• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - الگوی مدیریت استراتژیک در زمان آشوب برای بیمارستان‌های دولتی
        مهناز میرسیدی نرگس دل افروز
        مقدمه: مدیریت استراتژیک در سازمان‌ها موجب تفاهم و تعهد هر چه بیشتر مدیران و کارکنان می‌شود. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک آشوب و ارایه الگوی مناسب در بیمارستان‌های دولتی استان گیلان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی و جامعه پژوهش آن خبر چکیده کامل
        مقدمه: مدیریت استراتژیک در سازمان‌ها موجب تفاهم و تعهد هر چه بیشتر مدیران و کارکنان می‌شود. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک آشوب و ارایه الگوی مناسب در بیمارستان‌های دولتی استان گیلان بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی و جامعه پژوهش آن خبرگان مدیریت و مدیریت بیمارستان و تما‌می مدیران و کارشناسان شاغل در بیمارستان‌های دولتی بود. از جامعه خبرگان مدیریت و مدیریت بیمارستان 50 نفر به صورت هدف‌مند و از جامعه مدیران و کارشناسان 55 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته‌ آشوب و پرسشنامه سنجش عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک آشوب بود که روایی و پایایی هر دو احراز شد. یافته‌ها: در بررسی وضعیت موجود مولفه‌های آشوب یافته‌ها نشان داد که میانگین تما‌می‌مولفه‌ها به جز مولفه‌ی جاذبه‌های عجیب، از متوسط نظری (3) بالاتر و مطلوب بود. در نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی، 5 عامل استراتژی سازمانی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، تکنولوژی سازمانی و سبک رهبری عوامل موثر بر مدیریت استراتژیک آشوب شناسایی شد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که عوامل 5 گانه مجموعاً 78 درصد از تغییرات مدیریت استراتژیک آشوب در بیمارستان‌ها را تبیین کرده و تاثیر معنی‌داری بر آن داشتند (001/0 > p، 82/13 = (44، 5) F) و فقط عامل رهبری به تنهایی تاثیر معنی‌داری بر مدیریت استراتژیک آشوب داشته است (001/0 > p، 92/7 = t، 75/0 = β). نتیجه‌گیری: با توجه به تاثیرگذاری سبک رهبری بر مدیریت استراتژیک آشوب، ضروری است که مدیران بیمارستان الگوی مدیریت استراتژیک در زمان آشوب را در بیمارستان‌ها اجرا کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - نقش و جایگاه مهندسی ارزش در نظام سلامت در 20 سال اخیر (سال‌های 1996تا 2016)
        زین العابدین روحانی حامد کاظمی پور سیدعلیرضا میرمحمد صادقی محمد فلاح
        مقدمه: مهندسی ارزش، که در صنعت بهداشت و درمان با نام آنالیز ارزش شناخته می‌شود، امروزه به ابزاری استراتژیک برای کاهش هزینه‌های سازمان در زمینه خرید و چرخه ارزش مواد تبدیل شده است. با بهره‌گیرى از مهندسى ارزش می‌توان به صورت گام به گام، فرصت‌هاى مطلوب و موانع موجود را شن چکیده کامل
        مقدمه: مهندسی ارزش، که در صنعت بهداشت و درمان با نام آنالیز ارزش شناخته می‌شود، امروزه به ابزاری استراتژیک برای کاهش هزینه‌های سازمان در زمینه خرید و چرخه ارزش مواد تبدیل شده است. با بهره‌گیرى از مهندسى ارزش می‌توان به صورت گام به گام، فرصت‌هاى مطلوب و موانع موجود را شناسایى کرده و به بهبود عملکرد وکاهش هزینه و صرفه‌جویى در منابع و امکانات دست یافت. در حقیقت در مطالعات مهندسی ارزش تلاش می شود هزینه‌های غیرضروری طرح، شناسایی شده و با تشویق خلاقیت و هم‌افزایی کارشناسان در کارگاه‌های مهندسی ارزش راه حل‌های خلاقانه برای حداقل کردن هزینه‌های غیرضروری و ارتقاى کارکرد خدمات مورد نظر ارائه گردد. این تحقیق به منظور شناخت و تعیین کاربردهای مهندسی ارزش در نظام سلامت صورت گرفته است. روش پژوهش: مطالعه حاضر از نوع مروری بوده که مقالات و گزارش‌های مطالعه مهندسی ارزش در بین سال‌های 1996 تا 2016 در سایت‌ها و پایگاه علمی‌ داده‌های آنلاین، کتب، نشریات و کنفرانس های داخلی و خارجی در زمینه مهندسی ارزش با استفاده از کلید واژه‌های مختلفی از جمله: بیمارستان، بهداشت و درمان، مهندسی ارزش، آنالیز ارزش به جستجو پرداخته‌ایم. در این مطالعه ابتدا کارایی سیستم مهندسی ارزش در جهان و ایران را بررسی نموده و پس از آن کارایی مهندسی ارزش در نظام سلامت در جهان و ایران را مورد بررسی قرار داده‌ایم. یافته‌ها: در مدت 7 سال اجرای این تکنیک در مراکز درمانی آمریکا، توانستند نسبت به سیستم‌های قبلی تا 11 برابر بیشتر صرفه‌جویی داشته باشند و صرفه‌جویی در پروژه‌های بهداشت و درمان از 10000 دلار به بالاست. این تکنیک می‌تواند به عنوان یک ابزار استراتژیک در سازمان عمل نموده و در استفاده بهینه از منابع و کاهش هزینه‌ها به خصوص در بخش سلامت نقش مؤثری داشته باشد. بیش از 95 درصد از مطالعات مهندسی ارزش در ایران در زمینه‌های تولیدی و عمرانی بوده و کمتر به مقوله مهندسی ارزش در بخش خدمات و به خصوص نظام سلامت پرداخته شده است. نتیجه‌گیری: بکارگیری آنالیز ارزش یا مهندسی ارزش در بهداشت و درمان موثر بوده و می‌تواند به ابزاری مدیریتی برای کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت تبدیل و تمرکز سازمان را به سمت حیاتی ترین نواحی هدایت کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مدل ساختار علیت کیفیت خدمات و ارزش درک شده بر قصد خرید مجدد با میانجی‌گری رضایت مشتریان (مورد مطالعه: داروخانه‏‌های شهر تهران)
        سهیلا سردار
        مقدمه: با رقابتی شدن بازارها و عدم تمایز محصولات، کیفیت خدمات به عنوان مزیت رقابتی شناخته شده و تاثیر مستقیم بر رضایت‌مندی مشتریان دارد. اطلاع از تصویر ذهنی سازمان نزد مشتریان و روابط حاکم برآنها ضمن اینکه نقاط قوت و ضعف یک سازمان را آشکار می‌سازد، زمینه را برای اتخاذ ر چکیده کامل
        مقدمه: با رقابتی شدن بازارها و عدم تمایز محصولات، کیفیت خدمات به عنوان مزیت رقابتی شناخته شده و تاثیر مستقیم بر رضایت‌مندی مشتریان دارد. اطلاع از تصویر ذهنی سازمان نزد مشتریان و روابط حاکم برآنها ضمن اینکه نقاط قوت و ضعف یک سازمان را آشکار می‌سازد، زمینه را برای اتخاذ راهبردهای مناسب و ارتقای سطح عملکرد فراهم می‌آورد. هدف این مقاله ارائه مدل ساختار علیت کیفیت خدمات و ارزش درک شده بر قصد خرید مجدد با میانجی‌گری رضایت مشتریان می‌باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی پیمایشی از نوع علی و معلولی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را مشتریان داروخانه‌های شهر تهران تشکیل می‌دهد و حجم نمونه آماری با فرض جامعه نامحدود با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه گردید. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه می‌باشد. که اعتبار آن به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش‌های پایایی ترکیبی، میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار Smart PLS استفاده گردیده است. یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل نتایج مشخص گردید که "کیفیت خدمات" و "ارزش درک شده" بر "قصد خرید مجدد" تاثیر دارند، هم‌چنین نتایج نشان داد که کیفیت خدمات با میانجی‌گری متغیر"رضایت مشتریان" بر "قصد خرید مجدد" تاثیر دارد و روی هم رفته توانسته‌اند که 61% از تغییرات متغیر قصد خرید مجدد را توضیح دهند. و متغیر "ارزش درک شده" با میانجی‌گری متغیر "رضایت مشتریان" بر "قصد خرید مجدد" تاثیر ندارد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های تحقیق می‌توان نتیجه گرفت، متغیرهای کیفیت خدمات و ارزش درک شده بر قصد خرید مجدد تاثیر داشته هم‌چنین به این نتیجه رسیدیم که متغیر "ارزش درک شده" بیشتر از دو متغیر دیگر بر قصد خرید مجدد تاثیر دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اندازه‌گیری و پیش‌بینی بهره‌وری کل عوامل تولید در شرکت‌های تولید دارو در ایران: رویکردی بر روش تولیدی
        الهام غلامی فرزانه علی پور
        مقدمه:امروزه بهبود بهره‌وری موثرترین روش دست‌یابی به رشد با توجه به کمبود منابع و افزایش رقابت مطرح است. کلید بهبود بهره‌وری در اندازه‌گیری و تحلیل بهره‌وری نهفته است. تحلیل و اندازه‌گیری بهره‌وری نیز زمانی عملی است که تغییرات بهره‌وری طی زمان با شاخص‌های بهره‌وری نشان چکیده کامل
        مقدمه:امروزه بهبود بهره‌وری موثرترین روش دست‌یابی به رشد با توجه به کمبود منابع و افزایش رقابت مطرح است. کلید بهبود بهره‌وری در اندازه‌گیری و تحلیل بهره‌وری نهفته است. تحلیل و اندازه‌گیری بهره‌وری نیز زمانی عملی است که تغییرات بهره‌وری طی زمان با شاخص‌های بهره‌وری نشان داده شود. روشپژوهش:این تحقیق از نوع همبستگی - تحلیل رگرسیونی است. در ابتدا ضرایب کشش تولیدی سرمایه و نیروی کار از طریق برآورد تابع تولید کاب داگلاس با استفاده از اطلاعات 10 شرکت‌ تولید دارو فعال در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1389 الی 1393 و روش داده‌ها تابلویی با اثرات ثابت محاسبه شد. سپس با لحاظ ضرایب برآوردی در شاخص کندریک، شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید شرکت‌ها برآورد گردید. در ادامه این شاخص برای سال‌های 1394 الی 1398 با اعمال سناریوی تداوم روند موجود نیروی کار، سرمایه و ارزش افزوده برای هر شرکت پیش‌بینی شده است. یافته‌ها:بهره‌وری کل عوامل تولید طی سال‌های 1389 الی 1393 نشان می‌دهد شرکت البرز دارو و لقمان از حیث جایگاه از وضعیت بهتر و با ثبات‌تری برخوردار هستند و شرکت تهران شیمی‌در پایین‌ترین جایگاه قرار دارد. با فرض تداوم روند موجود نیروی کار، سرمایه و ارزش افزوده، شرکت لقمان و البرز دارو و هم‌چنین ابوریحان و اسوه برای پنج سال آتی از وضعیت مناسبی برخوردار خواهند بود، اما تهران شیمی‌هم‌چنان با وضعیت نامناسبی مواجه خواهد بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق تهران شیمی‌جهت ارتقاء وضعیت بهره‌وری کل عوامل تولید بایستی مدیریت چرخه بهره‌وری را به طور جدی دنبال کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تاثیرات سرریز فضایی شاخص فلاکت بر مخارج سلامت در کشورهای منتخب در حال توسعه
        هادی رضایی محمد علیزاده یونس نادمی
        مقدمه: تاثیر عوامل اثرگذار بر مخارج بهداشتی، در میزان سلامت جامعه آشکار می‌شود. سلامت، محور توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع بشری بوده و اهمیت ویژه‌ای در زیرساخت بخش‌های مختلف جامعه دارد. با توجه به این که مطالعات گذشته در این زمینه با فروض کلاسیک انج چکیده کامل
        مقدمه: تاثیر عوامل اثرگذار بر مخارج بهداشتی، در میزان سلامت جامعه آشکار می‌شود. سلامت، محور توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع بشری بوده و اهمیت ویژه‌ای در زیرساخت بخش‌های مختلف جامعه دارد. با توجه به این که مطالعات گذشته در این زمینه با فروض کلاسیک انجام شده است؛ درحالی که در صورت وابستگی فضایی بین مشاهدات و عدم لحاظ این اثرات، روش تخمین اقتصادسنجی مرسوم تورش‌‌دار خواهد بود و مدل دچار خطای تخمین خواهد شد. بنابراین، هدف اصلی این مطالعه در نظر گرفتن وابستگی فضایی میان مشاهدات می‌باشد. روش پژوهش: این مطالعه با استفاده از داده‌های آماری متغیرهای تاثیرگذار بر مخارج سلامت در 79 کشور منتخب درحال توسعه، به بررسی اثرات سرریز فضایی شاخص فلاکت بر مخارج سلامت طی دوره زمانی (2014- 1995) می‌پردازد. برای این منظور از رویکرد اقتصادسنجی فضایی و مدل فضایی دوربین استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج برآورد مدل نشان از وجود رابطه منفی و معنی‌دار بین شاخص فلاکت و مخارج سلامت دارد، به طوری که با یک درصد افزایش میانگین وزنی لگاریتم شاخص فلاکت در کشورهای مجاور، به طور متوسط لگاریتم مخارج سلامت کشور هدف به اندازه 0.13 درصد کاهش می‌یابد. هم‌چنین تاثیر درآمد سرانه (0.54) و امید به زندگی (0.49) بر مخارج سلامت سرانه مثبت و معنی‌دار بوده است. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده‌ی آن است که چنانچه دولت‌ها، سیاست‌های مناسبی برای جلوگیری از مهاجرت‌‌های غیر قانونی اتباع بیگانه نداشته باشند و در زمینه‌ی بکارگیری نیروی کار در کشورشان با دشواری مواجه باشند، با تشدید بیکاری و عدم مهار تورم، در بلندمدت علاوه بر پیدایش شکاف طبقاتی سلامت جامعه نیز به خطر خواهد افتاد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطه الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی و اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران
        نعیمه طاهری نژاد کنی سید جمال‌الدین طبیبی کامران حاجی نبی
        مقدمه: سیستم‌های اطلاعات بیمارستان به عنوان پیش نیازی جهت ارائه موثر و با کیفیت مراقبت سلامت در بیمارستان‌ها محسوب می‌شوند. مطالعه حاضر با هدف مطالعه رابطه الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی و اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. ر چکیده کامل
        مقدمه: سیستم‌های اطلاعات بیمارستان به عنوان پیش نیازی جهت ارائه موثر و با کیفیت مراقبت سلامت در بیمارستان‌ها محسوب می‌شوند. مطالعه حاضر با هدف مطالعه رابطه الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی و اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی بود که در سال 1395 انجام گردید. جامعه آماری آن شامل 162 نفر از کارشناسان واحد فناوری اطلاعات، مسئولین و پرسنل اداری و درمانی بود که با سیستم اطلاعات بیمارستانی سروکار داشتند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته براساس مطالعات مشابه بود که روایی آن توسط کمیته خبرگان و پایایی آن قبل از انجام مطالعه در یک نمونه 30 نفری با استفاده از روش آلفای کرونباخ (93/0=a) بررسی و تایید گردید. نحوه تکمیل پرسشنامه به صورت مراجعه حضوری و خود ایفایی می‌باشد. تحلیل اطلاعات با آزمون تی مستقل، تی زوج و آنوا و به کمک نرم‌افزار SPSS انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین و انحراف معیار الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی قبل از اجرای طرح تحول مقدار 0.60±2.63 و بعد از اجرای طرح تحول مقدار 0.74±3.10 به دست آمد. آزمون تی زوج دونمونه‌ای نشان داد میانگین 6 گروه الزامات نیروی انسانی، حرفه‌ای، فنی، سازمانی، قانونی و مالی به صورت معنی‌داری بعد از اجرای طرح تحول سلامت افزایش یافته است(05/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به نقش مثبت طرح تحول سلامت بر الزامات سیستم اطلاعات بیمارستانی، این طرح توانسته الزامات مرتبط با اجرای هرچه بهتر سیستم اطلاعات بیمارستانی در حوزه‌های انسانی، مالی، قانونی، سازمانی، فنی و حرفه‌ای ارتقا دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - علل انتخاب بیمارستان‌های آموزشی شهر یزد جهت درمان توسط بیماران در سال 1395
        محمد رنجبر محمد امین بهرامی نجمه باقیان ریحانه ایزدی عادل افتخاری ستاره یوسف زاده
        مقدمه: با توجه به نقش بیمارستان‌ها در ارتقاء سطح سلامت افراد جامعه، ارزیابی مهم‌ترین عواملی که ممکن است در مراجعه یا عدم مراجعه بیمار به بیمارستانی موثر باشد می‌تواند در بررسی نقاط قوت و ضعف بیمارستان‌ها جهت جذب بیماران مفید باشد. لذا در این پژوهش عوامل موثر درانتخاب بی چکیده کامل
        مقدمه: با توجه به نقش بیمارستان‌ها در ارتقاء سطح سلامت افراد جامعه، ارزیابی مهم‌ترین عواملی که ممکن است در مراجعه یا عدم مراجعه بیمار به بیمارستانی موثر باشد می‌تواند در بررسی نقاط قوت و ضعف بیمارستان‌ها جهت جذب بیماران مفید باشد. لذا در این پژوهش عوامل موثر درانتخاب بیمارستان‌های اموزشی شهر یزد توسط بیماران را بررسی نمودیم. روش پژوهش: مطالعه حاضر، تحلیلی و از نوع مقطعی می‌باشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل بیماران بستری شده در بیمارستان‌های اموزشی شهر یزد و نمونه پژوهش شامل 226 نفر از بیماران می‌باشد. به منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه دو قسمتی شامل مشخصات فردی بیمار و تعیین میزان تاثیر عوامل مختلف در انتخاب بیمارستان‌ها استفاده شد. برای انالیز داده‌ها، از نرم افزار 16SPSS و از آزمون‌های آماری wallis-kruskal و Mann-whitneyو t-test و Anova استفاده گردید. یافته‌ها: ازبین3 بیمارستان، در بیمارستان شهید صدوقی"عوامل مربوط به پزشک معالج" با میانگین (13/3±27/15) و"عوامل شخصی "با میانگین (17/3±06/12) و در بیمارستان شهیدرهنمون"عوامل مربوط به پرستار"با میانگین (05/2±14/7) و "عوامل مربوط به بیمارستان" با میانگین (47/3±18/16) و در بیمارستان افشار"عوامل مربوط به پزشک معالج بامیانگین (82/2 ± 78/14) و"عوامل مربوط به بیمارستان" با میانگین (30/3± 97/14) بیشترین نقش را درانتخاب داشته است. نتیجه‌گیری: بیمارانی که بیمارستان‌های اموزشی شهر یزد را برای بهبود وضعیت سلامت خود انتخاب کردند عنوان کردندکه عوامل مربوط به بیمارستان مهم‌ترین عامل در انتخاب بیمارستانشان می‌باشد و عوامل مربوط به پزشک معالج و عوامل شخصی به ترتیب نقش مهمی‌را ایفا می‌کنند. یافته‌های این مطالعه می‌تواند مورد استفاده و کاربرد دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور جهت برنامه‌ریزی، سازماندهی و ارزیابی خدمات مراقبت سلامت باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ارزیابی عملکرد بیمارستان با استفاده از تصمیم‌گیری چند شاخصه پویا: یک مطالعه موردی در بیمارستان تامین اجتماعی امام خمینی (ره) اراک
        عباس جهانگیری محمد جهانگیری
        مقدمه: ارزیابی عملکرد، یک مقیاس عددی است که اطلاعات مورد نیاز مدیران را در خصوص ارزشیابی و پایش وضعیت و فعالیت‌های جاری بیمارستان فراهم می‌کند. یکی از ابزارهای ارزیابی عملکرد استفاده از روش پویای تصمیم‌گیری چند شاخصه می‌باشد. هدف از این تحقیق ارزیابی عملکرد بیمارستان با چکیده کامل
        مقدمه: ارزیابی عملکرد، یک مقیاس عددی است که اطلاعات مورد نیاز مدیران را در خصوص ارزشیابی و پایش وضعیت و فعالیت‌های جاری بیمارستان فراهم می‌کند. یکی از ابزارهای ارزیابی عملکرد استفاده از روش پویای تصمیم‌گیری چند شاخصه می‌باشد. هدف از این تحقیق ارزیابی عملکرد بیمارستان با استفاده از روش تصمیم‌گیری چند شاخصه پویا بود. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی و موردی، عملکرد بیمارستان امام خمینی اراک طی سی ماه متوالی که هر ماه به عنوان یک گزینه در ماتریس تصمیم در نظر گرفته شده است و با در نظر گیری 6 شاخص مهم با استفاده از روش"ارزیابی محصول جمع شده با وزن"به صورت پویا با کمک نرم‌افزارExcel سنجیده شد. یافته‌ها: نمرات عملکرد بیمارستان افت و خیزهایی در طی زمان داشت ولی به طور کلی یک روند افزایشی در طول سی ماه را نشان داد. بیشترین و کمترین مقدار به ترتیب مربوط به ماه‌های 27 و 12 بود (0.9577 و 0.5503). علاوه بر این در اسفند هر سال کاهش چشم‌گیری را نشان داد. نتیجه‌گیری: روند نمرات عملکرد بیمارستان نشان داد عملکرد بیمارستان مذکور در طی زمان بهبود یافته است. استفاده از روش تصمیم‌گیری چند شاخصه پویا جهت ارزیابی عملکرد، پیشنهادی به مدیران و محققین آتی می‌باشد. پرونده مقاله