• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ضرورت انطباق رویکرد تغییر بنیادین ( اجرای کلان و مبتنی بر نگرش سیستمی ) به برنامه ی تحول در نظام اداری کشور برای بهبود و ارتقاء قابلیت و توانمندی دولت
        دکتر ناصر میرسپاسی دکتر مسعود قهرمانی
        ایجاد تغییرات کلان و بنیادین در دیوانسالا ری کشور ما ، بیش از چند دهه است که مورد توجه صاحبنظران و متصدیان ا مربوده است . هیات وزیران در سال 1381 شمسی موافقت کرد که " هفت برنامه ی اصلی ایجاد تحول در نظام اداری " توسطدستگاههای د ولتی اجرا شود .با توجه به تعریف جدید دولت چکیده کامل
        ایجاد تغییرات کلان و بنیادین در دیوانسالا ری کشور ما ، بیش از چند دهه است که مورد توجه صاحبنظران و متصدیان ا مربوده است . هیات وزیران در سال 1381 شمسی موافقت کرد که " هفت برنامه ی اصلی ایجاد تحول در نظام اداری " توسطدستگاههای د ولتی اجرا شود .با توجه به تعریف جدید دولت به عنوان عامل تسریع کنند ه و تسهیل کننده توسعه ؛ هدف از تدوین برنامه ی تحول عبارت ازارتقاء توانمندی های نظام اداری است . از طرف دیگر ، در صورت وجود تشابه و همخوانی بین ماهیت برنامه و روش اجرا استکه تحقق هدف میسر می شود . برنامه ی تحول با توجه به ماهیت آن شامل تغییرات چند گانه ا ی است که باید بطور همزمانو کلان اجرا شوند تا هدف تحقق یابد . هدف اصلی پژو هش عبارت از بررسی و شناخت رابطه بین استراتژی اجرای برنامه یتحول در نظام اداری کشور و توانمندی دولت است .به منظور سنجش میزان اجرای هر یک از برنامه ها توسط دستگاهها ، از شاخص های ع مومی ارزیابی عملکرد واحدهایاستانی استفاده شده است . این پژوهش ، از نوع تحقیقات عل ی و کاربردی است . جامعه آماری مورد مطالعه عبارت است ازدستگاه های اجرایی دولتی واقع در مرکز استان آذربایجان غربی N=180که به روش تصادفی ساده ، 99 نمونه انتخاب شد .داده ه ای گردآوری شده از نوع کمی است . تحلیل آماری با بهره گیری از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف ، ملاک توافقλ -کولموگروف، Tتک نمونه ای ، نا پارامتری کوکران و مک نمار انجام گرفته است . یافته های پژوهش ، بیانگر ناهمخوانی ماهیت برنامه و استراتژی اجرا است . عل ل اصلی مساله به ترتیب عبارتند از :-1 تمرکز سازمانی ، فنی و سیاسی ؛ 2- فقدان ساز و کار مناسب انگیزشی برای مدیران ارشد دستگاه های اجرایی ؛-3 عدم حضور بخش غیر دولتی در فرایند ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی . بر این ا ساس راه حل پیشنهادی برای مسالهتحقیق در قالب " الگوی مبتنی بر استراتژی اجرای همزمان ( کلان ) برنامه ی تحول در نظام اداری کشور " ارائه شده است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی اهمیت ارزش ویژه نام و نشان تجاری در دستیابی به مشتریان وفادار برای تولید کنندگان ماشین آلات صنایع غذایی و آشامیدنی ایران
        دکتر محمد بامنی مقدم کامبیز حیدرزاده حامد مهرزادی
        سازمان های کسب و کار در بازارهای صنعتی بدلیل خاص و محدود بودن مشتری و منافع فراوان ایجاد مشتری وفادار برای سازمانخود همواره بدنبال ایجاد راهکارهایی برای دستیابی به اینگونه مشتریان هستند . از اینرو بررسی این موضوع که : " چه معیارهاییبرای مشتریان صنعتی جهت ایجاد وفاداری ب چکیده کامل
        سازمان های کسب و کار در بازارهای صنعتی بدلیل خاص و محدود بودن مشتری و منافع فراوان ایجاد مشتری وفادار برای سازمانخود همواره بدنبال ایجاد راهکارهایی برای دستیابی به اینگونه مشتریان هستند . از اینرو بررسی این موضوع که : " چه معیارهاییبرای مشتریان صنعتی جهت ایجاد وفاداری به سازمان های کسب و کار اهمیت دارد . " بسیار حائز اهمیت است .بنابراین در این پژوهش به " بررسی اهمیت ارزش ویژه نام و نشان تجاری در دستیابی به مشتریان وفادار برای تولید کنندگانماشین آلات صنایع غذایی و آشامیدنی ایران " پرداخته و با بررسی متغییرهای رضایت ، ارزش ، اعتماد ، مقاومت در براب ر تغییر ،تاثیر پذیری و ارزش ویژه نام و نشان تجاری و ارتباط آن با دونوع وفاداری نگرشی و رفتاری به این نتیجه دست یافتیم که وفادارینگرشی با اعتماد به نام و نشان تجاری ، رضایت و ارزش ویژه نام و نشان تجاری رابطه داشته و با سایر متغییرهای رابطه معنی داریندارد و وفاداری رفتاری نیز تنها با ارزش و رضایت رابطه دارد.بنابراین شرکت های تولید کننده ماشین آلات صنایع غذایی ایران با توجه به عدم انحصاری بودن این صنعت و جهت مقابله با تهدیدماشین آلات خارجی می بایست در دو بعد به تدوین استراتژی جذب مشتریان صنعتی وفادار بپر دازند . آنچه که سود مستمر اما باافق کوتاه مدت این شرکتها را می تواند تضمین نماید جذب مشتریان وفادار رفتاری از طریق تعهد بیشتر و پیاده سازی راه کارتحقق شاخص های ارزش و رضایت برای مشتریان است ، بر اساس نتایج تحقیق بدیهی است مشتری راضی که درک نماید موازنهداده - ستاده به نفع او تمام شده است رفتاری هم سو با استراتژی بازاریابی شرکت و تکرار خرید انجام می دهد بنابراین شرکتمی بایست انتظارات مشتری را برآورده ساخته و او را در موقعیت برنده در معامله قراردهد.از سوی دیگر تعهد مشتری به شرکت و رابطه بلند مدت با او هرچند ممکن است بدلیل محدودیت فعلا در رفتار او ( تکرار وتوسعه خرید ) تجلی ننماید میتواند متضمن سود آوری و رسیدن به اهداف بلند مدت و آرمانی شرکت باشد، از اینرو با دستیابی بهشاخص هایی همچون اعتماد و ارزش ویژه نام و نشان تجاری در کنار رضایت ، شرکت خود ر ا در نگرش مشتری نیز جای داده ودستیابی به این بعد وفاداری مشتری نیز ممکن می گردد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تحلیل استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ارائه استراتژی های مناسب ( واحد بندر انزلی )
        دکتر غلامرضا معمارزاده کریم کیاکجوری فروغ رودگرنژاد
        هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی و شناسایی وضع موجود دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی، از نظر نقاط قوت و ضعف،فرصتها و تهدیدها، شاخصهای ششگانه کمی، و مبتنی بر آنها، ارائه راهکارها و استراتژیهای مناسب برای برون رفت از وضعموجود بوده است . بر این اساس، ب ه منظور شناسایی مو چکیده کامل
        هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی و شناسایی وضع موجود دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی، از نظر نقاط قوت و ضعف،فرصتها و تهدیدها، شاخصهای ششگانه کمی، و مبتنی بر آنها، ارائه راهکارها و استراتژیهای مناسب برای برون رفت از وضعموجود بوده است . بر این اساس، ب ه منظور شناسایی موقعیت استراتژیک داخلی (نقاط قوت و ضعف و شاخصهای ششگانه کمی )دانشگاه از ابزار مراجعه به اسناد و مدارک، و بمنظور شناسایی موقعیت استراتژیک خارجی (فرصتها و تهدیدات ) دانشگاه از ابزارپرسشنامه با جامعه و نمونه آماری 420 و 100 نفره و ضریب پایای 0.84استفاده شد . نتیجه تحقیق نشان داده است که از شش بخش مورد ارزیابی موقعیت ا ستراتژیک داخلی دانشگاه، بخشهای آموزشی ، پژوهشی، دانشجویی و عمرانی ضعیف ودوبخش اداری مالی و فرهنگی متوسط ارزیابی شده، و از چهار شاخص مورد ارزیابی موقعیت استراتژیک خارجی دانشگاه یعنیاجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، در همه موارد، دانشگاه متوسط ارزیابی شده ا ست. از ادغام دو موقعیت فوق اینگونهنتیجه گیری شده است که در مجموع بمنظور برون رفت دانشگاه از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب ، باید از استراتژیهاو راهکارهای ترکیبی (محافظه کارانه، دفاعی ) و البته با تأکید بیشتری بر استراتژیهای دفاعی استفاده کرد . نکته مهم ق ابل ذکراینکه، اگر چه برای کل دانشگاه، استراتژیهای کلی ترکیبی توصیه شده است اما هرکدام از بخشهای ششگانه داخلی دانشگاهمتناسباً لازم است از استراتژیهای خاص دیگری استفاده کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تأثیر واگذاری سهام دولتی بر عملکرد مالی (سودآوری)
        دکتر پرویز سعیدی جواد قزل سفلو
        خصوصی سازی و واگذاری سهام شرکت هایی که تحت مالکیت دولت قرار دارند از جمله سیاست های اقتصادی است که دردو دهه اخیر مورد توجه اغلب سیاست گذاران در کشور های مختلف بوده است . این تحقیق به دنبال ارزیابی اثر واگذاری سهامشرکت های دولتی به بخش خصوصی بر عملکرد مالی آنها با استفاد چکیده کامل
        خصوصی سازی و واگذاری سهام شرکت هایی که تحت مالکیت دولت قرار دارند از جمله سیاست های اقتصادی است که دردو دهه اخیر مورد توجه اغلب سیاست گذاران در کشور های مختلف بوده است . این تحقیق به دنبال ارزیابی اثر واگذاری سهامشرکت های دولتی به بخش خصوصی بر عملکرد مالی آنها با استفاده از نسبت های سودآوری شامل بازده دارائی،(ROA)بازده حقوق صاحبان سهام(ROE)و بازده فروش(ROS)در بورس اوراق بهادار تهران است . برای این منظور 29 شرکت که طی سالهای 1375 تا 1385 سهام دولتی آنها به بخش خصوصی واگذار شده است در دو بخش که شامل بخش اول در دوسطح واگذاری (بیش از 50 درصد و کمتر از 50 درصد ) با استفاده از آزمون رتبه ای ویلکاکسون و مدل رگرسیونی و به روشOLSو بخش دوم در سه سطح واگذاری(کمتر از 20 درصد؛بین 20 تا 50 درصد و بیشتر از 50 درصد) با استفاده از آزمون فریدمن مورد بررسی قرار گرفتند . نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها در سطح اطمینان 95 درصد نشان می دهد که در بخشاول عملکرد مالی شرکت ها افزایش یافته است و در بخش دوم عملکرد مالی د ر سه سطح واگذاری تفاوت معناداری نداشتهاست پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تاثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان در صنعت بانکداری ایران
        دکتر کامبیز حیدرزاده دکتر فرهاد غفاری سپیده فرزانه
        جابجایی مشتری یک موضوع حائز اهمیت در بخش خدمات رابطه ای (از قبیل بانکداری ) می باشد که در آن مدل های داد وستد برای سودآوری به روابط بلند مدت با مشتریان بستگی دارد . داد و ستدهای این بخش گرایش به بررسی رضایت و کیفیتخدمات به عنوان ابزارهای اصلی برای افزایش حفظ مشتری دارند چکیده کامل
        جابجایی مشتری یک موضوع حائز اهمیت در بخش خدمات رابطه ای (از قبیل بانکداری ) می باشد که در آن مدل های داد وستد برای سودآوری به روابط بلند مدت با مشتریان بستگی دارد . داد و ستدهای این بخش گرایش به بررسی رضایت و کیفیتخدمات به عنوان ابزارهای اصلی برای افزایش حفظ مشتری دارند . در این تحقیق روابط میان اعتبار برند ( که با قابلیت اعتماد وتخصص تعریف می شود ) به عنوان متغی ر مستقل با رضایت، تعهد به وفاداری و تعهد مستمر به عنوان متغیرهای واسطه بررسیگردیده و همچنین رابطه میان رضایت و تعهد به وفاداری با یکدیگر و رابطه تک تک آنها با توصیه شفاهی به خرید و تمایل بهتغییر برند به عنوان متغیرهای مستقل و همچنین رابطه میان تعهد مستمر با تمایل به تغییر برند مورد آزمون قرار گرفته است.برای آزمون این فرضیات از جامعه آماری اصناف و شرکتهای فعال در 5 حوزه فعالیت های اقتصادی در شهر تهران که شاملپوشاک، اوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، کامپیوتر و لوازم جانبی و صرافی ها می باشد نمونه ای به حج م 384 فروشگاه کهمتشکل از فروشگاههای موجود در مراکز خرید مربوط به اصناف مورد نظر بودند انتخاب شد .سپس با استفاده از ابزار پرسشنامهداده ها جمع آوری و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفتند و نتایجی به شرح زیربدست آمد:اعتبار برند بر تعهد به وفاداری، تعهد مستمر و رضایت تاثیر مستقیم دارد .رضایت بر تعهد به وفاداری و توصیه شفاهی به خریدتاثیر مستقیم دارد .این در حالی است که رضایت باعث کاهش تمایل به تغییر برند نمی گردد .تعهد به وفاداری بر هیچ یک از دومتغیر وابسته، یعنی تمایل به تغییر برند و توصیه شفاهی به خرید، تاثیری ندارد . تعهد مستمر بر تمایل به تغییر برند تاثیرمعکوس دارد یعنی باعث کاهش تمایل مشتریان به تغییر برند می گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - طراحی مدل ارزیابی حوزه رهبریEFQMبا استفاده ازMCDM
        دکتر الهوردی تقوی علیداش دکترحسن مهرمنش
        امروزه بنگاه های اقتصادی کشور در فرایند جهانی شدن با چالش های بی شماری مواجه هستند . مدل تعالی سازمانیEFQMابزار قوی جهت کمک به سازمان ها به منظور فائق آمدن بر این چالش ها است . این مدل دارای دو بخش عمده به نامهای توانمندسازها و نتایج است.توانمندسازها دارای پنج حوزه به چکیده کامل
        امروزه بنگاه های اقتصادی کشور در فرایند جهانی شدن با چالش های بی شماری مواجه هستند . مدل تعالی سازمانیEFQMابزار قوی جهت کمک به سازمان ها به منظور فائق آمدن بر این چالش ها است . این مدل دارای دو بخش عمده به نامهای توانمندسازها و نتایج است.توانمندسازها دارای پنج حوزه به نام های 1-رهبری 2-کارکنان 3-خط مشی و استراتژی 4-شراکتها ومنابع 5-فرایندها هستندو نتایج دارای چهار حوزه به نام های 1-نتایج کارکنان 2-نتایج مشتریان 3-نتایج ذی نفعان 4-نتایج عملکرد کلیدی است .ارزیابی از طریق این مدل به کمک معیارهای فرعی (سطح دوم ) انجام می شود . این امر باعث میشود که ارزیابی ذهنی باشد وچه بسا با مراجعه مجدد به اسناد و مدارک ، امتیازات داده شده متفاوت باشد بنابراین غیرقطعی تلقی می گردد.تحقیق حاضر برای کاستن مشکل فوق پیشنهاد می کند امتیازدهی از نکات کلیدی و ارزیابی از طریق استدلال شواهد که یکیاز روش های جبرانی غیر قطعیMCDMاست صورت گیرد . سپس زمینه های قابل بهبود را شناسایی نموده، در ابتدا براساس ساده و مهم ب ودن گروه بندی، و در مرحله بعد زمینه های قابل بهبود مهم، از طریق یکی از تکنیک هایMADM اولویت بندی شوند تا بر اساس اولویت، اجرا شده، سازمان سریع تر به تعالی دست یابد.در ضمن یافته های تحقیق نشان میدهد که اوزان معیارهای فرعی و نکات کلیدی بر خلاف آنچه که در مدل تعالیEFQMبرابر در نظر گرفته شده یکسان نیستند . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - اثر محافظه کاری حسابداری بر بدهی
        دکتر بهمن بنی مهد
        این تحقیق رابطه بین محافظه کاری حسابداری و بدهی، در 42 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهرانرا برای دوره زمانی 1379 الی 1386 مورد بررسی قرار می دهد . نتایج تحقیق نشان می دهد که محافظه کاری حسابداریاثری فزاینده بر بدهی دارد. این موضوع از نظر تئوری پذیرفت چکیده کامل
        این تحقیق رابطه بین محافظه کاری حسابداری و بدهی، در 42 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهرانرا برای دوره زمانی 1379 الی 1386 مورد بررسی قرار می دهد . نتایج تحقیق نشان می دهد که محافظه کاری حسابداریاثری فزاینده بر بدهی دارد. این موضوع از نظر تئوری پذیرفته شده و مشابه نتایج تحقیقات خارجی می باشد . همچنینمتغیرهای مداخله گری که می تواند بر رابطه بین محافظه کاری و بدهی اثرگذار باشد در این تحقیق کنترل شده است .متغیرهای مذکور شامل سطح فروش ، شاخص سودآوری (بازده داراییها) ، اندازه شرکت و درصد مالکیت دولت است . نت ایجتحقیق بر وجود رابطه ای معنی دار میان متغیرهای فوق و بدهی تأکید دارد. نتایج نشان می دهند با افزایش درصد مالکیتدولت در سرمایه شرکتها ، بدهی شرکته ا نیز اف زایش می یابد . این عامل نسبت به سایر عوامل بیشترین اثر را بر بدهی شرکتهادارد. همچنین اثر اندازه شرکت بر بدهی ، نسبت به سایر متغیرها ناچیزی است. افزایش بازده دارایی ها ، موجب کاهش بدهیو همچنین افزایش فروش و به تناوب آن افزایش گردش داراییها ، باعث افزایش بدهی می گردد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناسایی، بررسی و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر بهره وری شرکتهای حمل ونقل کالای داخلی (استان تهران) و ارائه راهکارهای مربوط به آن
        دکتر جلال حقیقت منفرد محمد کیانی
        چکیدهاین تحقیق با هدف شناسائی عوامل موثر بر بهره وری سازمان، سعی در ارائه راهکارهای مناسب و عملی برای افزایش بهره وریشرکتهای حمل ونقل جاده ای کالای داخلی (استان تهران ) دارد. به همین منظور با استفاده از تکنیک دلفی و اجماع خبرگانصنعت حمل ونقل جاده ای کالا، عوامل موثر بر چکیده کامل
        چکیدهاین تحقیق با هدف شناسائی عوامل موثر بر بهره وری سازمان، سعی در ارائه راهکارهای مناسب و عملی برای افزایش بهره وریشرکتهای حمل ونقل جاده ای کالای داخلی (استان تهران ) دارد. به همین منظور با استفاده از تکنیک دلفی و اجماع خبرگانصنعت حمل ونقل جاده ای کالا، عوامل موثر بر بهره وری این صنعت شناسائی شده و پس از تعریف فرضیات تحقیق و تجزیه وتحلیل استنباطی و انجام آزمونهای کولموگروف اسمیرنف ( تست نرمالیتی داده ها)t ،تک نمونه ای ، رتبه بندی فریدمن و آزمون ویل کاکسون، یافته های حاصله حاکی از آن است که عوامل موثر بر بهره وری شرکتهای حمل ونقل کالای داخلی درقالب سه دسته عامل مشتمل بر عو امل مرتبط با محیط عمومی، محیط عملیاتی و محیط داخلی شرکتها قابل بررسی می باشدکه از این بین، عوامل مربوط به محیط داخلی شرکت از بقیه مهمتر و عوامل محیط عملیاتی و محیط عمومی به ترتیب درجایگاه دوم و سوم قرار دارند و از میان مولفه های مورد بررسی در این سه مح یط ( عمومی، عملیاتی و داخلی ) ، به ترتیب،جلب رضایت مشتریان از طریق بارگیری و تحویل به موقع بار، حمایت قانونی اتحادیه و انجمن از شرکتهای حمل ونقل درزمان نیاز ، چیدمان افراد در اتحادیه و انجمن به صورت ترکیبی از افراد اثرگذار و اثرپذیر، دارای اولویت بالات ری نسبت به دیگرمولفه ها برای اثرگذاری بر بهره وری می باشند پرونده مقاله