هدف پژوهش حاضر، رواسازی و پایاسازی برگردان فارسی پرسشنامة منطقی- تجربی بود. در این پژوهش، 560 دانشجوی مرد و زن دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه سما واحد رودهن سال تحصیلی 95-1394 به روش خوشهایچندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامة منطقی- تجربی را تکمیل نمودند. برای برر چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، رواسازی و پایاسازی برگردان فارسی پرسشنامة منطقی- تجربی بود. در این پژوهش، 560 دانشجوی مرد و زن دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه سما واحد رودهن سال تحصیلی 95-1394 به روش خوشهایچندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامة منطقی- تجربی را تکمیل نمودند. برای بررسی روایی ملاکی پرسشنامة منطقی- تجربی از دو پرسشنامة پنج عامل بزرگ شخصیت و پرسشنامة راهبردهای مقابله با استرس استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس استفاده شد و از پرسشنامة منطقی- تجربی، سه مؤلفة درگیریمنطقی، تواناییتجربی، تواناییمنطقی استخراج گردید. پایایی به روش همسانی درونی برای برای سه مؤلفة درگیریمنطقی، تواناییتجربی، تواناییمنطقی به ترتیب 0.719، 0.707، و 0.663 به دست آمد. با توجه به یافته ها، پرسشنامة منطقی- تجربی برای سنجش میزان کاربست سبک تفکر منطقی- تحلیلی و تجری- شهودی افراد، در بین دانشجویان ایرانی دارای روایی و پایایی لازم تشخیصداده شد. همچنین، همبستگی نمره کل این پرسشنامه با پرسشنامة پنج عامل بزرگ شخصیت، و پرسشنامة راهبردهای مقابله با استرس نشان داد که مؤلفة درگیری منطقی با عامل روانرنجورخویی و سبک مقابلهای هیجان مدار رابطة منفی و با گشودگی، وظیفه شناسی، توافقپذیری، برونگرایی و سبک مقابلهای مسئلهمدار رابطة مثبت داشت. مؤلفة تواناییمنطقی با روانرنجورخویی، و سبک مقابلهای هیجانمدار رابطة منفی داشت و با گشودگی، وظیفهشناسی، توافقپذیری، و سبک مقابلهای مسئلهمدار رابطة مثبت داشت و با برونگرایی رابطهای نداشت. مؤلفة تواناییتجربی با هیچیک از صفات بزرگ شخصیت، و سبکهای مقابلهای رابطهای نشان نداد. این سه مؤلفه با سبک مقابلهای هیجانمدار رابطهای نداشتند. مؤلفة تواناییمنطقی با تواناییتجربی هیچ رابطهای نداشت ولی با درگیریمنطقی رابطة مثبت داشت. مؤلفة تواناییتجربی نیز با درگیریمنطقی رابطة معناداری نداشت و این، به معنی استقلال این دو سبک تفکر از همدیگر است..
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی سیاهه رفتاری کودکان آیبرگ و رابطه آن با نشانه مرضی کودکان csi4 در کودکان 6 تا 12 سال شهر تهران که در سال 96-97 در مدارس این شهر مشغول به تحصیل بودند بر روی حجم نمونه 384 نفر ،شامل 183 نفر دختر و 201 نفر پسر اجرا شد . قبل ا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی سیاهه رفتاری کودکان آیبرگ و رابطه آن با نشانه مرضی کودکان csi4 در کودکان 6 تا 12 سال شهر تهران که در سال 96-97 در مدارس این شهر مشغول به تحصیل بودند بر روی حجم نمونه 384 نفر ،شامل 183 نفر دختر و 201 نفر پسر اجرا شد . قبل از اجرای تحلیل عاملی کفایت نمونه برداری با استفاده از اندازه KMOو نیز فرض صفر مبتنی بر درست بودن ماتریس همسانی در جامعه به وسیله آزمون کرویت بارتلت ,به اثبات رسید اجرای تحلیل عاملی توجیه پذیر است . برای پاسخ به این سوال که آیا ابزار مورد پژوهش از اعتبار کافی برخوردار است ،از روش آلفای کرونباخ استفاده شد ؛ضریب اعتبار آزمون برابر با 0.97 بدست آمد که نشان می دهد آزمون از اعتبار خوبی برخوردار است . بررسی روایی سازه از طریق تحلیل مولفه های اصلی صورت گرفت که 6 عامل استخراج شد که به روی هم 68.65 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند. 6 عامل استخراج شده در نهایت نرم یابی درصدی برای پرسشنامه تهیه شد و برای بررسی روایی از همبستگی پیرسون csi4 استفاده شداست که نشان داد بین خرده مقیاس های سیاهه رفتاری کودکان آیبرگ و csi4 رابطه وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط همبستگی و ترسیم مدل میانجی گری باورهای هیجانی و تنظیم هیجانی، بین صفات تاریک و گرایشات شخصیتی دیگرآزار بود. به این منظور، از بین جامعه آماری دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا تعداد 439 نفر بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. سپس چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط همبستگی و ترسیم مدل میانجی گری باورهای هیجانی و تنظیم هیجانی، بین صفات تاریک و گرایشات شخصیتی دیگرآزار بود. به این منظور، از بین جامعه آماری دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا تعداد 439 نفر بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. سپس پرسش نامه صفات سه گانه تاریک، باورهای هیجانی و تنظیم هیجانی و گرایشات شخصیتی دیگرآزار بین شرکت کنندگان پژوهش توزیع شد تا پاسخ دهند. داده های جمع آوری شده به منظور بررسی اهداف پژوهش، با استفاده از شاخص های توصیفی، همبستگی، تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت معناداری بین باورهای هیجانی منفی با گرایشات شخصیتی دیگرآزار و همچنین همبستگی مثبت میان صفت ماکیاولیسم و شخصیت دیگرآزار وجود دارد (05/0P<). اما رابطه بین صفت جامعه ستیزی با مولفه های شخصیت دیگرآزار معنادار نبود (05/0P>). همچنین الگوی مدل یابی تحلیل مسیر نشان دهنده نقش میانجی گری باور هیجانی از دست دادن کنترل در ارتباط بین ماکیاولیسم با صفت دیگرآزار بود. نتایج از این فرضیه حمایت کرد که صفات تاریک موجب گرایشات شخصیتی نابهنجار می شود و باورهای هیجانی منفی می تواند نقش میانجی در این رابطه داشته باشد
پرونده مقاله
پژوهش حاضر بهمنظور ساخت، استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامۀ باجگیری عاطفی در روابط عاشقانه صورت گرفته است. جامعۀ آماری مورد مطالعه شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاههای شهر تهران است که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودهاند.از میان جامعۀ آماری یادشده 400 نفر بر اسا چکیده کامل
پژوهش حاضر بهمنظور ساخت، استانداردسازی و هنجاریابی پرسشنامۀ باجگیری عاطفی در روابط عاشقانه صورت گرفته است. جامعۀ آماری مورد مطالعه شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاههای شهر تهران است که در سال تحصیلی 95-96 مشغول به تحصیل بودهاند.از میان جامعۀ آماری یادشده 400 نفر بر اساس نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. بدین صورت که ابتدا از بین کلیۀ دانشگاههای شهر تهران، دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 34 بهصورت تصادفی انتخاب و در این میان کلیۀ دانشجویان 10 کلاس بهصورت تصادفی انتخاب شدند و سپس مورد نمونهگیری قرار گرفتند. افراد گروه نمونه با استفاده از ابزارهای پژوهش، مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ محققساختۀ باجگیری عاطفی و پرسشنامههای نشانگان عشق و ضربۀ عشق است. داده های پژوهش بر اساس روش لوپ، تحلیل عاملی تأییدی، شواهد همگرا و بازآزمایی تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس تحلیلهای آماری، فرضیۀ پژوهشگر مبنی بر سه عاملی بودن پرسشنامه باجگیری عاطفی شامل احساس ترس، احساس تعهد و احساس گناه تأیید میشود
پرونده مقاله
این تحقیق با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه عادت های مطالعه در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شده است، روش تحقیق از توصیفی – اکتشافی بوده و جامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 8 شهر تهران بوده است که 500 نفر با روش نمونه چکیده کامل
این تحقیق با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه عادت های مطالعه در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شده است، روش تحقیق از توصیفی – اکتشافی بوده و جامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 8 شهر تهران بوده است که 500 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه عادت های مطالعه پالسانی و شارما(PSSHI) استفاده شده است. برای بررسی سوالات تحقیق از روایی سازه ای، ضریب آلفای کرونباخ، عامل یابی محورهای اصلی (PAF) با چرخش واریماکس، تحلیل عاملی تاییدی و نمرات استاندارد T استفاده شد. مقدار شاخص KMO برابر با 816/0 بدست آمد و کفایت نمونه برداری را تایید کردکه نشان می دهد برای تحلیل عاملی مفیدوقابل قبول می باشد. نتایج تحقیق نشان داد پرسشنامه عادت های مطالعه دارای 8 عامل می باشد که این هشت عامل مجموعاً 037/64 درصد از واریانس کل عادت های مطالعه دانش آموزان را تبیین میکند به این صورت که عامل اول 885/9 درصد، عامل دوم 188/9 درصد، عامل سوم 602/8 درصد، عامل چهارم 787/7 درصد، عامل پنجم 609/7 درصد، عامل ششم 390/7 درصد،، عامل هفتم 042/7 درصد و عامل هشتم 534/6 درصد از واریانس کل را تبیین می کنند. براساس نتایج حاصل از تحقیق روایی سازه ای پرسشنامه عادتهای مطالعه در بین دانش آموزان دختر مناسب و قابل قبول می باشد. ضریب اعتبار کل مقیاس PSSHI 768/0 و برای عامل اول تا هشتم به ترتیب 779/0، 771/0، 828/0، 828، 953/0، 907/0، 773/0، 738/ و 768/0 بدست آمد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که متغیرهای در نظر گرفته شده برای هر مولفه دارای بارعاملی مناسب (بالاتر از 40/0) بوده است. همچنین مقیاس PSSHI دارای یک نرم مناسب می باشد براساس نمره t با میانگین 50 و انحراف معیار 10 می باشد. بنابراین می توان گفت مقیاس PSSHI دارای یک ساختار عاملی مناسب با در نظر گرفتن 8 عامل و همچنینی دارای روایی، پایایی و نمره هنجار قابل قبول در بین دانش اموزان دختر مقطه متوسطه می باشد.
پرونده مقاله
تنوع فرهنگی از جمله مسائل عمده ای است که مدیران حاضر با آن مواجه هستند. از این رو هدف پژوهش حاضر اعتباریابی پرسشنامه هوش فرهنگی در جامعه ورزشی بود. این مطالعه به صورت توصیفی در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 269 نف چکیده کامل
تنوع فرهنگی از جمله مسائل عمده ای است که مدیران حاضر با آن مواجه هستند. از این رو هدف پژوهش حاضر اعتباریابی پرسشنامه هوش فرهنگی در جامعه ورزشی بود. این مطالعه به صورت توصیفی در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 269 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ (2007) بود که ده نفر از متخصصان مدیریت ورزشی روایی صوری و محتوایی پرسشنامه را تأئید نمودند. از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأئیدی برای اعتباریابی پرسشنامه استفاده شد که نتیجه آزمون KMO برابر با 919/0 به دست آمد و آزمون کرویت بارتلت نیز از نظر آماری معنی دار بود(0001>P، 248/2295= Chi-square). در نهایت تحلیل عاملی مرحله دوم نیز نتایج تحلیل عاملی اکتشافی را مورد تأئید قرار داد. ابزار اندازه گیری مورد استفاده با 18 گویه در مقیاس 5 ارزشی لیکرت از اعتبار و پایایی لازم در جامعه ورزشی برخوردار است. این پرسشنامه ابزار مناسبی برای اندازه گیری چهار بُعد هوش فرهنگی که شامل هوش فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفالری در بین کارکنان ورزشی می باشد
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس اقدام برای رشد فردی بر اساس دو نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سؤال- پاسخ بود. بدین منظور 350 نفر از دانشجویان دانشگاههای تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس اقدام برای رشد فردی و پرسشنامههای اضطر چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس اقدام برای رشد فردی بر اساس دو نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سؤال- پاسخ بود. بدین منظور 350 نفر از دانشجویان دانشگاههای تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس اقدام برای رشد فردی و پرسشنامههای اضطراب، عزتنفس، افسردگی و انگیزش پیشرفت پاسخ دادند. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، همبستگی پیرسون و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اجرا شد. همچنین از مدل پاسخ مدرج سیمجیما برای برازندگی دادهها و تحلیل استفاده شد. تحلیلهای آماری با نرمافزارهای SPSSV22، LISRELV8.80و Multilog و RV3.2.2انجام شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد این مقیاس از یک عامل تشکیل شده و از شاخصهای برازش مناسبی برخوردار است. همچنین بین اقدام برای رشد فردی با اضطراب (21/0-)، عزتنفس (23/0)، افسردگی (25/0-) و انگیزش پیشرفت (16/0) رابطه معنیداری در سطح 01/0p≤ بدست آمد. اما اقدام برای رشد فردی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری نداشت. اعتبار مقیاس اقدام برای رشد فردی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 835/0 بدست آمد. دادههای پاسخ سوالها با مدل سیمجیما برازندگی مناسبی داشت و تابع آگاهی آزمون در دامنه 8/1- تا 8/1+ پیوستار ویژگی قرار داشت. مقیاس اقدام برای رشد فردی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی در جامعه دانشجویان ایرانی داشته و پژوهشگران میتوانند از این ابزار در دستاوردهای علمی خود استفاده نمایند
پرونده مقاله
زمینه و اهداف: خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به وزن و پریشانی روان شناختی از جمله عواملی هستند که در تعیین راهبردهای تنظیم هیجان در جراحی های چاقی نقش های مهمی ایفا می کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی گر تنظیم هیجان در رابطه بین خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به وزن، پریش چکیده کامل
زمینه و اهداف: خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به وزن و پریشانی روان شناختی از جمله عواملی هستند که در تعیین راهبردهای تنظیم هیجان در جراحی های چاقی نقش های مهمی ایفا می کنند. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی گر تنظیم هیجان در رابطه بین خودکارآمدی سبک زندگی مربوط به وزن، پریشانی روان شناختی با کاهش وزن افراد چاق جراحی شده به روش اسلیو گاستروکتومی بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل تمام افراد چاقی بود که در کلینیک پژوهشکده غدد و متابولیسم مورد عمل جراحی لاپاراسکوپی اسلیو گاسترکتومی قرار گرفته بودند و از میان آن ها 200 نفر به روش نمونه برداری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل شاخص توده بدنی؛ پرسشنامه سبک زندگی مبتنی بر خودکارآمدی؛ فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس و پرسشنامه تنظیم هیجان بود. داده های پژوهش حاضر با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داداثر کل خودکارآمدی بر کاهش وزن (01/0>P، 247/0=β) و اثر غیر مستقیم از طریق تنظیم هیجان (01/0>P، 088/0=β) معنادار بود. اثر کل پریشانی روان شناختی بر کاهش وزن (05/0>P، 254/0-=β) و اثر غیر مستقیم پریشانی روان شناختی از طریق تنظیم هیجان (01/0>P، 010/0-= β) معنادار بود.
بحث: چنین به نظر می رسد که خودکارآمدی با تحت تأثیر قرار دادن فرد و ارتقای تنظیم هیجانی کارامد پریشانی روان شناختی او را کاهش داده و منجر به کاهش وزن فرد می شود
پرونده مقاله