• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - اثربخشی آموزش گروهی والدین با رویکرد خانواده‌درمانی ستیر بر جو عاطفی خانواده
        حدیث رشیدی نژاد مصطفی تبریزی عبدالله شفیع آبادی
          هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی والدین با رویکرد خانواده‌درمانی ستیر بر جو عاطفی خانواده بود. این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعۀ آماری کلیۀ دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی ناحیۀ 2 شهر کرمان در سال تحصیلی 91ـ90 چکیده کامل
          هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی والدین با رویکرد خانواده‌درمانی ستیر بر جو عاطفی خانواده بود. این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعۀ آماری کلیۀ دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی ناحیۀ 2 شهر کرمان در سال تحصیلی 91ـ90 بودند. نمونۀ پژوهش را 30 نفر از دانش‌آموزان تشکیل می‌دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) به‌صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامۀ جو عاطفی خانواده (هیل برن، 1964) بود. ابتدا بر روی هر دو گروه پیش‌آزمون اجرا گردید، سپس والدین گروه آزمایش در 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای آموزش دیدند، ولی گروه گواه هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. پس از اتمام برنامۀ آموزش، پس‌آزمون روی هر دو گروه اجرا شد. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS 19 و روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش گروهی والدین با رویکرد خانواده‌درمانی ستیر بر بهبود جو عاطفی خانواده تأثیر معناداری دارد (001/0 P < ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر تم‌های موسیقی افسردگی‌آور و تهدیدزا بر یادآوری و برآورد فراوانی محرک‌های هیجانی و خنثی در دانشجویان
        محمدیاسین سیفی حسین زارع سارا کلانتری میبدی رضا جوهری فرد
          پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر موسیقی بر فرایندهای پردازش اطلاعات هیجانی و خنثی در دانشجویان و در قالب طرح پس‌آزمون با گروه گواه اجرا گردید. برای این کار ابتدا از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور بروجن،60 دانشجو با شرایط ورودی ویژه انتخاب شدند. برای اطمینان از نداشتن اضط چکیده کامل
          پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر موسیقی بر فرایندهای پردازش اطلاعات هیجانی و خنثی در دانشجویان و در قالب طرح پس‌آزمون با گروه گواه اجرا گردید. برای این کار ابتدا از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور بروجن،60 دانشجو با شرایط ورودی ویژه انتخاب شدند. برای اطمینان از نداشتن اضطراب و افسردگی در شرکت‌کنندگان، آزمون اضطراب کتل (کتل، 1957) و فرم کوتاه افسردگی بک (1967) را تکمیل کردند. شرکت‌کنندگان به‌صورت جایگزینی تصادفی به سه گروه مختلف (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) تقسیم شدند. سپس یکی از گروههای آزمایش در معرض موسیقی با درونمایۀ افسردگی‌آور و گروه آزمایش دیگر در معرض موسیقی با درونمایۀ تهدید و اضطراب قرار گرفتند. در پایان هر سه گروه در قالب یک تکلیف رایانه‌ای (سیفی، 1384)، تکالیف یادآوری آزاد و برآورد فراوانی کلمات هیجانی و خنثی را انجام دادند. یافته‌های پژوهش با نرم‌افزار SPSS 13 و به روش تحلیل اندازه‌گیری‌های مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد تم‌های مختلف موسیقی، متناسب با درونمایۀ خود، به‌طور نسبی موجب ایجاد سوگیری همنوا با خلق در پردازش اطلاعات (05/0= P ) شده‌اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مقایسۀ کارکرد توجه رانندگان حادثه‌ساز و غیرحادثه‌ساز
        گلنوش شهباز بهروز دولتشاهی عباس پورشهباز پروانه محمدخانی
          پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ کارکرد توجه در دو گروه رانندگان حادثه‌ساز و غیرحادثه‌ساز در سال 1390 انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش تمام رانندگان مرد خودروهای سواری در تهران بود. به روش تصادفی ساده 50 رانندۀ حادثه‌ساز که خودرو یا گواهینامۀ آنان ضبط شده بود، انتخاب شدند. در گروه چکیده کامل
          پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ کارکرد توجه در دو گروه رانندگان حادثه‌ساز و غیرحادثه‌ساز در سال 1390 انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش تمام رانندگان مرد خودروهای سواری در تهران بود. به روش تصادفی ساده 50 رانندۀ حادثه‌ساز که خودرو یا گواهینامۀ آنان ضبط شده بود، انتخاب شدند. در گروه گواه نیز 50 رانندۀ مرد که هیچ‌گونه تخلفی تا زمان پژوهش در سوابق آنها درج نشده بود، به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. کارکرد توجه با آزمون عملکرد پیوسته رازولد (1956)، اندازه‌گیری شد. یافته‌های حاصل از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد بین کارکرد توجه رانندگان حادثه‌ساز و غیرحادثه‌ساز تفاوت معناداری وجود دارد. در خطای ارائۀ پاسخ، خطای حذف و زمان واکنش، رانندگان حادثه‌ساز نمرات بالاتری نسبت به رانندگان غیرحادثه‌ساز کسب کردند (01/0 P < ) و در جست‌وجوی صحیح رانندگان غیرحادثه‌ساز نمرۀ بالاتری کسب کردند (01/0 P < ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - پیش‌بینی عضویت نوجوانان و جوانان در گروههای معتاد و غیرمعتاد براساس حمایت اجتماعی ادراک‌شده، سبک‌های دلبستگی، سبک‌های هویتی و صفات شخصیتی
        علی حسینی المدنی یوسف کریمی هادی بهرامی
          هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش حمایت اجتماعی ادراک شده، سبک‌های دلبستگی، سبک‌های هویتی و صفات شخصیتی در تمیز نوجوانان و جوانان معتاد و غیرمعتاد است. در این مطالعۀ علّی ـ مقایسه‌ای جامعۀ آماری همۀ مردان معتاد 15 تا 25 ساله (معتادان به مواد مخدر و مواد محرک) بستری‌شده چکیده کامل
          هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش حمایت اجتماعی ادراک شده، سبک‌های دلبستگی، سبک‌های هویتی و صفات شخصیتی در تمیز نوجوانان و جوانان معتاد و غیرمعتاد است. در این مطالعۀ علّی ـ مقایسه‌ای جامعۀ آماری همۀ مردان معتاد 15 تا 25 ساله (معتادان به مواد مخدر و مواد محرک) بستری‌شده در مرکز بازپروری توسکا متعلق به جمعیت خیریۀ تولد دوباره در منطقۀ افسریه تهران است. همچنین جامعۀ آماری افراد غیرمعتاد نیز مردان 15 تا 25 سالۀ ساکن در منطقۀ افسریه است. برای نمونه‌گیری 60 معتاد و 60 غیرمعتاد به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای سنجش عبارت‌اند از: پرسشنامه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده (زیمت و همکاران، 1988)، سبک‌های دلبستگی بزرگسالان (بشارت، 1379)، سبک‌های هویت برزونسکی ( ISI-6G ، وایت و همکاران، 1998)، و NEO-FFI (کاستا و مک‌کری، 1992). برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل ممیز استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که به کمک متغیرهای گفته‌شده می‌توان عضویت در گروههای معتاد و غیرمعتاد را پیش‌بینی کرد. تابع حاصل به روش همزمان قادر به تبیین 7/61 درصد و در روش گام به گام 60 درصد از واریانس تفاوت در گروههای معتاد و غیرمعتاد بود (001/0 > P ). با مقایسۀ ضرایب استاندارد در روش همزمان و گام به گام، هویت هنجاری، حمایت اجتماعی ادراک‌شده و مسؤولیت‌پذیری به ترتیب بیشترین نقش را در تمایز دو گروه معتاد و غیرمعتاد داشتند. پیش‌بینی عضویت گروهی نشان داد که در روش گام به گام 7/86 درصد از افراد در گروههای معتاد و غیرمعتاد به‌درستی طبقه‌بندی شده‌اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - هنجاریابی و بررسی وی‍ژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامۀ اختلال دلبستگی راندولف
        مهسا موحدابطحی شعله امیری گلیتا امساکی
          هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامۀ اختلال دلبستگی راندولف در شهر اصفهان بود. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. از بین جامعۀ آماری با استفاده از روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 340 نفر از دانش‌آموزان 7 تا 12 سالۀ مدارس اصفهان ، به‌عنوان نمونه انتخاب چکیده کامل
          هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامۀ اختلال دلبستگی راندولف در شهر اصفهان بود. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. از بین جامعۀ آماری با استفاده از روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 340 نفر از دانش‌آموزان 7 تا 12 سالۀ مدارس اصفهان ، به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و والدین آنها به پرسشنامۀ اختلال دلبستگی راندولف پاسخ دادند. براساس داده‌های حاصل نقاط درصدی و جدول راک، بهترین نقطۀ برش برابر با 30 پیشنهاد شد که با نقطۀ 90 درصدی مطابقت دارد. روایی صوری و روایی سازه با استفاده از نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. همچنین به‌منظور بررسی روایی تشخیصی براساس روش تحلیل تمایزات، میزان حساسیت پرسشنامه 100 و ویژگی آن 90 محاسبه شد. با محاسبه آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه مطلوب گزارش شد (83/0). تحلیل عاملی اکتشافی، وجود سه عامل مجزا را در سؤالات پرسشنامه تأیید نمود که با عنوان زورگویی، تکانشگری و رفتارهای ضد اجتماعی نامگذاری شدند. با توجه به نتایج حاصل از روایی و پایایی پرسشنامۀ اختلال دلبستگی راندولف می‌توان گفت این پرسشنامه ابزاری پایا و روا برای بررسی اختلال دلبستگی است و قابلیت استفاده در جامعۀ ایرانی را دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطۀ جوّ آموزشی با ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده در یک کارخانۀ تولیدی خصوصی
        امین برازنده حمید آتش پور محسن گل پرور
        هدف از این پژوهش، تعیین رابطۀ جوّ آموزشی با ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده به‌منظور بررسی اثر پیش‌بینی‌کنندگی جوّ آموزشی بر ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده بود. جامعۀ آماری پژوهش را 450 نفر از کارکنان یک کارخانۀ تولیدی خصوصی واقع در بروجن تشکیل می‌دادند که از میان آنان پ چکیده کامل
        هدف از این پژوهش، تعیین رابطۀ جوّ آموزشی با ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده به‌منظور بررسی اثر پیش‌بینی‌کنندگی جوّ آموزشی بر ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده بود. جامعۀ آماری پژوهش را 450 نفر از کارکنان یک کارخانۀ تولیدی خصوصی واقع در بروجن تشکیل می‌دادند که از میان آنان پرسشنامۀ 203 نفر که به‌صورت تصادفی انتخاب شدند، قابل بررسی بود. ابزارهای گردآوری داده‏ها شامل پرسشنامۀ 15 سؤالی جوّ کلی آموزش (تریسی و توس، 2005) و حوزه‌های رهبری (8 پرسش)، سیاست‌ها و راهبرد‌ها (5 پرسش)، مشتری‌مداری (5 پرسش) و مدیریت منابع و اطلاعات (5 پرسش) از پرسشنامۀ ارزیابی سازمان (آتش‌پور، حسینی و صمصام‌شریعت، 1389) ‌است. داده‏های حاصل از پرسشنامه‏ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به‌گام از طریق نرم‌افزار  SPSS18تحلیل و بررسی شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که ابعاد جوّ آموزشی با ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده (بجز رابطۀ حمایت سازمانی با مشتری‌مداری) رابطۀ مثبت و معنادار دارد (01/0P < ). نتایج تحلیل رگرسیون گام به‌گام نشان داد که ابعاد جوّ آموزشی، پیش‌بینی‌کنندۀ ابعاد عملکرد سازمانی ادراک شده در حوزه‌های رهبری، اهداف و راهبرد‌ها، مشتری‌مداری و مدیریت منابع و اطلاعات ‌است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطۀ بین پرخاشگری، ابراز وجود و افسردگی با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی
        مهرداد حاجی حسنی عبدالله شفیع آبادی فهیمه پیرساقی عمر کیانی پور
          این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ بین پرخاشگری، ابراز وجود و افسردگی با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد . روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری دختران دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در سال 1390 بودند. از میان آنها 150 نفر به روش نمونه‌گیر چکیده کامل
          این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ بین پرخاشگری، ابراز وجود و افسردگی با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد . روش پژوهش همبستگی و جامعۀ آماری دختران دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در سال 1390 بودند. از میان آنها 150 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و با پرسشنامه‌های پرخاشگری اهواز (1379)، پرسشنامۀ ابراز وجود گمبریل و ریجی (1975)، پرسشنامۀ افسردگی بک (1961) و پرسشنامۀ آمادگی به اعتیاد زرگر (1385) مورد آزمون قرار گرفتند. داده‌ها از طریق آمار توصیفی (فراوانی، شاخص‌های مرکزی و محاسبۀ ضریب همبستگی) و آمار استنباطی (رگرسیون چندمتغیره به شیوۀ همزمان) تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که رابطۀ بین متغیرهای پرخاشگری، ابراز وجود و افسردگی با آمادگی به اعتیاد معنادار است (01/0> P ). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که ترکیب خطی پرخاشگری، ابراز وجود و افسردگی توان پیش‌بینی آمادگی به اعتیاد را دارند (01/0> P ) . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطۀ دلبستگی به خدا و تاب‌آوری با معناداری در زندگی دانشجویان
        عادل زاهدبابلان حسن رضایی جمالویی رعنا سبحانی حرفتی
          هدف از این مطالعه تعیین رابطۀ دلبستگی به خدا و تاب‌آوری با معناداری زندگی در دانشجویان بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی (اردبیل) در سال تحصیلی 89 ـ 1388 بودند. نمونه شامل 200 دانشجو بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چکیده کامل
          هدف از این مطالعه تعیین رابطۀ دلبستگی به خدا و تاب‌آوری با معناداری زندگی در دانشجویان بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشجویان مقطع تحصیلی کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی (اردبیل) در سال تحصیلی 89 ـ 1388 بودند. نمونه شامل 200 دانشجو بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای از میان دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های دلبستگی به خدا اثر بک و مک‌دونالد (2006)، مقیاس تاب‌آوری اثر کونرـ دیویسون (2003) و مقیاس معناداری زندگی اثر باتیستا و آلموند (1973) جمع‌آوری شد. داده‌های پژوهش با روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که دلبستگی به خدا با معنا دا ری زندگی (48/0) و تاب‌آوری (40/0) و معناداری زندگی با تاب‌آوری (39/0) همبستگی مثبت معناداری دارد ( 01/0 P < ). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که 25 درصد از واریانس معناداری زندگی، 37 درصد از واریانس مؤلفۀ چارچوب و 15 درصد از واریانس مؤلفۀ رضایت را متغیرهای دلبستگی به خدا و تاب‌آوری تبیین می‌کند (01/0 P < ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - تبیین سهم باورهای فراشناختی در پیش‌بینی علایم افسردگی، اضطراب و استرس در پرستاران
        سپیده پورنامداریان بهروز بیرشک علی اصغر اصغرنژاد فرید
          پژوهش با هدف تبیین سهم باورهای فراشناختی در پیش‌بینی علایم افسردگی، اضطراب و استرس انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری همۀ پرستاران شاغل در بیمارستان بعثت شهر همدان بودند که از بین آنها 120 پرستار به شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند . ابزارهای سنجش شامل فرم چکیده کامل
          پژوهش با هدف تبیین سهم باورهای فراشناختی در پیش‌بینی علایم افسردگی، اضطراب و استرس انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعۀ آماری همۀ پرستاران شاغل در بیمارستان بعثت شهر همدان بودند که از بین آنها 120 پرستار به شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند . ابزارهای سنجش شامل فرم کوتاه پرسشنامۀ باورهای فراشناختی (MCQ-30) (ولز و کارترایت ـ هاتن، 2004) و فرم کوتاه پرسشنامۀ افسردگی، اضطراب و تنش (DASS-21) (آنتونی و همکاران، 1998 ) بود. به‌منظور پیش‌بینی سهم باورهای فراشناختی داده‌ها با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیره به روش گام به گام و با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد از میان زیرمقیاس‌های باورهای فراشناختی، متغیر کنترل‌ناپذیری بیشترین سهم را در پیش‌بینی علایم افسردگی دارد و بعد از آن متغیرهای نیاز به مهار افکار و متغیر اطمینان‌‌شناختی بیشترین پیش‌کننده برای علایم افسردگی هستند (01/0 P < ). یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که باورهای فراشناختی، به‌خصوص باورهای منفی مرتبط با کنترل‌ناپذیری و نیاز به مهار افکار بهترین پیش‌بینی‌کننده برای افسردگی، اضطراب و استرس هستند. این یافته‌ها از مدل فراشناختی افسردگی و اضطراب و نقش آن در کاهش علایم افسردگی، اضطراب و استرس، حمایت می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - رابطۀ تاب‌آوری با پنج عامل بزرگ شخصیت
        رقیه شفیع زاده
          این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ تاب‌آوری با پنج عامل بزرگ شخصیت اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ ساکنان شهرستان مبارکۀ استان اصفهان در سال 1390 بودند که به طریق نمونه‌گیری در دسترس 57 مرد و 48 زن انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ تاب‌آوری کانر و چکیده کامل
          این پژوهش با هدف تعیین رابطۀ تاب‌آوری با پنج عامل بزرگ شخصیت اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری همۀ ساکنان شهرستان مبارکۀ استان اصفهان در سال 1390 بودند که به طریق نمونه‌گیری در دسترس 57 مرد و 48 زن انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامۀ تاب‌آوری کانر و دیویدسون ( CD-RISC ، 2003) و پرسشنامۀ پنج عاملی شخصیت نئو (کاستا و مک‌کری، 1990) بود. داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (شیوۀ همزمان) تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد تاب‌آوری با روان‌رنجورخویی رابطۀ منفی قوی (01/0> P ) و با برون‌گرایی و وجدان‌گرایی رابطۀ مثبت (01/0> P ) دارد و بین تاب‌آوری با گشودگی و توافق رابطۀ معناداری وجود ندارد. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که فقط روان‌رنجورخویی پیش‌بینی‌کنندۀ معنادار تاب‌آوری در این گروه بوده است (001/0> P ). پرونده مقاله