• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طرح وجدال در داستان غریبه درشهر
        احمد رنجبر معصومه مولایی
        در این پژوهش رمانغریبه در شهر بر پایه نظریه‌های داستان‌نویسی ادوارد مورگان فورستر[1]،مورد بررسی قرار می‌گیرد و هدف ارزیابی توان نویسنده است در کاربرد ساختار صحیح طرح ؛بدین منظور درابتدا به بیان خلاصه داستان پرداخته شده که ضمن آن مبارزات مردم آزادی خواه تبریز با قزاق ها چکیده کامل
        در این پژوهش رمانغریبه در شهر بر پایه نظریه‌های داستان‌نویسی ادوارد مورگان فورستر[1]،مورد بررسی قرار می‌گیرد و هدف ارزیابی توان نویسنده است در کاربرد ساختار صحیح طرح ؛بدین منظور درابتدا به بیان خلاصه داستان پرداخته شده که ضمن آن مبارزات مردم آزادی خواه تبریز با قزاق های اشغالگر روس به نمایش گذارده شده است، سپس طرح کلی داستان و بخش‌های مختلف: شروع ،گره‌افکنی، جدال، تعلیق ، بحران ، نقطه اوج ،گره‌گشایی و پایان‌بندی با معیارهای خاص داستان‌نویسی مورد نظر بررسی و تبیین شده است؛همچنین در پایان مقاله طرح کلی داستان به صورت جدول جمع بندی و تحلیل شده است. در بخش جدال انواع جدال ها به صورت کمی و کیفی بررسی شده ونمودار درصد فراوانی انواع جدال ها در داستان مشخص شده است که 98 درصد جدال های را جدال جسمانی و اخلاقی تشکیل داده است و تنها دو درصد از جدال ها جدال عاطفی و جدال با طبیعت می باشد. حاصل تحقیق گویای آن است که نویسنده در بسیاری از موارد توانسته است به‌خوبی از عناصر تشکیل‌دهنده طرح استفاده کند و رمانی با معیارهای جدید داستان‌نویسی بپروراند.طرح کلی داستان پیچیده،خطی و بسته است ؛ شروع جذاب از آغاز داستان با معرفی شخصیت فرعی، کشمکش های جسمانی و اخلاقی شدید، تعلیق های پر رنگ و قوی ،بحران های تصاعدی، نقطه ی اوج تاثیر گذار ،گره گشایی منطقی و پایانی قوی، تاثیر گذار همچنین قابل مقایسه با شروع آن از ویژگی هایی است که سبب می شود بتوان داستان غریبه در شهر را با معیار های داستان نویسی تطبیق داد. این مقاله به روش تحلیلی و توصیفی نوشته شده است. [1]- Edward Morgan Forster پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نمودهای دادوستد فرهنگی بین ادبیات عرب و ادبیات غرب
        علی صابری
        پیوند ادبی، به عنوان یکی از راه های دادوستد فرهنگی، میان نویسندگان و شاعران عرب و مغرب زمین به شمار می رود، برای این که بدانیم این دو ادبیات از چه زمانی این تبادل فرهنگی را آغاز کردند؟ و در چه زمینه هایی این تبادل صورت گرفت؟ و چه نتایجی به بار آورد؟ لازم است این دادوستد چکیده کامل
        پیوند ادبی، به عنوان یکی از راه های دادوستد فرهنگی، میان نویسندگان و شاعران عرب و مغرب زمین به شمار می رود، برای این که بدانیم این دو ادبیات از چه زمانی این تبادل فرهنگی را آغاز کردند؟ و در چه زمینه هایی این تبادل صورت گرفت؟ و چه نتایجی به بار آورد؟ لازم است این دادوستد دو سویه را در دو مرحله‌ی متفاوت بررسی کرد: نخست مرحله ای که نویسندگان و شاعران مغرب زمین با استقبال از آثار ادبی مشرق زمین چون هزار و یک شب، کلیله و دمنه، مقامه نویسی و ساختار موسیقایی شعرعربی، به تقلید از ادبیات عرب، به عنوان پل ارتباطی بین شرق و غرب پرداختند، و در ادبیات غرب آثاری نو چون دکامرون، هپتامرون و پیکارسک و غیره، آفریدند. و در مرحله ی دوم ادیبان عرب با پیروی از نویسندگان غربی باعث پیدایش انواع ادبی جدیدی در ادبیات عربی چون نمایشنامه نویسی، حماسه سرایی، داستان کوتاه شدند؛ و شعر نو، و مکاتب نوین ادبی، که در ادبیات عربی بی سابقه بود، در میان ادیبان تازی رواج یافت، این پیوند فرهنگی در جهان همیشه باعث رشد و شکوفایی ادبیات ملت های گوناگون شده است، تا جایی که می‌توان ادبیات جهان را نتیجه‌ی یک فرایند دادوستد دائمی میان ملت ها دانست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقد و بررسی عناصر سازندۀ رمان «الذین یحترقون»
        مجید صالح بک زهرا کرم زادگان
        رمان بهترین قالب ادبی برای بیان دیدگاه ها و انتقال و ترویج نامحسوس ایدئولوژی مورد نظر است و در این میان، ادیبان دغدغه مندی چون نجیب کیلانی از این فرصت ادبی بهره جسته و احساس خویش را که درون مایه ای اسلامی و هم راستا با تعالی روح و علو فضائل انسانی دارد، به رشتۀ تحریر در چکیده کامل
        رمان بهترین قالب ادبی برای بیان دیدگاه ها و انتقال و ترویج نامحسوس ایدئولوژی مورد نظر است و در این میان، ادیبان دغدغه مندی چون نجیب کیلانی از این فرصت ادبی بهره جسته و احساس خویش را که درون مایه ای اسلامی و هم راستا با تعالی روح و علو فضائل انسانی دارد، به رشتۀ تحریر درآورده اند. پژوهش حاضر با رویکردی متن گرا و با تکیه بر روش توصیفی – تحلیلی به نقد و بررسی عناصر سازندۀ رمان الذین یحترقون می پردازد. رمان مزبور، رمانی عقیدتی و ناحیه گرا و مشتمل بر حدود 50 هزار کلمه در 30 فصل است که به وصف پزشکی متعهد می پردازد که به جهت تعهد اخلاقی اش، با برخی از همکاران خویش دچار تنش شده، و در این راه سختی های زیادی را تحمل می کند.کیلانی علی رغم کارنامۀ درخشان خود، در این رمان توفیق بسیاری نداشته است. کلی گوئی های پی در پی در ارائۀ شخصیت ها، زمان و مکان با وجود طول مناسب رمان،آن را تا حد یک رمان کوتاه تنزل داده است. عدم تطابق حوادث با یکدیگر، عدم وجود هماهنگی بین زمان های ارائه شده، وجود برخی خطاهای نحوی، استفادۀ مکرر از اصطلاحات و ترکیبات معدود، عدم وجود جاذبۀ کافی برای ایجاد حالت انتظار در خواننده و ... از دیگر عیوب و نواقص این رمان به حساب می آید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی ظرفیّت های فیلم نامه نویسی نفثة المصدور
        محمد علی خزانه دار لو فخری رسولی گروی
        نفثة المصدور از جمله متونی است که به خاطر استفاده از شگردهای ادبی، علاوه بر تاریخی مستند، به متنی خلّاق بدل شده است؛ لذا می تواند یکی از منابع مهم در مبحث اقتباس به شمار آید. این پژوهش در پی آن است که با روش توصیفی ـ تحلیلی و رویکرد میان رشته ای، اثبات کند متونی مانند ن چکیده کامل
        نفثة المصدور از جمله متونی است که به خاطر استفاده از شگردهای ادبی، علاوه بر تاریخی مستند، به متنی خلّاق بدل شده است؛ لذا می تواند یکی از منابع مهم در مبحث اقتباس به شمار آید. این پژوهش در پی آن است که با روش توصیفی ـ تحلیلی و رویکرد میان رشته ای، اثبات کند متونی مانند نفثةالمصدور هم، با وجود داشتن مختصّاتی مانند پریشان بودن نوع جمله بندی آن و تک گو بودن متن، می توانند خاصیّت سینمایی شدنداشته باشند؛ از ویژگی های این کتاب، که می توان آن را امتیازی برای یک فیلمنامة خوب به حساب آورد، همین تک گویی های درونی است که غالباً زیدری آن ها را به صورت تصویری، به مخاطب عرضه داشته و همین امر، امتیازی برای فیلمنامه نویس است که بتواند امور ذهنی را به بهترین وجهی، عینی نماید.گفت و گو هم عنصر مهمی در بحث فیلمنامه است که کتاب حاضر از آن محروم است؛ لذا این عنصر، از مواردی است که نویسندة فیلمنامه باید با تخیّل آفرینشگر خویش و با سرنخ هایی که زیدری از نحوة رفتار شخصیّت ها به دست داده، آن را به شکلی مطلوب تنظیم نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی دغدغه ها و مشکلات زنان در آثار « چراغ ها را من خاموش می کنم» و « عادت می کنیم» زویا پیرزاد
        زهرا عظیمی جمال الدین مرتضوی
        فعالیت زنان کشورمان در عرصه داستان نویسی حرکتی نوپاست. زنان بخوبی توانسته اند دغدغه های اجتماعی، فرهنگی، عاطفی و سیاسی خود را در آثارشان (رمان ها و داستان ها) به نمایش بگذارند. هدف پژوهش حاضر بررسی دغدغه ها و مشکلات زنان از جمله مردسالاری، تنهایی، محصورماندن درخانه، سکو چکیده کامل
        فعالیت زنان کشورمان در عرصه داستان نویسی حرکتی نوپاست. زنان بخوبی توانسته اند دغدغه های اجتماعی، فرهنگی، عاطفی و سیاسی خود را در آثارشان (رمان ها و داستان ها) به نمایش بگذارند. هدف پژوهش حاضر بررسی دغدغه ها و مشکلات زنان از جمله مردسالاری، تنهایی، محصورماندن درخانه، سکوت و سازش، دچار روزمرگی شدن، هویت یابی، محدودیت های ازدواج و علل ایجاد این مسائل در زندگی آن ها در دو رمان چراغ ها را من خاموش می کنم و عادت می-کنیم زویا پیرزاد است و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی است. این پژوهش به این موضوع منتهی شد که زنان آثار پیرزاد در زندگی فردی و اجتماعی خود با مسائل و مشکلات فراوانی مواجه می شوند، برخی حالت منفعلانه در پیش گرفته و با صبر و شکیبایی در برابر مشکلات سرخم می کنند مانند زنانی که در رمانعادت می کنیم آرزو با آن ها آشنا می شود و برخی با اراده و پشتکاری قابل ستایش درصدد رفع و حل این مسائل از زندگی فردی و اجتماعی خود هستند مانند شخصیت آرزو در عادت می کنیم و خانم نوراللهی در چراغ ها را من خاموش می کنم. نتیجه اصلی پژوهش حاضر این است که مسائل فرهنگی اجتماعی و نوع نگرش جامعه سنتی و مردسالار نسبت به زنان، علت عمده بروز مشکلات در زندگی زنان داستان های پیرزاد است. این زنان اغلب موجوداتی ضعیف و وابسته به مردان هستند و گویی باور کرده اند که فقط برای انجام امور درون خانه ساخته شده اند. بطور کلی تنها عکس العمل زنان این داستان ها (به-جز موارد معدودی) در برابر معضلات و موانع زندگی اشان، خاموشی و سکوت است. پژوهش حاضر به این سوال پاسخ می دهد که زویا پیرزاد چگونه توانسته است در این دو اثر، مسائل و مشکلات مربوط به زنان را به نمایش بگذارد و در این مسیر تا چه حد موفق بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - نگاهی جامعه شناختی بر مقامات بدیع الزمان همدانی
        کتایون فلاحی حدیثه متولی
        ویژگی بارز ادبیات داستانی آن است که در ژرفنای خود بازگو کننده ی بسیاری از حقایق و اوضاع و احوال جامعه ایست که در بطن آن شکل گرفته است.لذا با نگاهی جامعه شناختی به این آثار، می توان دورنمایی کلّی از جوامعی که مولد این آثار بوده اند ترسیم نمود.از آن جا که مضمون مقامات همد چکیده کامل
        ویژگی بارز ادبیات داستانی آن است که در ژرفنای خود بازگو کننده ی بسیاری از حقایق و اوضاع و احوال جامعه ایست که در بطن آن شکل گرفته است.لذا با نگاهی جامعه شناختی به این آثار، می توان دورنمایی کلّی از جوامعی که مولد این آثار بوده اند ترسیم نمود.از آن جا که مضمون مقامات همدانی(358ـ398 هجری) ریشه استوار و ژرفی در زندگی عمومی جامعه ی عصر عباسی دارد، در این مقاله بر آنیم تا با نگاهی جامعه شناختی به مقامات، به کنکاش در جامعه آن روزگار بپردازیم و سندی از اوضاع و احوال آن دوره برای تحلیل هر چه بهتر آثار هم عصر بدیع الزمان در اختیار قرار دهیم . پرونده مقاله