تحلیل انتقادی گفتمان, خواستگاری,
Abstract :
برخلاف فرهنگ های غربی، در فرهنگ ایران درخواست ازدواج در یک گردهمایی رسمی خانوادگی و طی مذاکراتی بین خانواده های زوج آینده صورت می گیرد. فاکتورهای پنهانی وجود دارند که این مذاکرات را کنترل می کنند. کلمات و رفتارهای افراد در جلسات خواستگاری می تواند منابع نامرئی سلطه در پس این مذاکرات را بازنمایی کند. با در نظر گرفتن تعریف گفتمان به عنوان هرگونه رفتار نمادین معنادار، تحقیق حاضر قصد دارد به کاوش لایه های عمیق مبادلات گفتمانی در جلسات خواستگاری بپردازد و منابع مهم فرهنگی-اجتماعی سلطه را در این سنت باستانی ایرانی مورد بررسی قرار دهد. داده های حاصله از مشاهده ی جلسات خواستگاری از طریق آنالیز مضمونی وبا استفاده از بینش های برگرفته ازرویکرد تحلیل انتقادی گفتمان، بررسی شد. یافته ها حاکی از آن است که مبادلات گفتمانی در خواستگاری برتری سنتی خانواده و والدین بر فرزندان را بازنمایی می کند و هم چنین روابط مبتنی بر تمایز جنسیتی در زندگی اجتماعی ایران را باز تولید می نماید. به علاوه، مشخص گردید که جستجوی حیثیت اجتماعی و رعایت هنجارهای مذهبی دو منبع سلطه ی دیگرهستند که نقش تجویزی در گفتمان خواستگاری دارند.
Atkinson, C. & Paul, A. (1996). Making Sense of qualitative data. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
Arneson, R. (2002) “Egalitarianism”,The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Retrieved May3, 2012, from http: // plato.stanford.edu/entries/egalitarianism.
Babaii, E., & Ansary, H. (2001). The structure of and stricture on TV Commercials in Iran. Paper presented at the 5th Conference on Theoretical and Applied Linguistics. Allame Tabataba'ii University, Tehran, March 13-15, 2001
Bailey, B. L. (1988). From front porch to back seat: Courtship in twentieth-century America (p. 102). Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
Blommaert, J. (2005) Discourse: A critical introduction. Cambridge: Cambridge University
Press Boeree, G. (2007) Culture Personalities. Retrieved May3, 2012, from http:// webspace.ship.edu/cgboer/culturepersonalities.html
Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2): 27
Cate, R. M., & Lloyd, S. A. (1992). Courtship. Sage Publications, Inc.
Clark, G. (1986) Symbols of Excellence. Cambridge: Cambridge University Press
Clark, J.E. & Blake, M. (1994). The power of prestige: competitive generosity and the emergence of rank societies in lowland Mesoamerica. In E.M. Brumfiel&J.W. Fox, (Eds.) Factional competition and political development in the New World, (pp. 17-30). Cambridge: Cambridge University Press.
Creswell, J. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
Fairclough, N. (1995). Media Discourse. USA: Hodder Arnold Publication
Festermarker, S. (2002). Doing gender, doing difference: inequality, power, and institutional change. New York: Routledge.
Girgis, S., George, R., & Anderson, R. (2010). What is Marriage? Harvard Journal of Law and Public Policy, 34(1), 245-287.
Goldberg, H. (2000). The Hazards of Being Male: Surviving the Myth of Masculine Privilege, Wellness Institute.
Guest, G. (2012). Applied thematic analysis. Thousand Oaks, California: Sage.
Hajimohammadi, A. (2011). Critical Analysis of Women’s Representation in TV Advertisements from a Cultural Studies Perspective. International Journal of Women’s Research (2011) 1: 107- 122. Retrieved 3 January 2013, fromhttp:// www. journals.ut.ac.ir/page/download-vNFqUrtNh8I.artdl
Izadi, F. & Saghaye Biria, H. (2007). Discourse analysis of elite American newspaper editorials: The case of Iran's nuc-lear program. Journal of Communication Inquiry, 31(2), 140-165.
Leech, G. (2005). Politeness: Is there an East-West Divide? Journal of Foreign Languages, (160): 1004-5139 Plourde, A.M. (2009). Prestige goods and the formation of political hierarchy – A costly signaling model. In: S.J., Shennan(Ed.) Pattern and Process in Cultural Evolution. (pp.265-276). University of California Press: Berkeley, US.
Rasti, A., & Sahragard, R. (2012). Actor analysis and action delegitimation of the participants involved in Iran’s nuclear power contention: A case study of The Economist. Discourse & Society, 23(6), 729-748.
Rumi, J. A. D. (2009). Mystical poems of Rumi. University of Chicago Press.
Saldana, J. (2009). The Coding Manual for Qualitative Researchers. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
Saville-Troike, M. (1997). The Ethnographic Analysis of Communicative Events. In N. Coupland & A. Jaworski (Eds.),Sociolinguistics. London: Macmillan.
Semati, M. E. H. D. I. (2007). Media, the state, and the pro-democracy movement in Iran. Globalization and media transformation in new and emerging democracies, 143-160.
Van Dijk, T. A. (2001). Multidisciplinary CDA: A plea for diversity. In R. Wodak & M. Meyer (Eds.). Methods of critical discourse analysis. London: Sage Publications
Van Dijk, T. A. (2004).Politics, Ideology, and Discourse. Retrieved May 4, 2012, from: http:// www. Discourse-in-society.org/teun.html
Van Dijk, T. A. (2006). Ideology and Discourse Analysis. Journal of Political Ideologies11(2), 115-140.
Wodak, R. (1999) ‘Critical Discourse Analysis at the End of the 20th Century’, Research on Language and Social Interaction.32(1–2): 185–93.
Yaghoobi, M. A. (2009). A critical discourse analysis of the selected Iranian and America printed media on the representations of Hizbullah-Israel war. Journal of intercultural communication, Vol.21. Retrieved 6 January 2013, from http://www.immi.se/jicc/index.php/jicc/article/view/49/24