• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - پیش‌بینی صلاحیت‌های حرفه‌ای بر اساس سخت‌کوشی و خود نظم دهی کارکنان
        شکوفه نکوکار قدسی احقر امینه احمدی
        این پژوهش با هدف پیش‌بینی صلاحیت‌های حرفه‌ای بر اساس سخت‌کوشی و خود نظم دهی کارکنان انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، از نظر روش گرداوری داده‌ها توصیفی- همبستگی و همین‌طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی کارکنان شرکت صنعتی سازه گستر سایپا در چکیده کامل
        این پژوهش با هدف پیش‌بینی صلاحیت‌های حرفه‌ای بر اساس سخت‌کوشی و خود نظم دهی کارکنان انجام شد. روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، از نظر روش گرداوری داده‌ها توصیفی- همبستگی و همین‌طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی کارکنان شرکت صنعتی سازه گستر سایپا در سال 1396 بودند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 309 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی خوشه‌ای مرحله‌ای انتخاب شد. به‌منظور گرداوری داده‌ها از پرسشنامه صلاحیت حرفه‌ای بوریچ (2015)، خودنظم دهی پنتریچ (2016) و سخت کوشی کوباسا و همکاران (2002) بهره گرفته شد. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، توصیف داده‌ها از طریق میانگین، انحراف معیار، درصد، فراوانی و جدول از طریق نرم افزار Spss و استنباط آماری داده‌ها از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار lisrel انجام پذیرفت. ویژگی‌های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید. ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیه‌های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد، درجه تناسب مدل ارائه شده با توجه به مؤلفه‌های پژوهش مناسب بود؛ هم‌چنین خودنظم دهی و سخت‌کوشی پیش بینی کننده خوبی برای صلاحیت حرفه‌ای بودند که خودنظم دهی با ضریب مسیر 0.44 و سخت‌کوشی با ضریب مسیر 0.71 بر صلاحیت حرفه‌ای تأثیر داشتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارائه مدل عوامل تأثیرگذار مراکز رشد بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران
        وحید حقیقت دوستی سیار محمد صالحی وحید فلاح
        هدف کلی این پژوهش، ارائه مدل عوامل تأثیرگذار مراکز رشد بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش‌ از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه‌ رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، معاونین و مدیران گروه‌های ت چکیده کامل
        هدف کلی این پژوهش، ارائه مدل عوامل تأثیرگذار مراکز رشد بر توسعه کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش‌ از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه‌ رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، معاونین و مدیران گروه‌های تخصصی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 307 نفر تشکیل می‌دادند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 172 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق ساخته با 95 سؤال و 2 بعد ساختاری و زمینه‌ای و 8 مؤلفه فرهنگ، منابع انسانی، زیرساخت‌ها، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، اهداف، خدمات و حمایت‌ها و برون دادها استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تأیید متخصصان رسید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌ معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ بین عوامل تأثیرگذار مراکز رشد بر توسعه کارآفرینی با ابعاد ساختاری و زمینه‌ای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. و بعد ساختاری با بار عاملی 89/0 بیشترین تأثیر را دارد. همچنین مدل ارائه شده دارای برازش مناسب می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی ذهنیت فلسفی، ایدئولوژی برنامه درسی و رویکردهای تدریس دبیران دوره متوسطه دوم بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی.
        سهراب محمدی پویا محمد جوادی پور نوروزعلی کرمدوست
        هدف پژوهش حاضر بررسی ذهنیت فلسفی، ایدئولوژی برنامه درسی و رویکردهای تدریس دبیران دوره متوسطه دوم بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی می‌باشد که با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دبیران دوره متوسطه دوم رشته‌های نظری شهرستان نهاوند به چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی ذهنیت فلسفی، ایدئولوژی برنامه درسی و رویکردهای تدریس دبیران دوره متوسطه دوم بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی می‌باشد که با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دبیران دوره متوسطه دوم رشته‌های نظری شهرستان نهاوند به تعداد 244 نفر می باشد که با روش سرشماری در نهایت 183پرسشنامه جمع‌آوری گردید. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه‌های ذهنیت فلسفی (1382)، ایدئولوژی برنامه درسی(1393) و رویکردهای تدریس(2007) می‌باشد روایی صوری پرسشنامه‌ها با استفاده از نظر متخصصان تأیید گردید؛ ضریب آلفای کرونباخ برای ذهنیت فلسفی 72/0و رویکرد تدریس 85/0 و ضریب باز آزمایی برای هریک از ابعاد ایدئولوژی برنامه درسی بالاتر از 69/0 به دست آمد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Spss V22در دو بخش آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و نمودار) و استنباطی(آزمون لوین، تحلیل واریانس تک متغیره و چندمتغیره) بهره گرفته شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که در ذهنیت فلسفی و ابعاد تعمق، انعطاف‌پذیری، همچنین رویکرد تدریس معلم محور و محصل محور برحسب جنسیت تفاوت معنی‌داری وجود دارد. همچنین تفاوتی بین معلمان مرد و زن در جامعیت، ایدئولوژی دانش‌پژوهان علمی، کارایی اجتماعی، یادگیرنده محور و بازسازی اجتماعی ملاحظه نگردید. نتایج حاکی از آن بود که بین نمرات بعد انعطاف‌پذیری برحسب مدرک تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مدل ارتقاء عملکرد شغلی اعضای هیات علمی با تاکید بر سرمایه روانشناختی(مورد: جهاد دانشگاهی
        حمید صابرفرزام حمیده رشادت جو
        این مقاله با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء عملکرد شغلی اعضای هیات علمی انجام یافته است.در این پژوهش از پرسشنامه های نرم شده ارتقای عملکرد شغلی ،کیفیت زندگی کاری، جو سازمانی حمایتگر، انگیزش شغلی، درگیری شغلی و سرمایه روانشناختی برای تهیه پرسشنامه اصلی با استفاده از نظر خبرگ چکیده کامل
        این مقاله با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء عملکرد شغلی اعضای هیات علمی انجام یافته است.در این پژوهش از پرسشنامه های نرم شده ارتقای عملکرد شغلی ،کیفیت زندگی کاری، جو سازمانی حمایتگر، انگیزش شغلی، درگیری شغلی و سرمایه روانشناختی برای تهیه پرسشنامه اصلی با استفاده از نظر خبرگان استفاده شده است . و از بین جامعه اماری اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی به تعداد 656 نفر ، نمونه 250 نفری بصورت تصادفی انتخاب و گرداوری داده ها صورت گرفت.یافته های پژوهش در زمینه سنجش وضعیت فعلی اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی نشان داد سطح عملکرد شغلی، انگیزش شغلی و سرمایه روانشناختی بالا و سطح کیفیت زندگی کاری ،جوسازمانی حمایتگر و درگیری شغلی در حد متوسط می باشند.نتایج پژوهش نشان داد که موثرترین بعد در ارتباط با عملکرد شغلی بعد کیفیت زندگی کاری و پس از آن به ترتیب سرمایه روانشناختی، جو سازمانی حمایتگر، انگیزش شغلی و درگیری شغلی روی عملکرد شغلی تأثیری مثبت و مستقیم دارند.همچنین سرمایه روانشناختی نقش میانجی بین متغییرهای پیشایندی جوسازمانی حمایتگر و کیفیت زندگی کاری با متغییرهای پسایندی درگیری شغلی و انگیزش شغلی دارد.در نهایت این پژوهش با ارائه مدل کاربردی در حل مشکلات پیش‌روی ارتقاء عملکرد شغلی اعضای هیات علمی جهاد دانشگاهی جهت افزایش مشارکت جامعه دانشگاهی و ایجاد تحول علمی برای ارتقاء علمی کشور موثر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تاثیر بازاریابی های ویروسی، حسی و مستقیم بر احیاء برند (مطالعه موردی شرکت ارج)
        سمیه مظلوم زاده فریده حق شناس کاشانی
        هجوم کالاهای بی کیفیت چینی از یک سو و افزایش هزینه های تولید و مشکلات مالی برای ادامه فعالیت تولید کنندگان داخلی، محدودیت های واردات و صادرات و مشکلات تهیه منابع مورد نیاز برای تولید از سوی دیگر باعث رکود و خروج تعداد زیادی از برندهای داخلی از بازار تولید ایران گشته است چکیده کامل
        هجوم کالاهای بی کیفیت چینی از یک سو و افزایش هزینه های تولید و مشکلات مالی برای ادامه فعالیت تولید کنندگان داخلی، محدودیت های واردات و صادرات و مشکلات تهیه منابع مورد نیاز برای تولید از سوی دیگر باعث رکود و خروج تعداد زیادی از برندهای داخلی از بازار تولید ایران گشته است. بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران و تعطیلی کارخانه ها مدیران بازاریابی را بر آن داشته تا با بررسی شرایط اقتصادی امروز و رفتار مصرف کننده و بررسی انواع بازارایابی تلاش برای زنده کردن برندهای از رده خارج را با صرفه تر از ایجاد یک برند جدید بدانند. در این پژوهش سعی شده تا با بررسی سه بازاریابی ویروسی، حسی و مستقیم، بهترین و موثرترین بازاریابی از بین بازاریابی های مذکور در احیاء برند مشخص شود. در حقیقت این تحقیق نظرات مصرف کنندگان لوازم خانگی شهر تهران را با توجه به مولفه های شاخص هر بازاریابی یعنی پویایی اطلاعات، روابط اجتماعی، اعتماد به تبلیغات، نگرش نسبت به تبلیغات، ادراک حسی از تبلیغات، وفاداری به برند، انعطاف پذیری تبلیغات و تعامل تبلیغات با مصرف کننده مورد سنجش قرار داده است تا از بین این عوامل موثرترین و مهترین عوامل مشخص شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - توسعه رهبری به سمت یک رویکرد سیستماتیک در مدیریت تکنولوژی
        امیرعباس فرهمند امیرحسن کسرائی
        چکیده امروزه می‌توان به روشنی دریافت که محیط مدیریت فناوری اطلاعات ایران تحت تأثیر تغییرات دائم فناوری و فضای رقابتی قرار گرفته است. فشاری که این امر بر سازمان‌ها وارد می‌سازد باعث شده است که در محیط رقابتی شایستگی و به‌خصوص شایستگی مدیران اهمیت بیشتری یابد. مدیران ارشد چکیده کامل
        چکیده امروزه می‌توان به روشنی دریافت که محیط مدیریت فناوری اطلاعات ایران تحت تأثیر تغییرات دائم فناوری و فضای رقابتی قرار گرفته است. فشاری که این امر بر سازمان‌ها وارد می‌سازد باعث شده است که در محیط رقابتی شایستگی و به‌خصوص شایستگی مدیران اهمیت بیشتری یابد. مدیران ارشد از طریق تصمیماتی که اتخاذ می‌نمایند، می‌توانند باعث شکست و یا توسعه سازمان، گردند. مدیران فناوری، نیازمند مهارت های مختلفی هستند. هدف این تحقیق توسعه رهبری در راستای رویکرد سیستماتیک در مدیریت تکنولوژی، بوده است. در این تحقیق به بررسی شش سطح مدیریتی در سازمان ها و ارتباط آن با مدیریت تکنولوژی پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که اثر مطالعات انجام شده در سطوح پایین سازمانی و سطح عملکردی انجام شده است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که در شرایط کلی، چالش‌ها و انتظارات نقش رهبران فن‌آوری، از نظر سطح عملکردی، متفاوت است. میزان تحقیقات انجام‌شده به میزان قابل‌توجهی تغییر می‌کند و مطالعات در زمینه ی مدیریت فن‌آوری، راهی برای رسیدن به آرمان‌های عملکردی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - طراحی مدل رهبری تحول آفرین با نقش میانجی اعتماد در سازمانهای دولتی
        مینا جمشیدی مریم کردآبادی
        هدف این مطالعه، تعیین الگوی نقش چندجانبه اعتماد در تاثیر رهبری تحول گرا بر رضایت و عملکرد سازمانهای دولتی است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 5 شهر تهران به تعداد 265 بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساد چکیده کامل
        هدف این مطالعه، تعیین الگوی نقش چندجانبه اعتماد در تاثیر رهبری تحول گرا بر رضایت و عملکرد سازمانهای دولتی است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 5 شهر تهران به تعداد 265 بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و از طریق فرمول نمونه گیری کوکران، تعداد 157 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه براون و همکاران (2013) بوده است. روایی هر دو پرسش نامه توسط صاحبنظران تایید شد و پایایی پرسشنامه با توجه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تأئید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که درک افراد از رهبری تحولی سرپرستان بر رضایت شغلی تأثیر معنی داری ندارد. نتایج نیز نشان داد که درک تیم از رهبری تحولی سرپرستان بر عملکرد تیمی و رضایت شغلی کارکنان شهرداری منطقه 5 شهر تهران تأثیر مثبت و معنی داری دارد. نتایج همچنین نشان از نقش میانجی اعتماد به سرپرستان و اعتماد در تیم بر رابطه بین درک افراد از رهبری تحول گرا و درک تیم از رهبری تحول گرا با رضایت شغلی و عملکرد تیمی دارد. نتایج نیز نشان داد که درک افراد از رهبری تحولی سرپرستان بر رضایت شغلی با نقش میانجی اعتماد به سرپرستان تأثیر مثبت و معنی داری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شناسایی مولفه های مدیریت جهادی در دانشگاه آزاد اسلامی
        ابوالفضل صفیعی پور مهتاب سلیمی رمضان جهانیان
        دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از نهادهایی که نقش مهمی در تامین نیروی انسانی توانمند دارد، می‌تواند نقش مهمی در توسعه مدیریت جهادی در سازمان‌های آینده ایفا کند چرا که این نهاد مسئولیت تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه را دارد، اگر دانشگاه آزاد اسلامی تو چکیده کامل
        دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از نهادهایی که نقش مهمی در تامین نیروی انسانی توانمند دارد، می‌تواند نقش مهمی در توسعه مدیریت جهادی در سازمان‌های آینده ایفا کند چرا که این نهاد مسئولیت تربیت و پرورش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه را دارد، اگر دانشگاه آزاد اسلامی توجه ویژه‌ای به مدیریت جهادی و مباحث جهادی در دانشگاه‌ها داشته باشد می‌توان انتظار داشت که علاوه بر توسعه مدیریت جهادی و رویکردهای جهادی در جامعه، میزان رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز افزایش یابد. لذا در پژوهش حاضر به دنبال شناسایی مولفه های مدیریت جهادی در دانشگاه آزاد اسلامی می باشیم. بدین منظور در قالب یک مطالعه کیفی با استفاده از روش دلفی فازی و مصاحبه با 30 خبره اجرایی و آموزشی در حوزه مدیریت در دانشگاه آزاد اسلامی مولفه های مدیریت جهادی در این دانشگاه شناسایی گردیدند که عبارتند از مدیریت برای خدا، ساختار و تشکیلات مناسب، مدیریت ولایی، سخت کوشی، نهادینه کرداخلاق و ارزش های دینی، مشارکت پذیری و خودباوری پرونده مقاله