پیش بینی های کاملا دقیق و با خطای صفر، صرف نظر از حوزه و موضوع مورد نظر، بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن است به ویژه آنکه فرایند پیش بینی، در محیط کاملا پیچیده و در ابر غلیظی از عدم قطعیت ها و بازیگران و پیشران های متعدد و موثر بر محیط انجام شده و داده ها و اطلاعات مورد ا چکیده کامل
پیش بینی های کاملا دقیق و با خطای صفر، صرف نظر از حوزه و موضوع مورد نظر، بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن است به ویژه آنکه فرایند پیش بینی، در محیط کاملا پیچیده و در ابر غلیظی از عدم قطعیت ها و بازیگران و پیشران های متعدد و موثر بر محیط انجام شده و داده ها و اطلاعات مورد استفاده در پیش بینی نیز دارای خصوصیات مبهم و خاکستری باشد. مدارک و شواهد تایید می کند که محیط اقتصاد ایران به شدت غیر خطی و پیچیده بوده و همه ویژگی های یک محیط خاکستری، مبهم و غیر فازی را دارد و با توجه به راهبردی بودن پیش بینی و اطلاع دقیق از روند آینده تورم و رشد اقتصادی کشور، عدم موفقیت در این زمینه سایر تصمیم گیری های کلان و مهم اقتصادی را متاثر می سازد. همچنین بررسی ها موید این نکته است که برخی موسسه های بین المللی، پیش بینی های به مراتب دقیق تری از متغیرهای کلان اقتصادی ج. ا. ایران دارند. در تحقیق حاضر که به روش کمًی انجام شده است، تلاش میشود با استفاده ازداده های واقعی و با کمک روش اسنادی و تحلیل ثانویه، پیش بینی های چهار موسسه بین المللی بیزینس مانیتور، اکونومی واچ، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در قلمرو زمانی بیست سال(1371-1392) تحلیل و با استفاده از روش گری مارکف و ترکیب روش ها، نسبت به معرفی و ارائه مدل و الگوی مناسبی که بر اساس تحلیل های آماری، ثابت می شود که انحراف و خطای پیش بینی به مراتب کمتری نسبت به پیش بینی های مجزای تک تک موسسه های مذکور دارد اقدام شده و در پایان نیز این الگوی بومی و قابل اعتماد، برای استفاده کاربردی و عملیاتی در پیش بینی دقیق تر متغیر های کلان اقتصاد کشور ( نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم ایران)، به دو موسسه و نهاد داخلی (مرکز امار ایران و بانک مرکزی ج. ا. ایران) پیشنهاد شود.
پرونده مقاله
هدف: تحقیق حاضر بررسی رابطه بین انضباط اداری و اخلاق حرفهای با سلامت سازمانی کارکنان دانشگاههای پیام نور استان البرز بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع همبستگی بود.
روش: جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه کارکنان ت چکیده کامل
هدف: تحقیق حاضر بررسی رابطه بین انضباط اداری و اخلاق حرفهای با سلامت سازمانی کارکنان دانشگاههای پیام نور استان البرز بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع همبستگی بود.
روش: جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه کارکنان تمام وقت دانشگاه پیام نور استان البرز میباشدکهتعداد این کارکنان260 نفر بود.حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 152 نفر انتخاب و با توجه به افت احتمالی نمونهها، 230 پرسشنامه توزیع گردید که در نهایت 203 پرسشنامه به محقق عودت داده شدو از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از اجرای آزمون t در سطح اطمینان 95% نشان داد،وضعیتمتغیر انضباط اداری ومتغیر سلامت سازمانی در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد. در ضمن نتایج حاصل از اجرای آزمون همبستگی پیرسون در سطح اطمینان 99% نشان داد بین متغیرهای انضباط اداری و سلامت سازمانی و اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی کارکنان نمونه مورد پژوهش رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد، ضریب بتا مربوط به متغیرهای انضباط اداری و اخلاق حرفهای مثبت بوده.که در این میان میزان بتای محاسبه شده برای انضباط اداری برابر با 410/0 و اخلاق حرفهای برابر با 189/0 میباشد. در نهایت معادله رگرسیونی کلی محاسبه شده در این پژوهش به شرح زیر میباشد:
پرونده مقاله
تحقیق در عملیات یا مدلهای تصمیم گیری از بدو پیدایش تاکنون با تحولات مختلف و متعددی مواجه شده است. بررسی آیندهی تحقیق در عملیات و ضرورت برنامهریزی برای آن در ادبیات کمتر مورد توجه قرار گرفته است. فعالیتهای پراکنده صورت گرفته هم فاقد روشمندی لازم میباشند. تحقیق حاضر چکیده کامل
تحقیق در عملیات یا مدلهای تصمیم گیری از بدو پیدایش تاکنون با تحولات مختلف و متعددی مواجه شده است. بررسی آیندهی تحقیق در عملیات و ضرورت برنامهریزی برای آن در ادبیات کمتر مورد توجه قرار گرفته است. فعالیتهای پراکنده صورت گرفته هم فاقد روشمندی لازم میباشند. تحقیق حاضر قصد دارد تا با بکارگیری رویکرد عدم قطعیت بحرانی به تدوین سناریوهای اکتشافی این دانش بپردازد. برای تدوین سناریوهای باورپذیر دانش تحقیق در عملیات، نظرات خبرگان داخلی و خارجی این رشته با رویکرد دلفی و از طریق پرسشنامههای عدم قطعیت جمعآوری گردید. پس از استخراج مهمترین عدم قطعیتها، سناریوهای باورپذیر تحقیق در عملیات به کمک خبرگان از طریق کارگاههای هماندیشی نگاشته شد. این سناریوها عبارتند از: منظومه شمسی، چشم اسفندیار، ساتراپهای رقیب، و سیمرغ افسانهای. البته تصور یک آینده واحد برای تمامی محافل دانشگاهی انتظاری دور از واقعیت است، و با توجه به شرایط هر یک از این آیندهها و یا ترکیبی از آنها قابل تصور میباشند.
پرونده مقاله
مدتی است شهرداری های ایران برای بازآفرینی نظام اداری و فرآیندهای کسب و کار خود، راهبرد واگذاری در حوزة فرآیندهای صدور مجوز های ساختمانی را در پیش گرفته اند. لیکن بسیاری از مدیران و سیاست گذاران ذی ربط برای تصمیم گیری در خصوص راهکار صحیح و اصولیِ واگذاری آن حوزه از فعالی چکیده کامل
مدتی است شهرداری های ایران برای بازآفرینی نظام اداری و فرآیندهای کسب و کار خود، راهبرد واگذاری در حوزة فرآیندهای صدور مجوز های ساختمانی را در پیش گرفته اند. لیکن بسیاری از مدیران و سیاست گذاران ذی ربط برای تصمیم گیری در خصوص راهکار صحیح و اصولیِ واگذاری آن حوزه از فعالیت ها و دست یابی به آینده ای مطلوب، در سایه ابهامات و تردیدها هستند. امروزه فعالیت های آینده نگاری به عنوان روشی مناسب برای مقابله با پیچیدگی و عدم اطمینان در تصمیم گیری ها، مورد توجه قرار گرفته است؛ از این رو پژوهش حاضر متناسب با فرآیند آینده نگاری و با مشارکت گروهی از صاحب نظران و خِبرگان به شناسایی و بررسی راهکارهای بدیل برای واگذاری فرآیندهای صدور مجوزهای ساختمانی پرداخته تا بتواند راهکار برتر را مشخص نماید. بدین منظور با استفاده از روش تحلیل چند معیارة مبتنی بر کارت امتیازی متوازن، عملکرد آتی شهرداری ها در صورت به کارگیری هریک از آن راهکار ها بررسی شد. یافته ها مبنی بر این است که شهرداری ها در صورت بهره گیری از مدل توسعه یافتة هوشمندسازی و واگذاری فرآیندهای صدور مجوزهای ساختمانی با سیماک(سامانه یکپارچه مدیریت املاک) به عنوان راهکار برتر، مسیر لازم جهت نوسازی و تحول در مدیریت و نظام اداری و شکل گیری آینده ای مطلوب برای آن حوزه از فعالیت ها را طی خواهند نمود.
پرونده مقاله
زمینه: بازار محوری صادرات به عنوان راهبرد موفقیت سازمان های بین المللی شناخته میشود، زیرا کنترل کننده رفتار استراتژیک سازمانها و کلید دستیابی به مزایای رقابتی در بازارهای خارجی است. هدف از بازار محوری صادرات جمعآوری اطلاعات درباره نیازهای مشتریان فعلی و آینده و نهادین چکیده کامل
زمینه: بازار محوری صادرات به عنوان راهبرد موفقیت سازمان های بین المللی شناخته میشود، زیرا کنترل کننده رفتار استراتژیک سازمانها و کلید دستیابی به مزایای رقابتی در بازارهای خارجی است. هدف از بازار محوری صادرات جمعآوری اطلاعات درباره نیازهای مشتریان فعلی و آینده و نهادینه کردن این اطلاعات در میان بخشهای سازمان در جهت افزایش عملکرد صادرات می باشد.
هدف: این پژوهش به بررسی بازار محوری صادرات به عنوان راهبرد موفقیت سازمان های بین المللی و با تمرکز بر رویکرد روابط درون سازمانی صورت گرفته است. زیرا بسیاری از دانشمندان روابط درون سازمانی را یک عامل مهم در جهت تاثیرگذاری بر بازار محوری صادرات و در نتیجه بهبود عملکرد سازمانی در نظر می گیرند.
روشها: پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و شیوه گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعه پژوهش کلیه متخصصان بخش صادرات شرکت های صادرکننده ماکارونی در ایران به تعداد140 نفر و نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران 103 نفر محاسبه شد. بررسی و تحلیل داده های پرسشنامه پژوهش نیز با استفاده از فنون تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SmartPLS2 انجام شد.
یافته ها: این بررسی تأیید می کند، روابط درون سازمانی با بازار محوری صادرات و عملکرد صادرات رابطه معنی دار و مثبت دارد.
نتیجهگیری: روابط درون سازمانی به عنوان نیرو محرکه برای رفتار بازار محور در سازمان محسوب میشود و می تواند شرکت ها را قادر سازد که حداکثر نقاط قوت خود را به کار گیرند تا با ایده جدید و عملکرد بهتر ظاهر شوند.
پرونده مقاله
آینده از طریق زبان کشف و خلق میشود و مسألهی اصطلاح‎شناسی و داشتن مفاهیم و واژگان مناسب چالشی همیشگی برای حوزهی آیندهشناسی بوده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی آشفتگی واژهشناختی و مفهومی در حوزهی آیندهشناسی است. این پژوهش از نوع توصیفی است و با استفاده از اطلاعات چکیده کامل
آینده از طریق زبان کشف و خلق میشود و مسألهی اصطلاح‎شناسی و داشتن مفاهیم و واژگان مناسب چالشی همیشگی برای حوزهی آیندهشناسی بوده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی آشفتگی واژهشناختی و مفهومی در حوزهی آیندهشناسی است. این پژوهش از نوع توصیفی است و با استفاده از اطلاعات کتابخانهای و روش تحلیلی- انتقادی انجام شده است. یکی از ابعاد مطالعاتی آیندهشناسی ضرورت توجه به اصطلاحشناسی این حوزه است. در این مطالعه تأثیر خاستگاههای جغرافیایی و فرهنگی مختلف بر روند تاریخی شکلگیری واژگان حوزهی آیندهشناسی بررسی شده است. همچنین با تحلیل متون حوزهی آیندهشناسی شباهتها و تفاوتهای، روابط اعم و اخص، و قلمروی فعالیت آیندهپژوهی و آیندهنگاری نیز ارائه شده است. در انتها پژوهشگران اصطلاح آیندهشناسی را برای نامیدن این حوزهی علم پیشنهاد کردند. مطالعهی حاضر تلاش کرد با بهرهگیری از فلسفهی زبانشناسی به تحلیل تعاریف ارائه شده در این حوزه بپردازد. همچنین تعاریف را در طیفی از ویژگیهای جبرگرایانه، قطعیت، و انفعالی؛ احتمالی، واکنشی، و تقاضایی؛ اختیاری، چشماندازی، و کنشگرایانه مورد تحلیل قرار دهد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین تابآوری سازمانی با رقابتپذیری و مزیت رقابتی پایدار در شرکت سیمان بجنورد، انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان مشغول به خدمت در شرکت سیمان بجنورد 600 نفر بود که با فرمول نمونه گیری کوکران و به چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین تابآوری سازمانی با رقابتپذیری و مزیت رقابتی پایدار در شرکت سیمان بجنورد، انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان مشغول به خدمت در شرکت سیمان بجنورد 600 نفر بود که با فرمول نمونه گیری کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد تابآوری سازمانی برگرفته از مدل مک مانوس(2008)، پرسشنامهی محقق ساختهی بررسی نیروهای پنجگانه رقابت پورتر در سازمان و پرسشنامه مزیت رقابتی پایدار هیل و جونز(2010)، که به ترتیب دارای 54، 20 و 16 گویه میباشند استفاده شد. بعد از تایید روایی پرسشنامه ها، اعتبار هر یک از پرسشنامه ها به ترتیب، 87/0، 76/0، 84/0 گزارش شد. جهت تحلیل داده ها از تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری به وسیله نرمافزار آماری Spss 21 و 8.5 Lisrel، استفاده گردید. نتایج حاکی از این بود که بین متغیر مستقل تابآوری سازمانی با رقابتپذیری و مزیت رقابتی پایدار و بین دو متغیر وابستهی رقابتپذیری و مزیت رقابتی پایدار با اطمینان 95% رابطه وجود دارد. همچنین نتایج مؤید این بود که بار کلی تابآوری سازمانی با رقابتپذیری و مزیت رقابتی 94/0 محاسبه شده است که مقدار قابل توجهی است. مقدار آماره آزمون (t-value) نیز 47/10 به دست آمده است که نشان میدهد این رابطه معنادار است؛ بنابراین بین تابآوری سازمانی با رقابتپذیری و مزیت رقابتی ارتباط معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله