کاوشی در نگرش معلمان باتجربه ایرانی زبان انگلیسی نسبت به مدل جدیدی از نظارت بر کار معلم
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
اشرف منتصری
1
(
دانشجوی دکترای گروه زبان انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران،ایران
)
رضا پژوهان دوست
2
(
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران
)
داوود قهرمانی
3
(
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران
)
Keywords: معلمان باتجربه, مدل چهار مرحله ای نظارت, مدل استاندارد توسعه رشد حرفه ای, توسعه رشد حرفه ای معلمان,
Abstract :
این مطالعه ادراک معلمان باتجربه زبان انگلیسی را از یک مدل نظارتی چهار مرحلهای که برای توسعه حرفهای معلمان اجرا شده بود، بررسی کرد. شرکت کنندگان در این پژوهش 100 معلم زن و مرد با تجربه زبان انگلیسی با مدارک تحصیلی متفاوت از مناطق مختلف استان البرز بودند. کلاس های شرکت کنندگان مشاهده شد و بازخورد مناسب داده شد. سپس گردهمایی برگزار شد و کلیه اطلاعات مربوط به روند برگزاری دوره رشد حرفه ای معلمان (TPD) اعلام شد. پس از آن شرکت کنندگان در یک دوره آموزشی TPD شرکت کردند که از طریق آن تمامی اجزای اصلی و فرعی یک مدل استاندارد TPD به صورت تئوری و عملی آموزش داده شد. سپس سری دوم مشاهدات انجام شد. در نهایت، برای واکاوی نظر عمیق و دقیق شرکت کنندگان در مورد اثربخشی برنامه های نظارتی اجرا شده، 30 معلم مجرب به عنوان نمایندگان جامعه معلمان مجرب به صورت تصادفی مصاحبه شدند و گزارش های کیفی مورد تجزیه و تحلیل موضوعی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که حرفهای بودن تمام معلمان باتجربه بسیار توسعه یافته بود و همه آنها عمیقاً از تمام شیوههای اجرا شده از طریق این مدل رضایت داشتند. این مطالعه پیامدهایی برای سیاستگذاران، سوپروایزرهای معلمان، معلمان و مدیران مدارس داشت.