• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش تلگرام در شکل‌گیری روابط اجتماعی نوجوانان دبیرستانی منطقه 1 و 18 تهران
        مژده ابراهیمی نسیم مجیدی قهرودی علی جعفری
        هدف پژوهش حاضر نقش و تاثیر تلگرام در روابط اجتماعی نوجوانان دبیرستانی مناطق 1و 18 شهر تهران بود که روش پژوهش آن پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل دختران دبیرستانی دو مدرسه تقوی‌نیا و فرهیختگان منطقه یک و هجده شهر تهران می‌باشد که تعداد آنها 150 نفر و دامنه سنی این نمونه چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر نقش و تاثیر تلگرام در روابط اجتماعی نوجوانان دبیرستانی مناطق 1و 18 شهر تهران بود که روش پژوهش آن پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل دختران دبیرستانی دو مدرسه تقوی‌نیا و فرهیختگان منطقه یک و هجده شهر تهران می‌باشد که تعداد آنها 150 نفر و دامنه سنی این نمونه آماری (بین 13 تا 16 سال) بود که بیشترین گروه سنی به رده سنی 15 سال تعلق داشت و این رده سنی بطور دسترس انتخاب شدند، هم‌چنین ابزارهای گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. در بخش آمار توصیفی فراوانی، شاخص‌های گرایش به مرکز و پراکندگی ویژگی‌های متغیرهای مورد مطالعه در قالب جدول توصیفی ارائه شده بود، سپس به بررسی پیش فرض‌های آزمون‌هاپارامتریک پرداخته شد. لذا به نتایج آزمون کولموگروف، اسمیرنف، شاپیرو و ویلک مبتنی بر نرمال بودن توزیع نمرات نمونه و نتایج آزمون لوین مبتنی بر تساوی واریانس‌ها در مورد متغیر وابسته پرداخته شد. در نهایت برای مقایسه میزان استفاده و شکل‌گیری روابط اجتماعی در تلگرام بین دو گروه نوجوانان منطقه یک و هجده از تحلیل واریانس استفاده شده بود. هم‌چنین روش نمونه‌گیری این پژوهش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای بود و در نهایت نتایج نشان دادکه بین گروه نوجوانان دبیرستانی منطقه یک و هجده در تاثیر تلگرام در روابط اجتماعی آنها تفاوت‌های حائزی وجود دارد و در آخر می‌توان گفت نقش تلگرام در روابط اجتماعی نوجوانان این دو دبیرستان تفاوت بسیاری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی اهمیت و جایگاه رسانه در حفاظت از محیط زیست با رویکرد توسعه پایدار
        لعبت تقوی اوین حبیبی لیلا اسدامرجی
        امروزه تخریب محیط زیست به بحرانی جهانی تبدیل شده که روز به روز بر عمق و دامنه این بحران افزوده می‌شود، به همین دلیل حفاظت از آن به چنان ارزش اخلاقی تبدیل شده است که حمایت کیفری از آن ضروری می‌نماید. از طرفی محیط زیست که به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار در حیات ان چکیده کامل
        امروزه تخریب محیط زیست به بحرانی جهانی تبدیل شده که روز به روز بر عمق و دامنه این بحران افزوده می‌شود، به همین دلیل حفاظت از آن به چنان ارزش اخلاقی تبدیل شده است که حمایت کیفری از آن ضروری می‌نماید. از طرفی محیط زیست که به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار در حیات انسانی نقش موثری را ایفا می‌نماید، به راهی برای دست‌یابی به توسعه زودهنگام براساس دیدگاه‌های سودمحور موجود در جهان سرمایه‌داری تبدیل شده است. لذا حفاظت از محیط زیست به عنوان اثربخش‌ترین ساز و کار جامعه برای مقابله با بزرگترین چالش قرن یعنی توسعه پایدار شناخته شده است. در این میان رسانه نقش بسیار مهمی‌در جامعه‌پذیری و درونی کردن منابع تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی، به خصوص مشارکت ایفا می‌نماید که همین کارکرد رسانه‌ای تواند تاثیر بسیار مهمی‌ بر توسعه پایدار ملی داشته باشد و توجه به این رسالت مهم برای دولت‌مردان، برنامه‌ریزان و عاملان رسانه‌های جمعی ضرورتی انکارناپذیر بوده است. براین اساس بررسی اهمیت و جایگاه رسانه در حفاظت از محیط زیست با رویکرد توسعه پایدار هدف اصلی این پژوهش می‌باشد. برای این منظور در مقاله توصیفی حاضر کتب و دیدگاه‌های صاحب‌نظران، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تعریف جدید از تبلیغات دینی اسلامی
        حسن سبیلان اردستانی
        تبلیغات اسلامی: بهره‌گیری کم و بیش عمدی، نظام‌مند و طراحی شده از نمادها به تأسی از رفتارهای منبع ارتباطی که توسط فنون ارتباطی مناسب با هدف ایجاد، تحکیم و تغییر عقاید، ارزش‌ها و در نهایت رفتار دینی افراد انجام می‌شود. به تأسی از رفتارهای منبع ارتباطی مهم‌ترین رکن و تفاو چکیده کامل
        تبلیغات اسلامی: بهره‌گیری کم و بیش عمدی، نظام‌مند و طراحی شده از نمادها به تأسی از رفتارهای منبع ارتباطی که توسط فنون ارتباطی مناسب با هدف ایجاد، تحکیم و تغییر عقاید، ارزش‌ها و در نهایت رفتار دینی افراد انجام می‌شود. به تأسی از رفتارهای منبع ارتباطی مهم‌ترین رکن و تفاوت تبلیغات اسلامی با دیگر تبلیغات در همسویی و یکسانی عمل مبلغ با محتوای تبلیغ شده است. به عبارت دیگر شاید در تبلیغات‌های دیگر (تجاری و سیاسی) مبلغین با محتوای تبلیغات ارتباطی نداشته باشند و هیچ خللی نیز در تبلیغات آنها ایجاد ننماید اما در تبلیغات اسلامی مخاطبان با توجه به اعمال و رفتار مبلغین در صدد درونی‌سازی پیام‌های تبلیغی بر‌می‌آیند. این مقوله در ادبیات ارتباطی تحت عنوان اعتبار آورده می‌شود. استفاده از فنون ارتباطی به‌جای تلقین و تکنیک‌های روانی؛ وجه ممیز دیگر تبلیغات اسلامی است. علت استفاده از فنون ارتباطی، حوزه و گستره وسیع‌تر آن به نسبت فنون تبلیغات است. در خیلی از مواقع مبلغ اسلامی نیاز به تبلیغ ندارد بلکه با اطلاع‌رسانی و آموزش نیز می‌تواند دانش، عقیده و رفتار دینی مورد نظر را در مخاطبان خود ایجاد نماید و هیچ نیازی به تلقین پیام‌های دینی خود نیز ندارد. مضاف بر این‌که آیات و احادیث نیز تلقین را توصیه نمی‌کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تحلیل ارزشیابی بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد فضای مجازی پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی
        محمد الوندی ندا سلیمانی
        مقاله حاضر با هدف شناسایی رویکرد مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی از نگاه معظم‌له و هم‌چنین شناسایی ضعف‌ها و قوت‌های درونی ما نسبت به فضای مجازی از نگاه ایشان و اولویت‌بندی این مقوله‌ها از نگاه خ چکیده کامل
        مقاله حاضر با هدف شناسایی رویکرد مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی از نگاه معظم‌له و هم‌چنین شناسایی ضعف‌ها و قوت‌های درونی ما نسبت به فضای مجازی از نگاه ایشان و اولویت‌بندی این مقوله‌ها از نگاه خبرگان، تدوین شده است. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوای کمی- تحلیل ارزشیابی- بوده است. جامعه آماری، شامل بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی بوده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد شاخص نگرش مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی، عدد 09/0 بدست آمده است که نشان دهندة نگرش مثبت و ضعیف مقام معظم رهبری نسبت به فضای مجازی است. یعنی هر چند این فضا یک فرصت است اما از بیانات ایشان استنباط می‌شود که تهدیدات فضای مجازی برای جامعه ما بیشتر از فرصت‌هایش می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - چند صفحه نمایشی شدن مصرف رسانه‌ای و استراتژی‌های پیش رو
        امید جهانشاهی وحید آقامحسنی
        در این مقاله توصیفی، کوشیده‌ایم تحولات صنعت رسانه را از منظر تغییری که در مصرف رسانه‌ای و به خصوص مصرف تلویزیونی ایجاد شده است بررسی کنیم. از اینرو، با مرور وضعیت فعلی و در حال ظهور صنعت رسانه و دامن گستری رو به تزاید ابزارهای جدید و رسانه‌های اجتماعی به تاثیر آن بر مصر چکیده کامل
        در این مقاله توصیفی، کوشیده‌ایم تحولات صنعت رسانه را از منظر تغییری که در مصرف رسانه‌ای و به خصوص مصرف تلویزیونی ایجاد شده است بررسی کنیم. از اینرو، با مرور وضعیت فعلی و در حال ظهور صنعت رسانه و دامن گستری رو به تزاید ابزارهای جدید و رسانه‌های اجتماعی به تاثیر آن بر مصرف تلویزیون پرداخته‌ایم. این تاثیر که در شکل چند صفحه نمایشی شدن مصرف رسانه‌ای خود را نشان داده است در کشورهای توسعه یافته کاملاً مشهود است اما روندهای حاکم و جهانی به روشنی حاکی از آن است که این روندی در حال ظهور و برای کشورهای در حال توسعه نیز روندی پیش رو محسوب می‌شود که به تدریج و با بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت و گسترش ابزارهای جدید در میان مردم پر رنگ‌تر می‌شود. از اینرو در این مقاله توصیفی ضمن معرفی پدیده نوظهور چند صفحه نمایشی شدن مصرف رسانه‌ای به توصیف مفهوم اجتماعی شدن مصرف تلویزیون پرداخته‌ایم. در ادامه استراتژی‌های چند سازمان رسانه‌ای در مواجهه با این پدیده نوظهور بررسی می‌شود. به این امید که توصیف وضعیت در حال ظهور مصرف تلویزیونی به نوعی مخاطب پژوهی تازه در کشور کمک کند و مدیران رسانه ملی را نسبت به مواجهه با این پدیده در حال ظهور آگاه سازد. چرا که هدف از محیط پژوهی در صنعت رسانه کمک به تصمیم‌گیران امروز رسانه ملی است تا سازمان را برای روندهای پیش رو آماده سازند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تاثیر قبیله‌های مجازی بر پیامدهای پست مدرن رفتار مصرف‌کننده در رسانه‌های اجتماعی
        بهرام خیری محمد مهدی پویان
        رشد و محبوبیت رسانه‌های اجتماعی در میان افراد سبب ایجاد رویکردهای جدید ارتباطی شده است. از سوی دیگر ادغام مفاهیم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با مفاهیم بازاریابی پست مدرن سبب‌ساز ایجاد فصل مشترکی بین این دو مفهوم شده است. این مقاله با بررسی و هماهنگ‌سازی نظریات ارائه شده چکیده کامل
        رشد و محبوبیت رسانه‌های اجتماعی در میان افراد سبب ایجاد رویکردهای جدید ارتباطی شده است. از سوی دیگر ادغام مفاهیم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با مفاهیم بازاریابی پست مدرن سبب‌ساز ایجاد فصل مشترکی بین این دو مفهوم شده است. این مقاله با بررسی و هماهنگ‌سازی نظریات ارائه شده پیرامون این دو مفهوم درصدد بررسی و پیش‌بینی تاثیرات قبیله‌های مجازی مصرف بر پیامدهای پست مدرن رفتار مصرف‌کننده که مولفه‌های آن عبارتند از پیامدهای وفادارانه، روی سیاه بازاریابی، قدرت مصرف‌کننده، فرا‌واقع‌گرایی و کثرت‌گرایی در رسانه‌های اجتماعی. داده‌های پرسشنامه به دست آمده با استفاده از حجم نمونه 230 نفر از دانشجویان، با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پیش‌بینی می‌کند که در جامعه فوق‌الذکر قبیله‌های مجازی مصرف بر تمامی‌‌متغییرهای پیامد تاثیر معناداری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - موسیقی، رسانه‌ای در حفظ و اشاعه فرهنگ ملی در میان مخاطبان نسل سوم
        محمد رضا حقیقی افسانه مظفری مرتضی بهنام نرگس ریاضتی
        آدمی نمی‌داند که در این فضای پر از موسیقی چه آهنگی را بشنود. همه چیز به سرعت در حال دگرگونی است و دنیای موسیقی نیز از این تحولّات برکنار نمانده است. هرگز در طول تاریخ این قدر آهنگ نمی‌ساختند و آهنگ‌های قدیمی را از فراموش‌خانۀ بیرون نمی‌کشیدند و این‌قدر موسیقی پخش نمی‌کر چکیده کامل
        آدمی نمی‌داند که در این فضای پر از موسیقی چه آهنگی را بشنود. همه چیز به سرعت در حال دگرگونی است و دنیای موسیقی نیز از این تحولّات برکنار نمانده است. هرگز در طول تاریخ این قدر آهنگ نمی‌ساختند و آهنگ‌های قدیمی را از فراموش‌خانۀ بیرون نمی‌کشیدند و این‌قدر موسیقی پخش نمی‌کردند و مردم به موسیقی گوش نمی‌دادند. آن‌ چه در این پژوهش مورد مطالعه قرار می‌گیرد، موسیقی رسانه‌ای در حفظ و اشاعه فرهنگ ملی در میان مخاطبان نسل سوم است و یادآوری آن‌چه این نسل میراث‌دار آن است و ارائه راهکارهایی که بتوان هویت ملی را زنده نگهداشت. پرونده مقاله