رتبهبندی و ارزیابی ابعاد توسعه اجتماعی از دیدگاه اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیطاهره آقامیرزایی محلی 1 , جمیله آقاتبار رودباری 2 , مریم مریم تقوایی یزدی 3
1 - دکتری مدیریت آموزش عالی، تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم وفنون مازندران، بابل، ایران(taghamirzaee@yahoo.com)
2 - دکتری مدیریت آموزش عالی، معاون اجرایی، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران(j.aghatabar@yahoo.com)
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران، ایران(نویسنده مسئول)
(m_taghvaeeyazdi@yahoo.com)
کلید واژه: توسعه اجتماعی, شکاف, پاسخگویی اجتماعی, پایداری, هویت و وفاق و همبستگی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبه بندی ابعاد توسعه اجتماعی از دید گاه اعضای هیئت علمی و مدیران در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال تحصیلی 1399- 1398 انجام شده است. این پژوهش کاربردی و به شیوه توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی به تعداد 203 نفر بودند که از بین آنها 133 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها، پرسشنامه استاندارد توسعه اجتماعی بوده است. جهت تحلیل داده ها از آزمون های ویلکاکسون، رتبه بندی فریدمن با بهره گیری از نرم افزار spss 21 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی رتبه بندی کارکرد ابعاد توسعه اجتماعی به ترتیب شامل هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی (62/4)، سرمایه اجتماعی (36/4)، پاسخگوییاجتماعی (23/4)، رفاه اجتماعی (97/3)، امنیت اجتماعی (86/3)، عدالت اجتماعی (62/3)، پایداری (35/3) می باشد و نیز در همه ی ابعاد توسعه اجتماعی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی شکاف وجود دارد. اندازه شکاف ها به ترتیب به پاسخگویی اجتماعی (32/1-)، امنیت اجتماعی (28/1-)، پایداری (27/1-)، رفاه اجتماعی (14/1-)، عدالت اجتماعی (02/1-)، هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی (99/0-) ، سرمایه اجتماعی (82/0-) مربوط بوده است. بر این اساس می توان نتیجه گرفت، دانشگاه ها در ایفای نقش توسعه اجتماعی، بایستی عدالت اجتماعی و پایداری را بیشتر مورد توجه قرار دهند و در این راستا بیشتر از راهبرد تقویت هویت و وفاق و یکپارچگی اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی بهره گیرند.
Abstract: This study was descriptive-survey, with the aim of social development dimensions evaluating and from the viewpoints of faculty members and managers at Babol Noshirvani University of Technology. 120 faculty members and managers were selected by stratified random sampling. The research instrument was social development a standard questionnaire consisting of 25 pairs of corresponding questions were designed on a 5-point Likert scale. Data were analyzed using Wilcoxon tests, Friedman rankings by spss 21 software. The findings from the viewpoints of faculty members and managers at Babol Noshirvani University of Technology showed that ratings of social development dimensions were respectively consisted identity, consensus and social cohesion ( 4.62 ) , social capital ( 4.36 ) , social accountability (4.23) , social welfare ( 3.97 ) , Social security ( 3.86 ) , social justice ( 3.62 ) , sustainability ( 3.35 ), there is a gap in all social development dimensions. The size of the gaps were respectively related to the social accountability ( -1.32) , social security ( -1.28 ) , sustainability ( -1.27 ) , social welfare ( -1.14 ) , social justice ( -1.01 ) , identity and social cohesion ( -0.99 ) , social capital ( -0.82 ). Accordingly can be concluded that in the role of social development, universities should pay more attention to social justice and sustainability, in order to the role of social development dimensions and in doing so, they should make greater use of the strategy of strengthening identity consensus and social cohesion and promoting of social capital.
_||_