• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رتبه‌بندی و ارزیابی ابعاد توسعه اجتماعی از دیدگاه اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی
        طاهره آقامیرزایی محلی جمیله آقاتبار رودباری مریم مریم تقوایی یزدی
        پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبه بندی ابعاد توسعه اجتماعی از دید گاه اعضای هیئت‌ علمی و مدیران در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال تحصیلی 1399- 1398 انجام‌ شده است. این پژوهش کاربردی و به شیوه توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت ‌علمی و مدیر چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبه بندی ابعاد توسعه اجتماعی از دید گاه اعضای هیئت‌ علمی و مدیران در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال تحصیلی 1399- 1398 انجام‌ شده است. این پژوهش کاربردی و به شیوه توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت ‌علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی به تعداد 203 نفر بودند که از بین آنها 133 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد توسعه اجتماعی بوده است. جهت تحلیل داده ها از آزمون های ویلکاکسون، رتبه بندی فریدمن با بهره گیری از نرم ‌افزار spss 21 استفاده‌ گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت ‌علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی رتبه بندی کارکرد ابعاد توسعه اجتماعی به ترتیب شامل هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی (62/4)، سرمایه اجتماعی (36/4)، پاسخگوییاجتماعی (23/4)، رفاه اجتماعی (97/3)، امنیت اجتماعی (86/3)، عدالت اجتماعی (62/3)، پایداری (35/3) می باشد و نیز در‌ همه ‌ی ‌ابعاد‌ توسعه اجتماعی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی شکاف ‌وجود‌ دارد. اندازه شکاف ‌ها به ترتیب به پاسخگویی اجتماعی (32/1-)، امنیت اجتماعی (28/1-)، پایداری (27/1-)، رفاه اجتماعی (14/1-)، عدالت اجتماعی (02/1-)، هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی (99/0-) ، سرمایه اجتماعی (82/0-) مربوط بوده است. بر این اساس می‌ توان نتیجه گرفت، دانشگاه‌ ها در ایفای نقش توسعه اجتماعی، بایستی عدالت اجتماعی و پایداری را بیشتر مورد توجه قرار دهند و در این راستا بیشتر از راهبرد تقویت هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی بهره گیرند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - پیش بینی قلدری بر اساس سبک فرزندپروری ادراک شده با میانجی گری خودپنداره در دانش آموزان
        نسیبه شیرکوند مالک میرهاشمی
        هدف از انجام این پژوهش، پیش بینی قلدری بر اساس سبک فرزندپروری ادراک شده با میانجی گری خودپنداره در دانش آموزان است. مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان مقطع دوم متوسطه مشغول به تحصیل در شهر تهران در سال تحصیلی چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش، پیش بینی قلدری بر اساس سبک فرزندپروری ادراک شده با میانجی گری خودپنداره در دانش آموزان است. مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان مقطع دوم متوسطه مشغول به تحصیل در شهر تهران در سال تحصیلی 1397-98 بود. تعداد افراد نمونه جمعاً 290 دانش آموز بود که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه فرزند پروری ادراک شده گرولینک(1997)، پرسشنامه خودپنداره راجرز (1977) و مقیاس قلدری ایلی نویز (2001) بودند. برای تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج آزمون آماری نشان داد شاخص های برازش مدل پژوهش در وضعیت مطلوبی قرار داشت. همچنین متغیر فرزندپروری ارداک شده بر قلدری هم اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم ( به واسطه ی خودپنداره) داشت (p<0.05). همچنین خودپنداره بر قلدری به صورت مستقیم اثر می گذارد (p<0.05). نتایج پژوهش حاضر لزوم توجه به سبک فرزندپروری ادراک شده به عنوان متغیر خانوادگی در پیش بینی رفتارهای قلدری در دانش آموزان را در سطح مدارس کشور مورد تایید قرار داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رابطه بین قابلیت های دانش و گرایش به کارآفرینی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی در کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گلستان
        حمید رضائی مهسا زمانی
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین قابلیت های دانش و گرایش به کارآفرینی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی _ همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گلستان با حجم 750 نفر و روش نمو چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین قابلیت های دانش و گرایش به کارآفرینی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی _ همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گلستان با حجم 750 نفر و روش نمونه گیری،تصادفی ساده بود، حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی _ مورگان، 256 نفر تعیین شد. روش جمع آوری داده ها به دو صروت کتابخانه ای و میدانی بود و از پرسشنامه های قابلیت های دانش پاتریک و سونیا(2009)، گرایش به کارآفرینی آنتونیک و هیسریچ (2003) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) جهت گردآوری داده ها استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تأییدی و پایایی نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. سپس، داده های گردآوری شده به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و برازش مدل تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین اکتساب دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین ایجاد دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین ذخیره کردن دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین توزیع دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین نگهداری از دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین توجه ویژه به قابلیتهای دانش و سرمایه اجتماعی به عنوان یک مزیت رقابتی در قرن 21 ، سازمان را جهت رسیدن به اهداف خود و سوق دادن به سمت افزایش ظرفیت های کارآفرینی بیش از پیش موفق خواهد نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مطالعه جامعه شناختی رابطه حمایت های اجتماعی ، اعتماد اجتماعی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی افراد با سلامت اجتماعی زنان در بخش خشت استان فارس
        سیده مرضیه عابدی علی بقایی سرابی میثم موسایی بهرام قدیمی
        از موضوعات مهمی که امروزه در توسعه مطرح است، سلامت اجتماعی است که در کنار سلامت جسمی، روانی و معنوی نقش و اهمیت گسترده ایی یافته است ؛ به گونه ایی که دیگر سلامت، فقط عاری بودن از بیماری های جسمی و روانی نیست ، بلکه چگونگی عملکرد انسان در روابط اجتماعی و چگونگی تفکر وی ا چکیده کامل
        از موضوعات مهمی که امروزه در توسعه مطرح است، سلامت اجتماعی است که در کنار سلامت جسمی، روانی و معنوی نقش و اهمیت گسترده ایی یافته است ؛ به گونه ایی که دیگر سلامت، فقط عاری بودن از بیماری های جسمی و روانی نیست ، بلکه چگونگی عملکرد انسان در روابط اجتماعی و چگونگی تفکر وی از اجتماع نیز از معیارهای ارزیابی سلامت فرد در جامعه به شمار می رود. سلامت اجتماعی ، متاثر از شرایط اجتماعی جامعه است. یکی از موضوعات مهمی که امروزه در توسعه مطرح است، سلامت اجتماعی است که در کنار سلامت جسمی، روانی و معنوی نقش و اهمیت گسترده ایی یافته است . سلامت مفهوم وسیعی دارد و تعریف آن تحت تأثیر میزان آگاهی و طرز تلقی جوامع با شرایط گوناگون جغرافیایی و فرهنگی قرار می گیرد. این تحقیق بدنبال بررسی و مطالعه جامعه شناختی رابطه حمایت های اجتماعی، اعتماد اجتماعی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی افراد با سلامت اجتماعی زنان در بخش خشت استان فارس بوده است. رویکردهای نظری این پژوهش، بر اساس نظریه های سلامت اجتماعی کییز، حمایت اجتماعی فیشر و تاردی و اعتماد اجتماعی فوکویاماست. روش، پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های استاندارد کییز و محقق ساخته بوده است. داده های تحقیق با نرم افزار spss ،مورد تجزیه و با نرم افزار لیزرل ،آزمون نهایی مدل صورت پذیرفت.نتایج نشان دادند بین متغیرهای مستقل با سلامت اجتماعی زنان، رابطه معناداری وجود دارد.نیز، نتیجه مدل معادله ساختاری، این بود که با افزایش حمایت های اجتماعی، سرمایه اجتماعی زنان، بیشتر شده و با افزایش سرمایه اجتماعی، سلامت اجتماعی ایشان افزایش می یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - طراحی مدل بازگشت سرمایه(ROI) به منظور ارزیابی دوره های کارشناسی ارشد در یک سازمان دفاعی
        محمد صالحی مجید ربیعی دولابی
        پژوهش حاضر با هدف ارانه مدلی برای اندازه گیری بازگشت سرمایه به منظور ارزیابی دوره های کارشناسی ارشد سازمان انجام شد. پژوهش از نوع کاربردی و در چارچوب روش توصیفی از نوع زمینه یابی بود؛ جامعه آماری آن را دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد سازمان که 75 نفر بودند، تشکیل داد. چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارانه مدلی برای اندازه گیری بازگشت سرمایه به منظور ارزیابی دوره های کارشناسی ارشد سازمان انجام شد. پژوهش از نوع کاربردی و در چارچوب روش توصیفی از نوع زمینه یابی بود؛ جامعه آماری آن را دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد سازمان که 75 نفر بودند، تشکیل داد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 62 نفر انتخاب گردید. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای است. برای گردآوری داده ها نیز از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. پژوهش در دو مرحله انجام شد . در طی مرحله اول یک گروه کانونی[1] برای شناسایی اهداف، دلایل،‌مولفه های مزایای مالی و غیرمالی و هزینه های دوره کارشناسی ارشد و همچنین به عنوان ورودی برای طراحی پرسش نامه شماره یک پژوهش حاضر اجرا شد. در مرحلة دوم ابتدا دو پرسشنامه که پرسشنامه اول با 34 سئوال که شامل 5 مؤلفه و پرسشنامه دوم 17 گویه که شامل 4 مؤلفه در مقیاس پنج گزینه ای لیکرت تنظیم گردید که مؤلفه های مدل بازگشت سرمایه را مورد سنجش و اندازه گیری قرار داد. داده های جمع آوری شده نیز در محیط SPSS طبقه بندی و میزان ضریب پایایی باروش آلفای کرونباخ(936/ .) برای این ابزار محاسبه شد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدلی جهت اندازه گیری بازگشت سرمایه به منظور ارزیابی دوره های کارشناسی ارشد سازمان بود. یافته های پژوهشی منجر به شناسایی اجزای مدل بازگشت سرمایه که با ارائه مدل معرفی گردید، همچنین شناسایی نقاط قوت و ضعف دوره کارشناسی ارشد،اندازه گیری تغییرات صورت پذیرفته در نتایج سازمانی و اندازه گیری میزان ارزش افزوده دوره های مذکور در سطوح مختلف مدل بازگشت سرمایه گردید. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده و تأیید آن توسط تحقیقات قبلی و نظریه های موجود، نتیجه گرفته شد که چارچوب ارائه شده از پشتوانۀ نظری و تجربی و اعتبار کافی برخوردار بوده و اجرای آن، به منظور اندازه گیری بازگشت سرمایه به منظور ارزیابی دوره های کارشناسی ارشد سازمان هوافضا پیشنهاد گردید [1] . Focus Group پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - آموزش به‌مثابه قابلیت در برنامه‌های توسعه‌ی کشور
        شاهرخ اشجع مهدوی معصومه رشاد ابراهیم متقی
        هدف این پژوهش بررسی رویکرد قابلیت آمارتیا سن به نقش آموزش در پنج برنامه‌ی توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می باشد. از نظر آمارتیا سن، معیار توسعه تنها اهدافی چون افزایش تولید ناخالص ملی یا صنعتی‌شدن نیست؛ او ارزش شاخص‌هایی چون پیشرفت فناوری و نوساز چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی رویکرد قابلیت آمارتیا سن به نقش آموزش در پنج برنامه‌ی توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می باشد. از نظر آمارتیا سن، معیار توسعه تنها اهدافی چون افزایش تولید ناخالص ملی یا صنعتی‌شدن نیست؛ او ارزش شاخص‌هایی چون پیشرفت فناوری و نوسازی اجتماعی را در گرو توانمندی انسان‌ها می‌داند. توانمندسازی افراد نیازمند فرصت‌هایی چون آزادی اقتصادی، آزادی سیاسی و تسهیلات اجتماعی از جمله شرایط بهداشتی مناسب و آموزش است. در نتیجه‌ی چنین رویکردی است که عامل انسانی آزاد می‌تواند توسعه‌ی اقتصادی و سیاسی را امکان‌پذیر سازد. هرگونه خللی در مسیر دستیابی افراد به آزادی و عدالت ‌مانع از رشد و افزایش توانمندی آن‌ها می‌شود. این نگرش برخلاف سیاست‌گذاری‌های رایج است؛ سیاست‌گذاری‌هایی که توسعه‌ی انسانی را تنها به کشورهای ثروتمند محدود می‌کنند. پرسش اصلی پژوهش ناظر بر این است که سیاست‌های کلان آموزشی در برنامه‌های توسعه‌ی کشور تا چه اندازه در راستای افزایش قابلیت‌های افراد است؟ و بر اساس این فرضیه پی گیری شده است که، مروری بر اهداف آموزشی پنج برنامه‌ی توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حاکی از افزایش تدریجی و آگاهانه‌ی توجه به آموزش به‌مثابه قابلیت در سیاست‌های کلان کشور در طول چهار دهه‌ی گذشته است.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و برای گردآوری داده های آن از منابع کتابخانه‌ای و اسنادی استفاده شده است.یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که گرچه نقش آموزش به‌مثابه قابلیت در اهداف برنامه‌های اول و دوم توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران چندان برجسته نیست، اما در برنامه‌ی سوم، چهارم و پنجم توسعه گام‌هایی مؤثر در جهت به‌کارگیری آموزش به‌عنوان قابلیتی اساسی برای توانمندسازی افراد برداشته می‌شود. پرونده مقاله