• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی مقایسه ای کنترل توجه و نشخوار فکری در بیماران مبتلا به وسواس فکری-عملی و افراد عادی
        سمانه بهزاد پور فرامرز سهرابی احمد برجعلی زهرا سادات مطهری
        هدف از مطالعه حاضر مقایسه کنترل توجه و نشخوار فکری در افراد مبتلا به وسواس فکری- عملی و افراد عادی بود. روش پژوهش از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه بیماران دچار اختلال وسواس فکری- عملی مراجعه کننده به مراکز درمانی دولتی شهر تهران می باشند. نمو چکیده کامل
        هدف از مطالعه حاضر مقایسه کنترل توجه و نشخوار فکری در افراد مبتلا به وسواس فکری- عملی و افراد عادی بود. روش پژوهش از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه بیماران دچار اختلال وسواس فکری- عملی مراجعه کننده به مراکز درمانی دولتی شهر تهران می باشند. نمونه مورد مطالعه شامل 30 بیمار مبتلا به وسواس فکری- عملی و 30 نفر از افراد فاقد اختلال روانشناختی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. از سیاهه وسواس مادزلی (هاجسون و راچمن، 1977 )، آزمون پاسخ نشخواری و مقیاس کنترل توجه (دریبری و رید، 2002 ) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها از طریق تحلیل واریانس چند متغیره مورد مستقل نشان داد که بیماران مبتلا به وسواس فکری- عملی نشخوار t تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فکری بیشتر و کنترل توجه کمتری نسبت به افراد عادی دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اثر بخشی روش ذهن آگاهی بر کاهش استرس زناشویی مادران دارای فرزند مبتلا به نقص توجه - بیش فعالی
        زهرا سادات مطهری خدابخش احمدی علی اکبر سلیمانی سمانه بهزادپور
        این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی مداخله به روش ذهن آگاهی بر کاهش استرس زناشویی مادران دارای فرزند مبتلا به نقص توجه - بیش فعال انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش مادران دارای فرزند بیش فعال مراجعه کنن چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی مداخله به روش ذهن آگاهی بر کاهش استرس زناشویی مادران دارای فرزند مبتلا به نقص توجه - بیش فعال انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش مادران دارای فرزند بیش فعال مراجعه کننده به خانههای سلامت منطقه 21 شهرداری شهر تهران بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 24 مادر بودند که به طور دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. از مقیاس سنجش اختلال نقص توجه-بیش فعالی و مقیاس استرس زناشویی برای جمع آوری دادهها استفاده شد. گروه آزمایش 8 جلسه 2ساعته ذهن آگاهی را به صورت هفتگی دریافت کردند، گروه کنترل هیج مداخله مشخصی را دریافت نکردند. در پایان، هر دو گروه مجدداً ارزیابی شدند(پس آزمون). دادهها از طریق تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی به طور معناداری بر استرس زناشویی مادران دارای کودکان بیش فعال مؤثر بوده و را در استرس زناشویی نشان دادند. با توجه به یافتههای این (p<0/ مادران در گروه آزمایشی کاهش معناداری ( 05 پژوهش، میتوان روش مداخلهای ذهن آگاهی را به عنوان یک روش موثر در کاهش استرس زناشویی مادران دارای کودک مبتلا به نقص توجه-بیش فعالی و افزایش سطح سلامت این مادران پیشنهاد داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - رابطهی باورهای معرفت شناختی و خودکارآمدی تحصیلی با رویکردهای یادگیری دانش آموزان دختر دبیرستانی
        داود معنوی پور فریبا حسنی پروانه رفیعی
        هدف ازانجام پژوهش حاضر تعیین رابطه ی ابعاد باورهای معرفت شناختی(باور به قطعیت دانش،ساده بودن دانش، اتکاء به نظر متخصص،توانایی ذاتی یادگیری،یادگیری سریع) و خودکارآمدی تحصیلی وتعیین سهم هریک از آنها در پیش بینی رویکردهای یادگیری عمیق و سطحی دانش آموزان در مقطع پیش دانشگاه چکیده کامل
        هدف ازانجام پژوهش حاضر تعیین رابطه ی ابعاد باورهای معرفت شناختی(باور به قطعیت دانش،ساده بودن دانش، اتکاء به نظر متخصص،توانایی ذاتی یادگیری،یادگیری سریع) و خودکارآمدی تحصیلی وتعیین سهم هریک از آنها در پیش بینی رویکردهای یادگیری عمیق و سطحی دانش آموزان در مقطع پیش دانشگاهی بود. تعداد 311 نفرازدانش آموز دبیرستانی دختر منطقه 9 شهرتهران به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و پرسشنامه های باورهای معرفت شناختی،فرایند مطالعهی بیگز و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان برروی آنها اجرا شد.داده ها با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.یافته ها نشان داد که رویکرد سطحی یادگیری با ابعاد توانایی ذاتی یادگیری و یادگیری سریع، قطعیت و ساده بودن دانش رابطه ی مثبت معنادار ولی رویکرد عمیق یادگیری با ابعاد توانایی ذاتی یادگیری و یادگیری سریع رابطه ی منفی معنادار دارد. جهت رابطهی خودکارآمدی تحصیلی با رویکرد عمیق مثبت و با رویکرد سطحی منفی بود. همچنین نتایج حاکی از آن بود که دو سازه ی استعداد و بافت خودکارآمدی تحصیلی پیش بینی کننده معناداری برای رویکرد عمیق هستند. در مدل پیش بینی رویکرد سطحی یادگیری، سه باور معرفت شناختی توانایی ذاتی یادگیری،ساده بودن دانش،قطعی بودن دانش و خودکارآمدی تحصیلی کل از لحاظ آماری معنادار بودند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مطالعه ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه بلوغ اجتماعی رائو
        حیدر علی هومن حمید رضا وطنخواه سارا جهانزاد
        در این پژوهش عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی پرسشنامه بلوغ اجتماعی رائو بررسی شده است. یک گروه نمونه با حجم 500 نفر از طریق نمونه برداری تصادفی انتخاب و به سیاهه بلوغ اجتماعی پاسخ دادند. سیاهه مذکور، 0 به دست آمد. بررسی روایی سازه از طریق تحلیل متمایل / شامل 90 سوال چکیده کامل
        در این پژوهش عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی پرسشنامه بلوغ اجتماعی رائو بررسی شده است. یک گروه نمونه با حجم 500 نفر از طریق نمونه برداری تصادفی انتخاب و به سیاهه بلوغ اجتماعی پاسخ دادند. سیاهه مذکور، 0 به دست آمد. بررسی روایی سازه از طریق تحلیل متمایل / شامل 90 سوال بود. در نتیجه، ضربب آلفای کرنباخ 833 29 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند. 10 عامل شامل : عدم / نشان داد که 10 عامل استخراج شده ، 115 کنترل خود، سلطه جویی، اعتماد به دیگران، سهل انگاری، کمرویی، تنوع طلبی، نفع طلبی و خود پرستی، خیر استفاده (CPI) خواهی، بی خیالی، خود بزرگ بینی است. برای بررسی روایی همگرا از آزمون سازگاری اجتماعی شد. همبستگی بین فرم 90 سوالی سازگاری اجتماعی و بلوغ اجتماعی رائو بر روی گروه نمونه ای به حجم 72 نفر محاسبه شد. نتایج نشان داد که 5 عامل از 10 عامل؛ 1 (عدم کنترل خود )، 2(سلطه جویی )، 4(سهل انگاری، 5 همبستگی دارد و ضریب همبستگی (CPI) (کمرویی)، 7 (نفع طلبی و خود پرستی) با آزمون سازگاری اجتماعی 0 به دست آمد. در نهایت یک نرم مقوله ای / کل پرسشنامه بلوغ اجتماعی رائو با آزمون سازگاری اجتماعی 411 برای پرسشنامه تهیه شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ساخت و هنجاریابی مقیاس اندیشه تلاش مداری و اندیشه نتیجه مداری ( افروز )
        مجید ابراهیم پور غلامعلی افروز مجید پاکدامن مهدی دوایی
        در حیطه جهت گیری های نگرشی در چارچوب روابط بین اعضای خانواده ابزاری که بتواند رویکردهای جدیدی که نسبت به اندازه گیری و سنجش اندیشه تلاش مداری و اندیشه نتیجه مداری همسران بیان گردیده به کار گیرد، ساخته و یا اعتباریابی نشده است. لذا هدف پژوهش کنونی، ساخت و اعتباریابی یک ا چکیده کامل
        در حیطه جهت گیری های نگرشی در چارچوب روابط بین اعضای خانواده ابزاری که بتواند رویکردهای جدیدی که نسبت به اندازه گیری و سنجش اندیشه تلاش مداری و اندیشه نتیجه مداری همسران بیان گردیده به کار گیرد، ساخته و یا اعتباریابی نشده است. لذا هدف پژوهش کنونی، ساخت و اعتباریابی یک ابزار سنجش موثر در زمینه ی اندیشه تلاش مداری و اندیشه نتیجه مداری همسران است که با رویکرد های ازدواج سالم و توجه به ابعاد شناختی و نگرشی زوجین مطابقت داشته و حد بالایی از مناسبت و کفایت را نسبت به بستر فرهنگ جامعهی ایرانی- اسلامی داشته باشد. سوال های این مقیاس بر اساس سال ها تجربه بالینی و مشاوره ی خانواده و شناخت از عوامل تاثیرگذار بر روابط همسران بیان شده است بدین منظور و بر اساس مبانی نظری روان شناسی ازدواج و تجارب بالینی در این حیطه سوالاتی در نظر گرفته و به اجرا در آمد. مقیاس ساخته شده به شکل لیکرتی پنج درجه ای با پیوستار (کاملا موافق، موافق، نظری ندارم، مخالف، کاملا مخالف) است. به منظور انجام این هدف، تعداد 472 نفر ( 236 زن و 236 مرد) از میان زوج های تهرانی مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. روش مورد استفاده درقیاس اندیشه تلاش مداری و اندیشه تلاش مداری همسران افروز این پژوهش پیمایشی بود. مقیاس ساخته شده 1391 ) نام گذاری شد. نتایج نشان دهنده روایی سازه مطلوب این مقیاس است. ضریب اعتبار این مقیاس به شیوه ) 0 و برای خرده قیاس اندیشه / ی آلفای کرانباخ محاسبه شد که برای خرده مقیاس اندیشه تلاش مداری معادل 87 0 به دست آمد. قیاس ساخته شده، بر اساس رویکرد ازدواج سالم، رویکرد شناختی- / نتیجه مداری معادل 90 اجتماعی و تجارب بالینی در زمینه ی روابط همسران ساخته شده و مناسب موقعیت های پژوهشی و بالینی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارتباط راهبردهای انگیزشی و هوش هیجانی در یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دیرآموز
        مهدیه صالحی ریتا لیاقت مریم هدیه لو
        این پژوهش با هدف بررسی ارتباط راهبردهای انگیزشی و هوش هیجانی در یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دیر آموز انجام گردید. با توجه به اهداف و ماهیت تحقیق در این پژوهش از روش تحقیق علی مقایسه ای استفاده گردید. جامعۀ آماری را کلیه دانش آموزان دارای هوش مرزی شهرستان قم در سال 138 چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی ارتباط راهبردهای انگیزشی و هوش هیجانی در یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دیر آموز انجام گردید. با توجه به اهداف و ماهیت تحقیق در این پژوهش از روش تحقیق علی مقایسه ای استفاده گردید. جامعۀ آماری را کلیه دانش آموزان دارای هوش مرزی شهرستان قم در سال 1389 تشکیل می دهند که تعداد 70 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (ام.اس.ال.کیو ) پینتریچ و دیگروت ( 1990 ) و پرسشنامه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام برای اندازه گیری میزان هوش هیجانی می باشند. بر اساس نتا یج بدست آمده از این پژوهش مشخص گردید که ارتباط دو متغیر راهبردهای انگیزشی و هوش هیجانی می توانند تغییرات مربوط به یادگیری درس ریاضی دانش آموزان را تبیین نماید و راهبردهای انگیزشی می تواند تاثیر موثری در یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دیر آموز داشته باشد. هوش هیجانی نیز می تواند تاثیر موثری در یادگیری درس ریاضی دانش - آموزان دیرآموز داشته باشد. یعنی افزایش هوش هیجانی باعث افزایش یادگیری درس ریاضی دانش آموزان و کاهش هوش هیجانی باعث کاهش یادگیری درس ریاضی دانش آموزان می گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ساختار انگیزه مشارکت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی
        حیدر علی هومن مهدیه صالحی شیرین کوشکی افسانه حاتمی کیا بهنوش زینلی زاده مهسا امیربگلو
        در این پژوهش ساختار انگیزه مشارکت سیاسی دانشجویان بررسی شده است. یک گروه نمونه با حجم 795 نفر 563 دانشجوی زن، 177 دانشجوی مرد و 55 نفر از دانشجویان جنسیت خود را مشخص نکردهاند) از طریق نمونه ) برداری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامه انگیزه مشارکت سیاسی پاسخ دادند. چکیده کامل
        در این پژوهش ساختار انگیزه مشارکت سیاسی دانشجویان بررسی شده است. یک گروه نمونه با حجم 795 نفر 563 دانشجوی زن، 177 دانشجوی مرد و 55 نفر از دانشجویان جنسیت خود را مشخص نکردهاند) از طریق نمونه ) برداری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامه انگیزه مشارکت سیاسی پاسخ دادند. پرسشنامه مذکور، شامل 0 به دست آمد. بررسی روایی سازه از طریق / 56 سوال بود. اعتبار پرسشنامه از طریق ضریبآلفایکرونباخ 880 50 درصد کل واریانس / تحلیل مولفه های اصلی نشان داد که 6 عامل استخراج شده و این 6 عامل رویهم 47 متغیرها را تبیین می کند. شش عامل شامل: علاقه به امور سیاسی، قبول مسئولیت اجتماعی، تماس با رسانه های - گروهی، مشارکت در امور سیاسی، درک و ارزیابی مسائل سیاسی، و اطمینان به امکانات دولتی است . به منظور شناسایی ساختارعاملی مقیاس مشارکت سیاسی و تأیید عاملهای استخراج شده از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد . شاخصهای برازندگی نشان داد که مدل شش عاملی بر اساس اکثر شاخصها فیت است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - اثربخشی رژیم غذایی و بازتابشناسی بر تسکین علایم سندرم پیش از قاعدگی
        آنیتا باغداساریانس افسانه باقری کریمی
        این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رژیم غذایی و بازتابشناسی بر تسکین علایم سندرم پیش از قاعدگی انجام گرفت. برای نیل به این هدف با نمونهبرداری تصادفی از گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی 100 نفر انتخاب و پس از غربالگری اولیه با استفاده از پرسشنامه مشخصات فر چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی رژیم غذایی و بازتابشناسی بر تسکین علایم سندرم پیش از قاعدگی انجام گرفت. برای نیل به این هدف با نمونهبرداری تصادفی از گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی 100 نفر انتخاب و پس از غربالگری اولیه با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه یادآور تغذیهای 24 ساعته، ترازوی وزنسنج، پرسشنامه معاینه پا و پرسشنامه سندرم پیش از قاعدگی نمونهها مشخص و به طور تصادفی به سه گروه اعم از دو گروه آزمایش رژیم غذایی و بازتابشناسی و یک گروه کنترل واگذار شدند . روش درمانی رژیم غذایی و بازتابشناسی در مدت زمان معین بر روی گروههای آزمایش اعمال شد. سپس تمامی آزمودنیهای سه گروه پرسشنامه سندرم پیش از قاعدگی را طی دو ماه متوالی تکمیل نمودند. یافته های حاصل از انجام آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد که روشهای درمانی رژی م غذایی و بازتاب شناسی بر تسکین علایم سندرم پیش از قاعدگی دانشجویان موثر است. پرونده مقاله