• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - راهبردهای مدیریتی جهت ارتقای فرهنگ عمومی شهروندان (مورد مطالعه: محلات شهرداری منطقه سه تهران)
        مهدی پورقاسم میانجی فاطمه عزیزآبادی فراهانی مهدیه اودرخانی
        مقدمه و هدف پژوهش: متغیر فرهنگ عمومی شهروندی از شاخص‌های (فرهنگ تعامل، کسب‌وکار، ترافیک و همزیستی) به دست آمده است. در راستای این اهداف و سؤالات به شناسایی مفهوم فرهنگ عمومی شهروندی در ایران و جهان و بررسی مبانی نظری پژوهش اقدام نموده و نظرات و ایده‌های اندیشمندان دوره‌ چکیده کامل
        مقدمه و هدف پژوهش: متغیر فرهنگ عمومی شهروندی از شاخص‌های (فرهنگ تعامل، کسب‌وکار، ترافیک و همزیستی) به دست آمده است. در راستای این اهداف و سؤالات به شناسایی مفهوم فرهنگ عمومی شهروندی در ایران و جهان و بررسی مبانی نظری پژوهش اقدام نموده و نظرات و ایده‌های اندیشمندان دوره‌های مختلف تاریخی و مکاتب مختلف بیان شده است. روش پژوهش: به منظور اجرای پژوهش چهار فرضیه با استفاده از روش میدانی و تکنیک پرسشنامه با حجم 44 سؤال در نمونه‌ای به تعداد ٣٨٤ نفر از شهروندان تهران در شهرداری منطقه 3 در نظر گرفته شده است. یافته‌ها: به نظر می‌رسد میزان فرهنگ تعامل، کسب‌وکار، ترافیک و همزیستی شهروندان منطقه 3 از سطح متوسط بالاتر است. اطلاعات جدول دو بعدی نشان می‌دهد که مردان در مقابل زنان منطقه 3 از فرهنگ تعامل و همزیستی بالاتری برخوردارند (7/74 فرهنگ تعامل مردان در مقابل 6/69 فرهنگ تعامل زنان) (همچنین 91/95 فرهنگ همزیستی مردان در مقابل 8/44 درصد فرهنگ همزیستی زنان)؛ اما در مقابل زنان فرهنگ ترافیک و کسب‌وکار بالاتری نسبت به مردان منطقه 3 دارند (3/81 فرهنگ کسب‌وکار مردان در مقابل 5/84 درصد فرهنگ کسب‌وکار زنان و 9/88 درصد فرهنگ ترافیک مردان منطقه 3 در مقابل 1/92 درصد فرهنگ ترافیک زنان این منطقه). نتیجه‌گیری: فرهنگ تعامل، کسب‌وکار، ترافیک و همزیستی در میان شهروندان منطقه سه در سطح نسبتاً بالایی قرار دارد. همچنین مردان در مقابل زنان از فرهنگ تعامل و همزیستی بالاتر و در مقابل زنان؛ فرهنگ ترافیک و کسب‌وکار بالاتری نسبت به مردان منطقه 3 دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیلی بر نقش عوامل تأثیرگذار بر عملکرد شهرداری‌ها و سنجش میزان رضایت‌مندی شهروندان (مطالعه موردی: شهرداری یزد)
        میرنجف موسوی رحیم سرور علی باقری کشکولی
        مقدمه و هدف پژوهش: رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری، عامل اصلی بهبود مستمر در فرآیند کارهایی است که در جهت افزایش کارایی و بهبود کیفیت مدیریت جامع شهری صورت می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های عملکرد مطلوب شهرداری‌ها تأمین منابع مالی و درآمدی شهرداری‌ها است. در همین چکیده کامل
        مقدمه و هدف پژوهش: رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری، عامل اصلی بهبود مستمر در فرآیند کارهایی است که در جهت افزایش کارایی و بهبود کیفیت مدیریت جامع شهری صورت می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های عملکرد مطلوب شهرداری‌ها تأمین منابع مالی و درآمدی شهرداری‌ها است. در همین راستا، هدف از مقاله حاضر بررسی چگونگی عملکرد شهرداری‌های شهر یزد و میزان رضایتمندی شهروندان از آن‌ها است روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات، مطالعه اسناد و مدارک و پرسشنامه می‌باشد. جامعه آماری 1200 نفر از شهروندان مناطق سه‌گانه شهر یزد بر اساس نمونه‌گیری کوکران با سطح اطمینان 95 درصد و به صورت تصادفی است. شاخص‌های تحقیق 33 شاخص کیفیت زندگی شهری است. برای برقراری ارتباط بین مؤلفه‌ها از آمار استنباطی مانند ضرایب رگرسیون و تحلیل مسیر و جهت برنامه‌ریزی از مدل SWOT استفاده شده است. یافته‌ها: بررسی‌های درآمدی شهرداری‌های یزد حاکی از افزایش درآمدهای مستمر با رشدی معادل 98/17 درصد بوده که در برابر رشد 2/35- درصدی درآمدهای غیر مستمر، بسیار چشمگیر است. در این مورد از یک طرف کاهش ضریب بی‌ثباتی درآمد از 24 درصد به 15 درصد بیانگر این روند صعودی است و از طرف دیگر با این منبع درآمدی پایدار، به 42 درصد از نیازهای واقعی شهر در بخش توسعه، عمران و نگهداری شهر جواب داده شده است. با این حال اولویت‌های عمرانی از قبیل بهبود معابر شهری، روشنایی معابر و کیفیت سرویس‌های بهداشتی عمومی هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. از سویی دیگر ناپایداری 13/20 درصد از کل درآمدهای حاصله باعث شده تا امکان برنامه‌ریزی در مورد 32/46 درصد از درآمدهای حاصله وجود داشته است. نتیجه‌گیری: نتایج ارزیابی عملکرد شهرداری‌های از دیدگاه شهروندان نشان می‌دهد در 33 معیار مورد بررسی شهرداری منطقه یک بهترین عملکرد و شهرداری منطقه سه بدترین عملکرد را داشته است. بر اساس نتایج تحلیل مسیر نیز متغیر‌های افزایش درآمدهای پایدار با میزان 889/0 و سرمایه‌گذاری مشارکتی با میزان 846/0 دارای بیش‌ترین تأثیرات را در عملکردهای مطلوب شهرداری‌های شهر یزد داشته‌اند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی و تحلیل میزان مشارکت شهروندان در مدیریت شهری با تاکید بر مدیریت محله (مطالعه موردی: محله جماران، ناحیه چهار، منطقه یک تهران)
        علی شماعی پرویز آقایی سامان حیدری
        مقدمه و هدف پژوهش: مشارکت در اجتماع محلی عامل مهم و موثری در مدیریت شهری جهت نیل به توسعه پایدار شهری است. بسترسازی لازم برای افزایش و تمایل میزان مشارکت مردم در امور محله از متغیرهای مدیریت بهینه شهری است. تحقیق حاضر، میزان مشارکت ساکنان محله جماران در مدیریت محله را ب چکیده کامل
        مقدمه و هدف پژوهش: مشارکت در اجتماع محلی عامل مهم و موثری در مدیریت شهری جهت نیل به توسعه پایدار شهری است. بسترسازی لازم برای افزایش و تمایل میزان مشارکت مردم در امور محله از متغیرهای مدیریت بهینه شهری است. تحقیق حاضر، میزان مشارکت ساکنان محله جماران در مدیریت محله را بر اساس گروه گرایی، حس تعلق، سرمایه اجتماعی، تعاملات اجتماعی، احساس هویت، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و راهکارهایی برای جذب مشارکت مردمی در مدیریت محله پیشنهاد می کنند. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدف کاربردی-توسعه ای می باشد. جمع آوری اطلاعات به دو شیوه کتابخانه ای و پیمایشی (پرسشنامه) انجام گرفته است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 360 نفر انتخاب شده است. یافته‌ها: میزان مشارکت ساکنان محله جماران در مدیریت محله، در سطح پایینی است؛ درحالی‌که تمایل به مشارکت در سطح بالایی قرار دارد. در میان افرادی که مشارکت می کنند بیش از 50 درصد مربوط به بعد مشورتی است و مشارکت اقتصادی و فیزیکی کمترین میزان مشارکت را به خود اختصاص داده است. بین متغیرهای اجتماعی و مشارکت در مدیریت محله، ارتباط مثبت و معنی داری به دست آمده است به این معنی که با افزایش متغیرهای اجتماعی، میزان مشارکت نیز افزایش خواهد یافت. نتیجه گیری: امروزه شکل گیری اجتماعات محلی بر مبنای مشارکت مردم قرار دارد. در محله جماران بسترسازی لازم برای مشارکت ساکنان در مدیریت محله به عمل نیامده است، این در حالی است که ساکنان به مشارکت علاقه مندند و این نکته مهم به نظر می رسد که باید از توان‌های اجتماعات محلی علی الخصوص در زمینه مشارکت بهره جست. در این زمینه باید راهکارهایی ارائه شود که مردم به ویژه نخبگان توانایی مشارکت را داشته باشند و مدیریت محله در دست افراد خاصی قرار نگیرد و تمام مردم در مدیریت محله سهیم باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - استفاده از الگوریتم شبیه‌سازی حرارتی برای بهینه‌سازی مسئله مکان‌یابی ـ تخصیص چند هدفه در محیط سیستم اطلاعات مکانی (مطالعه موردی: ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه 11 شهر تهران)
        سمیرا بلوری علیرضا وفایی‌نژاد
        مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله مسئله LocationAllocation چندهدفه در محیطGIS برای تعیین موقعیت و تخصیص ظرفیت بهینه به ایستگاه‌های آتش- نشانی منطقه 11 شهر تهران مورد نظر می باشد. اهداف این تحقیق شامل: 1- کمینه کردن فاصله بین ایستگاه آتش نشانی و تقاضاها 2- کمینه کردن زمان چکیده کامل
        مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله مسئله LocationAllocation چندهدفه در محیطGIS برای تعیین موقعیت و تخصیص ظرفیت بهینه به ایستگاه‌های آتش- نشانی منطقه 11 شهر تهران مورد نظر می باشد. اهداف این تحقیق شامل: 1- کمینه کردن فاصله بین ایستگاه آتش نشانی و تقاضاها 2- کمینه کردن زمان رسیدن به تقاضا از ایستگاه‌های آتش نشانی 3- بیشینه کردن پوشش ایستگاه‌های آتش‌نشانی می‌باشد. روش پژوهش: مسئله LocationAllocation یک مسئله بهینه سازی ترکیبی است و به دلیل پیچیدگی محاسباتی معروف به NP-Hard است. بنابراین روش‌های جبری رایج نمی توانند در حل مسائل LocationAllocation پیچیده با چندین شرط مختلف موفق باشند. برای حل این مسئله LocationAllocation از روش فوق ابتکاری شبیه سازی حرارتی استفاده می شود. یافته‌ها: مدل با توجه به اهداف نامبرده، ایستگاه‌های بهینه آتش نشانی را در منطقه 11 شهر تهران می یابد به گونه ای که این ایستگاه‌ها به خوبی قادر به پاسخگویی به تقاضاها (جمعیت) باشند. نتیجه‌گیری: در این مدل ژنتیک چندهدفه، برای بررسی اثر هر هدف، ابتدا هر تابع به صورت تک هدفه اجرا می شود. در مرحله دوم، خروجی مدل با یک بردار وزن ثابت ارزیابی می شود و نتیجه نشان می دهد که مدل می تواند به طور مؤثری موقعیت‌های بهینه ایستگاه‌های آتش نشانی را با شرط ظرفیت فراهم کند. در نهایت، برای ارزیابی مناسب بودن مدل، از یک برنامه وزن دهی اتوماتیک استفاده می شود. در این حالت هر بار به هر جواب، بردار وزنی تصادفی تعلق می گیرد و در نهایت مجموعه ای از جواب‌های غیر مسلط حاصل می گردد که به تصمیم گیرندگان با توجه به شروط مشخص و یا اولویتشان به یک هدف، فرصت انتخاب جواب‌های مناسب (Non-dominated) را می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی ‌ویژگیهای ‌فضاهای اجتماعی ‌مناسب ‌در ‌ایجاد ‌حس ‌تعلق ‌به ‌محله (مورد ‌مطالعه: ‌منطقه ‌2 ‌شهرداری ‌تهران)
        سید ‌محسن فاضلیان محمدرضا ‌قاسمی
        مقدمه ‌و ‌هدف ‌پژوهش: ‌بی شک ‌حس ‌تعلق ‌افراد ‌به ‌مکانی ‌که ‌در آن ‌زندگی ‌می کنند، ‌عامل ‌مهمی ‌در ‌جهت ‌پدید ‌آمدن ‌حس ‌مسئولیت پذیری ‌و ‌در ‌نتیجه ‌حـل ‌بسیاری ‌از ‌مشکلات ‌محله ‌توسط ‌ساکنین ‌می گردد. ‌متأسفانه ‌با ‌گسترش ‌شهرها ‌شاهد ‌کم رنگ تر ‌شدن ‌این ‌حس ‌و ‌ن چکیده کامل
        مقدمه ‌و ‌هدف ‌پژوهش: ‌بی شک ‌حس ‌تعلق ‌افراد ‌به ‌مکانی ‌که ‌در آن ‌زندگی ‌می کنند، ‌عامل ‌مهمی ‌در ‌جهت ‌پدید ‌آمدن ‌حس ‌مسئولیت پذیری ‌و ‌در ‌نتیجه ‌حـل ‌بسیاری ‌از ‌مشکلات ‌محله ‌توسط ‌ساکنین ‌می گردد. ‌متأسفانه ‌با ‌گسترش ‌شهرها ‌شاهد ‌کم رنگ تر ‌شدن ‌این ‌حس ‌و ‌نوعی ‌بی تفاوتی ‌نسبت ‌به ‌محله ‌در ‌ساکنین ‌می باشیم. ‌هدف ‌از ‌این ‌پژوهش ‌شناخت ‌ویژگی های ‌فضاهای اجتماعی ‌مناسب ‌در ‌ایجاد ‌حس ‌تعلق ‌به ‌محله ‌می باشد. روش ‌پژوهش: ‌این ‌پژوهش ‌از ‌نوع ‌پیمایشی ‌است ‌که ‌جامعه ‌آماری ‌منطقه ‌2 ‌شهرداری ‌تهران ‌بوده ‌و ‌بر اساس ‌نمونه گیری ‌خوشه ای ‌چند مرحله‌ای ‌411 ‌نفر ‌از ‌افراد ‌بالای ‌18 ‌سال ‌به‌عنوان ‌نمونه ‌آماری ‌انتخاب ‌شده اند. ‌ابزار ‌گردآوری ‌داده ها ‌پرسشنامه ‌محقق ساخته ‌است. ‌جهت ‌تحلیل ‌نتایج ‌از ‌آزمون ‌همبستگی ‌پیرسون، ‌تحلیل ‌واریانس ‌و ‌رگرسیون ‌چند ‌متغیره ‌در ‌نرم افزار ‌spss ‌بهره ‌گرفته ‌شده ‌است. یافته ها: ‌بر اساس ‌نتایج، ‌نظم، ‌امنیت، ‌دسترسی، ‌خوانایی، ‌پیوندهای ‌اجتمـاعی ‌و ‌کنتـرل ‌اجتماعی غیررسمی ‌ارتباط ‌معناداری ‌با ‌حس تعلق ‌افراد ‌به ‌محله ‌داشته اند. ‌تحلیل ‌رگرسیون ‌نشان ‌می دهد ‌که ‌متغیرهای ‌اصلی ‌تحقیق ‌78 درصد ‌از ‌تغییرات ‌حس ‌تعلق ‌به ‌محله ‌را ‌تبیین ‌می کنند. ‌نتیجه گیری: ‌در مجموع ‌پیوندهای اجتماعی ‌و ‌خوانـایی ‌محـله ‌از ‌مهم‌ترین ‌ویژگی های ‌فضای ‌اجتماعی ‌در ‌ایجاد ‌حس ‌تعلق ‌به ‌محله ‌می باشند ‌که ‌لزوم ‌برنامه ریزی ‌و ‌مدیریت ‌فضاهای ‌محله ‌را ‌در ‌کنار ‌وجوه ‌کالبدی ‌آن ‌نشان ‌می‌‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - کاربست روش تحلیل محتوا به‌منظور سنجش و شناسایی فرآیند توسعه مجدد اراضی قهوه‌ای در کشورهای پیشرو
        فرشاد نوریان کاظم افرادی
        مقدمه: اراضی قهوه‌ای به اراضی دارای عملکردهای فرسوده و آلاینده محیط‌زیست گفته می‌شود. توسعه مجدد یکی از بهترین راه‌ها به‌منظور مقابله با اثرات منفی این‌گونه اراضی است. از سویی پیشبرد توسعه مجدد این اراضی بدون نگاه علمی و خردگرایانه امکان‌پذیر نبوده و این خود لزوم تعریف چکیده کامل
        مقدمه: اراضی قهوه‌ای به اراضی دارای عملکردهای فرسوده و آلاینده محیط‌زیست گفته می‌شود. توسعه مجدد یکی از بهترین راه‌ها به‌منظور مقابله با اثرات منفی این‌گونه اراضی است. از سویی پیشبرد توسعه مجدد این اراضی بدون نگاه علمی و خردگرایانه امکان‌پذیر نبوده و این خود لزوم تعریف و شناسایی فرآیندی مبتنی بر تجارب سایر کشورها را به وجود می‌آورد. هدف پژوهش: هدف نوشتار حاضر با تمرکز بر نیاز مذکور، تدوین فرآیندی مشتمل بر مراحل اصلی و فرعی برای توسعه مجدد اراضی قهوه‌ای می‌باشد. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. در این نوشتار ابتدا به شناسایی نمونه‌های مختلف ارائه شده برای توسعه مجدد اراضی قهوه‌ای در میان کشورهای پیشرو پرداخته می‌شود و سپس، مراحل مختلف فرآیندهای ارائه شده با روش تحلیل محتوا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. یافته‌ها: نتیجه ارزیابی نشان داد که وجه مشترک تمام فرآیندهای ارائه شده چهار مرحله اصلی به نام آغاز، پاکسازی، طراحی و برنامه‌ریزی و اجرا می‌باشد. در زیر مجموعه هر کدام از این مراحل اصلی، تعدادی مراحل فرعی به همراه گام‌های مختص به هر کدام نیز قرار می‌گیرد. این مراحل فرعی با توجه به شرایط خاص هر کشور، شهر و سایت، ضرورت و موضوعیت می‌یابند و به عبارتی از لحاظ اجرایی منعطف هستند. نتیجه: فرآیند توسعه مجدد اراضی قهوه‌ای در ایران با نگاه بالا می‌تواند از وضعیت شعاری و سلیقه‌ای به علمی و خردگرایانه تبدیل شود و در عین حال، مراحل فرعی و غیرثابت فرآیند، برگرفته از شرایط خاص بومی، اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی کشورمان باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - سنجش و ارزیابی وضعیت ایمنی در کتابخانه‌های دانشگاهی شهر تهران
        آرزو مقصودی هاجر زارعی سید محمد سیدعلوی
        هدف: هدف این پژوهش سنجش وضعیت ایمنی کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی مستقر در شهر تهران است. روش‌شناسی: این پژوهش پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 18 کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه‌های دولتی و آزاد شهر تهران است که با استفاده از پرسشنامه‌ای محقق ساخته داده‌های مرتبط چکیده کامل
        هدف: هدف این پژوهش سنجش وضعیت ایمنی کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی مستقر در شهر تهران است. روش‌شناسی: این پژوهش پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 18 کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه‌های دولتی و آزاد شهر تهران است که با استفاده از پرسشنامه‌ای محقق ساخته داده‌های مرتبط با 5 شاخص ایمنی و حفاظت کتابخانه جمع‌آوری گردید. داده‌های به دست آمده از پرسشنامه با استفاده از نرم‌افزارها و تکنیک‌های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای رتبه‌بندی مؤلفه‌های پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در میانگین رعایت شاخص ایمنی، 5 درصد از کتابخانه‌ها در وضعیت بسیار نامناسب، 14 درصد در وضعیت نامناسب، 24 درصد در وضعیت متوسط، 28 درصد در وضعیت مناسب و 2 درصد در وضعیت بسیار مناسب به دست آمده است و در 27 درصد از کتابخانه‌ها شاخص‌ ایمنی رعایت نشده است. رتبه‌بندی مؤلفه‌های پژوهش نشان می‌دهد که به ترتیب مؤلفه‌های آتش‌سوزی، ایمنی فیزیکی ساختمان، حفاظت منابع در برابر آسیب‌های بیولوژیکی، تهویه، حفاظت منابع در برابر آسیب‌های فیزیکی بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند. نتیجه‌گیری: سنجش وضعیت ایمنی در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی مستقر در شهر تهران با مؤلفه‌های ایمنی مطابقت کامل نداشته است و عمدتاً در رعایت هر یک از مؤلفه‌ها موفق عمل نکرده‌اند و در وضعیت مناسبی قرار ندارند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - نقش استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکت‌های بیمه (مورد مطالعه شرکت سهامی بیمه‌ایران)
        نسترن صادق سید عبدالله سجادی سید وحید عقیلی
        مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله به شناسایی نقش استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکت‌های بیمه پرداخته شده است. مهم‌ترین مسئله‌ای که مورد پیگیری قرار می‌گیرد این است که آیا استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکت‌های بیمه نقش دارد؟ و اینکه آیا استقرار دولت الکترونیک بر ج چکیده کامل
        مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله به شناسایی نقش استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکت‌های بیمه پرداخته شده است. مهم‌ترین مسئله‌ای که مورد پیگیری قرار می‌گیرد این است که آیا استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکت‌های بیمه نقش دارد؟ و اینکه آیا استقرار دولت الکترونیک بر جلب رضایت مشتریان، بر انتقال سریع و صحیح اطلاعات و کاهش هزینه‌های شرکت‌های بیمه نقش دارد؟ روش پژوهش: به منظور اجرای پژوهش یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی با استفاده از روش میدانی و تکنیک پرسشنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مقاله با مبنا قرار دادن مؤلفه‌های رویکرد ذینفعان استراتژیک در مدل اثربخشی سازمان، شاخص‌های مناسب جهت ارزیابی نقش استقرار دولت الکترونیک بر اثربخشی شرکت‌های بیمه تعریف شد و بر اساس آن دو پرسشنامه تهیه و تدوین شد. پرسشنامه‌های طراحی شده از میان مدیران و کارشناسان عملیاتی در شرکت بیمه ایران و مشتریان آن تکمیل شده است. یافته‌ها: از دید مشتریان، به‌کارگیری ابزارهای دولت الکترونیک سبب بهبود میزان رضایتمندی آن‌ها می‌شود همچنین مدیران و کارشناسان شرکت بیمه نیز معتقدند که استقرار دولت الکترونیک بر انتقال سریع و صحیح اطلاعات و بر کاهش هزینه‌های شرکت‌های بیمه نقش دارد نتیجه‌گیری: استقرار دولت الکترونیک منجر به بهبود روش‌های سنتی انتقال اطلاعات، افزایش سرعت در ارائه خدمات، بهبود خدمات پس از فروش با هزینه کمتر، بهبود اطلاع‌رسانی خدمات بیمه‌ای، معرفی خدمات جدید، افزایش درجه اطمینان در بررسی درخواست‌ها و ارائه خدمات، سهولت خرید خدمات بیمه‌ای، سهولت ارتباط با مشتریان و در نتیجه افزایش سهم بازار، افزایش درآمد خالص شرکت بیمه، کاهش هزینه‌های توزیع و فروش و بازاریابی و سایر هزینه‌های عملیاتی می‌شود.همچنین منجر بهبرقراری راحت‌تر ارتباط درون سازمانی، سهولت در دریافت وپرداخت‌های وجوه مربوطه با صحت و سرعت بالاتر، دسترسی سریع به آمار و گزارش‌های دقیق خواهد شد. در نهایت در محیط رقابتی امروز و با افزایش شرکت‌های بیمه استفاده از خدمات دولت الکترونیک و توسعه آن برای شرکت‌های بیمه یک ضرورت احساس می‌شود پرونده مقاله