• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان
        منصور بخش امین اختر جمالی فریده رشادت جو
        در سال های اخیر تعداد دانشجویان کشور افزایش چشمگیری داشته است و نخبگان زیادی مورد شناسایی قرار گرفته اند بطوریکه صده ها مقاله علمی چاپ و منتشر شده است، اما تولیدات علمی تبدیل به فراورده نشده و مسائل کشورحل نگردیده است. هدف اصلی این مقاله، ارائه الگوی توانمندسازی نخبگان چکیده کامل
        در سال های اخیر تعداد دانشجویان کشور افزایش چشمگیری داشته است و نخبگان زیادی مورد شناسایی قرار گرفته اند بطوریکه صده ها مقاله علمی چاپ و منتشر شده است، اما تولیدات علمی تبدیل به فراورده نشده و مسائل کشورحل نگردیده است. هدف اصلی این مقاله، ارائه الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است. روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه ای و از نظر چگونگی مسایل مورد مطالعه و گرد آوری اطلاعات، توصیفی– مشاهده ای و پیمایشی است. روش نمونه گیری در این پژوهش روش هدفمند است. جامعه آماری پژوهش 3000 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان در کل کشور ایران در سال 2016-2015 بودند، که از میان آنها تعداد 572 جهت نمونه پژوهش انتخاب شدند که تعداد 362 نفر به پرسشنامه محقق ساخته که شامل 80 سوال بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت بود، پاسخ دادند تعداد 350 پرسشنامه به طور کامل بوسیله نمونه ها تکمیل گردید و جهت اجرای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. اعتبار پرسشنامه بوسیله 10 نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریماکس استفاده شد (KMO . پایایی پرسشنامه 0.87 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و روش AHP به وسیله نرم افزار spss و لیزرل استفاده شد یافته ها: نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل عاملی نشان داد، الگوی توانمندسازی نخبگان در تعامل با محیط کسب و کار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان مشتمل بر ابعاد فردی(0.260)، درون سازمانی(0.463) و برون سازمانی(0.276) می باشد نتیجه گیری: از بین ابعاد، عامل درون سازمانی بیشترین تأثیر را بر توانمند سازی نخبگان دارد، لذا برای توانمند سازی نخبگان باید در چارچوب مولفه های تدوین شده، مدل توانمندسازی طراحی و سازوکارهای اجرایی تدوین گردید. کلید واژه ها: توانمندسازی، محیط کسب و کار، نخبگان، اقتصاد دانش بنیان پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - عوامل اجتماعی- اقتصادی مؤثر بر گرایش به مهاجرت دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
        سوسن سهامی کریم فتحی
        چکیده هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به مهاجرت از کشور می باشد. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 120نفر از دانشجویان 35-25 ساله کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز است که بصورت تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه م چکیده کامل
        چکیده هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به مهاجرت از کشور می باشد. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 120نفر از دانشجویان 35-25 ساله کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز است که بصورت تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که از روایی و پایایی مناسب برخوردار است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای آماری رگرسیون و ضریب همبستگی انجام گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد که عامل کششی کشور مقصد (فرصت اشتغال، انگیزه پیشرفت، رفاه کشور مقصد،فرصت های علمی کشور مقصد) با تمایل به مهاجرت از کشور رابطه معنی داری وجود دارد. عامل رانش کشور مبدا (بیکاری ودستمزد پایین، تبعیض و بی عدالتی ادراک شده) باعث تمایل به مهاجرت از کشور می شود. ضمن آنکه انگیزه پیشرفت یکی از پیش بینی کننده های معنی دار تمایل به مهاجرت است. بین عوامل رانشی، بیکاری تحصیل کرده ها و تبعیض و بی عدالتی ادراک شده پیش بینی کننده های معنی دار تمایل به مهاجرت است. اما عوامل حفاظت کننده (تعلق به وطن و گرایش مذهبی) با تمایل به مهاجرت رابطه معنی داری وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مطالعه مفاهیم اخلاق اجتماعی قرآن کریم به منظور مقوله بندی آیات
        طاهره حسومی فاطمه نوشین فرد ملوک السادات حسینی بهشتی فهیمه باب الحوائجی نجلا حریری
        اخلاق به عنوان یکى از مهم ترین و با ارزش ترین مباحث است که در قرآن کریم بر آن تأکید فراوان شده است. از طرف دیگر تزکیه و تربیت انسان از اهداف مهم بعثت رسولان عظیم الهى در طول تاریخ زندگى بشر بوده است چنان چه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله هدف از بعثت خود را تکمیل مکارم چکیده کامل
        اخلاق به عنوان یکى از مهم ترین و با ارزش ترین مباحث است که در قرآن کریم بر آن تأکید فراوان شده است. از طرف دیگر تزکیه و تربیت انسان از اهداف مهم بعثت رسولان عظیم الهى در طول تاریخ زندگى بشر بوده است چنان چه پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله هدف از بعثت خود را تکمیل مکارم اخلاق معرفى فرمود. جامعه پژوهش حاضر 427 آیه در موضوع اخلاق اجتماعی است و ابزار پژوهش حاضر منابع تفسیری قرآن با تاکید بر کتاب اخلاق در قرآن آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مکارم شیرازی است. روش تجزیه و تحلیل آیات روش آمیخته (کمی و کیفی) است. در بخش کمی سوره های قرآن و تعداد آیات آن در موضوع اخلاق اجتماعی به ترتیب الفبایی سوره ها تنظیم و در بخش کیفی بر اساس فن تحلیل محتوای مضمونی، گزاره های اخلاقی تعیین و بر مبنای واحد آیات ارتباط گزاره ها با مفهوم اصلی مشخص گردید از نرم افزارهای Spss و Excel برای بسامد آیات و ارائه مدل استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد تعداد 70 سوره قرآن در برگیرنده آیات اخلاق اجتماعی که بیشتزین آیات به ترتیب مربوط به سوره بقره با 68 آیه معادل (15.93) درصد، سوره نساء با 36 آیه معادل (8.43) درصد، سوره مائده با 25 آیه معادل (5.85) درصد، سوره توبه با 22 آیه معادل (5.15) درصد، سوره آل عمران با 20 آیه معادل (4.68) درصد، سوره نور با 18 آیه معادل (4.22) درصد، سوره نحل با 13 آیه معادل (3.04) درصد و سوره صافات با 11 آیه معادل (2.58) درصد است. پژوهش حاضر ضمن بررسی بسامد آیات و سوره های قرآن کریم در مفهوم اخلاق اجتماعی، مدل معنایی به تفکیک تعداد آیات در هر مقوله را ترسیم کرده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - برسی میزان روایی و پایایی ابزار سنجش و کیفیت توسعه اجتماعی در شهر تهران
        علی فلاحی مجید کفاشی بهرنگ صدیقی
        توسعه اجتماعی مفهومی است که اخیرا مورد توجه جدی سیاستگزاران و به ویژه مدیران شهری قرار گرفته است. این تحقیق به منظور برسی مفهوم توسعه اجتماعی و شناخت شاخص های آن و میزان بررسی سطح پایایی و روایی آن صورت گرفت. شیوه انجام تحقیق در بخش مطالعه مفهوم توسعه اجتماعی از نوع اسن چکیده کامل
        توسعه اجتماعی مفهومی است که اخیرا مورد توجه جدی سیاستگزاران و به ویژه مدیران شهری قرار گرفته است. این تحقیق به منظور برسی مفهوم توسعه اجتماعی و شناخت شاخص های آن و میزان بررسی سطح پایایی و روایی آن صورت گرفت. شیوه انجام تحقیق در بخش مطالعه مفهوم توسعه اجتماعی از نوع اسنادی بود و در بخش سنجش میزان روایی و پایایی ابزار از نوع پیمایش می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه شهروندان ساکن در شهر تهران می باشند. شیوه نمونه گیری تحقیق از نوع خوشه ای چندمرحله ای است. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی می باشد. حجم نمونه تحقیق 384نفر می باشد که این رقم بر اساس مراجعه به جدول مورگان تعیین شد. برای کاهش دادن خطا این میزان افزایش یافت. با توجه به یافته های تحقیق در بخش مرور اسنادی، مهمترین شاخص های توسعه اجتماعی (کیفیت زندگی، وفاق اجتماعی، اخلاق توسعه اجتماعی و امنیت اجتماعی) می باشد. داده های تحقیق توسط ابزار پرسشنامه و براساس 120 گویه و پرسش بدست آمد. شاخص سازی و ساختن ابزار برای بررسی پایایی و روایی ابزار از تکنیک تحلیل عاملی توسط نرم افزارهای لیزرل و spss استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد شاخص های امنیت اجتماعی، وفاق و همبستگی اجتماعی، کیفیت زندگی و اخلاق توسعه اجتماعی بیش از 70درصد از واریانس متغیر توسعه اجتماعی را تبیین می نمایند. همچنین سطح توسعه اجتماعی در شهر تهران نزدیک به متوسط می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تبیین پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی دو زبانه بر اساس سبک‌های تفکر، سبک‌های یادگیری، هوش هیجانی و استرس تحصیلی
        فاطمه صفی وند مالک میرهاشمی حسن پاشا شریفی
        پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی دو زبانه (فارسی زبان و ترک زبان) بر اساس سبک های تفکر، سبک های یادگیری، هوش هیجانی و استرس تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، همبستگی-پیش بینی و علّی غیرآزمای چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی دو زبانه (فارسی زبان و ترک زبان) بر اساس سبک های تفکر، سبک های یادگیری، هوش هیجانی و استرس تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، همبستگی-پیش بینی و علّی غیرآزمایشی است و از نظر زمان از نوع مقطعی و از لحاظ ماهیت داده‌ها، کمی است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل دانش آموزان مقطع دبیرستان دختر و پسر (دوره دوم) شهر زنجان در سال تحصیلی 1396-1395 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه ای چندمرحله ای، تعداد 300 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردیدند. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های سبک‌های یادگیری کلب (LSI)، پرسشنامه سبک‌های تفکر استرنبرگ و واگنر (TSI)، مقیاس استرس درک شده کوهن و همکاران (PSS-4)، آزمون هوش هیجانی بار–اُن و ملاک پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محاسبه معدل نمرات نوبت اول بود. به منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و به منظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه‌ها بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه، مدل‌سازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم‌افزار SPSS-V22و Amos-V8.8 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سبک‌های یادگیری، استرس تحصیلی، سبک‌های تفکر و هوش هیجانی تقریباً 18 درصد از تغییرات مربوط به پیشرفت تحصیلی دو زبانه‌ها را تبیین می‌کند. همچنین یافته ها نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - طراحی و اعتباریابی پرسشنامه فرهنگ مدیریت جهادی در بانک مسکن (مورد مطالعه:شعب استان تهران بانک مسکن)
        بی تا شه بخش رشید ذوالفقاری زعفرانی مهدی کلانتری
        هدف این تحقیق، طراحی و اعتباریابی پرسشنامه فرهنگ مدیریت جهادی، در بانک مسکن بوده است. روش تحقیق از نوع اکتشافی و در مرحله اول تحقیق (شناسایی شاخصها)، جامعه و نمونه 200 نفر از مدیران ارشد بوده که از طریق فن دلفی، گویه ها شناسایی، تقلیل و کدگذاری و در نهایت، پرسشنامه با 2 چکیده کامل
        هدف این تحقیق، طراحی و اعتباریابی پرسشنامه فرهنگ مدیریت جهادی، در بانک مسکن بوده است. روش تحقیق از نوع اکتشافی و در مرحله اول تحقیق (شناسایی شاخصها)، جامعه و نمونه 200 نفر از مدیران ارشد بوده که از طریق فن دلفی، گویه ها شناسایی، تقلیل و کدگذاری و در نهایت، پرسشنامه با 217 شاخص تهیه شد. در مرحله دوم جهت سنجش اعتبار پرسشنامه، در بین نمونه آماری به تعداد 361 نفر(جامعه آماری 6059نفر) از مدیران اجرایی در سطح شعب استان تهران توزیع گردید. تعداد نمونه بر اساس روش کوکران تعیین شد. مقدار 96/0=KMO و معناداربودن آزمون بارتلت 05/0=P نشان دهندة توجیه پذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبة آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیرمولفه های آن به روش محاسبة ضرایب تحلیل عاملی تأییدی با نرم افزار AMOSS انجام گرفت. یافته ها نشان داد پرسشنامه با 14 مولفه و 98 گویه با آلفای کرونباخ 97/0 از سازگاری درونی خوبی برخوردار بوده و تحلیل عاملی تأییدی نیز برازش خوب ساختار پرسشنامه (98/0=GFI , 86/0=AGFI , 98/0=NNFI , 02/0=RMSEA , 98/0=CFI) را نشان داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطه مشارکت در ورزش با میل به خشونت در محیط کار در معلمان ورزش
        فاطمه پرویزی عمران بهرام صالح نیا
        هدف ازانجام این پژوهش شناخت رابطه بین مشارکت در ورزش با میل به خشونت در محیط کار در معلمان ورزش ،آموز ش و پرورش است. اینپژوهش ازنظر ماهیت اجرا پژوهش توصیفی _ پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن کلیه معلمان مشغول به خدمت فارغ از جنسیت شهرستان آمل در سال 95 می باشد . تعداد نم چکیده کامل
        هدف ازانجام این پژوهش شناخت رابطه بین مشارکت در ورزش با میل به خشونت در محیط کار در معلمان ورزش ،آموز ش و پرورش است. اینپژوهش ازنظر ماهیت اجرا پژوهش توصیفی _ پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن کلیه معلمان مشغول به خدمت فارغ از جنسیت شهرستان آمل در سال 95 می باشد . تعداد نمونه به صورت تمام شمارکه 169 نفرانتخاب شده است ابزار گردآوری پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای آزمون فرضیه هاازضریب همبستگی پیرسون و آزمون فریدمناستفاده و نتایج تحقیق نشان داد که بین مشارکت در ورزش با میل به خشونت در محیط کار در معلمان ورزش شهرستان آمل رابطه منفی و معنی داری وجود دارد؛ چرا که سطح معناداری مشاهده شده(0001/0=sig) از مقدار خطای پیش بینی شده(01/0) کوچکتر می باشد. همچنین نتایج نشان داد که بین مشارکت در ورزش با مولفه های میل به خشونت در محیط کار(خشونت فیزیکی، خشونت روانی، خشونت واکنشی) در معلمان ورزش شهرستان آمل رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناخت جایگاه اجتماعی زنان در آثار تهمینه میلانی
        مریم مهدیلو خلیل میرزایی افسانه وارسته فر
        سینما هنر شاخص قرن بیستم است و به عنوان رسانه نسبتاً جدیدی است که به عنوان هنر هفتم یاد می شود، و وسیله ای است که در آن واحد پیام های یکسانی را برای تعداد زیادی از افراد ارسال می دارد .هدف کلی این پژوهش شناخت جایگاه اجتماعی زنان در آثار تهمینه میلانی می باشد. روش این پژ چکیده کامل
        سینما هنر شاخص قرن بیستم است و به عنوان رسانه نسبتاً جدیدی است که به عنوان هنر هفتم یاد می شود، و وسیله ای است که در آن واحد پیام های یکسانی را برای تعداد زیادی از افراد ارسال می دارد .هدف کلی این پژوهش شناخت جایگاه اجتماعی زنان در آثار تهمینه میلانی می باشد. روش این پژوهش از نظر مسیراز نوع کیفی ، از نظر اجرا به صورت کتابخانه ای و میدانی بوده و جامعه آماری آن کلیه آثار تهمینه میلانی است که از آن میان نمونه آماری هفت فیلم تحت عناوین دوزن (1377)، نیمه پنهان (1379) واکنش پنجم (1381)، زن زیادی (1383)، آتش بس(1384)، تسویه حساب (1387)، یکی از ما 2 نفر (1389) با روش نمونه گیری اطلاعات محور برای مطالعه انتخاب شده اند .ابزارهای پژوهش فیش برداری و مصاحبه بوده که داده های جمع آوری شده از طریق تحلیل محتوا به کمیت درآمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند نتایج این پژوهش نشان داد زنان از نظر در آمد و تحصیلات ، استفاده از محصولات فرهنگی ، کسب مهارت های فردی در رتبه بالایی قرار دارند و دارای شبکه اجتماعی قوی می باشند و در مقابل خشونت های اعمال شده سکوت نمی کنند و دست به واکنش های گوناگون می زنند. پرونده مقاله