نقش تلگرام در شکلگیری روابط اجتماعی نوجوانان دبیرستانی منطقه 1 و 18 تهران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمژده ابراهیمی 1 , نسیم مجیدی قهرودی 2 , علی جعفری 3
1 - کارشناسارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، اردبیل، ایران.
کلید واژه: تلگرام, روابط اجتماعی. نوجوانان دبیرست,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر نقش و تاثیر تلگرام در روابط اجتماعی نوجوانان دبیرستانی مناطق 1و 18 شهر تهران بود که روش پژوهش آن پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل دختران دبیرستانی دو مدرسه تقوینیا و فرهیختگان منطقه یک و هجده شهر تهران میباشد که تعداد آنها 150 نفر و دامنه سنی این نمونه آماری (بین 13 تا 16 سال) بود که بیشترین گروه سنی به رده سنی 15 سال تعلق داشت و این رده سنی بطور دسترس انتخاب شدند، همچنین ابزارهای گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. در بخش آمار توصیفی فراوانی، شاخصهای گرایش به مرکز و پراکندگی ویژگیهای متغیرهای مورد مطالعه در قالب جدول توصیفی ارائه شده بود، سپس به بررسی پیش فرضهای آزمونهاپارامتریک پرداخته شد. لذا به نتایج آزمون کولموگروف، اسمیرنف، شاپیرو و ویلک مبتنی بر نرمال بودن توزیع نمرات نمونه و نتایج آزمون لوین مبتنی بر تساوی واریانسها در مورد متغیر وابسته پرداخته شد. در نهایت برای مقایسه میزان استفاده و شکلگیری روابط اجتماعی در تلگرام بین دو گروه نوجوانان منطقه یک و هجده از تحلیل واریانس استفاده شده بود. همچنین روش نمونهگیری این پژوهش نمونهگیری تصادفی طبقه ای بود و در نهایت نتایج نشان دادکه بین گروه نوجوانان دبیرستانی منطقه یک و هجده در تاثیر تلگرام در روابط اجتماعی آنها تفاوتهای حائزی وجود دارد و در آخر میتوان گفت نقش تلگرام در روابط اجتماعی نوجوانان این دو دبیرستان تفاوت بسیاری وجود دارد.
The aim of the present study the impact of social relationships telegram in zones 1 and 18 high school students in Tehran that the survey methodology. The study population consisted of female students in the School District 1 and 18(Thaghvinia and Farhangian) in Tehran that their number is 150 and the age range of the sample (between 13 and 16 years) had the highest age group to age 15 years belonged to the age group they were selected, as well as the data collection tool. The descriptive statistics of frequency, indicators of central tendency and dispersion characteristics of the studied variables in table format was the description given, then the assumptions of parametric tests were done. Therefore, the results of Kolmogorov-Smirnov, Shapiro and Wilk normality of the distribution of the samples and test results based on equality of variance in the dependent variable was based Levine. Finally, to compare the use and development of social relations between the two groups adolescents telegram 1 and 18 of analysis of variance was used. The sampling of the study stratified random sampling, and the results showed that among high school district one and eighteenth impact of the telegram in the social relations of difference it there and in the end we can say that the telegrams in social relations teens the high difference there are many.