آموزش لغات چند معنایی به فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با استفاده از رویکرد معنای زیرساختی
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
ناصر رشیدی
1
(
دانشیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه شیراز، ایران
)
Keywords: آموزش کلمات, کلمات چند معنایی, رویکرد معنای زیرساخت, رویکرد انتخاب معنایی,
Abstract :
هدف اصلی از این تحقیق تجربی همانند سازی و تکرار آزمایش ناکاهارا (2005) بر روی فراگیری کلمات چند معنایی در شرایط محیطی انگلیسی به عنوان زبان خارجی(EFL) در ایران بود; تا مشخص گردد که آیا رویکرد معنای زیرساختی راهبردی کارآمد برای آموزش کلمات چند معنایی به دانش آموزان با سطح مهارت پایین می باشد یا خیر. برای دستیابی به این مقصود، 40 کلمه ی چند معنایی توسط معلم (محقق) با استفاده از دو رویکرد متفاوت به 46دانش آموز آموخته شد ;که همگی دختران سال اول دبیرستان با محدوده ی سنی 14 تا 15 سال بودند که در دو کلاس مجزا در یک دبیرستان درس می خواندند; بطور کلی نتایج حاصل از t-test ها نشانگر این بود که کاربرد رویکرد معنای زیرساختی برای فراگیران ایرانی سودمندتر از همتای سنتی آن یا به عبارت دیگر همان رویکرد انتخاب معنایی است. این نتایج همچنین سهم چشمگیری در حوزه ی آموزش انگلیسی به عنوان زبان خارجی دارد; به خصوص در محیط هایی مانند ایران که کمبود رویکردی اصولی برای ارائه و آموزش کلمات چند معنایی احساس می شود و هم معلم و هم فراگیر مشکلات عمده ای با این نوع کلمات دارند.