مدل کسب و کار پیشنهادی برای گردشگری خلاق در چهارچوب توریسم پایدارارتباطی- فرهنگی مورد آنالیز قرار گرفته است. اگرچه توریسم خلاق عموما به عنوان فرمی از توریسم فرهنگی اجتماعی درک می شود، این موضوع از توریسم، زبان ارتباطی جهانی متفاوت از جریان اصلی گردشگری فرهنگی می باشد. ع چکیده کامل
مدل کسب و کار پیشنهادی برای گردشگری خلاق در چهارچوب توریسم پایدارارتباطی- فرهنگی مورد آنالیز قرار گرفته است. اگرچه توریسم خلاق عموما به عنوان فرمی از توریسم فرهنگی اجتماعی درک می شود، این موضوع از توریسم، زبان ارتباطی جهانی متفاوت از جریان اصلی گردشگری فرهنگی می باشد. علاوه بر این، این مقاله به آنالیزچگونگی این موضوع می پردازد که مدل کسب و کار چطور می تواند در توسعه پایداربرای شهرها و روستاهای کوچک مورد استفاده قرار گیرد واز ظرفیت های بالقوه تاریخی و فرهنگی آنها استفاده بهینه شود. مقاله همچنین به تشریح وآموزش چگونگی این موضوع می پردازد که توریسم خلاق چگونه می تواند توسعه ای سودده و پایداراجتماعی را برای جوامع کوچک وبزرگ در کشور به ارمغان آورد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف عوامل موثربر شکل گیری کژکاریهای آموزش عالی با تاکید بر مدرک گرایی با رویکرد کمی صورت گرفته است. جامعه آماری آن شامل کلیه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران میباشد که از روش نمونهگیری خوشهای برای نمونهگیری استفاده چکیده کامل
این پژوهش با هدف عوامل موثربر شکل گیری کژکاریهای آموزش عالی با تاکید بر مدرک گرایی با رویکرد کمی صورت گرفته است. جامعه آماری آن شامل کلیه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران میباشد که از روش نمونهگیری خوشهای برای نمونهگیری استفاده شده است، که در نهایت چهار دانشگاه (تهران شمال، تهران جنوب، تهران غرب و تهران مرکز) انتخاب و از میان این چهار واحد دانشگاهی تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد380 نفر انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون صورت گرفت و نتایج نشان داد که عوامل متعددی در شکلگیری کژکاریهای آموزش عالی نقش دارد از جمله کمیگرایی، مدرک گرایی، ضعف ساختار مدیریتی. یافتهها نشان داد که کمیگرایی به محتوای درسی در آموزش عالی با ضریب همبستگی 49 درصد، مدرکگرایی با ضریب همبستگی 82 درصد و ضعف ساختاری با 60 درصد از عوامل موثربر کژکاریهای آموزش عالی میباشد.
پرونده مقاله
نظریه نظام جهانی اولین بار بوسیله امانوئل والرشتاین در سال 1974 مطرح شد که میتوان آن را در چارچوب نظریات اقتصاد سیاسی مورد توجه قرار داد. والرشتاین نظام را به مثابه واقعیتی اجتماعی میداند که دربرگیرنده تعاملات میان ملتها، شرکتها و مؤسسات، خانوادهها، طبقات و گروهها چکیده کامل
نظریه نظام جهانی اولین بار بوسیله امانوئل والرشتاین در سال 1974 مطرح شد که میتوان آن را در چارچوب نظریات اقتصاد سیاسی مورد توجه قرار داد. والرشتاین نظام را به مثابه واقعیتی اجتماعی میداند که دربرگیرنده تعاملات میان ملتها، شرکتها و مؤسسات، خانوادهها، طبقات و گروههای هویتی از همه نوع است. از نظر والرشتاین غالبترین شکل سازمان اجتماعی همان چیزی است که او آن را نظامهای جهانی مینامد. در این مقاله که با هدف بررسی آرا و اندیشه های والرشتاین و تاثیر آن بر نظریه نظام جهانی صورت می پذیرد . ضمن بیان تعاریف ، ابعاد این نظریه به مطالعه تاثیرات اندیشه های والرشتاین در نظریه نظام جهانی پرداخته و آن را بررسی می نماید . ویژگی نظریه نظام جهانی در این است که والرشتاین در این نظریه برخلاف نظریه وابستگی امکان تحرک را برای مرکز، پیرامون و نیمه پیرامون در نظر گرفته است و آنها را سرنوشت لایتغیر نمیداند. از نظر وی عنصر اساسی پیشرفت و ارتقای یک کشور نیمهپیرامونی در اختیار داشتن بازار بزرگ است که بتواند کاربرد فنآوری پیشرفته را توجیه کند . وی سود حاصله از جهانی شدن به نفع نظام سرمایهداری غرب می داند و این نظر را مطرح می نماید که کشورهای جنوب نه تنها به برابری جهان سرمایهداری نزدیک نمیشوند، بلکه به نفع وضع موجود ، ضعیفتر هم میگردند.او معتقد است که موقعیت دولتها در مرکز و پیرامون نظام جهانی متفاوت است و این موقعیت متفاوت ناشی از نقش متفاوت آنها در اقتصاد جهانی است که به تمایزات اقتصادی ـ اجتماعی و سیاسی میان آنها منجر میشود.
پرونده مقاله
شهرها محصول تقسیم کار هستند که ضمن اعطای ارزش های اجتماعی و اقتصادی به مشاغل مختلف ، این تقسیم را در فضای مسکونی نیز منعکس می کنند بطوری که می توان اظهار نمود شهری که در آن جداسازی نباشد وجود ندارد، از عوامل مهم جدایی گزینی فضایی در شهرها می توان به ساختار اقتصادی، ساخت چکیده کامل
شهرها محصول تقسیم کار هستند که ضمن اعطای ارزش های اجتماعی و اقتصادی به مشاغل مختلف ، این تقسیم را در فضای مسکونی نیز منعکس می کنند بطوری که می توان اظهار نمود شهری که در آن جداسازی نباشد وجود ندارد، از عوامل مهم جدایی گزینی فضایی در شهرها می توان به ساختار اقتصادی، ساختار سیاسی و عرصه زیستی و اجتماعی اشاره کرد. جدایی گزینی به نوبه خود شکل گیری طبقات و گروههای مختلف اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و چگونگی طبقه را هنگامی که گروهها در جامعه به صورت اجتماعی و جغرافیایی جداگانه زندگی می کنند را نشان می دهد. در شرایطی که جدایی گزینی فضایی به سوی جدایی کامل اقتصاد و گروههای مختلف اجتماعی باشد محله های مسکونی به زمینه هایی برای تعاملات و تماسهای درون طبقاتی تبدیل خواهند شد. افزایش تماسهای درون طبقه ای و کاهش تماسهای بین طبقاتی منجر به کاهش نقش طبقات متوسط که به مثابه گروههای مرجع در محله های فقیر نشین می باشند، می شودو در نتیجه تمرکز فقر به شکل خرده فرهنگ جرم زا در این محله ها نمود پیدا می کند. با عنایت به این موضوع در پژوهش حاضر قصد آن داریم جدایی گزینی فضایی و تاثیر آن را در شکل گیری خرده فرهنگ جرم زا را بطور موردی در محلات سیزده گانه شهرداری منطقه 12 بررسی نماییم، بر این اساس هدف اصلی تحقیق بررسی نظری عوامل موثر بر جدایی گزینی فضایی و تمرکز فقر و آثار آن که به شکل گیری خرده فرهنگ جرم زا از طریق آزمون تجربی و استناد به اسناد و آمار و یافته های مرتبط به پژوهش است. در این راستا تحقیق حاضر حاوی دو سوال عمده است؛ ابتدا رابطه فضا و نابرابری اجتماعی و دلالتهای آن بر جدایی گزینی های فضایی و دیگری تمرکز فقر و اثر آن بر پیدایش خرده فرهنگ کجرو می باشد. از اینرو سعی بر آن شده است تا با تنظیم پرسشنامه ای حاوی سوالات عمومی و اختصاصی ضمن اطلاع از وضعیت عمومی به طور خاص درآمد و پایگاه اقتصادی، اجتماعی ساکنان چهار محله هرندی، سنگلج، پامنار و امام زاده یحیی که بر پایه شاخص قیمت مسکونی انتخاب شده اند با طرح سوالهای اقتصادی به سنجش گرایش به خرده فرهنگ کجرو در بین سرپرست های خانوار ساکن بپردازیم . یافته های تحقیق نشان می دهد، آمار فراوانی و توصیفی سوالهای عمومی بویژه آمار مربوط به شاخصهای جدایی گزینی فضایی و اقشار گروههای مختلف اجتماعی، در حد قابل توجهی تاثیر جدایی گزینی را در شکل گیری خرده فرهنگ جرم زا تایید می کند.
پرونده مقاله
هدف از مطالعه حاضر تأثیر مسئولیت اجتماعی بر ارزش ادراک شده مصرفکنندگان شرکت دلند الکتریک با تاکید بر نقش میانجی رضایتمندی مصرف کننده در استان گلستان است.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است و جامعهی آماری آن،کلیه مصرف کنندگان شرکت دلند الکتریک در چکیده کامل
هدف از مطالعه حاضر تأثیر مسئولیت اجتماعی بر ارزش ادراک شده مصرفکنندگان شرکت دلند الکتریک با تاکید بر نقش میانجی رضایتمندی مصرف کننده در استان گلستان است.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است و جامعهی آماری آن،کلیه مصرف کنندگان شرکت دلند الکتریک در استان گلستان می باشند و تعداد نمونه نیز بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،384 نفر بوده است . ابزار گرداوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه است که ضریب آلفای کرونباخ همه سوالات پرسشنامه بالای 7/0 بوده است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری مبتنی بر نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که بین مسائل زیست محیطی بر رضایت مصرف کنندگان، بینتوسعه جامعه بر رضایت مصرف کنندگان، بین شرایط فیزیکی محیط کار بررضایت مصرف کنندگان، بین قیمت مناسب محصولات بر رضایت مصرف کنندگان، بین کیفیت محصولات بر رضایت مصرف کنندگان ، بین برآورده شدن انتظارات بر رضایت مصرف کنندگان، بین فروش رابطه مند بر رضایت مصرف کنندگان و بین رضایت مصرف کنندگان بر روی ارزش درک شده مصرف کنندگان شرکت دلند الکتریک تاثیر مثبت و معنادار وجود دارد.
پرونده مقاله
مطالعۀ زبان زندان و واژهها و اصطلاحات رایج در این زبان از نقطهنظر جامعهشناختی، روانشناختی، زبانشناختی و جرمشناختی دارای اهمیت است. در پژوهش حاضر به بررسی جنبۀ آوایی زبان زندان میپردازیم و مهمترین فرایندهای آوایی در این گونۀ زبانی را با توجه به چهار متغیر اجتماعی چکیده کامل
مطالعۀ زبان زندان و واژهها و اصطلاحات رایج در این زبان از نقطهنظر جامعهشناختی، روانشناختی، زبانشناختی و جرمشناختی دارای اهمیت است. در پژوهش حاضر به بررسی جنبۀ آوایی زبان زندان میپردازیم و مهمترین فرایندهای آوایی در این گونۀ زبانی را با توجه به چهار متغیر اجتماعی جنسیت، سن، تحصیلات و موقعیت اجتماعی واکاوی نماییم. برای گردآوری دادههای پژوهش از روشهای مبتنی بر مشاهدۀ عینی و مصاحبه استفاده شده است. این دادهها شامل 615 اصطلاح رایج در زبان زندانیان مرد و 496 اصطلاح رایج در زبان زندانیان زن است (در مجموع 1111 مورد). تعداد کل زندانیانی که مورد مصاحبه قرار گرفتند 70 نفر بود؛ از این تعداد، 20 نفر آنها زن و همگی از زندان شهر ری بودند، 50 نفر آنها مرد و از چهار زندان رجاییشهر، قزلحصار، فشافویه و تهران بزرگ بودند. نتایج پژوهش نشان میدهد که مهمترین فرایندهای آوایی زبان زندان عبارتند از: همگونی، ابدال، درج، حذف و قلب. هیچیک از این فرایندها با متغیر جنسیت رابطۀ معنادار ندارند ولی سه فرایند آوایی ابدال، حذف و قلب دارای رابطۀ معنادار با متغیرهای سن، تحصیلات و موقعیت اجتماعی هستند در حالی که دو فرایند همگونی و درج رابطۀ معناداری با این متغیرها ندارند.
پرونده مقاله
این تحقیق با هدف بررسی اثر بخشی آموزش راهبردهای رفتار اجتماعی بر کاهش تمایل به فضای مجازی نوجوانان 14 تا 16 سال انجام شده است. روش انجام آن شبه آزمایشی وطرح آن از نوع طرح گروههای کنترل نامعادل است. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان هنرستانهای فنی روزانهی شهر دیواندره با چکیده کامل
این تحقیق با هدف بررسی اثر بخشی آموزش راهبردهای رفتار اجتماعی بر کاهش تمایل به فضای مجازی نوجوانان 14 تا 16 سال انجام شده است. روش انجام آن شبه آزمایشی وطرح آن از نوع طرح گروههای کنترل نامعادل است. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان هنرستانهای فنی روزانهی شهر دیواندره با مجموع 280 نفر بوده که برای انتخاب نمونه تمام افراد جامعه به پرسشنامهی استفاده از فضای مجازی آیزنک پاسخ گفتند. در ادامه 34 نفر از دانشآموزان، که نمرهی بالایی در آزمون استفاده از فضای مجازی کسب کرده بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس افراد به صورت تصادفی در دو گروه جایگزین و این دو گروه به صورت تصادفی تقسیم و گروهها نیز به صورت تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل نامگذاری شدند، پس از آن برای دانش آموزان گروه آزمایش به مدت دو ماه ،هشت جلسهی آموزش راهبردهای رفتار اجتماعی برگزار شد، اما گروه کنترل برنامه ی عادی خود را دنبال کردند. در پایان جلسات به صورت همزمان از هر دو گروه پسآزمون استفاده از فضای مجازی آیزنک و شیوههای رفتار اجتماعی لازاروس و فولکمن به عمل آمد. دادههای جمعآوری شده برای آزمون فرضیههای پژوهشی این تحقیق، با استفاده از آزمون های آماری tاستودنت، t وابسته وکوواریانس مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها نشان دهنده این بود که: آموزش راهبردهای رفتار اجتماعی بر کاهش تمایل به مخاطره جویی دانشآموزان تاثیر داشته است. یعنی بین تمایل به مخاطره جویی گروه آزمایش وکنترل بعد از حذف اثر پیشآزمون تفاوت معنیدار مشاهده شد. در ارتباط با فرضیهی دوم، بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل پس از حذف تاثیر پیشآزمون در خرده مقیاس استفاده از فضای مجازی تفاوت معنیدار مشاهده شد. یعنی آموزش راهبردهای رفتار اجتماعی بر کاهش استفاده از فضای مجازی نوجوانان موثر بوده است. نتایج تحلیل کوواریانس در ارتباط با فرضیهی سوم حاکی از آن بود که آموزش راهبردهای رفتار اجتماعی همدلی را در نوجوانان افزایش نداده است بنابراین این فرضیه رد شد. همچنین نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای رفتار اجتماعی ، شیوههای رفتار اجتماعی در دانشآموزان را افزایش می دهد.
پرونده مقاله
هدف کلی این پژوهش بررسی جامعه شناختی ایجاد پناهگاه های حمایتی برای زنان تحت خشونت خانگی قرار گرفته در شهر تهران می باشد. این تحقیق به روش کیفی انجام شده و ماهیتی اکتشافی و تبیین دارد. از مصاحبه و پرسشنامه استفاده گردیده و جامعه آماری آن شامل۵۰ زن مورد خشونت خانگی قرار گ چکیده کامل
هدف کلی این پژوهش بررسی جامعه شناختی ایجاد پناهگاه های حمایتی برای زنان تحت خشونت خانگی قرار گرفته در شهر تهران می باشد. این تحقیق به روش کیفی انجام شده و ماهیتی اکتشافی و تبیین دارد. از مصاحبه و پرسشنامه استفاده گردیده و جامعه آماری آن شامل۵۰ زن مورد خشونت خانگی قرار گرفته ساکن در پناهگاه حمایتی و 17 کارشناس سازمان بهزیستی کل کشور می باشد که با استفاده از نظارت کارشناسان نقاط قوت و ضعف و همچنین عوامل خارجی فرصت ها و تهدیدات بر اساس نظارت جمع آوری و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحلیل SWOTنشان می دهد که: 1- مولفه کاهش میزان خشونت خانگی و برخورداری زنان آسیب دیده از حمایت های لازم به عنوان مهم ترین نقاط قوت 2- مولفه عدم آگاهی و اطلاع زنان از وجود پناهگاهی حمایتی و جا نیافتادن مزایای پناه گاه حمایتی برای عموم جامعه اولیت اول در ضعف پناهگاه 3- از بین فرصت های بیرونی ایجاد امکانات جدید برای ورود زنان مورد خشونت خانگی قرار گرفته به جامعه و افزایش توجه دولت در سرمایه گذاری انسانی به عنوان اولیت اول 4- از بین تهدیدهای خارجی تعارض فرهنگ سنتی و فرهنگ مدرن و ضعف زیرساخت ها و اصلاحات زیر بنای قانونی به عنوان مهمترین تهدید خارجی شناخته شده است.
پرونده مقاله